Cena: 37.91 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Motywacyjne mechanizmy efektu dezinformacji za 37.91 zł w księgarni lideria.pl
Dr Malwina Szpitalak napisała bardzo ważną i wartościową książkę. Problematyka w niej podjęta jest nieoczywista, a uzyskane przez Autorkę...
zobacz więcej informacji
Cena: 37.91 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Motywacyjne mechanizmy efektu dezinformacji za 37.91 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Uniwersytetu Jagie Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Książki dla dzieci i młodzieży / Edukacja
ISBN: 9788323387336
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Dr Malwina Szpitalak napisała bardzo ważną i wartościową książkę. Problematyka w niej podjęta jest nieoczywista, a uzyskane przez Autorkę wyniki i zaproponowane przez nią interpretacje stanowią istotny wkład w rozwój wiedzy dotyczącej sytuacyjnych i indywidualnych uwarunkowań wielkości efektu dezinformacji. Książka dotyczy istotnej dla psychologii sądowej tematyki motywacyjnych uwarunkowań efektu dezinformacji i zeznań świadków. Jednym z jej podstawowych celów jest sprawdzenie, czy motywy Ja wpływają na wielkość efektu dezinformacji. (…)
W książce zaprezentowano rzetelny przegląd literatury przedmiotu związanej z efektem dezinformacji, konstruktem Ja, regulacyjną rolą Ja, samooceną, dysonansem poznawczym, czy też zniekształceniami pamięciowymi związanymi z mechanizmami autoregulacyjnymi. Zaprezentowano również wyniki aż siedmiu badań o charakterze eksperymentalnym oraz ich metaanalizę. Trzy pierwsze eksperymenty związane są z wpływem negatywnej, zagrażającej samoocenie, informacji na podatność na dezinformację. Ich wyniki okazały się niespójne, jednak w metaanalizie wskazujące na to, że wskutek zagrożenia Ja osoby badane mogą być bardziej podatne na dezinformację. Kolejne cztery eksperymenty wiążą się z prezentowaniem przez Autorkę opracowanej przez nią procedury wzmocnionej autoafirmacji – jej wyznaczników oraz mechanizmów. (…)
Zdecydowanym walorem książki jest zaprojektowana przez Autorkę innowacyjna, i kilkukrotnie w ramach badań prezentowanych w niniejszej książce replikowana, metoda uodparniania na dezinformację, czyli procedura wzmocnionej autoafirmacji. Metoda ta polega na połączeniu dokonywanego przez uczestników aktu autoafirmacji z podaniem im pozytywnej informacji zwrotnej odnośnie funkcjonowania ich pamięci. Następstwem takiej manipulacji jest uodpornienie badanych na dezinformację, co Autorka określiła jako efekt wzmocnionej autoafirmacji (EWA). (…)
Książka ta bez wątpienia może stanowić wartościowe źródło informacji na temat efektu dezinformacji, jak również problematyki dysonansu poznawczego czy regulacyjnej roli Ja w kontekście zniekształceń pamięciowych. Stanowi również przykład przejrzystego interpretowania dużej liczby wyników empirycznych.
