Cena: 34.32 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Tourism and the transformation of large cities in the post-communist countries of Central and Eastern Europe za 34.32 zł w księgarni lideria.pl
Streszczenie Przełom lat 80. i 90. był na świecie czasem wielkich przemian politycznych i społeczno-gospodarczych. Ten okres to m.in. czas kryzysu...
zobacz więcej informacji
Cena: 34.32 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Tourism and the transformation of large cities in the post-communist countries of Central and Eastern Europe za 34.32 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Towarzystwo Naukowe Åódzkie
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Poradniki / Przewodniki, atlasy, mapy
ISBN: 50e5266c81e8639ea33be89a80c9ff02
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Streszczenie PrzeÅ‚om lat 80. i 90. byÅ‚ na Å›wiecie czasem wielkich przemian politycznych i spoÅ‚eczno-gospodarczych. Ten okres to m.in. czas kryzysu gospodarczego i politycznego w krajach europejskich, w których panowaÅ‚ ustrój realnego socjalizmu. Wraz z osÅ‚abieniem ZwiÄ…zku Radzieckiego oraz wprowadzanymi tam reformami pojawiÅ‚y siÄ™ możliwoÅ›ci przeksztaÅ‚ceÅ„ w innych paÅ„stwach socjalistycznych. W Europie Åšrodkowo-Wschodniej objęły one m.in. PolskÄ™, WÄ™gry, NRD, CzechosÅ‚owacjÄ™. Autorzy za podmiot badaÅ„ w niniejszej pracy przyjÄ™li grupÄ™ wybranych miast postsocjalistycznych, leżących na terenie kilku paÅ„stw wchodzÄ…cych w skÅ‚ad regionu Europy Åšrodkowo-Wschodniej. Przedmiotem badaÅ„ jest rozwój funkcji turystycznej w tych oÅ›rodkach miejskich zachodzÄ…cy w wyniku procesu transformacji ustrojowej po upadku realnego socjalizmu. Zakres przestrzenny pracy obejmuje miasta zlokalizowane na obszarze wybranych krajów regionu Europy Åšrodkowo-Wschodniej: Polski (Åódź), SÅ‚owacji (BratysÅ‚awa), Rosji (Kaliningrad), BiaÅ‚orusi (MiÅ„sk), Ukrainy (Lwów). Autorzy celowo wybrali oÅ›rodki miejskie o różnej randze tak, aby uzyskać materiaÅ‚ badawczy przedstawiajÄ…cy miasta różnego typu, m.in. oÅ›rodki regionalne jak i stolice. W ten sposób przeprowadzona analiza bazuje na zróżnicowanej próbie badawczej, a jej wyniki można uznać za reprezentatywne dla dużych miast w badanym regionie. Analiza przedstawiona w niniejszej pracy obejmuje miasta w ich granicach administracyjnych, ma ona charakter dynamiczny i przedstawia przeksztaÅ‚cenia, które dokonaÅ‚y siÄ™ w okresie od upadku systemu realnego socjalizmu do czasów współczesnych. W toku rozprawy autorzy zweryfikowali pozytywnie hipotezÄ™ badawczÄ… mówiÄ…cÄ…, że: „Jednym ze skutków zainicjowanych przez upadek socjalizmu przeksztaÅ‚ceÅ„ byÅ‚ intensywny rozwój funkcji turystycznej w dużych miastach zlokalizowanych na obszarze paÅ„stw Europy Åšrodkowo-Wschodniej. Z uwagi na postÄ™pujÄ…cy proces deindustrializacji oraz wzrost znaczenia trzeciego sektora gospodarki usÅ‚ugi turystyczne zyskaÅ‚y w tych miastach istotne znaczenie. RozwinÄ…Å‚ siÄ™ sektor obsÅ‚ugi turystycznej, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci zwiÄ…zane z hotelarstwem, gastronomiÄ… oraz sektorem imprez. DoszÅ‚o do poprawy dostÄ™pnoÅ›ci komunikacyjnej badanych obszarów, rewitalizacji przestrzeni miejskiej oraz wzrostu aktywnoÅ›ci wÅ‚adz lokalnych w zakresie programów rozwoju turystyki. Przemiany te skutkujÄ… rozwojem ruchu turystycznego, znaczÄ…co wzrosÅ‚a liczba przyjazdów turystycznych, a ich struktura ulegÅ‚a dywersyfikacji.