Cena: 4.27 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz Spostrzegana przez uczniów sprawczość i wspólnotowość nauczycieli za 4.27 zł w księgarni ebookpoint.pl
W artykule przedstawione sÄ… wyniki dwóch badaÅ„ na temat spostrzegania sprawczoÅ›ci i wspólnotowoÅ›ci nauczycieli prz...
zobacz więcej informacji
Cena: 4.27 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz Spostrzegana przez uczniów sprawczość i wspólnotowość nauczycieli za 4.27 zł w księgarni ebookpoint.pl
Wydawca: ebookpoint
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 2228c5731d012d3cd2dfe7c0ff0a1565
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
W artykule przedstawione sÄ… wyniki dwóch badaÅ„ na temat spostrzegania sprawczoÅ›ci i wspólnotowoÅ›ci nauczycieli przez uczniów oraz wpÅ‚ywu spostrzeżeÅ„ na postawy wobec nauczycieli. Spostrzegana przez uczniów sprawczość okazaÅ‚a siÄ™ przeciÄ™tna lub nieznacznie powyżej przeciÄ™tnej. Podobnie niska byÅ‚a wspólnotowość nauczycieli, którÄ… uczniowie uznali zaledwie jako przeciÄ™tnÄ… lub poniżej przeciÄ™tnej. Oceny nauczycieli na obu wymiarach okazaÅ‚y siÄ™ istotnie wyższe (pozytywne) niż oceny uczniów. Ponadto wyniki tych ostatnich pokazaÅ‚y rozbieżność miÄ™dzy realnym a idealnym obrazem nauczycieli (badanie 1). W drugim badaniu uczniowie wyrażali swoje ustosunkowanie wobec nauczycieli. Postawa ogólna, predyspozycje na dyrektora oraz pożytek dla szkoÅ‚y nauczyciela zależaÅ‚y od jego sprawczoÅ›ci i wspólnotowoÅ›ci. Lubienie nauczyciela zależaÅ‚o od jego wspólnotowoÅ›ci, a respekt od jego sprawczoÅ›ci. Ponadto sprawczemu nauczycielowi badani uczniowie przypisywali wysokie kompetencje, a wspólnotowemu wysokÄ… moralność. Brak wspólnotowoÅ›ci niósÅ‚ za sobÄ… przypisywanie nauczycielom wysokiego poziomu egoizmu i kierowania siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie wÅ‚asnym interesem oraz szkodzenie uczniom. Wnioski pÅ‚ynÄ…ce z badaÅ„ dajÄ… wglÄ…d w rzeczywistość spoÅ‚ecznÄ… szkoÅ‚y i mogÄ… być przydatne dla nauczycieli, studentów kierunków pedagogicznych i instytucji ksztaÅ‚cÄ…cych nauczycieli. The paper presents the results of two studies investigating the influence of agency and communality of teachers as perceived by their students as well as the influence of perception on students’ attitudes towards teachers. In Study 1 students were asked to say how they perceive their teachers. Agency and communality of the teachers, as perceived by the students, turned out to be average or below average. In contrast, self perception of the teachers was more positive than that of the students. Moreover, there were discrepancies between the real and the ideal image of the teachers. In Study 2 students were asked to evaluate teachers. It turned out that the subjects’ perception of and their attitude towards the teachers depended on their agency and communality. Commune teachers were generally liked and believed to be moral and agent teachers were respected and considered competent. Low communality of the teachers was perceived as selfishness and something harmful to students. The findings of the two studies show the reality of the school and may be useful for teachers, students of educational faculties as well as institutions training teachers.
KUP TERAZ