ZwiÄ…zki uczuciowe - Podsumowanie ofert
Liczba ofert: 4.
Książkę ZwiÄ…zki uczuciowe można najtaniej kupić w sklepie internetowym ebookpoint.pl za jedyne 13.03zł.
Średnia cena książki ZwiÄ…zki uczuciowe wynosi 15.932500zł.
W serwisie gromadzimy informacje o najniższych cenach książek w polskich księgarniach internetowych.
Liczba ofert: 4.
Książkę ZwiÄ…zki uczuciowe można najtaniej kupić w sklepie internetowym ebookpoint.pl za jedyne 13.03zł.
Średnia cena książki ZwiÄ…zki uczuciowe wynosi 15.932500zł.
Cena: 13.03 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz ZwiÄ…zki uczuciowe za 13.03 zł w księgarni ebookpoint.pl
Na treść tej książki skÅ‚adajÄ… siÄ™ dwie minipowieÅ›ci: „Armelle” i „Fascynacja” oraz opowiadanie &bd...
Cena: 13.03 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz ZwiÄ…zki uczuciowe za 13.03 zł w księgarni ebookpoint.pl
Wydawca: ebookpoint
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 9788366719644
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Na treść tej książki skÅ‚adajÄ… siÄ™ dwie minipowieÅ›ci: „Armelle” i „Fascynacja” oraz opowiadanie „Koniec i poczÄ…tek”. Zgodnie z tym, co sugeruje jej tytuÅ‚, tematem przewodnim tych utworów sÄ… relacje miÄ™dzy kobietÄ… i mężczyznÄ…. Ich bohaterami sÄ… ludzie mÅ‚odzi, w dużym stopniu idealiÅ›ci i romantycy. FabuÅ‚a dotyczy wkraczania w życie i dorosÅ‚ość, inicjacji uczuciowej, przy czym bohaterom przyjdzie zapÅ‚acić wysokÄ… cenÄ™ za swoje doÅ›wiadczenia. WedÅ‚ug „Armelle” zostaÅ‚ nakrÄ™cony w 1990 roku film fabularny, który wyreżyserowaÅ‚ Jan Lenczowski. „Armelle” najlepiej potraktować jako baśń o poszukiwaniu ideaÅ‚u, refleksje o tym, że pogoÅ„ za nim i konfrontacja z rzeczywistoÅ›ciÄ… Å‚Ä…czy siÄ™ z wysokÄ… cenÄ… i przynosi ból. MÅ‚ody czÅ‚owiek, Å›wieżo po studiach, któremu do tej pory wszystko dosyć Å‚atwo przychodziÅ‚o, poznaje w pociÄ…gu dziewczynÄ™, wcielenie jego ideaÅ‚ów. Wysiada za niÄ… na nieznanej stacji i podąża przez las, w deszczu, coraz bardziej oczarowany. Nie wszystko potoczy siÄ™ jednak tak jak sobie wymarzyÅ‚… Nieco oszoÅ‚omiony dostaje siÄ™ na stacjÄ™, ale postanawia wrócić i odnaleźć swój „ideaÅ‚”, coÅ› sobie udowodnić. Tak zaczyna siÄ™ swoista odyseja, poszukiwanie i rozpytywanie mieszkaÅ„ców, godziny wyczekiwania na stacji, wypatrywanie tej jedynej twarzy poÅ›ród tÅ‚umu, trwanie na posterunku wbrew przeszkodom i okolicznoÅ›ciom…wbrew rodzÄ…cej siÄ™ wrogoÅ›ci bywalców dworca… Znowu Å‚apiÄ™ siÄ™ na tym, że podoba mi siÄ™ sposób narracji IredyÅ„skiego, który przypomina scenariusz (ba, Armelle to jest gotowy scenariusz, na jego podstawie powstaÅ‚, w 1980 roku, film). Przez takÄ… konstrukcjÄ™, pisarz musi wydobyć gÅ‚Ä™biÄ™ psychologicznÄ… bohaterów z dialogów, a nie z rozbudowanych opisów. Bohater opowiadania to romantyk, z dużą iloÅ›ciÄ… sentymentalizmu, naiwnoÅ›ci, donkiszoterii nawet. Postać ta byÅ‚aby nieznoÅ›na, gdyby nie interesujÄ…ce rozmowy wplecione w tekst, z przypadkowo spotkanymi, innymi osobami tego dramatu (z BarbarÄ…, z pijakami na dworcu, zwÅ‚aszcza z tÅ‚umaczkÄ… książek). ZaryzykujÄ™ stwierdzenie, że gdyby nie owe bÅ‚yskotliwe wymiany myÅ›li, autor niebezpiecznie blisko otarÅ‚by siÄ™ o …kicz. MyÅ›lÄ™ też, że to celowy zabieg. Pisarz podkreÅ›la, że w momencie, kiedy w grÄ™ wchodzi uczucie, czÅ‚owiek inteligentny i racjonalny staje siÄ™ bezbronny. „Fascynacja” to historia rozczarowania nieco innego rodzaju. W drugim opowiadaniu nie ma Å›ladu sentymentalizmu, a utwór sporo zyskuje. Bohaterem jest Andrzej, mÅ‚ody czÅ‚owiek, pochodzÄ…cy z maÅ‚ej miejscowoÅ›ci, podejmujÄ…cy studia w Akademii Sztuk PiÄ™knych. Trafia pod skrzydÅ‚a profesora, który okazuje siÄ™ jego dawnym znajomym. Jan Kowalski, znany malarz – byÅ‚ przed laty opiekunem drużyny harcerskiej, idolem mÅ‚odzieży i odegraÅ‚ szczególnÄ… rolÄ™ w dramatycznych wydarzeniach, po czym – wyjechaÅ‚. Jan rozpoznaje swego mÅ‚odego przyjaciela i kontynuujÄ… przerwanÄ… znajomość. Wprowadza Andrzeja w arkana sztuki i w Å›rodowisko artystów. MÅ‚ody czÅ‚owiek powoli odkrywa prawdziwÄ… twarz mistrza i Å›wiat pozorów, w którym żyje. UzmysÅ‚awia sobie sens wydarzeÅ„ sprzed lat. Krok po kroku demaskuje obÅ‚udÄ™ jego przyjaźni, patriotyzmu, miÅ‚oÅ›ci …nawet sztuki. Zaledwie zostaÅ‚ dopuszczony do Å›wiata uwielbianego przyjaciela, a już zostaje postawiony przed koniecznoÅ›ciÄ… ponownego rozstania, tym razem prawdopodobnie na zawsze. Czy mistrz zdążyÅ‚ odcisnąć piÄ™tno na swym podopiecznym? Dodatkowym zabiegiem i smaczkiem w utworze jest wprowadzenie postaci pisarza – jak można domniemywać, sylwetki samego IredyÅ„skiego. „Koniec i poczÄ…tek” to monolog wewnÄ™trzny mężczyzny, który w oparach alkoholu, w nieco zaskakujÄ…cy dla czytelnika sposób, doprowadza do rozstania z żonÄ…. GÅ‚ówny bohater to mężczyzna w Å›rednim wieku, który po pierwszym nieudanym małżeÅ„stwie, wiąże siÄ™ z dużo mÅ‚odszÄ…, atrakcyjnÄ… kobietÄ…. MałżeÅ„stwo przypomina idyllÄ™. Wydawać by siÄ™ mogÅ‚o, że ziÅ›ciÅ‚y siÄ™ wszystkie marzenia. Małżonkowie rozumiejÄ… siÄ™ bez sÅ‚ów, porozumiewajÄ… szyfrem rozumianym tylko przez zakochanych. I tylko to chwilowe zmieszanie na wspomnienie pewnego znajomego… Mąż próbuje wielkodusznie zbagatelizować incydent, ale w pewnym momencie, czym zaskoczyÅ‚ nawet chyba sam siebie, dochodzi do wniosku, że nie może tak żyć… Åšwiat IredyÅ„skiego – to Å›wiat cynizmu. Jego bohaterowie Å‚aknÄ… ideaÅ‚ów, ale te w konfrontacji z życiem – siÄ™gajÄ… bruku. W rezultacie sÄ… zdezorientowani i bezradni. Opuszczeni i samotni. Przegrani. Dlaczego taki typ bohatera zajmowaÅ‚ pisarza? MyÅ›lÄ™, że bohater literacki to projekcja wyobraźni pisarza, to jego sny, rozterki, jego wiedza, jego dialektyka, no i oczywiÅ›cie – jego podÅ›wiadomość Mnie interesujÄ… skrajnoÅ›ci, w nich odnajdujÄ… siÄ™ najbardziej wyraziÅ›cie tendencje naszych lat. Na naszych oczach dzieje siÄ™ umieranie pewnego Å›wiata, nasza przyszÅ‚ość jest zakryta. Moi bohaterowie sÄ… personifikacjÄ… niepokojów. Jest to fragment wywiadu, którego autor udzieliÅ‚ Halinie Murza-Stankiewicz w roku 1972, który najlepiej oddaje intencje niniejszej antologii. Pierwszy tom DzieÅ‚ zebranych IredyÅ„skiego mnie zachwyciÅ‚. Czy w drugi jest równie dobry? PrzyznajÄ™, że z równie wielkÄ… przyjemnoÅ›ciÄ…, daÅ‚am siÄ™ porwać „filmowej” narracji i zapadajÄ…cym w pamięć dialogom. AutorkÄ… caÅ‚oÅ›ci powyższego tekstu jest Aleksandra UrbaÅ„czyk. ZostaÅ‚ on opublikowany po raz pierwszy w 2013 roku na obliczakultury.pl i ksiazkioli.blogspot.com. Pierwszy akapit zostaÅ‚ nieco przeredagowany. Projekt okÅ‚adki: Karolina Lubaszko
