Cena: 25.20 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Zarys etyki szczegółowej, t. 2 za 25.20 zł w księgarni lideria.pl
Zarys etyki szczegółowej , stanowi kontynuację Zarysu etyki ogólnej zarówno pod względem treściowym, jak też metodologicznym. Jest on...
zobacz więcej informacji
Cena: 25.20 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Zarys etyki szczegółowej, t. 2 za 25.20 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Wydawnictwo Wam
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Filozofia, etyka, religia
ISBN: 82a72b838fd6f218cf3da4ed397161f0
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Zarys etyki szczegółowej, stanowi kontynuację Zarysu etyki ogólnej zarówno pod względem treściowym, jak też metodologicznym. Jest on integralną częścią całościowego ujęcia etyki filozoficznej w jej trójczłonowym podziale na Zarys etyki ogólnej oraz Zarys etyki szczegółowej złożony z dwu wielkich traktatów: „Etyki osobowej†(tom 1) i „Etyki społecznej†(tom 2). Wyłożona w Zarysie etyki ogólnej, tomistyczna teoria podstaw moralności, w niniejszej publikacji stanowi teoretyczny fundament dla rozstrzygnięć zagadnień szczegółowych stanowiących przedmiot pytań i niepokojów ludzi w ich codziennym doświadczeniu moralnym. Temu właśnie zadaniu jest poświęcony niniejszy Zarys.
Pod względem metodycznym Zarys etyki szczegółowej kontynuuje zapoczątkowaną w Zarysie etyki ogólnej linię filozofowania i wykładu. Z tego też metodycznego nastawienia wypływa nacisk położony w niniejszym opracowaniu na filozoficzny opis badanych faktów etycznych, na analizę ich dynamicznej treści, a wreszcie na uzasadnienia proponowanych rozwiązań. Przyjęta przez Autora metoda ukazuje, jak ze złożonej rzeczywistości świadomościowych stanów moralnych wyłaniają się problemy etyczne, jak walczą ze sobą idee filozoficzne o ich rozwiązanie, oraz dlaczego w tej walce należy przyznać zwycięstwo tezom chrześcijańskiej etyki osobowej i społecznej. Dzięki temu sąd etyczny uformowany na tle ścierających się koncepcji i interpretacji wydaje się bardziej dojrzały, a przede wszystkim lepiej przygotowany do dialogu z innymi koncepcjami: rozumie bowiem nie tylko siebie, ale także drugą stronę.
Spis treści
WPROWADZENIE 13 Definicja etyki spoÅ‚ecznej, jej źródÅ‚a i metoda, stosunek do innych nauk oraz podziaÅ‚ 13 1. Czym jest etyka spoÅ‚eczna? 13 2. Stosunek etyki spoÅ‚ecznej do nauk pokrewnych 16 a. Etyka spoÅ‚eczna a socjologia 16 b. Etyka spoÅ‚eczna a ekonomia spoÅ‚eczna 17 c. Etyka spoÅ‚eczna a polityka i reforma spoÅ‚eczna 18 d. Etyka spoÅ‚eczna a teologia moralna 18 e. Etyka spoÅ‚eczna a zagadnienie spoÅ‚eczne 18 f. Etyka spoÅ‚eczna a katolicyzm spoÅ‚eczny 20 g. Dopowiedzenie 20 3. ŹródÅ‚a i metoda etyki spoÅ‚ecznej 20 4. PodziaÅ‚ etyki spoÅ‚ecznej 22 TRAKTAT I: WSPÓÅCZESNE KIERUNKI FILOZOFICZNO-SPOÅECZNE 25 RozdziaÅ‚ I: Indywidualizm - liberalizm 27 WyjaÅ›nienia terminologiczne 27 1. Indywidualizm 27 2. Liberalizm 32 a. Paleoliberalizm 33 b. Neoliberalizm 34 c. Libertarianizm 