Cena: 30.60 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Seges Ecclesiae. Eklezjalny wymiar mÄ™czeÅ„stwa w nauczaniu Å›w. Augustyna za 30.60 zł w księgarni lideria.pl
Bardzo istotnymi przyczynkami, które pozwalają wprowadzić bezpośrednio w sposób podejścia do męczeństwa ze strony Augustyna, są publikacje ...
zobacz więcej informacji
Cena: 30.60 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Seges Ecclesiae. Eklezjalny wymiar mÄ™czeÅ„stwa w nauczaniu Å›w. Augustyna za 30.60 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UMK
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Filozofia, etyka, religia
ISBN: 29ef7dbf86b7dfe0c74b4c8cce4006be
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Bardzo istotnymi przyczynkami, które pozwalają wprowadzić bezpośrednio w sposób podejścia do męczeństwa ze strony Augustyna, są publikacje szeroko znanego w Europie animatora studiów patrystycznych w ramach soborowej odnowy teologii i „powrotu do źródeł", kard. Michele Pellegrino. W ramach swoich wielokierunkowych badań nad antykiem chrześcijańskim kard. Pellegrino wiele uwagi poświęcił problematyce męczeństwa u Ojców Kościoła, a przede wszystkim u Augustyna.
Są to publikacje podejmujące wątek tematyczny „krwi męczenników" o charakterze pewnego rodzaju antologii patrystycznej, czy aspekt chrystyczny31; stanowią one cenne wprowadzenie do odczytania znaczenia heroicznego świadectwa miłości dla wspólnoty Kościoła. Mimo licznych badań brakowało jednak wciąż monograficznego opracowania zagadnienia, które pozwoliłoby na pełniejszy obraz i całościowe spojrzenie na aspekt eklezjalny męczeństwa, z usytuowaniem tematu w szerszej perspektywie teologicznej Augustyna.
To właśnie stało się bezpośrednią inspiracją do podjęcia tej tematyki, odkrywanej przez autora niniejszej rozprawy w trakcie wieloletnich badań nad dziedzictwem doktrynalnym Ojców Kościoła, a zwłaszcza w ciągu 25 lat pracy w Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych w dziale studiów z zakresu męczeństwa w rozumieniu prawno-kanonicznym. W tej dziedzinie niejednokrotnie wypływała konieczność odnoszenia tematu do tradycji teologicznej, tym bardziej że dotyczyło to nauczania Augustyna, którego można uważać za największego teologa męczeństwa epoki patrystycznej. Bazą źródłową dla niniejszego opracowania są pisma Augustyna, które podejmują bezpośrednio problematykę męczeństwa za wiarę. Do nich w pierwszym rzędzie należą teksty, które odzwierciedlają nauczanie pastoralne.
Są to komentarze do Psalmów, które Augustyn nazywał expositiones (przedstawienie treści), sermones czy tractatus (mowy, kazania czy traktaty). Za sprawą Erazma z Rotterdamu otrzymały one nazwę Enarrationes (wyjaśnienia). W rzeczywistości są zbiorem o zróżnicowanym charakterze, powstałym na przestrzeni niemal 30 lat (392-420). Mają postać komentarzy dyktowanych, bądź homilii liturgicznych utrwalanych na bieżąco przez stenografów, czy kilkakrotnie podejmowanych traktatów dotyczących tego samego Psalmu.
Aż sześćdziesiąt pięć spośród tych komentarzy podejmuje problematykę męczeństwa chrześcijańskiego, z czego kilka czyni to w szeroki, pogłębiony sposób.
Spis treści