†Transformacja ustrojowa spowodowaÅ‚a daleko idÄ…ce skutki dla gospodarki i spoÅ‚eczeÅ„stwa, w tym dla mieszkaÅ„ców dużych miast. Do głównych czynników inicjujÄ…cych przemiany badanych miast postsocjalistycznych należy zaliczyć: - przemiany spoÅ‚eczne i polityczne, - szybkÄ… globalizacjÄ™ gospodarki byÅ‚ych krajów socjalistycznych, - przejÅ›cie od fazy industrialnej do postindustrialnej, - zmianÄ™ statusu administracyjnego części badanych oÅ›rodków miejskich (MiÅ„ska, Lwowa, BratysÅ‚awy), - awans ze stolic republik lub obszarów do stolicy krajów. Istotne zmiany zarejestrowano także w szeroko rozumianym sektorze turystycznym omawianych miast. ZachodzÄ…ce przeksztaÅ‚cenia nie byÅ‚y jednorodne w czasie, autorzy wydzielili trzy podstawowe etapy tych przeksztaÅ‚ceÅ„: - etap upadku turystyki socjalistycznej, - etap stabilizacji, - etap rozwoju nowoczesnej turystyki. Najczęściej odnotowanymi w badanej próbie przejawami przemian miast pod wpÅ‚ywem rozwoju turystyki sÄ…: - zmiany jakoÅ›ciowe i iloÅ›ciowe bazy noclegowej, - inwestycje kapitaÅ‚u zagranicznego w branżę hotelarskÄ…, - zmiany jakoÅ›ciowe i iloÅ›ciowe bazy gastronomicznej, - zmiany jakoÅ›ciowe i iloÅ›ciowe bazy towarzyszÄ…cej, - zmiany w zakresie handlu detalicznego, - rozwój infrastruktury transportowej, - tworzenie organizacji odpowiedzialnych za promocje turystycznÄ… miast, - rozwój dziaÅ‚alnoÅ›ci kulturalno-rozrywkowej, w tym festiwali. Podstawowym miernikiem rozwoju turystyki w mieÅ›cie jest zwiÄ™kszajÄ…ca siÄ™ liczba przyjazdów i odwiedzin w celach turystycznych. Zebrane dane wskazujÄ…, że najwiÄ™ksza dynamika wzrostowa ruchu turystycznego w okresie postsocjalistycznym miaÅ‚a miejsce w Kaliningradzie (+174%) i Åodzi (+125%). Najmniejsze wzrosty ruchu turystycznego zanotowaÅ‚a BratysÅ‚awa (+50%) i MiÅ„sk (+26%). Bardzo dynamiczny wzrost liczby turystów w Kaliningradzie wytÅ‚umaczyć można specyficznym poÅ‚ożeniem tej rosyjskiej enklawy. Znajduje siÄ™ ona bowiem w szczególnym miejscu pomiÄ™dzy paÅ„stwami Unii Europejskiej. W przypadku Kaliningradu istotna jest także bliskość dwóch granic oraz fakt, że Kaliningrad byÅ‚ przez dÅ‚ugi okres zamkniÄ™tÄ… strefÄ… militarnÄ…. Åódź z kolei w okresie postsocjalistycznym postrzegana jako biedne i zaniedbane miasto bez szczególnych walorów turystycznych przeszÅ‚a intensywnÄ… transformacjÄ™ skutkujÄ…ca zwiÄ™kszeniem atrakcyjnoÅ›ci turystycznej. BratysÅ‚awa – niewielki – 50% wzrost zawdziÄ™cza bliskoÅ›ci Wiednia i dogodnemu poÅ‚ożeniu komunikacyjnemu. Wszystko to sprawia, że ruch turystyczny w stolicy SÅ‚owacji już na poczÄ…tku okresu transformacji pozostawaÅ‚ na wysokim poziomie. Z kolei MiÅ„sk, miasto na wczesnym etapie przemian, ma sÅ‚abo rozwiniÄ™tÄ… infrastrukturÄ™ turystycznÄ… i okres dynamicznego wzrostu wielkoÅ›ci ruchu turystycznego ciÄ…gle jeszcze przed sobÄ…. Przebadana grupa miast daje przeglÄ…d różnych stadiów turystycznej transformacji obszarów miejskich. Przemiany te uwarunkowane sÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ… gospodarczÄ…, spoÅ‚ecznÄ… jak również politycznÄ…. Autorzy na podstawie obserwacji wyróżnili trzy grupy miast. GrupÄ™ pierwszÄ… stanowiÄ… Åódź i BratysÅ‚awa, które sÄ… miastami w fazie gÅ‚Ä™boko zaawansowanej transformacji, z dużym udziaÅ‚em dobrze rozwiniÄ™tej turystyki o charakterze kapitalistycznym. Do grupy drugiej zakwalifikowano Lwów i Kaliningrad bÄ™dÄ…ce miastami na poczÄ…tkowym etapie zaawansowanej fazy transformacji, w których turystyka rozwija siÄ™ intensywnie wkraczajÄ…c w stadium kapitalistyczne. W ostatniej grupie znalazÅ‚ siÄ™ MiÅ„sk bÄ™dÄ…cy oÅ›rodkiem miejskim w fazie Å›redniozaawansowanej transformacji. Turystyka o charakterze kapitalistycznym dopiero zaczyna siÄ™ w mieÅ›cie rozwijać, a infrastruktura towarzyszÄ…ca w wiÄ™kszym stopniu sÅ‚uży obsÅ‚udze potrzeb mieszkaÅ„ców niż przyjezdnych.
