Cena: 83.64 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Antysemityzm, emancypacja, syjonizm za 83.64 zł w księgarni lideria.pl
Najatrakcyjniejsze wyposażenie łazienki.
Syjonizm to idea powrotu Żydów do Ziemi Świętej (Syjonu). Syjonizm ujmuje się w dwóch znaczeniach. W sensie religijnym sięga do czasów staroż...
zobacz więcej informacji
Cena: 83.64 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Antysemityzm, emancypacja, syjonizm za 83.64 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: ÅšlÄ…ski w Katowicac Uniwersytet
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Filozofia, etyka, religia
ISBN: 39eb935cb4f6228950d86ab1814492d2
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Syjonizm to idea powrotu Å»ydów do Ziemi ÅšwiÄ™tej (Syjonu). Syjonizm ujmuje siÄ™ w dwóch znaczeniach. W sensie religijnym siÄ™ga do czasów starożytnych i wiąże siÄ™ z obietnicÄ… danÄ… przez Boga Abrahamowi; w drugiej poÅ‚owie XIX wieku uksztaÅ‚towaÅ‚o siÄ™ polityczne znaczenie syjonizmu, charakteryzujÄ…ce siÄ™ porzuceniem eschatologicznego hasÅ‚a mesjanizmu na rzecz skupienia wysiÅ‚ku na Å›ciÅ›le politycznym celu powrotu i odbudowania (zbudowania) paÅ„stwa Izrael. Syjonizm realnego znaczenia nabraÅ‚ wraz z wygnaniem Å»ydów z Palestyny po klÄ™sce powstania Bar Kochby. Przez wieki wspólnoty żydowskie rozsiane po Å›wiecie (diaspory) kultywowaÅ‚y ideÄ™ powrotu do Syjonu poprzez Pismo, modlitwÄ™ i wypeÅ‚nianie Bożych przykazaÅ„. W roku 1782 rabin Eliasz z Wilna wezwaÅ‚ do powrotu do Syjonu. MyÅ›l tÄ™ rozwinÄ…Å‚ serbski rabin Jehuda Alkai, który w 1840 roku religijne marzenia o Syjonie przeformuÅ‚owaÅ‚ w polityczny postulat. Dla wyksztaÅ‚cenia żydowskiej Å›wiadomoÅ›ci narodowej decydujÄ…ce okazaÅ‚y siÄ™ jednak trzy czynniki: antysemityzm, spoÅ‚eczna emancypacja i syjonizm polityczny koÅ„ca XIX wieku. Ważnym ogniwem okazaÅ‚a siÄ™ tu Wiosna Ludów, w jej wyniku bowiem nastÄ…piÅ‚y w Europie Zachodniej przemiany spoÅ‚eczne prowadzÄ…ce do odrodzenia narodowego. W polityce europejskiej coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ zaczęły odgrywać czynniki narodowe i narodowo-wyzwoleÅ„cze. Pod wpÅ‚ywem tych czynników, jak również stale istniejÄ…cego i okresowo nasilajÄ…cego siÄ™ antysemityzmu, syjonizm przerodziÅ‚ siÄ™ ostatecznie z ruchu religijnego w Å›wiecki ruch polityczny, którego twórcami i głównymi ideologami byli Mojżesz Hess, Leon Pinsker, Max Nordau i okrzykniÄ™ty ojcem nowoczesnego syjonizmu, organizator ruchu Teodor Herzl. Pod wzglÄ™dem ideologicznym grunt dla syjonizmu przygotowaÅ‚o dwóch myÅ›licieli: Mojżesz Hess i Leon Pinsker. Åšwiecko i socjalistyczne nastawiony Hess żyjÄ…cy w latach 1812-1875 uważaÅ‚, że OÅ›wiecenie i uniwersalizm europejski z hasÅ‚ami tolerancji i równouprawnienia umożliwiÅ‚ Å»ydom stanie siÄ™ peÅ‚noprawnymi czÅ‚onkami spoÅ‚eczeÅ„stw, wÅ›ród których żyli (symbolem przemian staÅ‚o siÄ™ sÅ‚awne zawoÅ‚anie w Zgromadzeniu Narodowym w 1798 roku deputowanego Clermont-Tonnerre’a: „Trzeba Å»ydom zabrać wszystko jako Å»ydom i dać im wszystko jako obywatelomâ€). Zarazem jednak