Cena: 20.48 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Art Inquiry. Recherches sur les arts. Volume XIII(XXII) za 20.48 zł w księgarni lideria.pl
THE HOMELESSNESS OF ART References to „being settled†somewhere and being „homeless†have reappeared in various disciplines of the humanities ...
zobacz więcej informacji
Cena: 20.48 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Art Inquiry. Recherches sur les arts. Volume XIII(XXII) za 20.48 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Towarzystwo Naukowe Åódzkie
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Kulturoznawstwo, sztuka
ISBN: 4f9c4a16be12440f27251b4b1d936908
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
THE HOMELESSNESS OF ART References to „being settled†somewhere and being „homeless†have reappeared in various disciplines of the humanities for a long time. Those concepts were used in different contexts and in different senses. In 20th century philosophy, much attention was paid to the Heideggerian concept of man as “the neighbour of Beingâ€, i.e. his dwelling “in the nearness of Beingâ€. This image led to attempts at discovering what is unique to the human condition. Lukacs offered a critique of „transcendental homelessnessâ€, which he saw as characteristic of contemporary culture. Other philosophers pointed out that the fast-changing reality and the engagement in utopian projects characteristic for the condition of the modern man, are conducive to our loss of the sense of settlement. The second half of the 20th century introduced the discourse of unsettlement, non-belonging. Adorno negated the possibility of feeling at home in the world after Auschwitz. Other authors offered the concept of “the uncanny†(das Unheimliche), or being faced with strange and incomprehensible forces in one’s own home, only illusorily familiar. It has been also pointed out that the sense of settlement and the associated feeling of safety may turn out to be limiting. Freedom must mean the loss of the sense of safety, familiarity, commitment. Encountering what is different, marginal, often suffering or victimized (e.g. in feminist or postcolonial discourses) also sensitizes us to the importance of opening ourselves to new experience, which leads to the de-stabilization of our own monolithic home. The subject area outlined here may be variously related to art. On the one hand, art may be considered as an important voice in the discussion on our sense of belonging or uprootedness, on the other the question of whether it should be rooted in tradition, or leave this “home†to gain new experiences is also pertinent. The volume of Art Inquiry to which we seek your contributions will be devoted to this set of issues. Your prospective papers should concern some theoretical aspects of the concepts mentioned above in relation to art, artistic activity, reception of art works, or offer a case study of some artistic endeavour in which those concepts have taken a concrete shape. BEZDOMNOŚĆ SZTUKI SformuÅ‚owania nawiÄ…zujÄ…ce do pojęć „zadomowienia†i „bezdomnoÅ›ci†od kilkudziesiÄ™ciu lat pojawiajÄ… siÄ™ w różnych obszarach humanistyki. WystÄ™pujÄ… one w wielu kontekstach i nadawany jest im różny sens. W filozofii XX wieku podstawowe znaczenie ma Heideggerowski problem czÅ‚owieka jako „sÄ…siada byciaâ€, czyli zamieszkiwania przez niego w „bliskoÅ›ci wobec byciaâ€. Ta wysoka ocena bliskoÅ›ci prowadziÅ‚a do sugestii odzyskania tego, co wÅ‚asne i wÅ‚aÅ›ciwe dla ludzkiego sposobu istnienia. Lukacs poddawaÅ‚ krytyce „transcendentalnÄ… bezdomnośćâ€, którÄ… uważaÅ‚ za charakterystycznÄ… dla współczesnej kultury. Inni filozofowie zwracali uwagÄ™ na to, że zachodzenie szybkich zmian, a także formuÅ‚owanie utopijnych