Cena: 27.50 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz DoÅ›wiadczenie postpamiÄ™ci w teatrze za 27.50 zł w księgarni madbooks.pl
Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci†bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojenne...
zobacz więcej informacji
Cena: 27.50 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz DoÅ›wiadczenie postpamiÄ™ci w teatrze za 27.50 zł w księgarni madbooks.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: Książki naukowe i popularnonaukowe/Sztuka
ISBN: 9788323348702
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2020
Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci†bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje różne sposoby, za pomocą których pamięć mogła być „przekazywana†– od rozmów, przez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie), a także ich wpływ na kolejne pokolenie. Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego procesu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć. Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, poprzez które może odbywać się transmisja „pamięci†między pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować różnorodne formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa. W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może generować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego.
Proces postpamięci odbywa się w relacji między sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się†postpamięci w teatrze. I w tej kwestii zarówno analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo trafne i odkrywcze.
Fragment recenzji prof. Krzysztofa Bielawskiego
Szczególnie warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę.
Fragment recenzji prof. Ewy Guderian-Czaplińskiej
WażnÄ… zdobyczÄ… rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika procesu postpamiÄ™ci sprawia, iż „niezależnie od tego, czy dane medium zawiera komentarz (także krytyczny) do transferu pamiÄ™ci, to zawsze zostaje przez niego zagarniÄ™te i automatycznie staje siÄ™ jego częściÄ…â€. W ten sposób nazwa „teatr postpamiÄ™ci†otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr bÄ™dÄ…cy częściÄ… procesu postpamiÄ™ci, a zarazem tematyzujÄ…cy, wystawiajÄ…cy go.
Fragment recenzji prof. Dariusza Kosińskiego
MARTA BRYÅš – doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie JagielloÅ„skim. W latach 2011–2013 pracowaÅ‚a w OÅ›rodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricotekaâ€, w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr ÅucjÄ… IwanczewskÄ… współkuratorka projektu „Biografie w teatrze†realizowanego w Cricotece. W latach 2014–2015 oraz 2016–2017 czÅ‚onkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowaÅ‚a promocjÄ™ Teatru POP-UP w Krakowie, realizowanego przez AgencjÄ™ GAP, w ramach którego byÅ‚a również producentkÄ… autorskiego projektu SPI->RA->LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi GaÅ„czarczyk. W latach 2018–2019 koordynowaÅ‚a współpracÄ™ z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez FundacjÄ™ F.A.I.T oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. KatarzynÄ… Fazan i dr hab. AnnÄ… R. BurzyÅ„skÄ… publikacji DziÅ› Tadeusz Kantor! Metamorfozy Å›mierci, pamiÄ™ci i obecnoÅ›ci (2014). Publikuje na Å‚amach czasopism „Didaskaliaâ€, „Dialogâ€, „Notatnik Teatralnyâ€, „Opcjeâ€.
KUP TERAZ