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz ZwiÄ…zki uczuciowe za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Na treść tej książki skÅ‚adajÄ… siÄ™ dwie minipowieÅ›ci: „Armelle†i „Fascynacja†oraz opowiadanie „Koniec i poczÄ…tekâ€. Zgodnie z t...
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz ZwiÄ…zki uczuciowe za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/E-Beletrystyka
ISBN: 9788366719644
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2021
Na treść tej książki skÅ‚adajÄ… siÄ™ dwie minipowieÅ›ci: „Armelle†i „Fascynacja†oraz opowiadanie „Koniec i poczÄ…tekâ€. Zgodnie z tym, co sugeruje jej tytuÅ‚, tematem przewodnim tych utworów sÄ… relacje miÄ™dzy kobietÄ… i mężczyznÄ…. Ich bohaterami sÄ… ludzie mÅ‚odzi, w dużym stopniu idealiÅ›ci i romantycy. FabuÅ‚a dotyczy wkraczania w życie i dorosÅ‚ość, inicjacji uczuciowej, przy czym bohaterom przyjdzie zapÅ‚acić wysokÄ… cenÄ™ za swoje doÅ›wiadczenia.
Według „Armelle†został nakręcony w 1990 roku film fabularny, który wyreżyserował Jan Lenczowski.
„Armelle†najlepiej potraktować jako baśń o poszukiwaniu ideaÅ‚u, refleksje o tym, że pogoÅ„ za nim i konfrontacja z rzeczywistoÅ›ciÄ… Å‚Ä…czy siÄ™ z wysokÄ… cenÄ… i przynosi ból. MÅ‚ody czÅ‚owiek, Å›wieżo po studiach, któremu do tej pory wszystko dosyć Å‚atwo przychodziÅ‚o, poznaje w pociÄ…gu dziewczynÄ™, wcielenie jego ideałów. Wysiada za niÄ… na nieznanej stacji i podąża przez las, w deszczu, coraz bardziej oczarowany. Nie wszystko potoczy siÄ™ jednak tak jak sobie wymarzył… Nieco oszoÅ‚omiony dostaje siÄ™ na stacjÄ™, ale postanawia wrócić i odnaleźć swój „ideaÅ‚â€, coÅ› sobie udowodnić. Tak zaczyna siÄ™ swoista odyseja, poszukiwanie i rozpytywanie mieszkaÅ„ców, godziny wyczekiwania na stacji, wypatrywanie tej jedynej twarzy poÅ›ród tÅ‚umu, trwanie na posterunku wbrew przeszkodom i okolicznoÅ›ciom…wbrew rodzÄ…cej siÄ™ wrogoÅ›ci bywalców dworca… Znowu Å‚apiÄ™ siÄ™ na tym, że podoba mi siÄ™ sposób narracji IredyÅ„skiego, który przypomina scenariusz (ba, Armelle to jest gotowy scenariusz, na jego podstawie powstaÅ‚, w 1980 roku, film). Przez takÄ… konstrukcjÄ™, pisarz musi wydobyć gÅ‚Ä™biÄ™ psychologicznÄ… bohaterów z dialogów, a nie z rozbudowanych opisów. Bohater opowiadania to romantyk, z dużą iloÅ›ciÄ… sentymentalizmu, naiwnoÅ›ci, donkiszoterii nawet. Postać ta byÅ‚aby nieznoÅ›na, gdyby nie interesujÄ…ce rozmowy wplecione w tekst, z przypadkowo spotkanymi, innymi osobami tego dramatu (z BarbarÄ…, z pijakami na dworcu, zwÅ‚aszcza z tÅ‚umaczkÄ… książek). ZaryzykujÄ™ stwierdzenie, że gdyby nie owe bÅ‚yskotliwe wymiany myÅ›li, autor niebezpiecznie blisko otarÅ‚by siÄ™ o …kicz. MyÅ›lÄ™ też, że to celowy zabieg. Pisarz podkreÅ›la, że w momencie, kiedy w grÄ™ wchodzi uczucie, czÅ‚owiek inteligentny i racjonalny staje siÄ™ bezbronny.
