Cena: 19.99 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz Pomocnik Historyczny. Leonardo da Vinci za 19.99 zł w księgarni virtualo.pl
Tak wiele legend narosło wokół jego życia, że trudno przebić się do faktów. Był bękartem, co zamknęło mu drogę do uniwersyteckiego wyks...
zobacz więcej informacji
Cena: 19.99 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz Pomocnik Historyczny. Leonardo da Vinci za 19.99 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/Pozostałe E-booki
ISBN: ea552fabc6bd490bf3a6b74b8b799a6b
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2019
Tak wiele legend narosło wokół jego życia, że trudno przebić się do faktów. Był bękartem, co zamknęło mu drogę do uniwersyteckiego wykształcenia i szanowanych zawodów. Napisał o sobie uomo senza lettere – człowiek bez wykształcenia. Historycy bazują na poszlakach, chcąc ustalić najbardziej podstawowe kwestie, np. kim była jego matka. Służącą? Chłopką? Nie zabrakło nawet podejrzenia, że niewolnicą sprowadzoną z Afryki. Nie wiemy też, jak Leonardo wyglądał, bo jedyny starczy autoportret budzi wątpliwości.
ZdziwiÅ‚by siÄ™ zapewne, gdyby siÄ™ dowiedziaÅ‚, że 500 lat po Å›mierci powszechnie jest postrzegany jako malarz. Popkultura nieubÅ‚aganie wbiÅ‚a go w jednÄ… rolÄ™ – autora portretu Giocondy. On malowania obrazów nie uważaÅ‚ za swoje najważniejsze zadanie. CzÄ™sto ich nie koÅ„czyÅ‚, porzucaÅ‚ na etapie szkicu lub już rozpoczÄ™te. Isabella d’Este, hojna protektorka artystów, przez kilka lat nie doprosiÅ‚a siÄ™ u niego portretu (poza szkicem), a jej zaufany Pietro da Novellara donosiÅ‚, że mistrz jest zajÄ™ty matematykÄ…, a „na widok pÄ™dzla wpada w zÅ‚ośćâ€.
Sam uważaÅ‚ siÄ™ za inżyniera, specjalistÄ™ od budowy mostów, różnego rodzaju machin, prac melioracyjnych i tak siÄ™ przedstawiaÅ‚ w ofertach wysyÅ‚anych potencjalnym zleceniodawcom. PozostaÅ‚o wiele jego szkiców z dziedzin tak różnych, jak metalurgia, hydraulika, budownictwo, mechanika. A jednak mimo pomysłów i rozrysowywania planów nie stworzyÅ‚ żadnego pomnika, budynku, mostu ani rzeźby. Dopiero dzisiejsi specjaliÅ›ci, badajÄ…c jego pisma, dowodzÄ…, że projekty – nie do zrealizowania na tamte czasy ze wzglÄ™du na koszt i niedostÄ™pność wielu materiałów – sÄ… możliwe do wykonania i wiÄ™kszość z nich mogÅ‚aby dziaÅ‚ać. My widzimy w nim geniusza wykraczajÄ…cego w sferze myÅ›li poza swojÄ… epokÄ™. A na książęcym dworze zatrudniano go do projektowania fajerwerków i efektów specjalnych do widowisk teatralnych. Ludovico Sforza, wÅ‚adca Mediolanu, chciaÅ‚ np., aby da Vinci wbudowaÅ‚ instrument grajÄ…cy w „wielkie krzesÅ‚o srebrne dla wypróżnieÅ„ żoÅ‚Ä…dkaâ€, podarunek dla żony. Księżna Beatrice skarżyÅ‚a siÄ™ w liÅ›cie do siostry, że Leonardo wykrÄ™ciÅ‚ siÄ™ od zadania nadmiarem pracy.
Przywołuje się Leonarda jako uosobienie idei renesansowych, człowieka uniwersalnego, poszukującego spełnienia w wielu dziedzinach. Przyglądamy się więc jego epoce: prądom politycznym, intelektualnym, religijnym, życiu codziennemu. Wymyka się ona jednoznacznemu szkolnemu porządkowi, który poszatkował oś czasu, sztywno wyznaczając na niej odcinki nazwane średniowieczem i renesansem. Pokazujemy płynność tych granic i nowe spojrzenie zarówno na Leonarda, jak i na jego czasy.
Zapraszamy do lektury!
KUP TERAZ