Cena: 31.50 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Polskie wybory za 31.50 zł w księgarni lideria.pl
Książka jest pierwszą w Polsce socjologiczną monografią wyborów parlamentarnych, prezydenckich i samorządowych, odbywających się w latach 198...
zobacz więcej informacji
Cena: 31.50 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Polskie wybory za 31.50 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Scholar Sp Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: 872b9990d136ea8671ed4d1eba57200a
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Książka jest pierwszą w Polsce socjologiczną monografią wyborów parlamentarnych, prezydenckich i samorządowych, odbywających się w latach 1989 - 1997. W pierwszych rozdziałach - obok syntetyzującego przedstawienia głównych paradygmatów socjologii wyborczej - Autor analizuje kontekst polityczny i instytucjonalny, kampanie wyborcze i wyniki kolejnych wyborów, wykorzystując surowe dane z exit poll (OBOP, PBS, CBOS i innych ośrodków) oraz dane oficjalne Państwowej Komisji Wyborczej. Kolejne rozdziały poświęcone są zagadnieniom szczegółowym, m.in.: geografii wyborczej społeczeństwa polskiego, determinantom procesu krystalizacji preferencji wyborczych, absencji wyborczej. W obszernym Aneksie podano wyniki wszystkich wyborów parlamentarnych (w tym z 1997 r.) oraz prezydenckich w podziale na województwa.
Spis treści
WPROWADZENIE 11 I. Paradygmat socjalno-kulturalny 13 A. Pytania o duże grupy. Analizy oficjalnych statystyk wyborczych i geografia wyborcza 13 B. Pytania o duże grupy. Badania ankietowe na próbach reprezentatywnych 14 C. Pytania o maÅ‚e grupy i dynamikÄ™ preferencji. Badania panelowe 16 II. Paradygmat uspoÅ‚ecznionej jednostki 18 III. Teoria socjalnego wyboru 19 IV. Studia historyczne 24 ROZDZIAÅ PIERWSZY: WYBORY PARLAMENTARNE 28 I. wybory parlamentarne 1989 r. 28 A. Kontekst polityczny i instytucjonalny 28 B. Kampania wyborcza 30 C. Wyniki 33 II. wybory parlamentarne 1991 r. 36 A. Kontekst polityczny i instytucjonalny 36 B. Kampania wyborcza 37 C. Wyniki 41 III. wybory parlamentarne 1993 r. 44 A. Kontekst polityczny i instytucjonalny 44 B. Kampania wyborcza 45 C. Wyniki 50 Cechy elektoratów głównych partii w wyborach parlamentarnych 1991 r. i 1993 r. 53 ROZDZIAÅ DRUGI: WYBORY PREZYDENCKIE 57 I. Wybory prezydenckie 1990 r. 57 A. Kontekst polityczny i instytucjonalny 57 B. Kampania wyborcza 59 C. Wyniki gÅ‚osowania 25 listopada 68 D. II tura: kampania i wyniki 73 E. Wyniki II tury 74 II. Wybory prezydenckie 1995 r. 75 A. Kontekst polityczny i instytucjonalny 75 B. Kandydaci i kampania wyborcza 76 C. Wyniki i ich zróżnicowanie 89 D. GÅ‚osowanie ponowne - interpretacja wyniku 97 ZaÅ‚Ä…cznik 104 ROZDZIAÅ TRZECI: WYBORY SAMORZÄ„DOWE 1990 R. I 1994 R. 116 I. Narodziny samorzÄ…du terytorialnego - wybory pierwsze 116 A. Kontekst polityczny i instytucjonalny 116 B. Kampania wyborcza i kandydaci 117 C. Wyniki 119 II. Wybory drugie - krzepniÄ™cie