projektów charakterystyczne dla nowoczesnej kondycji czÅ‚owieka, sprzyja utracie uczucia zadomowienia. W drugiej poÅ‚owie XX wieku, rozwijaÅ‚ siÄ™ też dyskurs zwiÄ…zany z kryzysem zamieszkiwania. Adorno negowaÅ‚ możliwość uczucia zadomowienia w Å›wiecie po Auschwitz. Inni autorzy brali pod uwagÄ™ „nieswojość†(das Unheimliche), czyli wystÄ™powanie obcych i niezrozumiaÅ‚ych siÅ‚ we wÅ‚asnym domu, pozornie tylko oswojonym. PodkreÅ›lano też, że zadomowienie i zwiÄ…zane z nim poczucie bezpieczeÅ„stwa może okazać siÄ™ ograniczajÄ…ce. Za wolność pÅ‚aci siÄ™ przecież na ogół utratÄ… poczucia bezpieczeÅ„stwa, zanikiem stanu bliskoÅ›ci, zażyÅ‚oÅ›ci. Także wziÄ™cie pod uwagÄ™ tego, co inne, marginalne, czÄ™sto cierpiÄ…ce lub poszkodowane (np. w dyskursach feministycznym i postkolonialnym), uwrażliwia na rolÄ™ otwarcia, które prowadzi do destabilizacji monolitycznie pojmowanego wÅ‚asnego domu. Zarysowany tu krÄ…g problematyki w różny sposób odnosi siÄ™ do sztuki. Z jednej strony może ona być rozważana jako ważny gÅ‚os w sporach dotyczÄ…cych zadomowienia i bezdomnoÅ›ci, z drugiej zaÅ› w odniesieniu do niej samej można stawiać pytania o potrzebÄ™ zakorzenienia w tradycji, albo poszukiwania przez niÄ… nowych miejsc. WziÄ™ciu pod uwagÄ™ tego bogatego zestawu zagadnieÅ„ poÅ›wiÄ™cony bÄ™dzie tegoroczny tom „Art Inquiryâ€. NadsyÅ‚ane artykuÅ‚y dotyczyć mogÄ… albo teoretycznych aspektów zadomowienia i bezdomnoÅ›ci w sztuce, dziaÅ‚alnoÅ›ci artysty, odbiorze dzieÅ‚, albo prezentować konkretne przykÅ‚ady z zakresu różnych dziedzin twórczoÅ›ci artystycznej, w których tytuÅ‚owe zjawisko przybieraÅ‚o konkretnÄ… postać.
Spis treści
Introduction ...............................7 TERESA PĘKALA – The art of great masters on a mountain pass .............................9 ANDRZEJ MARZEC – The aesthetics of hospitality: the deconstructions of the athome ......19 AGNIESZKA REJNIAK-MAJEWSKA – The construction of subjectivity in Theodor W. Adorno’s aesthetic theory: criticality, reflection, mimesis ...35 ROMAN KUBICKI – On the twilight of artworks in the world of art ............................53 RAFAÅ SOLEWSKI – Identity in dialogue or homeless despair? Critical sensitivity in Polish art at the turn of the 21st century ................63 ELEONORA JEDLIŃSKA – Homelessness of art work / Homelessness of Memory: Moshe Kupferman’s “The Rift in Time†...................75 IRMINA GADOWSKA – Homelessness as the determiner of the artistic work of the Jewish diaspora in Central and Eastern Europe before 1939 .. 95 RYSZARD W. KLUSZCZYŃSKI – Nomadic images. Transmediality and hybridity in contemporary media art .................119 SÅAWOMIR MARZEC – Artworld versus Arthome .... 135 GRZEGORZ DZIAMSKI – The place of art. Where? In a supermarket .......................147 EWA KUBIAK, JOANNA PIETRASZCZYK-SĘKOWSKA – The “homelessness†of the Catholic Church and the sacral buildings in Andean Peru: Juli, Rondocán, Aranhuay and Chaca ............ 159 ANETA PAWÅOWSKA – Transitional Art in South Africa .....................................183 ALEKSANDRA SUMOROK – The socialist city – a homeless city? A contribution to research on model implementations ....................205 PAULINA SZTABIŃSKA – Geometric art and the idea of belonging ...........................231 WIOLETTA KAZIMIERSKA-JERZYK – Settlement as a performative aspect of art and aesthetics (Zbiegniew Warpechowski’s creative attitude) ..........................251 AGNIESZKA GRALIŃSKA-TOBOREK – Greece – the irretrievably lost home of art ..269 VICTORIA VESNA, JAMES GIMZEWSKI – Blue Morph: Reflections on Performance of Self Organized Criticality 2011 ... 287 GRZEGORZ SZTABIŃSKI – Feeling at home in art ................... 295 Notes on Contributors ...... 301
KUP TERAZ