Z recenzji dr hab. Romualda PolczykaÂ
Spis treści
Cel i przedmiot badaÅ„Â
RozdziaÅ‚ 1. Efekt dezinformacji – definicja, wyznaczniki oraz mechanizmy leżące u jego podÅ‚ożaÂ
1.1. Definicja i eksperymentalne operacjonalizacje efektu dezinformacjiÂ
1.2. Wyznaczniki wielkoÅ›ci efektu dezinformacji Â
1.3. Mechanizmy efektu dezinformacjiÂ
1.3.1. Mechanizmy pamięciowe
1.3.2. Mechanizmy pozapamiÄ™ciowe Â
1.4. Umiejscowienie efektu dezinformacji wÅ›ród znieksztaÅ‚ceÅ„ w funkcjonowaniu pamiÄ™ci Â
Rozdział 2. Ja jako podstawowy konstrukt związany z aktywnością jednostki
2.1. Definicje i ujÄ™cia JaÂ
2.1.1. Ja w ujÄ™ciu poznawczymÂ
2.1.1.1. Ja jako schematÂ
2.1.1.2. Ja jako struktura pamiÄ™ciÂ
2.1.1.3. Ja jako (samo)wiedzaÂ
2.1.2. Ja w ujÄ™ciu spoÅ‚ecznymÂ
2.1.3. Ja w ujÄ™ciu motywacyjnymÂ
2.2. Klasyfikacje i struktura JaÂ
2.3. Funkcje Ja oraz mechanizmy wpÅ‚ywu Ja na zachowanie Â
2.4. Zaangażowane Ja i jego wpÅ‚yw na przetwarzanie informacjiÂ
2.4.1. Definicje zaangażowania JaÂ
2.4.2. WpÅ‚yw zaangażowania Ja na procesy poznawczeÂ
Rozdział 3. Regulacyjna rola Ja – motywy autoregulacyjne
3.1. Definicje i teorie autoregulacjiÂ
3.2. Dobry, spójny, znajÄ…cy siebie, lepszy – główne motywy autoregulacji i ich charakterystykaÂ
3.2.1. Dobre Ja – charakterystyka motywu autowaloryzacjiÂ
3.2.1.1. Istota motywu autowaloryzacjiÂ
3.2.1.2. Sposoby realizacji motywu autowaloryzacjiÂ
3.2.1.3. Motyw autowaloryzacji a samoocenaÂ
3.2.1.4. Funkcje i adaptacyjność motywu autowaloryzacjiÂ
3.2.2. Spójne Ja – charakterystyka motywu autoweryfikacjiÂ
3.2.2.1. Istota motywu autoweryfikacjiÂ
3.2.2.2. Sposoby realizowania motywu autoweryfikacjiÂ
3.2.2.3. Funkcje i adaptacyjność motywu autoweryfi kacjiÂ
3.2.3. Ja znajÄ…ce siebie – charakterystyka motywu samopoznaniaÂ
3.2.4. Lepsze Ja – charakterystyka motywu samonaprawyÂ
3.3. Dobre Ja czy spójne Ja? Konfl ikt poznawczo-afektywny Â
Rozdział 4. Samoocena
4.1. Definicja samoocenyÂ
4.2. Struktura samoocenyÂ
4.2.1. Wysokość samoocenyÂ
4.2.2. Stabilność samoocenyÂ
4.2.3. Adekwatność samoocenyÂ
4.3. Samoocena jawna i utajonaÂ
4.4. Samoocena a motywy JaÂ
4.5. Samoocena a akceptacja informacji zwrotnejÂ
4.6. Koncepcja Romina W. Tafarodiego i Williama B. Swanna (1995, 2001)Â
Rozdział 5. Dysonans poznawczy
5.1. Teoria dysonansu poznawczego – ujęcie klasyczne Leona Festingera (1957/2007)
5.2. Krytyka klasycznej teorii dysonansu poznawczego Â
5.3. Wybrane modyfikacje teorii dysonansu poznawczego Â
5.3.1. Modyfikacja Elliota Aronsona (1968) – teoria zgodnoÅ›ci z JaÂ
5.3.2. Modyfikacja Claude’a Steele’a (1988) – teoria autoafirmacjiÂ
5.3.3. Modyfikacja Eddiego Harmona-Jonesa (1999) – model dysonansu poznawczego oparty na aktywnoÅ›ciÂ
5.3.4. Modyfikacja Jeffa Stone’a i Joela Coopera (2001) – model dysonansu poznawczego oparty na standardach JaÂ
5.4. Sposoby redukowania dysonansu poznawczegoÂ
5.5. Dysonans poznawczy a samoocenaÂ