samorzÄ…du 123 A. Kontekst polityczny i instytucjonalny 123 B. Kampania wyborcza i kandydaci 123 C. Wyniki 125 ROZDZIAÅ CZWARTY: CIÄ„GÅOŚĆ I ZMIANA PREFERENCJI WYBORCZYCH: 1989-1995 130 I. Obraz ogólny: dane zagregowane na poziomie krajowym 132 II. Stabilność i zmiana preferencji indywidualnych wyborców 136 III. Pokolenia a stabilność preferencji 142 ROZDZIAÅ PIÄ„TY: ZARYS GEOGRAFII WYBORCZEJ SPOÅECZEŃSTWA POLSKIEGO 145 I. O sensie geografii wyborczej 145 II. Zarys zróżnicowaÅ„ poparcia dla głównych ugrupowaÅ„ w wyborach 1993 r. 148 A. Województwa i okrÄ™gi o trwale wysokim poparciu dla SLD 151 B. Województwa o trwale niskim poparciu dla SLD 152 C. Regionalne zróżnicowania ewolucji poparcia dla głównych partii 154 D. Regionalne zróżnicowania wyników wyborów do Sejmu w 1993 r. wedÅ‚ug osi lewica-prawica 156 III. Dziedzictwo zaborowe a preferencje wyborcze 157 ZaÅ‚Ä…cznik 166 ROZDZIAÅ SZÓSTY: DETERMINANTY PROCESU KRYSTALIZACJI PREFERENCJI WYBORCZYCH 178 I. Ustalenia wstÄ™pne i metoda 179 II. SpoÅ‚eczno-demograficzne determinaty procesu krystalizacji preferencji wyborczych 180 III. Orientacje ideowe i ich konsekwencje dla deklarowanych zachowaÅ„ wyborczych 186 A. Korelaty orientacji narodowo-katolickiej 187 B. Korelaty orientacji socjaldemokratycznej 188 C. PozostaÅ‚e orientacje 199 IV. Orientacje a cechy poÅ‚ożenia spoÅ‚ecznego 192 V. Orientacje a poziom krystalizacji preferencji wyborczych 200 VI. Stabilność i zmiany decyzji wyborczych w okresie kampanii 208 ROZDZIAÅ SIÓDMY: KOÅšCIÓŠI WYBORY 216 I. KoÅ›ciół instytucjonalny wobec wyborów 216 II. KoÅ›ciół a zachowania wyborcze obywateli 225 ROZDZIAŠÓSMY: POZYCJA KANDYDATÓW NA LISTACH WYBORCZYCH A ICH WYNIKI 231 I. Efekt kolejnoÅ›ci w wyborach 1989 r. 232 II. Efekt kolejnoÅ›ci w wyborach 1991 r. 234 III. RozkÅ‚ad gÅ‚osów na listach preferencyjnych 239 ROZDZIAÅ DZIEWIÄ„TY: ABSENCJA WYBORCZA: OBRAZ I UWARUNKOWANIA ZJAWISKA 243 I. Rozmiary absencji w wyborach 1989-1995: jej sytuacyjne i instytucjonalne uwarunkowania 246 II. Struktura spoÅ‚eczna a absencja 253 III. Regionalne zróżnicowania absencji 256 IV. Polityczne konsekwencje absencji wyborczej 260 ZAMIAST ZAKOŃCZENIA: TRANSFORMACJA USTROJOWA A POLSKIE WYBORY 264 ANEKS 268 Tablica I. Wybrane wskażniki dotyczÄ…ce wyników wyborów parlamentarnych 1989 r. 269 Tablica II. Wyniki gÅ‚osowania w wyborach prezydenckich 1990 r. wg województw 271 Tablica III. Wyniki gÅ‚osowania w wyborach do Sejmu w 1991 r. (27 października) wg województw - ważniejsze ugrupowania 273 Tablica IV. Wyniki gÅ‚osowania na listy okrÄ™gowe w wyborach do Sejmu w 1993 r. wg województw (ważniejsze ugrupowania) 275 Tablica V. Wyniki gÅ‚osowania w wyborach prezydenckich 1995 r. (I tura - 5 listopada; II tura - 19 listopada) 277 Tablica VI. Wyniki gÅ‚osowania na listy okrÄ™gowe w wyborach do Sejmu w 1997 r. ( 21 wrzeÅ›nia) 279 Tablica VII. Wyniki wyborów do Senatu w latach 1991-1997 281 LITERATURA PRZYWOÅANA 283 INDEKS NAZWISK 293
KUP TERAZ