Wykaz skrótów 15 WstÄ™p 19 RozdziaÅ‚ I. AUGUSTYN WOBEC TAJEMNICY KOÅšCIOÅA 27 1. Kontekst historyczno-pastoralny myÅ›li eklezjologicznej 28 1.1. Eklezjologia pogÅ‚Ä™biana w trakcie posÅ‚ugi pasterskiej 28 1.2. Kwestia źródeÅ‚ 29 1.3. Egzegeza eklezjologiczna 30 1.4. Terminologia 33 1.5. Perspektywa soteriologiczna 34 2. Eklezjologia w kluczu autobiograficznym 35 2.1. Odkrycie KoÅ›cioÅ‚a 35 2.2. Pasterz KoÅ›cioÅ‚a 39 2.3. Kontemplacja czy dziaÅ‚anie? 39 3. Eklezjologia w kluczu polemicznym 42 3.1. KoÅ›ciół - auctoritas 42 3.2. KoÅ›ciół - caritas 45 3.3. KoÅ›ciół - civitas Dei 49 4. Eklezjologia w kluczu misteryjno-typologicznym 51 4.1. Postaci biblijne 53 4.2. Wydarzenia biblijne 54 4.3. Motywy z przypowieÅ›ci 57 4.4. Motywy topograficzne 59 4.5. Mysterium lunae 61 5. Eklezjologia w kluczu chrystologicznym 63 5.1. Corpus Christi 63 5.2. Sacramentum magnum 66 5.3. Caput et Corpus 68 5.4. Eucharystia - sacramentum Corporis Christi 70 6. Eklezjologia w kluczu pneumatologicznym 73 RozdziaÅ‚ II. mÄ™czeÅ„stwo jako egzystencjalne doÅ›wiadczenie koÅ›cioÅ‚a 79 1. Ramy znaczeniowe mÄ™czeÅ„stwa u Augustyna 80 1.1. Nurt tradycji chrzeÅ›cijaÅ„skiej 80 1.2. Martyr 81 1.3. MÄ™czeÅ„stwo duchowe 84 1.4. MÄ™czeÅ„stwo w kategoriach teologicznej wizji Augustyna 86 2. Ewolucja spojrzenia na mÄ™czeÅ„stwo 86 2.1. Wypowiedzi poczÄ…tkowe 87 2.2. Czas polemiki z manicheizmem 90 2.3. Konfrontacja z donatyzmem 91 2.4. Wobec pytaÅ„ na tle upadku Rzymu 94 2.5. W nurcie polemiki z pelagianizmem 95 3. KoÅ›ciół jako wyÅ‚Ä…czna przestrzeÅ„ mÄ™czeÅ„stwa 97 3.1. W klimacie polemiki z donatyzmem 97 3.2. MÄ™czeÅ„stwo tylko w „domu Boga" 99 3.3. Non poena sed causa 102 3.4. O mÄ™czeÅ„stwie rozstrzyga miÅ‚ość 104 4. Czas mÄ™czeÅ„stwa 106 4.1. TÅ‚o historiozbawcze 106 4.2. KoÅ›ciół przeÅ›ladowany ante legem et in lege 107 4.3. PrzeÅ›ladowanie tempore gratiae 112 4.4. MÄ™czeÅ„stwo przed i po przyjÅ›ciu Chrystusa 115 5. MÄ™czeÅ„stwo w perspektywie civitas Dei 117 5.1. Forma urzeczywistniania civitas Dei 117 5.2. Demoniczna inspiracja przeÅ›ladowania 118 5.3. Zwyciężanie KoÅ›cioÅ‚a 121 RozdziaÅ‚ III. MÄ™czeÅ„stwo w RAMACH Christus totus 127 1. Chrystocentryzm w Å›wiadectwie mÄ™czenników 127 1.1. Wyznanie Chrystusa 128 1.2. Wyraz miÅ‚oÅ›ci do Chrystusa 132 2. Z jednoczenie z Chrystusem jako gÅ‚owÄ… CiaÅ‚a Mistycznego 135 2.1. Fakt jednoÅ›ci 135 2.2. Ludzka natura Chrystusa ikonÄ… KoÅ›cioÅ‚a 138 2.3. Cierpienia CiaÅ‚a a cierpienia GÅ‚owy 140 3. UmacniajÄ…ca obecność Chrystusa 141 3.1. Vicit in eis qui vixit in eis 141 3.2. Obrazy obecnoÅ›ci Chrystusa w mÄ™czennikach 144 3.3. Ufność mÄ™czenników 146 3.4. Umocnienie przez EucharystiÄ™ 147 4. Chrystus wzorem dla mÄ™czennika 150 4.1. Ramy naÅ›ladowania 151 4.2. Przewodzenie mÄ™czennikom w skÅ‚adaniu Å›wiadectwa 152 4.3. PrzykÅ‚ad dla mÄ™czenników 154 4.4. Jako pierwszy podjÄ…Å‚ „kielich zbawienia" 156 4.5. NaÅ›ladowanie w ofierze za braci 157 5. Nagroda mÄ™czenników 159 5.1. „Korona" od Chrystusa 159 5.2. „Denar" zbawienia 161 5.3. Nagroda za wierność 162 5.4. Ostateczny tytuÅ‚ nagrody 164 RozdziaÅ‚ IV. OWOCOWANIE MĘCZEŃSTWA W KOÅšCIELE 167 1. TÅ‚o historyczno-pastoralne 167 1.1. Tożsamość KoÅ›cioÅ‚a objawiajÄ…ca siÄ™ w ofierze mÄ™czennika 167 1.2. Pamięć o mÄ™czennikach 169 2. Ranga mÄ™czeÅ„stwa w KoÅ›ciele 170 2.1. ChwaÅ‚a KoÅ›cioÅ‚a 170 2.2. NiezastÄ…piony udziaÅ‚ we wzrastaniu KoÅ›cioÅ‚a 172 2.3. Argument wiarygodnoÅ›ci KoÅ›cioÅ‚a 174 3. Formy ubogacania KoÅ›cioÅ‚a 176 3.1. Uwierzytelnienie kerygmatu 176 3.2. Moc przykÅ‚adu 179 3.3. Wstawiennictwo za ludem 182 3.4. Cuda wyjednane dla KoÅ›cioÅ‚a 185 3.5. Ofiara życia dla KoÅ›cioÅ‚a 189 4. Obecność mÄ™czenników w KoÅ›ciele poprzez kult 192 4.1. Duch tradycji kultu mÄ™czenników w KoÅ›ciele afrykaÅ„skim 192 4.2. Miejsce kultu 194 4.3. Motywacje kultu mÄ™czenników 198 5. Topos: semen sanguinis martyrum - seges ecclesiae 202 5.1. Figura mÄ™czeÅ„stwa dla KoÅ›cioÅ‚a 202 5.2. W nurcie tradycji teologiczno-pastoralnej 203 5.3. Sanguis-semen w wypowiedziach Augustyna 205 5.4. Ku pogÅ‚Ä™bieniu znaczenia metafory 208 ZakoÅ„czenie 211 Bibliografia 219 1. ŹródÅ‚a 219 2. Opracowania 222 3. Subsidia 232 Index verborum 233 "SEGES ECCLESIAE". ECCLESIOLOGICAL DIMENSION OF MARTYRDO MIN THE TEACHING OF ST. AUGUSTINE. Summary 237
KUP TERAZ