Cena: 15.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Åšwiadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia za 15.00 zł w księgarni lideria.pl
Książka jest prezentacjÄ… kilku ujęć z zakresu filozofii przedstawienia (wszelkiej filozoficznej refleksji nad przedstawieniem), które wykraczajÄ...
zobacz więcej informacji
Cena: 15.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Åšwiadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia za 15.00 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Scholar Sp Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Filozofia, etyka, religia
ISBN: 74b5d879567b9657ec71291cb621755b
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Książka jest prezentacją kilku ujęć z zakresu filozofii przedstawienia (wszelkiej filozoficznej refleksji nad przedstawieniem), które wykraczają poza tradycyjny, wywodzący się od Platona sposób widzenia tej problematyki. Autorkę interesuje taki obszar przedstawień, które mają postać autonomicznych, rządzących się swoimi prawami tworów kultury; punktem wyjścia prezentowanych studiów jest status przedstawień kulturowych: językowych i obrazowych, a w szczególności przedstawień artystycznych. Iwona Lorenc w swoich analizach kieruje się przede wszystkim ku przeobrażeniom zachodzącym w filozoficznej świadomości przedstawień oraz zmianom w filozoficznym ich ujmowaniu.
Spis treści
WSTĘP 9 CZĘŚĆ I ONTOLOGIA POZORU 16 WPROWADZENIE 16 ROZDZIAÅ 1: PLATOŃSKI MODEL MIMESIS 28 Bios theoretikos a tragiczny wymiar praxis 28 Ontologia pozoru a miejsce filozofa 35 ROZDZIAÅ 2: LOGOS I POCZUCIE RZECZYWISTOÅšCI 48 KARTEZJAŃSKA GRANICA ONTOLOGU POZORU 48 ROZDZIAÅ 3: SCHOPENHAUER I NIETZSCHE: KRYTYCZNA 64 TRANSFORMACJA PLATOŃSKIEGO MODELU 64 ROZDZIAÅ 4: OD BYCIA POZOREM DO BYCIA POZORU (HEIDEGGER) 70 CZĘŚĆ II 84 SCENA ÅšWIADOMOÅšCI 84 WPROWADZENIE 84 Perspektywa powierzchni lustra 84 Schemat ontoteologiczny a transcendentalne ujÄ™cie problematyki przedstawienia 89 ROZDZIAÅ 1: PRZEDSTAWIENIA MENTALNE (REPREZENTACJONIZM A HUSSERL) 97 ROZDZIAÅ 2: OKO I UCHO ÅšWIADOMOÅšCI (WITTGENSTEINOWSKA KRYTYKA HUSSERLA) 102 ROZDZIAÅ 3: RZECZY I PRZEÅ»YCIA (HUSSERLOWSKA GRA CIENI) 109 ROZDZIAÅ 4: JĘZYK SAMOTNEGO Å»YCIA DUSZY (UJĘCIE DERRIDY) 120 ROZDZIAÅ 5: ÅšWIADOMOŚĆ OBRAZU A FANTAZJA I WYOBRAŹNIA (HUSSERL) 125 ROZDZIAÅ 6: CZAS JAKO KRES I WARUNEK PRZEDSTAWIENIA NA SCENIE ÅšWIADOMOÅšCI TRANSCENDENTALNEJ. 134 CZĘŚĆ III 142 OBRAZ I JĘZYK 142 WPROWADZENIE 142 ROZDZIAÅ 1: LOGOS WIDZIALNEGO (MERLEAU-PONTY) 150 ROZDZIAÅ 2: FIGURA DYSKURSU I FIGURA OBRAZU (LYOTARD). 159 „Inne†przedstawienia 160 Gry jÄ™zykowe a problem uzasadnienia 160 Lyotardowska dialektyka nietożsamoÅ›ci a wytwarzanie form 162 Poza architekturÄ… subiektywnoÅ›ci 168 Monoteizm i polityka satyryczna 170 Dyskurs jako milczenie 175 Fenomenologia kontra Hegel: protest antydialektyczny 175 Figura-forma i figura-obraz 179 Maszyneria teatralizacji i deteatralizacji Å›wiata 184 ROZDZIAÅ 3: RZECZYWISTOŚĆ PRZEMIENIONA W SÅOWO (BARTHES, DERRIDA) 192 Odsuwanie prawdy: Roland Barthes 192 Tekstologiczne uwikÅ‚ania: Jacques Derrida. 201 ROZDZIAÅ 4: UCIECZKA WIDZENIA (OBRAZ I DYSKURS U LOUISA MARINA) 210 ZAKOŃCZENIE 226 WYKAZ LITERATURY CYTOWANEJ 230 RÉSUMÉ 234 INDEKS NAZWISK 239
KUP TERAZ