Cena: 30.10 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Wyzwania autorytetu w praktyce spoÅ‚ecznej i kulturze symbolicznej za 30.10 zł w księgarni lideria.pl
Otrzymujemy książkę, która jest wyjątkowym darem humanisty […]należy tę książkę wydać, by można było zachwycać się genialnymi wręc...
zobacz więcej informacji
Cena: 30.10 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Wyzwania autorytetu w praktyce spoÅ‚ecznej i kulturze symbolicznej za 30.10 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Pedagogika, resocjalizacja
ISBN: 9788375872460
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Otrzymujemy książkę, która jest wyjątkowym darem humanisty […]należy tę książkę wydać, by można było zachwycać się genialnymi wręcz sugestiami, inspiracjami, pomysłami i/lub nie zgadzać się ze stawianymi w niej przez Autora tezami czy hipotezami. […] Żaden z pedagogów nie byłby w stanie właśnie w taki sposób, jak uczynił to Witkowski, odsłonić innych wymiarów rozumienia autorytetu […] książka wyznacza niewątpliwie kolejny przełom w humanistycznej debacie naukowej i oby pedagodzy […] chcieli się choć trochę otworzyć na siebie przez pryzmat często bolesnych o nich i dla nich myśli czy opinii […].
prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
         Lech Witkowski w swej nowej książce udowadnia, że pożegnanie z autorytetem (zjawiskiem i pojęciem) jest chyba przedwczesne. We wstępie do Wyzwań autorytetu... zapowiada co prawda, że czas zapotrzebowania na autorytety skończył się, jednak faktycznie – jeśli dobrze odczytuję tę zapowiedź, to nie chodzi o zerwanie z tym problemem, lecz raczej zależy mu na nowym jego odczytaniu, i to w dwóch możliwych warstwach: realnej i semantycznej.
         Pierwszy zabieg L. Witkowskiego polega na wyrwaniu autorytetu naukom behawioralnym, a więc odcięciu go od sił żywotnych oferowanych przez ten kierunek uprawiania psychologii, który polega na redukowaniu wszystkiego do konkretnych zachowań ludzi i prowadzenia precyzyjnych badań empirycznych (najlepiej eksperymentalnych).
Propozycja L. Witkowskiego polega na wprowadzeniu autorytetu w obszar nauk humanistycznych, czyli uznaniu, że zjawisko to ma genezę kulturową, a tym samym jest bardziej płynne, bardziej uwarunkowane tradycją historyczną, bardziej wysycone wartościami, niż chcieliby to zaakceptować przedstawiciele nauk behawioralnych.
          Drugi zabieg na autorytecie polega na nadaniu temu pojęciu nowego znaczenia. Mówiąc krotko i konkretnie, chodzi o potraktowanie autorytetu jako soczewki, która pozwala ludziom lepiej orientować się w otoczeniu społecznym, pewne rzeczy wyodrębniać z niego wyraziście, a inne ignorować, przetwarzać informacje o świecie zgodnie z tym, co widzimy w tym „szkle powiększającym†autorytetu. Chcąc jak najlepiej oddać to oryginalne podejście: autorytet jest generatorem znaczeń społecznych, który pozwala z nieograniczonej liczby sensów możliwych do wydobycia z rzeczywistości uznać za własne tylko niektóre z nich.
Znalazł się ktoś, na kogo czekaliśmy, aby napisał wyraźnie to, co powinno być napisane o autorytecie.
Prof. dr hab. Stanisław Zbigniew Kowalik
Posłowie
SÅ‚owo od autora
         […] Po pierwsze, chodzi o przekonanie o potrzebie widzenia autorytetu poza relacją władzy oraz o wagę poszukiwania perspektywy definiowania autorytetu w kategoriach kulturowych (symbolicznych, zanurzenia w dziedzictwo „pamięci tekstów†czy kapitału symbolicznego) bardziej niż w kontekście relacji społecznych (ufności tak typowej dla kapitału społecznego). Edukacja musi (przepraszam oczywiście tych, których to słowo razi, ale to projekt normatywny, który na kartach tej książki i w moich wcześniejszych pracach uzasadniam od lat) nauczyć się walczyć z pogłębiającą się groźbą wydziedziczenia z przestrzeni symbolicznego dziedzictwa kultury. […]
          […] Po drugie, wbrew tezie o „zaniku autorytetu†dowodzę w książce, że jest to zanik zapotrzebowania na autorytet jako autorskie źródło znaczących impulsów rozwojowych dających do myślenia z pozycji autonomicznych, autentyczności przeżyć, zarazem autoryzujących autoteliczną wagę rozmaitych aspektów świata – jego codzienności oraz rozmaitych zaświatów, niewspółobecnych w czasie i przestrzeni społecznej.
