Cena: 39.44 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Homo defectus w kulturze późnej nowoczesnoÅ›ci. Geneza i ewolucja antropobiologii i teorii instytucji Arnolda Gehlena za 39.44 zł w księgarni lideria.pl
Rodzimy się przedwcześnie, nadzy, bezbronni i nieprzystosowani do życia. Liczne cechy naszej anatomii i fizjologii będące oznaką spowolnienia ro...
zobacz więcej informacji
Cena: 39.44 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Homo defectus w kulturze późnej nowoczesnoÅ›ci. Geneza i ewolucja antropobiologii i teorii instytucji Arnolda Gehlena za 39.44 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Uniwersyte Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Filozofia, etyka, religia
ISBN: 166fadeb9454e7e62790ba5241ec6f0e
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Rodzimy się przedwcześnie, nadzy, bezbronni i nieprzystosowani do życia. Liczne cechy naszej anatomii i fizjologii będące oznaką spowolnienia rozwojowego powodują, że przypominamy pod wieloma względami dojrzały płciowo embrion szympansa. W punkcie wyjścia jesteśmy zatem nie tyle inteligentną, uduchowioną istotą, lecz wybrakowanym biologicznie zwierzęciem zdanym na długotrwałą opiekę. Kontrast między naszą ułomnością a niemającym precedensów w świecie przyrody sukcesem ewolucyjnym, między pierwotną niemocą a niebywałą kreatywnością kulturową stanowi paradoks, który leży u podłoża refleksji Arnolda Gehlena, współtwórcy klasycznej antropologii filozoficznej.
Spis treści
Wstęp . 7 Rozdział I Między egzystencjalizmem a nazizmem – wczesna twórczość Arnolda Gehlena . 16 1.1. Filozoficzne preludium – wokół teorii konstytucji Hansa Driescha . 16 1.2. Założenia absolutnej fenomenologii w Wirklicher und unwirklicher Geist . 27 1.3. Melancholia filozofii – egzystencjalny platonizm wczesnego Gehlena 33 1.4. Logika sytuacji – fenomenologiczna analiza egzystencji . 40 1.5. Idealistyczny zwrot – w poszukiwaniu istoty wolności . 53 1.6. Gehlen a Heglowska filozofia prawa 67 1.7. Arnold Gehlen w III Rzeszy . 92 1.8. Antropologiczne prolegomena 109 Rozdział II Główne założenia elementarnej antropologii 119 2.1. Geneza antropologii filozoficznej Arnolda Gehlena . 119 2.1.1. Antropologiczny zwrot w filozofii . 121 2.1.2. Gehlen a klasycy antropologii filozoficznej (Scheler, Plessner) 132 2.1.3. Biologiczne inspiracje (Alsberg, Uexküll, Buytendijk, Bolk, Portmann, Lorenz) 160 2.2. Człowiek jako istota naznaczona brakiem 182 2.2.1. Założenia metodologiczne elementarnej antropologii 182 2.2.2. Teoretyczne deficyty tezy o filo- i ontogenetycznej ułomności człowieka 192 2.3. Antropologiczna teoria działania – odciążenie deficytów biologicznych . 211 2.3.1. Człowiek jako istota działająca 211 2.3.2. Geneza ludzkiej mowy – kompensacyjna funkcja języka . 225 2.3.3. Kultura jako odciążenie – prolegomena teorii instytucji . 242 Rozdział III Diagnoza współczesności w świetle teorii instytucji 256 3.1. Geneza instytucji w Urmensch und Spätkultur – uwagi wstępne 256 3.2. Kategorialna analiza instytucji 264 3.3. Działanie rytualno-przedstawiające – narodziny instytucji . 293 3.4. Industrializacja kultury – antropologiczna koncepcja techniki . 313 3.5. Nowy subiektywizm . 325 3.6. Hipermoralność a pluralizm etyczny 346 3.7. Koniec historii? 364 Zakończenie – krytyczna recepcja, nawiązania, kontynuacje . 379 4.1. Krytyczna recepcja – zarzut biologizmu i konserwatyzmu . 383 4.2. W poszukiwaniu zagubionej intersubiektywności – Gehlen i Mead . 401 4.3. Zakłócona komunikacja: Gehlen – Habermas . 416 4.4. Panoramiczne spojrzenie na późną recepcję myśli Gehlena (Apel, Luhmann, Claessens, Rehberg) 436 Bibliografia . 460
KUP TERAZ