„Fascynacja†to historia rozczarowania nieco innego rodzaju. W drugim opowiadaniu nie ma śladu sentymentalizmu, a utwór sporo zyskuje. Bohaterem jest Andrzej, młody człowiek, pochodzący z małej miejscowości, podejmujący studia w Akademii Sztuk Pięknych. Trafia pod skrzydła profesora, który okazuje się jego dawnym znajomym. Jan Kowalski, znany malarz – był przed laty opiekunem drużyny harcerskiej, idolem młodzieży i odegrał szczególną rolę w dramatycznych wydarzeniach, po czym – wyjechał. Jan rozpoznaje swego młodego przyjaciela i kontynuują przerwaną znajomość. Wprowadza Andrzeja w arkana sztuki i w środowisko artystów. Młody człowiek powoli odkrywa prawdziwą twarz mistrza i świat pozorów, w którym żyje. Uzmysławia sobie sens wydarzeń sprzed lat. Krok po kroku demaskuje obłudę jego przyjaźni, patriotyzmu, miłości …nawet sztuki. Zaledwie został dopuszczony do świata uwielbianego przyjaciela, a już zostaje postawiony przed koniecznością ponownego rozstania, tym razem prawdopodobnie na zawsze. Czy mistrz zdążył odcisnąć piętno na swym podopiecznym? Dodatkowym zabiegiem i smaczkiem w utworze jest wprowadzenie postaci pisarza – jak można domniemywać, sylwetki samego Iredyńskiego.
„Koniec i początek†to monolog wewnętrzny mężczyzny, który w oparach alkoholu, w nieco zaskakujący dla czytelnika sposób, doprowadza do rozstania z żoną. Główny bohater to mężczyzna w średnim wieku, który po pierwszym nieudanym małżeństwie, wiąże się z dużo młodszą, atrakcyjną kobietą. Małżeństwo przypomina idyllę. Wydawać by się mogło, że ziściły się wszystkie marzenia. Małżonkowie rozumieją się bez słów, porozumiewają szyfrem rozumianym tylko przez zakochanych. I tylko to chwilowe zmieszanie na wspomnienie pewnego znajomego… Mąż próbuje wielkodusznie zbagatelizować incydent, ale w pewnym momencie, czym zaskoczył nawet chyba sam siebie, dochodzi do wniosku, że nie może tak żyć…
Świat Iredyńskiego – to świat cynizmu. Jego bohaterowie łakną ideałów, ale te w konfrontacji z życiem – sięgają bruku. W rezultacie są zdezorientowani i bezradni. Opuszczeni i samotni. Przegrani. Dlaczego taki typ bohatera zajmował pisarza? Myślę, że bohater literacki to projekcja wyobraźni pisarza, to jego sny, rozterki, jego wiedza, jego dialektyka, no i oczywiście – jego podświadomość Mnie interesują skrajności, w nich odnajdują się najbardziej wyraziście tendencje naszych lat. Na naszych oczach dzieje się umieranie pewnego świata, nasza przyszłość jest zakryta. Moi bohaterowie są personifikacją niepokojów. Jest to fragment wywiadu, którego autor udzielił Halinie Murza-Stankiewicz w roku 1972, który najlepiej oddaje intencje niniejszej antologii. Pierwszy tom Dzieł zebranych Iredyńskiego mnie zachwycił. Czy w drugi jest równie dobry? Przyznaję, że z równie wielką przyjemnością, dałam się porwać „filmowej†narracji i zapadającym w pamięć dialogom.