34 RozdziaÅ‚ II: Socjalizm 38 1. Marksizm KAROLA MARKSA 38 2. Leninizm-stalinizm 38 3. Socjalizm demokratyczny 40 RozdziaÅ‚ III: Dzieje katolicyzmu spoÅ‚ecznego w zarysie 42 1. Usprawiedliwienie tematu 42 2. Okres zawiÄ…zywania siÄ™ katolicyzmu spoÅ‚ecznego (1820-1848) 43 a. Prekursorzy akcji spoÅ‚ecznej 43 b. Kierunek demokratyczno-liberalny 44 c. Kierunek tradycjonalistyczno-antyliberalny 44 d. FRYDERYK OZANAM (1813-1853) 45 e. ZaczÄ…tki katolicyzmu spoÅ‚ecznego w Niemczech 45 3. Okres formowania siÄ™ katolicyzmu spoÅ‚ecznego (1848-1891) 46 a. DziaÅ‚alność bpa EMMANUELA VON KETTELERA 46 b. OÅ›rodek niemiecki 47 c. OÅ›rodek austriacki i szwajcarski 48 d. OÅ›rodek francuski 48 e. Inne oÅ›rodki 49 f. Unia Fryburska 50 g. Encyklika Rerum nouarum 50 h. Charakterystyka okresu 51 4. Okres wzmożonego rozwoju katolicyzmu spoÅ‚ecznego (1891-1945) 51 a. Lata przedwojenne (1891-1918) 52 b. Okres miÄ™dzywojenny (1918-1945) 58 5. Katolicyzm spoÅ‚eczny w latach 1945-1990 65 a. Zmiany polityczno-cywilizacyjne 65 b. Kryteria periodyzacji katolicyzmu spoÅ‚ecznego 66 c. Faza przedsoborowa (1945-1965) 67 d. Losy katolicyzmu spoÅ‚ecznego w krajach socjalistycznych 75 e. Stan katolicyzmu spoÅ‚ecznego w latach (1965-1990) 77 6. Katolicyzm spoÅ‚eczny dzisiaj (1990-2005) 82 a. SpoÅ‚eczno-polityczna sytuacja współczesnego Å›wiata 82 b. Nauczanie spoÅ‚eczne JANA PAWÅA II 83 c. Filozoficzno-teologiczna twórczość oraz praktyczna dziaÅ‚alność 85 7. Podsumowanie 87 TRAKTAT II: METAFIZYKA SPOÅECZNOÅšCI 89 RozdziaÅ‚ I: CzÅ‚owiek jako istota spoÅ‚eczna 91 1. Ustalenie punktu wyjÅ›cia 91 2. CzÅ‚owiek jako osoba 93 3. Podstawowe fakty i problemy 95 4. Rozwój poglÄ…dów i najważniejsze stanowiska 95 5. Teza i jej uzasadnienie 97 a. Teza 97 b. Uzasadnienie 97 6. Osobowy i spoÅ‚eczny aspekt natury ludzkiej 99 7. Ocena krytyczna stanowisk przeciwnych 100 RozdziaÅ‚ II: Geneza, filozoficzny opis, istota i cel spoÅ‚ecznoÅ›ci 102 1. Geneza spoÅ‚ecznoÅ›ci 102 2. Filozoficzny opis spoÅ‚ecznoÅ›ci 103 3. Istota spoÅ‚ecznoÅ›ci 105 a. Koncepcja tradycyjna 105 b. Stanowisko katolickich kontestatorów 107 c. Uwagi krytyczne 107 d. Próba rozwiÄ…zania 109 4. Cel spoÅ‚ecznoÅ›ci 110 5. PodziaÅ‚ spoÅ‚ecznoÅ›ci 112 RozdziaÅ‚ III: Najogólniejsze zasady struktury spoÅ‚ecznoÅ›ci zÅ‚ożonej 114 1. Rekapitulacja dokonanych analiz 114 2. Podstawowe zasady strukturalne spoÅ‚ecznoÅ›ci 115 3. Podstawowe zasady moralno-spoÅ‚eczne 117 4. Uwagi koÅ„cowe 118 RozdziaÅ‚ IV: Sprawiedliwość i miÅ‚ość w życiu spoÅ‚ecznym 120 1. Sprawiedliwość 120 a. Wprowadzenie 120 b. Tradycyjna postać podziaÅ‚u 120 c. Zagadnienie sprawiedliwoÅ›ci legalnej (ogólnej) 122 d. Zagadnienie sprawiedliwoÅ›ci spoÅ‚ecznej 123 2. MiÅ‚ość 127 a. PojÄ™cie miÅ‚oÅ›ci jako cnoty moralnej 127 b. Dane historyczne 128 c. PojÄ™cie miÅ‚oÅ›ci spoÅ‚ecznej 129 d. PoglÄ…dy autorów 129 e. Uwagi krytyczne i rozwiÄ…zanie problemu 130 f. Przejawy miÅ‚oÅ›ci w życiu spoÅ‚ecznym 131 TRAKTAT III: ETYKA SPOÅECZNOÅšCI NATURALNYCH 135 RozdziaÅ‚ I: MałżeÅ„stwo i