          Nic na to nie poradzę, jeśli kogoś ta gra na serio bawi czy śmieszy. Mnie jest nie do śmiechu, zwłaszcza że – po trzecie – wykryłem, śledząc niektóre nasze środowiska lokalnych szczególnie koryfeuszy i tuzów, piastujących rozmaite władze szkolne i akademickie, że dramat kulturowy edukacji współczesnego społeczeństwa polega na tym, że kandydaci na autorytety sami nie potrzebują autorytetów, niszczą ich głos i wagę, zagłuszając papką, własną gadaniną, pusząc się w piórka władcze. […]
prof. dr hab. Lech Witkowski
Spis treści
Przedmowa 15 PodziÄ™kowania 19 WstÄ™p 21 Perspektywa ujÄ™cia 22 Ogniwa metodologiczne 24 Wyznanie 27 RozdziaÅ‚ I. Autorytet i „autorytety†jako problem kulturowy i spoÅ‚eczny oraz jego obecność w dyskursie publicznym transformacji w Polsce 29 WstÄ™p 29 Autorytet w kulturze (wedÅ‚ug) Leszka KoÅ‚akowskiego 30 Autorytet miÄ™dzy degradacjÄ… i uwznioÅ›leniem 35 Inteligencja w Polsce – bez autorytetu czy skazana na igranie nim? 39 PuÅ‚apka „systemu†i „sieci†autorytetów – trudnoÅ›ci analiz Jacka Å»akowskiego i nastawienia Adama Michnika 44 PrzykÅ‚ad puÅ‚apki myÅ›lenia lewicowego o autorytetach 61 Autorytet jako czÅ‚owiek-twórca etycznie wyniesiony niezależnoÅ›ciÄ… – poza sporem o wÅ‚adzÄ™ 63 Autorytet moralny w wersji salonowej z cudzysÅ‚owem – u RafaÅ‚a Ziemkiewicza 67 RozdziaÅ‚ II. Tropy historyczne, socjologiczne i pytanie o wpÅ‚yw w psychologii spoÅ‚ecznej 81 WstÄ™p 81 Kryzys autorytetu jako kryzys kolejnoÅ›ci w puÅ‚apce mimetycznego pragnienia (geniusz Williama Szekspira w oczach René Girarda) 87 Lunatycy i „zacofaÅ„cy†– dwa bieguny autorytetu w historii nauki wedÅ‚ug Artura Koestlera 94 Autorytet jako problem socjologii kultury, filozofii nauki i socjologii wiedzy 99 Wyzwanie „refleksyjnoÅ›ci†wobec autorytetów w „posttradycyjnym†spoÅ‚eczeÅ„stwie: przypadek iluzji „aktywnego zaufania†u Anthony’ego Giddensa; w stronÄ™ autorytetu globalizacji proceduralnej 105 MiÄ™dzy oznakami autorytetu jako źródÅ‚a wpÅ‚ywu a autorytetem oznak – badania Stanleya Milgrama 121 RozdziaÅ‚ III. SzkoÅ‚a frankfurcka, czyli o niemożnoÅ›ci zniesienia autorytetu, a nawet o jego nieautorytarnej potrzebie w nowoczesnoÅ›ci 125 WstÄ™p 125 Ericha Fromma postulat „autorytetu racjonalnego†poza konformizmem i anonimowoÅ›ciÄ… wpÅ‚ywu 126 Testament Maxa Horkheimera (kryzys autorytetu ojca i puÅ‚apka rozumu) 137 Theodora W. Adorna problemy z autorytetem w filozofii, sztuce i życiu spoÅ‚ecznym: przeciw autorytetowi realnej siÅ‚y pozoru 142 RozdziaÅ‚ IV. Ćwiczenia filozoficzne z myÅ›li o autorytecie – przypadek Hannah Arendt 153 WstÄ™p 153 Autorytet w edukacji: poza posÅ‚uszeÅ„stwo 154 Przeciw abdykacji i absolutyzacji autorytetu 156 MiÄ™dzy liberalizmem i konserwatyzmem 158 Walka o tradycjÄ™ przeciw jej rzecznikom – casus reformacji 162 Od absolutyzacji do formalizacji 163 Spory o źródÅ‚a autorytetu 165 Autorytet cytatu jako źródÅ‚a 167 ModalnoÅ›ci pozycji autorytetu w kulturze 168 RozdziaÅ‚ V. Problem autorytetu a