Autorką całości powyższego tekstu jest Aleksandra Urbańczyk. Został on opublikowany po raz pierwszy w 2013 roku na obliczakultury.pl i ksiazkioli.blogspot.com. Pierwszy akapit został nieco przeredagowany.
Projekt okładki: Karolina Lubaszko
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz ZwiÄ…zki uczuciowe za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Na treść tej książki skÅ‚adajÄ… siÄ™ dwie minipowieÅ›ci: „Armelle†i „Fascynacja†oraz opowiadanie „Koniec i poczÄ…tekâ€. Zgodnie z t...
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz ZwiÄ…zki uczuciowe za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/E-Beletrystyka
ISBN: 9788366719644
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2021
Na treść tej książki skÅ‚adajÄ… siÄ™ dwie minipowieÅ›ci: „Armelle†i „Fascynacja†oraz opowiadanie „Koniec i poczÄ…tekâ€. Zgodnie z tym, co sugeruje jej tytuÅ‚, tematem przewodnim tych utworów sÄ… relacje miÄ™dzy kobietÄ… i mężczyznÄ…. Ich bohaterami sÄ… ludzie mÅ‚odzi, w dużym stopniu idealiÅ›ci i romantycy. FabuÅ‚a dotyczy wkraczania w życie i dorosÅ‚ość, inicjacji uczuciowej, przy czym bohaterom przyjdzie zapÅ‚acić wysokÄ… cenÄ™ za swoje doÅ›wiadczenia.
Według „Armelle†został nakręcony w 1990 roku film fabularny, który wyreżyserował Jan Lenczowski.
„Armelle†najlepiej potraktować jako baśń o poszukiwaniu ideaÅ‚u, refleksje o tym, że pogoÅ„ za nim i konfrontacja z rzeczywistoÅ›ciÄ… Å‚Ä…czy siÄ™ z wysokÄ… cenÄ… i przynosi ból. MÅ‚ody czÅ‚owiek, Å›wieżo po studiach, któremu do tej pory wszystko dosyć Å‚atwo przychodziÅ‚o, poznaje w pociÄ…gu dziewczynÄ™, wcielenie jego ideałów. Wysiada za niÄ… na nieznanej stacji i podąża przez las, w deszczu, coraz bardziej oczarowany. Nie wszystko potoczy siÄ™ jednak tak jak sobie wymarzył… Nieco oszoÅ‚omiony dostaje siÄ™ na stacjÄ™, ale postanawia wrócić i odnaleźć swój „ideaÅ‚â€, coÅ› sobie udowodnić. Tak zaczyna siÄ™ swoista odyseja, poszukiwanie i rozpytywanie mieszkaÅ„ców, godziny wyczekiwania na stacji, wypatrywanie tej jedynej twarzy poÅ›ród tÅ‚umu, trwanie na posterunku wbrew przeszkodom i okolicznoÅ›ciom…wbrew rodzÄ…cej siÄ™ wrogoÅ›ci bywalców dworca… Znowu Å‚apiÄ™ siÄ™ na tym, że podoba mi siÄ™ sposób narracji IredyÅ„skiego, który przypomina scenariusz (ba, Armelle to jest gotowy scenariusz, na jego podstawie powstaÅ‚, w 1980 roku, film). Przez takÄ… konstrukcjÄ™, pisarz musi wydobyć gÅ‚Ä™biÄ™ psychologicznÄ… bohaterów z dialogów, a nie z rozbudowanych opisów. Bohater opowiadania to romantyk, z dużą iloÅ›ciÄ… sentymentalizmu, naiwnoÅ›ci, donkiszoterii nawet. Postać ta byÅ‚aby nieznoÅ›na, gdyby nie interesujÄ…ce rozmowy wplecione w tekst, z przypadkowo spotkanymi, innymi osobami tego dramatu (z BarbarÄ…, z pijakami na dworcu, zwÅ‚aszcza z tÅ‚umaczkÄ… książek). ZaryzykujÄ™ stwierdzenie, że gdyby nie owe bÅ‚yskotliwe wymiany myÅ›li, autor niebezpiecznie blisko otarÅ‚by siÄ™ o …kicz. MyÅ›lÄ™ też, że to celowy zabieg. Pisarz podkreÅ›la, że w momencie, kiedy w grÄ™ wchodzi uczucie, czÅ‚owiek inteligentny i racjonalny staje siÄ™ bezbronny.