rodzina 137 1. WstÄ™pne orientacyjne uwagi 137 1. WstÄ™pne orientacyjne uwagi 137 2. Teorie etnologiczne na temat małżeÅ„stwa i rodziny 138 3. MałżeÅ„stwo i rodzina w Å›wietle faktów etnologicznych i socjologicznych 139 4. Etyka spoÅ‚ecznoÅ›ci małżeÅ„skiej 140 a. Zarysowanie problematyki 140 b. Stanowiska filozoficzno-etyczne 142 c. UÅ›ciÅ›lenie terminów 145 d. Naturalny charakter małżeÅ„stwa 146 e. Cel małżeÅ„stwa 149 f. Monogamiczny charakter małżeÅ„stwa 152 g. MałżeÅ„stwo - wspólnotÄ… nierozerwalnÄ… 153 h. Definicja i podstawowe cechy małżeÅ„stwa 158 i. Deontologia małżeÅ„stwa 159 j. MałżeÅ„stwo a paÅ„stwo 162 k. Feminizm 163 5. Etyka spoÅ‚ecznoÅ›ci rodzinnej 165 a. Zagadnienie 165 b. PoglÄ…dy 167 c. Terminy 168 d. Stanowisko etyki chrzeÅ›cijaÅ„skiej w sprawie prawa rodziny do wychowania dzieci i jego uzasadnienie 169 e. Istota spoÅ‚ecznoÅ›ci rodzinnej, jej cel i wewnÄ™trzna struktura 173 f. WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci uprawnieÅ„ rodziny 174 g. Konkluzje etyczne 175 ZAGADNIENIE DODATKOWE 177 Problem demograficzny 177 a. Geneza problemu 177 b. Współczesny problem demograficzny 178 c. Ideologiczny aspekt zagadnienia demograficznego 178 d. Orientacje 179 e. Problem demograficzny w Polsce współczesnej 180 RozdziaÅ‚ II: Etyka spoÅ‚ecznoÅ›ci zawodowej 182 1. OkreÅ›lenie tematu 182 2. WstÄ™pne wyjaÅ›nienia terminologiczne 182 3. Wczoraj i dziÅ› spoÅ‚ecznoÅ›ci zawodowej 185 4. SformuÅ‚owanie problemu 187 5. PrzeglÄ…d stanowisk 188 6. Pochodzenie i istota spoÅ‚ecznoÅ›ci zawodowej 190 7. Struktura spoÅ‚ecznoÅ›ci zawodowej 191 8. Podstawowe relacje spoÅ‚ecznoÅ›ci zawodowej i jej moralne uprawnienia 194 9. Zagadnienia etyczne życia wewnÄ…trzzawodowego 197 a. Pracownicze zwiÄ…zki zawodowe 198 b. Etyczne aspekty strajku 201 c. Problem proletaryzmu i „neoproletaryzmu†202 d. Dysproporcje sektora rolniczego. Problem agrarny 205 10. Zagadnienie reformy spoÅ‚eczno-gospodarczej 206 a. Konieczność reformy 206 11. SamorzÄ…d stanowo-zawodowy (korporacjonizm demokratyczny) 209 RozdziaÅ‚ III: Etyka narodu 211 1. Filozoficzny opis spoÅ‚ecznoÅ›ci narodowej i powstajÄ…cy na tym tle problem 211 a. Specyficzne cechy spoÅ‚ecznoÅ›ci narodowej 212 b. Problem 214 2. Historia problemu i jego rozwiÄ…zaÅ„ 215 a. PrzeglÄ…d stanowisk 215 b. Klasyfikacja stanowisk 220 3. Podstawa wiÄ™zi spoÅ‚ecznej narodu 221 a. Kultura narodowa podstawÄ… wiÄ™zi spoÅ‚ecznej narodu 221 b. Kultura narodowa a kultura plemienno-szczepowa i samoÅ›wiadomość narodu 225 4. Geneza i istota spoÅ‚ecznoÅ›ci narodowej 226 5. WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci spoÅ‚ecznoÅ›ci narodowej 228 6. Naród i Ojczyzna 230 7. Moralne uprawnienia narodu 232 a. Prawo do istnienia 232 b. Prawo narodu do jednoÅ›ci i wolnoÅ›ci 233 c. Prawo narodu do proporcjonalnego udziaÅ‚u w dobru wspólnym 239 8. ObowiÄ…zki osoby ludzkiej wzglÄ™dem narodu 241 9. Moralne wady i wypaczenia w zakresie obowiÄ…zków wzglÄ™dem narodu 243 RozdziaÅ‚ IV: Etyka spoÅ‚ecznoÅ›ci paÅ„stwowej 246 1. Filozoficzny