Cena: 27.75 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Kwestionariusze osobowoÅ›ci za 27.75 zł w księgarni lideria.pl
Książka ta stanowi wartościowe, monograficzne opracowanie powszechnie stosowanej w środowisku psychologów metody kwestionariuszy osobowości. Nie...
zobacz więcej informacji
Cena: 27.75 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Kwestionariusze osobowoÅ›ci za 27.75 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Scholar Sp Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: 0fca90eb72852dba5c6e12bb813684dd
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Książka ta stanowi wartościowe, monograficzne opracowanie powszechnie stosowanej w środowisku psychologów metody kwestionariuszy osobowości. Nie jest ona tylko zreferowaniem stanu literatury przedmiotu, lecz także autorskim ujęciem problematyki kwestionariuszy osobowości. O jej szczególnej wartości świadczy to, że Autor odwołuje się do swoich bogatych doświadczeń – użytkownika kwestionariuszy, badacza konstruującego (lub współkonstruującego) oryginalne kwestionariusze oraz specjalisty od kulturowych adaptacji zagranicznych kwestionariuszy. W Polsce od wielu już lat nie opublikowano monografii poświęconej kwestionariuszom i ich znaczeniu w diagnostyce psychologicznej oraz badaniach naukowych. Z tego względu prezentowana książka stanowi unikatową pozycję w polskim piśmiennictwie psychologicznym, bardzo potrzebną dla podniesienia kultury tworzenia narzędzi psychometrycznych. Będzie ona stanowiła wartościową lekturę tak dla psychologów zajmujących się diagnostyką osobowości, jak i wszystkich specjalistów, zainteresowanych problematyką konstruowania standaryzowanych narzędzi diagnostycznych.
Spis treści
WSTĘP 9 ROZDZIAÅ 1. KWESTIONARIUSZ JAKO METODA BADANIA OSOBOWOÅšCI 13 1.1. WPROWADZENIE 13 1.2. ZARYS HISTORII INWENTARZY OSOBOWOÅšCI 16 1.2.1. Kwestionariusze osobowoÅ›ci w Polsce 23 1.3. KWESTIONARIUSZE OSOBOWOÅšCI – OPIS METODY 25 1.3.1. Specyfika budowy kwestionariusza osobowoÅ›ci 29 1.3.2. Kwestionariusz jako narzÄ™dzie do pomiaru cechy (syndromu) osobowoÅ›ci 37 1.3.3. Interpretacja wyników kwestionariusza 43 1.3.4. Zastosowania badawcze i rodzaje inwentarzy osobowoÅ›ci 49 1.4. GÅÓWNE PROBLEMY METODOLOGICZNE ORAZ WARTOŚĆ DIAGNOSTYCZNA INWENTARZY OSOBOWOÅšCI 52 1.5. PROBLEMY ETYCZNE KONSTRUOWANIA i STOSOWANIA KWESTIONARIUSZY OSOBOWOÅšCI 69 ROZDZIAÅ 2. STRATEGIE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOÅšCI 77 2.1. WPROWADZENIE 77 2.2. STRATEGIA TEORETYCZNA (DEDUKCYJNA) 82 2.2.1. Cel strategii 82 2.2.2. Podstawy teoretyczne 82 2.2.3. Zalety i wady podejÅ›cia teoretycznego 83 2.2.4. Kluczowy aspekt procedury 85 2.2.5. Analiza psychometryczna 86 2.2.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy dedukcyjnych 88 2.2.7. Kwestionariusz Temperamentu PTS jako przykÅ‚ad inwentarza skonstruowanego wedÅ‚ug strategii teoretycznej 89 2.3. STRATEGIA WEWNĘTRZNA (INDUKCYJNA) 96 2.3.1. Cel strategii 96 2.3.2. Podstawy teoretyczne 96 2.3.3. Zalety i wady podejÅ›cia indukcyjnego 97 2.3.4. Kluczowy aspekt procedury 101 2.3.5. Analiza psychometryczna 103 2.3.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy indukcyjnych 105 2.3.7. Polska Lista Przymiotnikowa (PLP) jako przykÅ‚ad inwentarza skonstruowanego wedÅ‚ug strategii indukcyjnej 106 2.4. STRATEGIA KRYTERIALNA (ZEWNĘTRZNA) 110 2.4.1. Cel strategii 110 2.4.2. Podstawy teoretyczne 110 2.4.3. Zalety i wady podejÅ›cia kryterialnego 111 2.4.4. Kluczowy aspekt procedury 117 2.4.5. Analiza psychometryczna 119 2.4.