„Fascynacja†to historia rozczarowania nieco innego rodzaju. W drugim opowiadaniu nie ma śladu sentymentalizmu, a utwór sporo zyskuje. Bohaterem jest Andrzej, młody człowiek, pochodzący z małej miejscowości, podejmujący studia w Akademii Sztuk Pięknych. Trafia pod skrzydła profesora, który okazuje się jego dawnym znajomym. Jan Kowalski, znany malarz – był przed laty opiekunem drużyny harcerskiej, idolem młodzieży i odegrał szczególną rolę w dramatycznych wydarzeniach, po czym – wyjechał. Jan rozpoznaje swego młodego przyjaciela i kontynuują przerwaną znajomość. Wprowadza Andrzeja w arkana sztuki i w środowisko artystów. Młody człowiek powoli odkrywa prawdziwą twarz mistrza i świat pozorów, w którym żyje. Uzmysławia sobie sens wydarzeń sprzed lat. Krok po kroku demaskuje obłudę jego przyjaźni, patriotyzmu, miłości …nawet sztuki. Zaledwie został dopuszczony do świata uwielbianego przyjaciela, a już zostaje postawiony przed koniecznością ponownego rozstania, tym razem prawdopodobnie na zawsze. Czy mistrz zdążył odcisnąć piętno na swym podopiecznym? Dodatkowym zabiegiem i smaczkiem w utworze jest wprowadzenie postaci pisarza – jak można domniemywać, sylwetki samego Iredyńskiego.
„Koniec i początek†to monolog wewnętrzny mężczyzny, który w oparach alkoholu, w nieco zaskakujący dla czytelnika sposób, doprowadza do rozstania z żoną. Główny bohater to mężczyzna w średnim wieku, który po pierwszym nieudanym małżeństwie, wiąże się z dużo młodszą, atrakcyjną kobietą. Małżeństwo przypomina idyllę. Wydawać by się mogło, że ziściły się wszystkie marzenia. Małżonkowie rozumieją się bez słów, porozumiewają szyfrem rozumianym tylko przez zakochanych. I tylko to chwilowe zmieszanie na wspomnienie pewnego znajomego… Mąż próbuje wielkodusznie zbagatelizować incydent, ale w pewnym momencie, czym zaskoczył nawet chyba sam siebie, dochodzi do wniosku, że nie może tak żyć…
Świat Iredyńskiego – to świat cynizmu. Jego bohaterowie łakną ideałów, ale te w konfrontacji z życiem – sięgają bruku. W rezultacie są zdezorientowani i bezradni. Opuszczeni i samotni. Przegrani. Dlaczego taki typ bohatera zajmował pisarza? Myślę, że bohater literacki to projekcja wyobraźni pisarza, to jego sny, rozterki, jego wiedza, jego dialektyka, no i oczywiście – jego podświadomość Mnie interesują skrajności, w nich odnajdują się najbardziej wyraziście tendencje naszych lat. Na naszych oczach dzieje się umieranie pewnego świata, nasza przyszłość jest zakryta. Moi bohaterowie są personifikacją niepokojów. Jest to fragment wywiadu, którego autor udzielił Halinie Murza-Stankiewicz w roku 1972, który najlepiej oddaje intencje niniejszej antologii. Pierwszy tom Dzieł zebranych Iredyńskiego mnie zachwycił. Czy w drugi jest równie dobry? Przyznaję, że z równie wielką przyjemnością, dałam się porwać „filmowej†narracji i zapadającym w pamięć dialogom.
