Cena: 51.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Edukacja i rehabilitacja osób gÅ‚uchoniewidomych w Polsce i Rosji za 51.00 zł w księgarni lideria.pl
Współczesna pedagogika specjalna to dyscyplina wiedzy zajmująca się problemami edukacji, rehabilitacji, wspomagania rozwoju oraz przygotowania do ...
zobacz więcej informacji
Cena: 51.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Edukacja i rehabilitacja osób gÅ‚uchoniewidomych w Polsce i Rosji za 51.00 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UMK
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Pedagogika, resocjalizacja
ISBN: 1be58eb7c0a9e926ee7e3ccbaa43c8e6
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Współczesna pedagogika specjalna to dyscyplina wiedzy zajmująca się problemami edukacji, rehabilitacji, wspomagania rozwoju oraz przygotowania do życia osób niepełnosprawnych (z różnym stopniem złożoności i głębokości zaburzeń rozwojowych) na miarę indywidualnych możliwości poznawczych tych osób. Specyfikę zadań charakteryzuje coraz szersze otwarcie nie tylko na kwestie integracji społecznej, ale także zainteresowanie takimi kategoriami niepełnosprawności, które dotychczas (z wielu względów) nie znajdowały właściwego im miejsca w działaniach teoretycznych i praktycznych. Do ważnych zagadnień, wymagających pogłębionej eksploracji empirycznej, wnikliwszego poznania - w celu nakreślenia koncepcji służących praktyce pedagogicznej - należą problemy życiowe oraz normalizacyjne jednostki z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku (jeszcze do dnia dzisiejszego dość ogólnie kwalifikowanej do kategorii głuchoniewidomych).
Spis treści
WSTĘP 7 RozdziaÅ‚ 1. ZJAWISKO GÅUCHOÅšLEPOTY - ANALIZA WYBRANEJ LITERATURY 23 1.1. Istota gÅ‚uchoÅ›lepoty oraz podstawowe definicje 24 1.2. Klasyfikacje oraz kryteria diagnostyczne 41 1.3. Etiologia i fenomenologia zÅ‚ożonej niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci u osób w różnym wieku 47 1.3.1. Zespół wrodzonej różyczki 47 1.3.2. SÅ‚uchowo-wzrokowe zespoÅ‚y uwarunkowane genetycznie 50 1.3.3. ZespoÅ‚y sÅ‚uchowo-wzrokowe dziedziczone w sposób autosomalny recesywny 51 1.3.4. ZespoÅ‚y sÅ‚uchowo-wzrokowe dziedziczone w sposób autosomalny dominujÄ…cy 56 1.3.5. ZespoÅ‚y sÅ‚uchowo-wzrokowe, których dziedziczenie zwiÄ…zane jest z pÅ‚ciÄ… 57 1.3.6. ZespoÅ‚y sÅ‚uchowo-wzrokowe przekazywane w innym mechanizmie (dziedziczenie mitochondrialne) 58 1.3.7. ZespoÅ‚y sÅ‚uchowo-wzrokowe o niejasnym sposobie dziedziczenia 58 1.4. Konsekwencje gÅ‚uchoÅ›lepoty ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem gÅ‚uchoÅ›lepoty wrodzonej i/lub wczeÅ›nie nabytej 62 1.4.1. Specyfika rozwoju fizycznego 62 4.1.2. Charakterystyka poznania otaczajÄ…cej rzeczywistoÅ›ci 67 4.1.3. Komunikowanie siÄ™ z otoczeniem 73 4.1.4. Orientacja i przemieszczanie siÄ™ w przestrzeni 80 4.1.5. MożliwoÅ›ci spoÅ‚ecznego uczestnictwa i aktywnoÅ›ci 84 1.5. Wsparcie spoÅ‚eczne, edukacja i rehabilitacja osób gÅ‚uchoniewidomych w Å›wiecie w kontekÅ›cie historycznym 86 1.6. GÅ‚uchoÅ›lepota w Å›wietle wybranych badaÅ„ empirycznych 90 RozdziaÅ‚ 2. EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB GÅUCHONIEWIDOMYCH W POLSCE 102 2.1. Edukacja i rehabilitacja