hermeneutyka Hansa-Georga Gadamera 173 WstÄ™p 173 W stronÄ™ krytyki czystego autorytetu 173 Wyzwolenie spod autorytetu przyrodoznawstwa: przeżycie 178 Autorytet i oÅ›wiecenie – spór Hansa-Georga Gadamera z Jürgenem Habermasem 180 BÅ‚Ä…d oÅ›wiecenia a oÅ›wieceniowy bÅ‚Ä…d Hansa-Georga Gadamera 181 OÅ›wiecenie i romantyzm – autorytet w walce na dwa fronty 184 PochwaÅ‚a wpÅ‚ywu fragmentu: autorytet jako Å›lad 185 Klasyk jako autorytet: warunki realnego spotkania 187 Problem normatywnoÅ›ci autorytetu 190 RozdziaÅ‚ VI. Z programu badaÅ„ nad autorytetem u Richarda Sennetta (zapiski z lektury) 197 WstÄ™p 197 Poza ujÄ™cia Maxa Webera i Zygmunta Freuda: autorytet jako dwoistość respektu i lÄ™ku 198 Mechanizm wiÄ™zi (z) odrzucenia 202 Trzy przypadki: autorytet z odrzucenia, autorytet jako substytucja ideaÅ‚u, autorytet jako fantazmat znikniÄ™cia 203 Autorytet z ducha negacji 206 Autorytet ewoluujÄ…cego paternalizmu 209 Autorytet relacji beznamiÄ™tnej jako perwersyjnej autonomii 215 W stronÄ™ autorytetu racjonalnego: poprzez cztery kryzysy 219 O wspólnictwie autorytetów i ich ofiar 222 Autorytet jako Å›lad wyższego Å›wiata 225 O trudnoÅ›ciach „czytania†autorytetu i o presji jego iluzji 226 O groźbie niskiego autorytetu 229 RozdziaÅ‚ VII. (Po)nowoczesna aura dla autorytetu – impulsy myÅ›li Zygmunta Baumana 231 WstÄ™p 231 Åšlady autorytetu w zarysie socjologicznym z 1962 roku 231 Etyczne fiasko autorytetu nowoczesnoÅ›ci 236 Autorytet: miÄ™dzy parweniuszem, idolem i spożywcÄ… a życiem w roju 239 Autorytet z lÄ™ku i niepewnoÅ›ci 245 RozdziaÅ‚ VIII. PuÅ‚apy i puÅ‚apki sÅ‚ownikowe 249 WstÄ™p 249 Bezradność sÅ‚ownikowa – odsÅ‚ona pierwsza 249 SÅ‚owniki filozoficzne i ich ograniczenia 252 Autorytet w nauce – ujÄ™cie Janusza Goćkowskiego 253 Casus popularnego marksizmu 255 Wariant katolicki: afirmacja ideaÅ‚u 256 Przewrotność Roberta Nisbeta 261 RozdziaÅ‚ IX. Przymiarki pedagogiczne, mielizny i inne przeszkody psychologiczne 263 WstÄ™p 263 TrudnoÅ›ci w problematyzowaniu autorytetu 263 Funkcjonalność autorytetu i jego ambiwalencja 266 PierwszeÅ„stwo autorytaryzmu? 269 SÅ‚owniki psychologiczne 270 Profile autorytetu w perspektywie rozwojowej – Erik Erikson i Lawrence Kohlberg oraz ich niedoczytania pedagogiczne 274 Autorytet jako „specyfika i indywidualność†– źródÅ‚o „partycypacji mistycznej†wedÅ‚ug Carla Gustava Junga 281 RozdziaÅ‚ X. Autorytet w perspektywie komunikacyjnej 289 WstÄ™p 289 Przypadek Jürgena Habermasa 289 MiÄ™dzy narcyzmem i Cieniem 295 Pytanie o style bycia autorytetem: poza Hermanna Hessego 298 Estetyki oddziaÅ‚ywania 302 W stronÄ™ autorytetu symbolicznego 306 RozdziaÅ‚ XI. Autorytet w Å›wietle Slavoja Žižka wykÅ‚adni psychoanalizy Jacques’a Lacana 311 WstÄ™p 311 W kwestii autorytetu dyskursu naukowego 312 Typy dyskursu i pozycje autorytetu 317 Patologia autorytetu – pytania w kontekÅ›cie groźby przemocy 321 Autorytet ojca (Imienia-Ojca) wobec dziecka 323 Wolność woli i perswazja (sugestia) autorytetu 324 