Autorką całości powyższego tekstu jest Aleksandra Urbańczyk. Został on opublikowany po raz pierwszy w 2013 roku na obliczakultury.pl i ksiazkioli.blogspot.com. Pierwszy akapit został nieco przeredagowany.
Projekt okładki: Karolina Lubaszko
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz ZwiÄ…zki uczuciowe za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Na treść tej książki skÅ‚adajÄ… siÄ™ dwie minipowieÅ›ci: „Armelle†i „Fascynacja†oraz opowiadanie „Koniec i poczÄ…tekâ€. Zgodnie z t...
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz ZwiÄ…zki uczuciowe za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/E-Beletrystyka
ISBN: 9788366719644
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2021
Na treść tej książki skÅ‚adajÄ… siÄ™ dwie minipowieÅ›ci: „Armelle†i „Fascynacja†oraz opowiadanie „Koniec i poczÄ…tekâ€. Zgodnie z tym, co sugeruje jej tytuÅ‚, tematem przewodnim tych utworów sÄ… relacje miÄ™dzy kobietÄ… i mężczyznÄ…. Ich bohaterami sÄ… ludzie mÅ‚odzi, w dużym stopniu idealiÅ›ci i romantycy. FabuÅ‚a dotyczy wkraczania w życie i dorosÅ‚ość, inicjacji uczuciowej, przy czym bohaterom przyjdzie zapÅ‚acić wysokÄ… cenÄ™ za swoje doÅ›wiadczenia.
Według „Armelle†został nakręcony w 1990 roku film fabularny, który wyreżyserował Jan Lenczowski.
„Armelle†najlepiej potraktować jako baśń o poszukiwaniu ideaÅ‚u, refleksje o tym, że pogoÅ„ za nim i konfrontacja z rzeczywistoÅ›ciÄ… Å‚Ä…czy siÄ™ z wysokÄ… cenÄ… i przynosi ból. MÅ‚ody czÅ‚owiek, Å›wieżo po studiach, któremu do tej pory wszystko dosyć Å‚atwo przychodziÅ‚o, poznaje w pociÄ…gu dziewczynÄ™, wcielenie jego ideałów. Wysiada za niÄ… na nieznanej stacji i podąża przez las, w deszczu, coraz bardziej oczarowany. Nie wszystko potoczy siÄ™ jednak tak jak sobie wymarzył… Nieco oszoÅ‚omiony dostaje siÄ™ na stacjÄ™, ale postanawia wrócić i odnaleźć swój „ideaÅ‚â€, coÅ› sobie udowodnić. Tak zaczyna siÄ™ swoista odyseja, poszukiwanie i rozpytywanie mieszkaÅ„ców, godziny wyczekiwania na stacji, wypatrywanie tej jedynej twarzy poÅ›ród tÅ‚umu, trwanie na posterunku wbrew przeszkodom i okolicznoÅ›ciom…wbrew rodzÄ…cej siÄ™ wrogoÅ›ci bywalców dworca… Znowu Å‚apiÄ™ siÄ™ na tym, że podoba mi siÄ™ sposób narracji IredyÅ„skiego, który przypomina scenariusz (ba, Armelle to jest gotowy scenariusz, na jego podstawie powstaÅ‚, w 1980 roku, film). Przez takÄ… konstrukcjÄ™, pisarz musi wydobyć gÅ‚Ä™biÄ™ psychologicznÄ… bohaterów z dialogów, a nie z rozbudowanych opisów. Bohater opowiadania to romantyk, z dużą iloÅ›ciÄ… sentymentalizmu, naiwnoÅ›ci, donkiszoterii nawet. Postać ta byÅ‚aby nieznoÅ›na, gdyby nie interesujÄ…ce rozmowy wplecione w tekst, z przypadkowo spotkanymi, innymi osobami tego dramatu (z BarbarÄ…, z pijakami na dworcu, zwÅ‚aszcza z tÅ‚umaczkÄ… książek). ZaryzykujÄ™ stwierdzenie, że gdyby nie owe bÅ‚yskotliwe wymiany myÅ›li, autor niebezpiecznie blisko otarÅ‚by siÄ™ o …kicz. MyÅ›lÄ™ też, że to celowy zabieg. Pisarz podkreÅ›la, że w momencie, kiedy w grÄ™ wchodzi uczucie, czÅ‚owiek inteligentny i racjonalny staje siÄ™ bezbronny.