opis paÅ„stwa 246 2. Historia poglÄ…dów 249 a. PrzeglÄ…d najważniejszych teorii 249 b. Klasyfikacja poglÄ…dów 254 3. Pochodzenie paÅ„stwa 254 a. Zagadnienie 254 b. PrzeglÄ…d teorii i ich krytyczna ocena 255 c. RozwiÄ…zanie problemu 257 4. Istota paÅ„stwa 257 a. Propozycja rozwiÄ…zania 257 b. Totalizm i indywidualizm 259 c. Propozycje autorów tomistycznych 261 5. WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci paÅ„stwa 262 a. Obiektywny charakter spoÅ‚ecznoÅ›ci paÅ„stwowej 263 b. Podmiotowy charakter spoÅ‚ecznoÅ›ci paÅ„stwowej 263 c. Hierarchiczny charakter spoÅ‚ecznoÅ›ci paÅ„stwowej 264 d. Pomocniczy charakter spoÅ‚ecznoÅ›ci paÅ„stwowej 265 6. Cel paÅ„stwa 266 a. Ogólna charakterystyka 266 b. PorzÄ…dek prawno-spoÅ‚eczny 267 c. Instytucje i wytwory zaspokajajÄ…ce zasadnicze potrzeby czÅ‚owieka 268 d. PaÅ„stwo a religia 269 e. Polityczne interesy paÅ„stwa a dobro wspólne 271 7. WÅ‚adza paÅ„stwowa 271 a. Konieczność wÅ‚adzy paÅ„stwowej 271 b. Natura wÅ‚adzy paÅ„stwowej 272 c. Pochodzenie wÅ‚adzy paÅ„stwowej 274 d. Zadania wÅ‚adzy 278 e. Granice uprawnieÅ„ wÅ‚adzy paÅ„stwowej 282 8. SpoÅ‚eczeÅ„stwo 285 a. Moralny charakter spoÅ‚eczeÅ„stwa 285 b. Zasada solidarnoÅ›ci - podstawowÄ… zasadÄ… moralnoÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stwa 286 c. Postulat afirmacji dobra wspólnego paÅ„stwa 286 d. PosÅ‚uszeÅ„stwo obywatelskie 287 e. Åšwiadczenia spoÅ‚eczne 288 f. Uprawnienia spoÅ‚eczeÅ„stwa 289 9. Ustrój paÅ„stwa 291 a. PojÄ™cie i podziaÅ‚y 291 b. Zagadnienie „najlepszego ustroju†292 c. Moralne aspekty ustrojów panstwowych 293 d. Moralne aspekty partii politycznych 295 ZAGADNIENIA DODATKOWE 296 10. PaÅ„stwo a KoÅ›ciół 296 11. Globalizacja 300 TRAKTAT IV: ETYKA Å»YCIA MIĘDZYNARODOWEGO 311 RozdziaÅ‚ I: Najogólniejsze zasady moralne życia miÄ™dzynarodowego 313 1. WyjaÅ›nienia terminologiczne 313 2. Geneza problemu 314 3. Opinie w sprawie prawa miÄ™dzynarodowego 315 a. Pozytywizm prawny 316 b. Materializm 316 4. Stanowisko chrzeÅ›cijaÅ„skiej etyki spoÅ‚ecznej i jego uzasadnienie 316 5. Podstawowe normy prawa miÄ™dzynarodowego 317 RozdziaÅ‚ II: Wojna jako problem etyczny 320 1. Wprowadzenie 320 2. Rozwój i klasyfikacja poglÄ…dów 320 a. Rozwój poglÄ…dów 320 b. Klasyfikacja stanowisk 323 c. OkreÅ›lenie stanowiska 324 3. PojÄ™cie i wstÄ™pne rozróżnienia wojny 324 a. PojÄ™cie wojny 324 b. Wojna militarnie ofensywna, militarnie defensywna, prewencyjna i interwencyjna 325 c. Wojna konwencjonalna, atomowa, totalna 325 4. Wojna sprawiedliwa i wojna niesprawiedliwa 326 a. Wojna a moralność 326 b. Warunki wojny sprawiedliwej 328 5. Podstawowe normy chrzeÅ›cijaÅ„skiej moralnoÅ›ci wojny 334 a. Uwagi wstÄ™pne 324 b. Oceny i normy 335 RozdziaÅ‚ III: Etyczne aspekty pokoju 344 1. Wprowadzenie 344 2. Rozwój idei trwaÅ‚ego pokoju w koncepcjach filozofów 344 a. PrzeglÄ…d koncepcji 344 b. KoÅ„cowa charakterystyka 347 3. PojÄ™cie pokoju na tle jego filozoficznej analizy 347 4. Zasady i dyrektywy moralne 350 INDEKS OSOBOWY 357 INDEKS POJĘĆ 363
KUP TERAZ