Spis treści
1. Introduction (Cudny W.) .............. 9 1.1.The object, subject and scope of the book. The aims and methods of study ....... 9 1.2. Basic terminology .............. 12 1.3. The post-socialist city. A the theoretical approach .................... 17 2. The history of the political and economic transformation in the countries of Central and Eastern Europe (Wiśniewski E.) ...... 20 2.1. The beginnings of the transformation .... 20 2.2. The political transformation in the countries of Central and Eastern Europe ......... 21 2.3. The course of economic transformations .... 29 2.4. Conclusions ....... 33 3. Lodz – Poland (Cudny W., Rouba R.) ....... 34 3.1. Location and accessibility ............. 34 3.2. History and the contemporary times ....... 37 3.3. The transformation of Lodz during the post-socialist period. Tourism in Lodz ...... 43 3.4. The transformation of the tourist infrastructure ......................... 45 3.5. Spatial changes ................. 52 3.6. Political and administrative changes ..... 55 3.7.Transformations in Lodz culture ...... 59 3.8. European Union funds and tourism development ...................... 64 3.9. Changes in the tourist traffic. Conclusions ................................ 65 4. Bratislava – Slovakia (Korec P., Bucekova I.) ................................... 69 4.1. The location of the city ....... 69 4.2. Transport accessibility ......... 71 4.3. The history of the city .......... 75 4.4. Post – socialist urban transformation ..... 77 4.5. Changes influencing the development of tourism after 1989 ...... 80 4.6. Changes in the urban spatial structure .... 89 4.7. Institutional changes in tourism. European Union funds ........... 92 4.8. The number and structure of Bratislava visitors ........................ 93 4.9. Changes in the structure of visitors ... 96 4.10.The expected future tendencies in tourism development. Conclusions ........ 99 5. Kaliningrad – Russia (Kropinova E.) ...... 103 5.1. The location, accessibility and role of Kaliningrad in the network of Russian cities .............. 103 5.2. The history and latest changes in the economic and functional systems ........ 105 5.3. Stages in the development of the area as a tourism region ....... 107 5.4. The image of the Kaliningrad region and changes in the tourist traffic ........... 108 5.5. Tourist sector in change .......... 110 5.6. Prospects for development ..... 111 5.7. Conclusions ...................... 113 6. Lviv – Ukraine (Stetsiuk O., Michalski T.) ........................... 115 6.1. General information about Lviv .... 115 6.2. The history, post - communist socio-economic transformation and main tourist assets ..... 116 6.3. Functional transformations and the development of tourism ... 119 6.4. Spatial transformations affecting tourism ................................ 122 6.5. Administrative and political transformation ............................. 124 6.6. European Union funds and tourism development programs .... 125 6.7. The main effects of the transformation .................................... 126 7. Minsk – Belarus (Antipova E.A., Fakeyeva L.V., Fedortsova T.A.) 129 7.1. The description of the study area ..... 129 7.2. The history of Minsk .......... 130 7.3. Location and transport ........ 131 7.4. Population and economy ................ 133 7.5. Tourist assets and infrastructure .... 137 7.6. Tourist flows ................ 148 7.7. Development plans ............ 150 7.8. Conclusions ............. 153 8. Conclusions (Rouba R., Cudny W.) ....... 155 Streszczenie ................... 163 Zhrnutie ...................... 166 Bibliografia .............. 169
KUP TERAZ