„Fascynacja†to historia rozczarowania nieco innego rodzaju. W drugim opowiadaniu nie ma śladu sentymentalizmu, a utwór sporo zyskuje. Bohaterem jest Andrzej, młody człowiek, pochodzący z małej miejscowości, podejmujący studia w Akademii Sztuk Pięknych. Trafia pod skrzydła profesora, który okazuje się jego dawnym znajomym. Jan Kowalski, znany malarz – był przed laty opiekunem drużyny harcerskiej, idolem młodzieży i odegrał szczególną rolę w dramatycznych wydarzeniach, po czym – wyjechał. Jan rozpoznaje swego młodego przyjaciela i kontynuują przerwaną znajomość. Wprowadza Andrzeja w arkana sztuki i w środowisko artystów. Młody człowiek powoli odkrywa prawdziwą twarz mistrza i świat pozorów, w którym żyje. Uzmysławia sobie sens wydarzeń sprzed lat. Krok po kroku demaskuje obłudę jego przyjaźni, patriotyzmu, miłości …nawet sztuki. Zaledwie został dopuszczony do świata uwielbianego przyjaciela, a już zostaje postawiony przed koniecznością ponownego rozstania, tym razem prawdopodobnie na zawsze. Czy mistrz zdążył odcisnąć piętno na swym podopiecznym? Dodatkowym zabiegiem i smaczkiem w utworze jest wprowadzenie postaci pisarza – jak można domniemywać, sylwetki samego Iredyńskiego.
„Koniec i początek†to monolog wewnętrzny mężczyzny, który w oparach alkoholu, w nieco zaskakujący dla czytelnika sposób, doprowadza do rozstania z żoną. Główny bohater to mężczyzna w średnim wieku, który po pierwszym nieudanym małżeństwie, wiąże się z dużo młodszą, atrakcyjną kobietą. Małżeństwo przypomina idyllę. Wydawać by się mogło, że ziściły się wszystkie marzenia. Małżonkowie rozumieją się bez słów, porozumiewają szyfrem rozumianym tylko przez zakochanych. I tylko to chwilowe zmieszanie na wspomnienie pewnego znajomego… Mąż próbuje wielkodusznie zbagatelizować incydent, ale w pewnym momencie, czym zaskoczył nawet chyba sam siebie, dochodzi do wniosku, że nie może tak żyć…
Świat Iredyńskiego – to świat cynizmu. Jego bohaterowie łakną ideałów, ale te w konfrontacji z życiem – sięgają bruku. W rezultacie są zdezorientowani i bezradni. Opuszczeni i samotni. Przegrani. Dlaczego taki typ bohatera zajmował pisarza? Myślę, że bohater literacki to projekcja wyobraźni pisarza, to jego sny, rozterki, jego wiedza, jego dialektyka, no i oczywiście – jego podświadomość Mnie interesują skrajności, w nich odnajdują się najbardziej wyraziście tendencje naszych lat. Na naszych oczach dzieje się umieranie pewnego świata, nasza przyszłość jest zakryta. Moi bohaterowie są personifikacją niepokojów. Jest to fragment wywiadu, którego autor udzielił Halinie Murza-Stankiewicz w roku 1972, który najlepiej oddaje intencje niniejszej antologii. Pierwszy tom Dzieł zebranych Iredyńskiego mnie zachwycił. Czy w drugi jest równie dobry? Przyznaję, że z równie wielką przyjemnością, dałam się porwać „filmowej†narracji i zapadającym w pamięć dialogom.
Autorką całości powyższego tekstu jest Aleksandra Urbańczyk. Został on opublikowany po raz pierwszy w 2013 roku na obliczakultury.pl i ksiazkioli.blogspot.com. Pierwszy akapit został nieco przeredagowany.
Projekt okładki: Karolina Lubaszko