gÅ‚uchoniewidomych dzieci i mÅ‚odzieży - aspekt historyczny oraz stan obecny 103 2.1.1. PoczÄ…tki edukacji gÅ‚uchoniewidomych w Polsce 104 2.1.2. Edukacja gÅ‚uchoniewidomych w Specjalnym OÅ›rodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i MÅ‚odzieży SÅ‚abo WidzÄ…cej i Niewidomej im. L. Braille'a w Bydgoszczy 108 2.1.3. OddziaÅ‚ dla Dzieci GÅ‚uchoniewidomych w Laskach 112 2.1.4. Specjalny OÅ›rodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i SÅ‚abo WidzÄ…cych w Radomiu 114 2.2. Wsparcie spoÅ‚eczne dzieci, mÅ‚odzieży, osób dorosÅ‚ych gÅ‚uchoniewidomych oraz rodziców majÄ…cy gÅ‚uchoniewidome dziecko - organizacje pozarzÄ…dowe (Towarzystwo Pomocy GÅ‚uchoniewidomym) 117 RozdziaÅ‚ 3. EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB GÅUCHONIEWIDOMYCH W ROSJI 140 3.1. Edukacja i rehabilitacja osób gÅ‚uchoniewidomych dzieci i mÅ‚odzieży - aspekt historyczny/stan obecny 141 3.2. Wsparcie spoÅ‚eczno-rehabilitacyjne dzieci, mÅ‚odzieży, osób dorosÅ‚ych gÅ‚uchoniewidomych oraz ich rodzin - organizacje pozarzÄ…dowe 166 RozdziaÅ‚ 4. SYLWETKI WYBRANYCH OSÓB DZIAÅAJÄ„CYCH NA RZECZ GÅUCHONIEWIDOMYCH W POLSCE I ROSJI - ANALIZA BIOGRAFICZNA 174 4.1. Sylwetki wybranych specjalistów dziaÅ‚ajÄ…cych na rzecz gÅ‚uchoniewidomych w Polsce 175 4.1.1. Maria Grzegorzewska 175 4.1.2. Bogdan Szczepankowski 181 4.1.3. Tadeusz Majewski 188 4.1.4. Siostra Emmanuela Jezierska 197 4.1.5. Elżbieta Oleksiak 203 4.1.6. Krystyna Klugiewicz 209 4.1.7. Grażyna GliÅ„ska 212 4.1.8. Ryszard Stryjecki 216 4.1.9. Hanna Pracharczyk 223 4.1.10. Hanna Rudomska 227 4.1.11. MaÅ‚gorzata Książek 231 4.1.12. MaÅ‚gorzata Benisz 237 4.2. Sylwetki wybranych specjalistów dziaÅ‚ajÄ…cych na rzecz gÅ‚uchoniewidomych w Rosji 241 4.2.1. Helena Graczewa 241 4.2.2. Lew Wygotski 248 4.2.3. Iwan SokolaÅ„ski 257 4.2.4. Augusta Jarmolenko 272 4.2.5. Aleksander Mieszczeriakow 278 4.2.6. Ewald Ilienkow 287 4.2.7. Walery CzuÅ‚kow 291 4.2.8. Albin Aprauszew 296 4.2.9. Elwira Szakienowa 303 4.2.10. Tatiana BasiÅ‚owa 306 4.2.11. Irina SoÅ‚omatina 313 4.2.12. Galina Epifanowa 316 RozdziaÅ‚ 5. SYLWETKI WYBRANYCH OSÓB GÅUCHONIEWIDOMYCH W POLSCE I ROSJI (ANALIZA BIOGRAFICZNA) 318 5.1. Sylwetki wybranych osób gÅ‚uchoniewidomych w Polsce 319 5.1.1. Krystyna Hryszkiewicz 319 5.1.2. Józef MendruÅ„ 323 5.1.3. Grzegorz KozÅ‚owski 331 5.1.4. Bohdan JacórzyÅ„ski 338 5.1.5. Elżbieta Gubernator-Syposz 343 5.1.6. Maciej Szanser 348 5.1.7. Grzegorz Jakubiec 353 5.1.8. MichaÅ‚ Ostrowski 356 5.1.9. Elwira JagieÅ‚Å‚o 362 5.1.10. Jadwiga i Roman Ryglowie 367 5.2. Sylwetki wybranych osób gÅ‚uchoniewidomych w Rosji 372 5.2.1. Olga Skorochodowa 372 5.2.2. Siergiej Sirotkin 376 5.2.3. Aleksander Suworow 381 5.2.4. Jurij Lernier 392 5.2.5. Natalia KryÅ‚atowa 395 5.2.6. Natalia Kremniowa 400 5.2.7. Lilia Kaszapowa 404 5.2.8. Andriej Markow 407 PODSUMOWANIE - próba analizy i syntezy systemowych porównaÅ„ edukacji i rehabilitacji osób gÅ‚uchoniewidomych w Polsce i Rosji 412 BIBLIOGRAFIA 421 Education and rehabilitation of deaf blind people in Poland and Russia (past development and current state) (Summary) 435 ???????? ? ???????????? ??????????? ? ?????? ? ?????? (???????? ? ?????????? ????????) (??????????) 437 ANEKS 439
KUP TERAZ