Cena: 17.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Ziemia pracuje! za 17.00 zł w księgarni lideria.pl
Ziemia pracuje! to siódmy numer humanistycznego magazynu „Format P†przybierający formę wystawy-książki. Poświęcony jest konceptualnemu dzi...
zobacz więcej informacji
Cena: 17.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Ziemia pracuje! za 17.00 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Fundacja Bęc Zmiana
Kategoria: Książki / Nauki humanistyczne / Kulturoznawstwo, historia sztuki
ISBN: 9771899097006
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Ziemia pracuje! to siódmy numer humanistycznego magazynu „Format P†przybierajÄ…cy formÄ™ wystawy-książki. PoÅ›wiÄ™cony jest konceptualnemu dziedzictwu Roberta Smithsona (1938 – 1973). Koncentrujemy siÄ™ na współczesnych legendach, fikcji oraz zawÅ‚aszczeniach zwiÄ…zanych z twórczoÅ›ciÄ… tego radykalnego artysty 40 lat po jego Å›mierci. Smithson jest artystÄ… skrajnie zmitologizowanym a jego twórczość pozostaje jednÄ… z najbardziej żywotnych legend XX-wiecznej sztuki. W polskim piÅ›miennictwie pojawia siÄ™ jednak marginalnie lub w wyidealizowany sposób, jako jeden z pionierów sztuki ziemi, autor Spiral Jetty oraz domniemany piewca amerykaÅ„skiego krajobrazu. Å»aden z tekstów Smithsona nie zostaÅ‚ dotÄ…d przetÅ‚umaczony na jÄ™zyk polski. Dlatego celem najnowszego numer „Formatu P†jest nie tylko zapeÅ‚nienie tej luki, lecz także refleksja na temat żywotnoÅ›ci idei artysty, które krążą w obiegu „z drugiej rÄ™ki†– poprzez przekaz ustny, Å›ladowÄ… dokumentacjÄ™ czy nawet sfabrykowane informacje. Ziemia pracuje! to kolejny rozdziaÅ‚ badaÅ„ i spekulacji wokół projektu intelektualnego opartego na twórczoÅ›ci Smithsona, które dążą do weryfikacji pewnych proroctw, dotyczÄ…cych m.in. architektury, industrializacji i muzeów, gÅ‚oszonych w tekstach artysty z przeÅ‚omu lat 60. i 70. W numerze zgromadzone zostaÅ‚y prace ponad dwudziestu artystów oraz badaczy. Niektórzy z nich, jak Center for Land Use Interpretation czy Cyprien Gaillard bezpoÅ›rednio odnoszÄ… siÄ™ do smithsonowskich idei. W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków jednak owe zwiÄ…zki sÄ… bardziej niejednoznaczne. Prace artystów zostaÅ‚y uporzÄ…dkowane wedÅ‚ug logiki czterech wybranych tekstów Smithsona koÅ„ca lat 60., które traktować możemy jako instrukcje pomagajÄ…ce nawigować po Å›wiecie pojęć i definicji skonstruowanym przez artystÄ™ (jÄ™zyk jako byt materialny, przesuniÄ™cie, miejsce kontra nie-miejsce, muzeum pustki, Å›wiat jako wystawa etc.), sÄ… to: A Sedimention of the Mind: Earth Projects (1968), Language to Be Looked At And/ Or Things to Be Read (1967), The Artist as Sight-Seer; Or, A Dintrophic Essay (1966-1967) oraz Some Void Thoughts on Museums (1967). Ich aktualność oraz wpÅ‚yw na współczesne praktyki artystyczne sÄ… bezsprzeczne, choć nie zawsze uÅ›wiadomione. Prolog do wystawy to kanoniczny tekst Smithsona A Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey (1967), który zapowiada wiele z dzisiejszych strategii artystycznych: krytycznÄ… turystykÄ™, nowy instytucjonalizm, fuzje sztuki z architekturÄ…, zainteresowanie naukami Å›cisÅ‚ymi czy traktowanie miast jako „gotowych wystawâ€. Jako epilog użyty zostaÅ‚ tekst mojego „delegowanego†wykÅ‚adu …of Love, Springing from Pain and Despondency, Agony and Death, wygÅ‚oszonego przez brzuchomówcÄ™ Iana Saville’a i sopranistkÄ™ MarzenÄ™ Lubaszko podczas konferencji Radykalne jÄ™zyki w Cricotece, w 2012 roku. Smithson wystÄ…piÅ‚ podczas wykÅ‚adu jako lalka, wykonana przez artystÄ™ Tomasza Kowalskiego. Obserwujemy powrót obsesji dotyczÄ…cych „świata, który staje siÄ™ muzeumâ€, szukamy odpowiedzi na pytania o przyszÅ‚ość i etykÄ™ zawodu artysty-przewodnika po Å›wiecie ruin oraz muzeach-sarkofagch, jednoczeÅ›nie wspominajÄ…c smithsonowski truizm: „Nic nie jest nowe, ale też nic nie jest stareâ€â€¦ (tekst: Sebastian Cichocki)
KUP TERAZ