Cena: 33.50 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. BiaÅ‚oszewski, Czycz, Drahan, GrzeÅ›czak, Partum, Wirpsza za 33.50 zł w księgarni madbooks.pl
Książka Piotra Bogaleckiego Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski – Czycz – Drahan – Grześczak – Partum – ...
zobacz więcej informacji
Cena: 33.50 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. BiaÅ‚oszewski, Czycz, Drahan, GrzeÅ›czak, Partum, Wirpsza za 33.50 zł w księgarni madbooks.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: Beletrystyka/Poezja
ISBN: 9788323349044
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2020
Książka Piotra Bogaleckiego Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski – Czycz – Drahan – Grześczak – Partum – Wirpsza imponuje nie tylko ogromną wiedzą i erudycją oraz umiejętnością przemierzania wraz z czytelnikiem skomplikowanych, splątanych ścieżek neoawangardowych eksperymentów, koncepcji i metatekstów. Wiedzy tej towarzyszy nie tylko zapał wykładu – prostowania od dawna powtarzanych historycznoliterackich tez i wydobywania żywego dyskursu poetów-eksperymentatorów spod złogów uogólnień. Przede wszystkim wielką wartością tej książki jest pasja i inwencja badacza-czytelnika, który nie waha się podejmować wyzwania najtrudniejszych wierszy-partytur, jakimi może się pochwalić polska neoawangarda. Monografia rysuje nie tylko kompletny obraz bardzo szczególnego i trudnego do opisu zjawiska, w którym krzyżują się muzyczne i poetyckie przesłanki tworzenia eksperymentalnych partytur. Stanowi także szczególną historię eksperymentów poetyckich, podejmowanych na pograniczu najważniejszych obecnych na polskim gruncie tendencji neoawangardowych, z konkretyzmem i konceptualizmem na czele. Wszystko to – wzbogacone o świetne, pełne inwencji, nowatorskie interpretacje wierszy-partytur – sprawia, że książka Piotra Bogaleckiego stanowić będzie ważną, obowiązkową pozycję neoawangardowej, teoretycznej i historycznej, biblioteki.
Z recenzji dr hab. Joanny Orskiej, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego
Performatywne, intermedialne, polifoniczne – eksperymentalne wiersze-partytury nie przestajÄ… zadziwiać. Popisowo odgrywajÄ… awangardowy temat różnicujÄ…cego powtórzenia, za Halem Fosterem pojmowany jako „powracajÄ…ce z przyszÅ‚oÅ›ci†dziaÅ‚anie opóźnione. Skutecznie komplikujÄ… pojÄ™cia dzieÅ‚a, caÅ‚oÅ›ci i oryginaÅ‚u, dynamizujÄ…c utajonÄ… relacjÄ™ pomiÄ™dzy tym, co w tekÅ›cie zaktualizowane, a tym, co w nim potencjalne, a jednak już teraz iÅ›cie widmowo współtworzÄ…ce jego fenomen. IstniejÄ…cy w kondycji partytury tekst nawiedzany jest przez przyszÅ‚e wykonania – przy czym „nawiedzanie†to nie jawi siÄ™ nam jako niespodziewane i niechciane, lecz jako zaÅ‚ożone i nasÅ‚uchiwane. Choć wciąż niezaistniaÅ‚e, wykonania z przyszÅ‚oÅ›ci aktualizujÄ… rozciÄ…gniÄ™tÄ… przed nami partyturÄ™ już teraz, ta zaÅ› – jak ujmie to Hendrik Folkerts – „rozszerza zÅ‚ożoność†implikowanych przez siebie „procesów czasowychâ€. Wiersze-partytury to zadania: intrygujÄ…ce i obiecujÄ…ce, o wymagajÄ…cych i cokolwiek enigmatycznych reguÅ‚ach, zgodnie z którymi próbujÄ™ je wykonać – wiedzÄ…c jednak, że w inny sposób zabierze siÄ™ za nie kiedyÅ› interpretator kolejny. JeÅ›li żywiÄ™ nadziejÄ™, że poÅ›wiÄ™cona im refleksja może okazać siÄ™ produktywna nie tylko w odniesieniu do stosunkowo wÄ…skiego wycinka historii neoawangardowego eksperymentu, lecz także w myÅ›leniu o poezji i literaturze jako takich – to dlatego, że partytura obiecuje mi wszystko. ZupeÅ‚nie jak wiersz – i pewnie dlatego Å‚Ä…czÄ…cy i dzielÄ…cy je zarazem dywiz od razu wydaÅ‚ mi siÄ™ myÅ›lnikiem: liniÄ… zadumy prowadzÄ…cÄ… w nieznane.
Piotr Bogalecki – dr hab., historyk i teoretyk literatury, komparatysta, kulturoznawca. Pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu ÅšlÄ…skiego na stanowisku profesora uczelni. Laureat Nagrody Narodowego Centrum Kultury za najlepszÄ… rozprawÄ™ doktorskÄ… z dziedziny nauk o kulturze (2010). Jego naukowe zainteresowania obejmujÄ… myÅ›l postsekularnÄ…, teoriÄ™ literatury oraz polskÄ… poezjÄ™ XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem nurtów awangardowych i eksperymentalnych. Autor książek „Niedorozmowyâ€. Kategoria niezrozumiaÅ‚oÅ›ci w poezji Krystyny MiÅ‚obÄ™dzkiej (2011) i Szczęśliwe winy teolingwizmu. Polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej (2016). WspółredagowaÅ‚ m.in. antologiÄ™ Drzewo Poznania. Postsekularyzm w przekÅ‚adach i komentarzach (2012) oraz monografie: WiÄ™zi wspólnoty. Literatura – religia – komparatystyka (2013), Polytropos. Na drogach Tadeusza SÅ‚awka (2016), Wiedza niezdyscyplinowana. Meandry miÄ™dzyobszarowoÅ›ci (2017). Współpracuje z OÅ›rodkiem BadaÅ„ nad AwangardÄ… Uniwersytetu JagielloÅ„skiego. Mieszka w Chorzowie.
KUP TERAZ