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy kryterialnych 122 2.4.7. Kwestionariusz Objawowy „S†jako przykÅ‚ad inwentarza skonstruowanego wedÅ‚ug strategii kryterialnej 123 2.5. STRATEGIE ÅÄ„CZÄ„CE RÓŻNE PODEJÅšCIA 127 2.5.1. Inwentarz Wzorów OsobowoÅ›ci (IWO) jako przykÅ‚ad kwestionariusza skonstruowanego wedÅ‚ug strategii poÅ‚Ä…czonych 128 2.6. ANALIZA PORÓWNAWCZA CHARAKTERYSTYKI PSYCHOMETRYCZNEJ SKAL SKONSTRUOWANYCH W RAMACH RÓŻNYCH STRATEGII 130 ROZDZIAÅ 3. PROCEDURA KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOÅšCI 137 3.1. WPROWADZENIE 137 3.2. ETAP I – WYBÓR STRATEGII KONSTRUKCJI ORAZ PRZYGOTOWANIE PLANU PRAC KONSTRUKCYJNYCH 138 3.3. ETAP II – ANALIZA PODSTAW TEORETYCZNYCH INWENTARZA: TEORII PSYCHOLOGICZNEJ, WIEDZY LUB METODOLOGII 138 3.3.1. Analiza czynników znieksztaÅ‚cajÄ…cych wyniki kwestionariuszowe oraz podjÄ™cie decyzji o opracowaniu skali kontrolnych 146 3.4. ETAP III – TWORZENIE POZYCJI KWESTIONARIUSZOWYCH 153 3.4.1. Wybór procedury odpowiadania oraz formy pozycji kwestionariuszowych 154 3.4.2. Generowanie wskaźników cech 155 3.4.3. Zapisywanie pozycji kwestionariuszowych 163 3.4.3.1. ZrozumiaÅ‚ość treÅ›ci pozycji a ich wÅ‚asnoÅ›ci jÄ™zykowe 165 3.4.3.2. Wieloznaczność interpretacyjna – „niejasność†treÅ›ci pozycji 173 3.4.3.3. Ogólność – konkretność treÅ›ci pozycji 175 3.4.3.4. DostÄ™pność zachowaÅ„ w osobistym doÅ›wiadczeniu 175 3.4.3.5. Podatność pozycji na czynniki znieksztaÅ‚cajÄ…ce: tendencjÄ™ do dysymulowania (aprobatÄ™ spoÅ‚ecznÄ…), symulowania oraz style odpowiadania 176 3.4.3.5.1. Podatność pozycji na tendencjÄ™ do dysymulowania (aprobatÄ™ spoÅ‚ecznÄ…) 176 3.4.3.5.2. Podatność pozycji na tendencjÄ™ do symulowania 182 3.4.3.5.3. WÅ‚asnoÅ›ci pozycji a style odpowiadania 184 3.4.3.6. Kontrola zrównoważenia puli pozycji pod wzglÄ™dem klucza odpowiedzi 196 3.4.3.7. Ocena formalnych wÅ‚asnoÅ›ci pozycji 198 3.4.4. Wprowadzanie opcji odpowiedzi do pozycji 202 3.4.5. PrzeksztaÅ‚canie odpowiedzi w wyniki liczbowe – problem ważenia pozycji oraz opcji odpowiedzi 211 3.4.6. Przygotowanie skal kontrolnych 214 3.4.6.1. Kwestionariusz Aprobaty SpoÅ‚ecznej jako przykÅ‚ad skali do badania tendencji do dysymulowania/symulowania 214 3.4.6.2. Skala „nieuważnoÅ›ci†Kwestionariusza Objawowego „SII†jako przykÅ‚ad skali do badania indywidualnych stylów odpowiadania 222 3.5. ETAP IV – PRZYGOTOWANIE INWENTARZA DO BADAŃ 228 3.5.1. Kwestie administracyjne kwestionariusza 228 3.5.2. Instrukcja kwestionariuszowa 230 3.5.3. Ustalenie kolejnoÅ›ci pozycji w kwestionariuszu 232 3.5.4. Przygotowanie arkusza odpowiedzi 233 3.6. ETAP V – OPRACOWANIE WERSJI KOŃCOWEJ KWESTIONARIUSZA: BADANIE INWENTARZEM ORAZ ANALIZA PSYCHOMETRYCZNA 235 3.6.1. Sposób doboru osób badanych oraz skÅ‚ad demograficzny i liczebność próby 235 3.6.2. Analiza psychometryczna wyników 240 3.7. ETAP VI – WERYFIKACJA WÅASNOÅšCI PSYCHOMETRYCZNYCH INWENTARZA: ANALIZA RZETELNOÅšCI I TRAFNOÅšCI POMIARU 247 3.8. ETAP VII – OPRACOWANIE NORM WYNIKÓW SKAL INWENTARZA 258 3.9. ETAP VIII – OPRACOWANIE PODRĘCZNIKA 264 3.10. UNIWERSALIZACJA KULTUROWA – NOWY TREND W PROCEDURZE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOÅšCI 274 3.10.1. Studia leksykalne – uniwersalizacja poprzez konstruowanie kulturowo specyficznych kwestionariuszy osobowoÅ›ci 278 3.10.2. Badania pawÅ‚owowskich wymiarów temperamentu – uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych/specyficznych kulturowo inwentarzy 279 3.10.3. Badania cech ujmowanych przez RegulacyjnÄ… TeoriÄ™ Temperamentu – uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych kulturowo inwentarzy 280 ZAMIAST ZAKOŃCZENIA 287 BIBLIOGRAFIA 289
KUP TERAZ