emancypacja naruszyÅ‚a żydowskÄ… tożsamość, dlatego Hess w celu umocnienia poÅ›ród Å»ydów poczucia narodowego postulowaÅ‚ stworzenie specyficznie pojmowanej tożsamoÅ›ci narodowej. ÅÄ…czyÅ‚a ona poczucie narodowe z uniwersalizmem spoÅ‚ecznym. Hess staÅ‚ siÄ™ pionierem zarówno dla syjonizmu politycznego, jak i socjalizmu rozwijanego przez jego ucznia i współpracownika Karola Marksa. Najważniejsze dzieÅ‚o Hessa pt. Ateny i Jerozolima (1862) po latach decydujÄ…co oddziaÅ‚aÅ‚o na rodzÄ…cy siÄ™ ruch syjonistyczny. Syjonistyczne pomysÅ‚y rozwijaÅ‚y siÄ™ we wschodniej Europie poprzez ruch Hibbat-Cion (MiÅ‚oÅ›ników Syjonu) nawiÄ…zujÄ…cy z jednej strony do koncepcji Hessa, z drugiej silnie zakorzeniony w rabinicznej tradycji religijnej. CzoÅ‚owym ideologiem ruchu byÅ‚ Leon Pinsker (1821-1891), szczególnie mocno akcentujÄ…cy obecność w Europie antysemityzmu. Pinsker wyrażaÅ‚ przekonanie, że w atmosferze powszechnego antysemityzmu droga Å»ydów do emancypacji nie prowadzi przez stopniowe wtapianie siÄ™ w poszczególne spoÅ‚ecznoÅ›ci, wÅ›ród których Å»ydom przyszÅ‚o żyć, lecz rozszerzanie i pogÅ‚Ä™bianie poczucia narodowej odrÄ™bnoÅ›ci, Å‚Ä…cznie z dążeniem do stworzenia odrÄ™bnego paÅ„stwa. Wszystkie te postulaty zawarte zostaÅ‚y w sÅ‚awnym pamflecie pt. Autoemancypacja (1882). Faktycznym twórcÄ… syjonizmu okazaÅ‚ siÄ™ Teodor Herzl. PrzeÅ‚omem staÅ‚a siÄ™ wydana w 1896 roku książeczka pt. PaÅ„stwo Å»ydowskie (Der Judenstaat). Herzl rozwijaÅ‚ w niej – nieÅ›wiadomie nawiÄ…zujÄ…c zresztÄ… do Autoemancypacji Pinskera – postulat syjonizmu jako ruchu opartego z jednej strony na korporacyjnoÅ›ci w tworzeniu przez spoÅ‚eczeÅ„stwo struktur niezależnoÅ›ci gospodarczej i politycznej, z drugiej strony Herzl prezentuje dojrzaÅ‚Ä… wizjÄ™ syjonizmu jako ruchu politycznego opartego na silnym poczuciu żydowskiej samoÅ›wiadomoÅ›ci. Na fali spoÅ‚ecznych zmian zachodzÄ…cych w Europie Å»ydzi winni, zdaniem Herzla, podążyć wÅ‚asnÄ… drogÄ… opartÄ… na prymacie narodowej tożsamoÅ›ci i odrÄ™bnoÅ›ci. SÅ‚użyć temu miaÅ‚a idea powrotu do Syjonu realizowana nie na drodze religijnej, ale wyÅ‚Ä…cznie politycznej. Tym samym Herzl przekonywaÅ‚, że jedynÄ… możliwoÅ›ciÄ… rozwiÄ…zania problemu antysemityzmu jest opuszczenie przez Å»ydów diaspory i stworzenie wÅ‚asnego niezależnego i niepodlegÅ‚ego paÅ„stwa – Izraela. RealizacjÄ™ tego postulatu widziaÅ‚ Herzl wyÅ‚Ä…cznie na drodze politycznej – Å»ydzi musieli podjąć politycznÄ… akcjÄ™ przekonania Å›wiatowych mocarstw, co do celowoÅ›ci stworzenia uznawanego na arenie miÄ™dzynarodowej paÅ„stwa żydowskiego (paÅ„stwa Å»ydów). Taki cel zostaÅ‚ postawiony przez nowo powstaÅ‚y ruch na Pierwszy Kongresie Syjonistycznym zorganizowanym w Bazylei w 1897 roku. Ostatecznie ruch syjonistyczny przerodzony w organizacjÄ™ politycznÄ… postawiÅ‚ sobie zadanie wywalczenie dla Å»ydów paÅ„stwa w Palestynie. Idea ta zrealizowaÅ‚a siÄ™ w oparciu o trzy ważne polityczne wydarzenia: tzw. List Belfoura z 1917 roku; deklaracjÄ™ ONZ z 1947 roku, i ogÅ‚oszenie przez Ben Guriona powstania paÅ„stwa Izrael w maju 1948 roku.
KUP TERAZ