Rozdział 6. Zniekształcenia pamięciowe uwarunkowane mechanizmami autoregulacyjnymi
6.1. Etapy procesu pamiÄ™ciowego a znieksztaÅ‚cenia pamiÄ™ciowe uwarunkowane mechanizmami JaÂ
6.2. Empiryczne poparcie dla zwiÄ…zków miÄ™dzy Ja a znieksztaÅ‚ceniami pamiÄ™ciowymiÂ
6.3. Ja a efekt dezinformacjiÂ
Rozdział 7. Hipotezy badawcze
7.1. Negatywna informacja zwrotnaÂ
7.2. Umiejscowienie negatywnej informacji zwrotnejÂ
7.3. Pozytywna informacja zwrotnaÂ
7.4. ZaangażowanieÂ
7.5. AutoafirmacjaÂ
7.6. SamoocenaÂ
7.7. Efekt wzmocnionej autoafirmacjiÂ
Rozdział 8. Eksperyment I
8.1. MetodaÂ
8.1.1. Osoby badaneÂ
8.1.2. MateriaÅ‚yÂ
8.1.3. Procedura
8.2. Strategia opisu wynikówÂ
8.3. Opis wynikówÂ
8.3.1. Weryfikacja hipotez badawczychÂ
8.3.2. Analizy eksploracyjneÂ
8.4. Dyskusja wynikówÂ
8.4.1. Dyskusja dotyczÄ…ca części weryfikacyjnejÂ
8.4.2. Dyskusja dotyczÄ…ca części eksploracyjnejÂ
Rozdział 9. Eksperyment II
9.1. MetodaÂ
9.1.1. Osoby badaneÂ
9.1.2. MateriaÅ‚y i proceduraÂ
9.2. Opis wynikówÂ
9.2.1. Analizy dotyczÄ…ce skali samooceny użytej w eksperymentach II i IIIÂ
9.2.2. Weryfikacja hipotez badawczychÂ
9.2.3. Analizy eksploracyjneÂ
9.3. Dyskusja wynikówÂ
9.3.1. Dyskusja dotyczÄ…ca części weryfikacyjnejÂ
9.3.2. Dyskusja dotyczÄ…ca części eksploracyjnejÂ
Rozdział 10. Eksperyment III
10.1. MetodaÂ
10.1.1. Osoby badaneÂ
10.1.2. MateriaÅ‚y i proceduraÂ
10.2. Opis wynikówÂ
10.2.1. Weryfikacja hipotez badawczychÂ
10.2.2. Analizy eksploracyjneÂ
10.3. Dyskusja wynikówÂ
10.3.1. Dyskusja dotyczÄ…ca części weryfikacyjnejÂ
10.3.2. Dyskusja dotyczÄ…ca części eksploracyjnejÂ
Rozdział 11. Eksperyment IV
11.1. MetodaÂ
11.1.1. Osoby badaneÂ
11.1.2. MateriaÅ‚y i proceduraÂ
11.2. Opis wyników
11.2.1. Weryfikacja hipotez badawczychÂ
11.2.2. Analizy eksploracyjneÂ
11.3. Dyskusja wynikówÂ
11.3.1. Dyskusja dotyczÄ…ca części weryfikacyjnejÂ
11.3.2. Dyskusja dotyczÄ…ca części eksploracyjnejÂ
Rozdział 12. Eksperyment V
12.1. MetodaÂ
12.1.1. Osoby badaneÂ
12.1.2. MateriaÅ‚yÂ
12.1.3. ProceduraÂ
12.2. Opis wynikówÂ
12.2.1. Weryfikacja hipotez badawczychÂ
12.2.2. Analizy eksploracyjneÂ
12.3. Dyskusja wynikówÂ
12.3.1. Dyskusja dotyczÄ…ca części weryfikacyjnejÂ
12.3.2. Dyskusja dotyczÄ…ca części eksploracyjnejÂ
RozdziaÅ‚ 13. Eksperyment VIÂ
13.1. MetodaÂ
13.1.1. Osoby badaneÂ
13.1.2. MateriaÅ‚y i proceduraÂ
13.2. Opis wynikówÂ
13.2.1. Weryfikacja hipotez badawczychÂ
13.2.2. Analizy eksploracyjneÂ
13.3. Dyskusja wynikówÂ
13.3.1. Dyskusja dotyczÄ…ca części weryfikacyjnejÂ
13.3.2. Dyskusja dotyczÄ…ca części eksploracyjnejÂ
Rozdział 14. Eksperyment VII
14.1. MetodaÂ
14.1.1. Osoby badaneÂ
14.1.2. MateriaÅ‚y i proceduraÂ
14.2. Opis wynikówÂ
14.3. Dyskusja wynikówÂ
Rozdział 15. Metaanalizy
Rozdział 16. Dyskusja końcowa
16.1. Omówienie najważniejszych wynikówÂ
16.2. Słabości przeprowadzonych badań
16.3. Propozycja kolejnych badań
Literatura cytowana
KUP TERAZ