Zmienne losy recepcji autorytetu: przypadki Hannah Arendt i Zygmunta Freuda 326 Autorytet wobec innych i ich dzieÅ‚ 330 Autorytet jako efekt performacji: miÄ™dzy emanacjÄ… i namiastkÄ… mÄ…droÅ›ci 332 Pozór autorytetu w wariancie totalitarnym 336 Autorytet wobec roszczeÅ„ ofiary i wyzwania cierpienia 337 Przeciw autorytetowi Nikogo 339 RozdziaÅ‚ XII. Nauczyciel jako autorytet – o bÅ‚Ä™dach opisów i projektów normatywnych 341 WstÄ™p 341 Przeciw ideaÅ‚owi niekwestionowania u MieczysÅ‚awa Åobockiego 342 Pozorny prymat ufnoÅ›ci 345 Przestrogi w pracach Henryki Kwiatkowskiej 348 Przeciw integralnej sentymentalnoÅ›ci 356 W stronÄ™ autoryzacji – współmyÅ›lenie na marginesie rozważaÅ„ Marii Dudzikowej o autorytecie nauczyciela 359 Marzenie Johna Holta o autorytecie „naturalnym†nauczyciela – z namawianiem do forteli w grze „w Szkołę†w puÅ‚apce formalizmu edukacyjnego 362 RozdziaÅ‚ XIII. BÅ‚Ä…d sentymentalizmu, dydaktyzmu i psychologizmu – pytanie o ukryty autorytaryzm i bezradność wobec sÅ‚aboÅ›ci autorytetu pedagogicznego nauczycieli 371 WstÄ™p 371 Stefana Baleya elementy psychologii wychowawczej a autorytet 372 Przeciw dydaktyzmowi BolesÅ‚awa Niemierki 376 Psychologizm Jolanty Miluskiej i innych 382 O braku „fazowego†myÅ›lenia o autorytecie nauczyciela – z ograniczonÄ… wizjÄ… „poziomu†autonomii i sÅ‚aboÅ›ciÄ… badaÅ„ nad aspektem stabilizujÄ…cym komfort zamiast stymulacji rozwoju 384 RozdziaÅ‚ XIV. Autorytet pedagogiczny jako medium „obiektów niemych kulturowo†– o filozofii wychowania Zygmunta MysÅ‚akowskiego 399 WstÄ™p 399 Przeciw sentymentalizacji autorytetu 400 W stronÄ™ autorytetu post-konwencjonalnego 402 Autorytet przeciw Erosowi? (pytanie o pedagogiczne minimum wpÅ‚ywu) 403 Autorytet w kontekÅ›cie dydaktyki przeżycia, podniet i sprzężenia 406 Autorytet miÄ™dzy napiÄ™ciem i rozproszeniem 410 RozdziaÅ‚ XV. Autorytet przeciw dominacji. Radykalna wizja autorytetu w pedagogice amerykaÅ„skiej (Larry Grossberg, Henry A. Giroux i Peter McLaren) 413 WstÄ™p 413 Cztery typy elitaryzmu i autorytetu w edukacji 415 ŹródÅ‚a walki o autorytet (w) edukacji 422 Autorytet miÄ™dzy dominacjÄ… a hierarchiÄ… 423 Zadanie pracy wobec autorytetu 426 Autorytet i intelektualiÅ›ci 429 Jak bronić autorytetu przed konserwatyzmem i liberalizmem? 431 Autorytet w perspektywie trójwymiarowej niewspółobecnoÅ›ci 433 W stronÄ™ gÅ‚osu jako przejawu autorytetu 435 Trzy sposoby widzenia kryzysu autorytetu 438 Od zysku z krytyki autorytetu do odzysku autorytetu (dla) krytyki 440 Peter McLaren o jÄ™zykowym i etycznym upeÅ‚nomocnieniu do walki o autorytet 447 Edukacja jako walka o nowe oblicze autorytetu 452 Zamiast zakoÅ„czenia – czyżby mission impossible? 459 Bibliografia 463 PosÅ‚owie 475 SÅ‚owo od autora 475 Maria Dudzikowa – Na marginesie maszynopisu 481 StanisÅ‚aw Zbigniew Kowalik – Opinia o książce 497 Zbigniew KwieciÅ„ski – Recenzja wydawnicza (fragmenty) 507 BogusÅ‚aw Åšliwerski – Rekomendacja lektury... 509 Indeks nazwisk 515
KUP TERAZ