Cena: 11.20 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Szkolna polonistyka zanurzona w jÄ™zyku za 11.20 zł w księgarni lideria.pl
Kolejny tom serii „Edukacja nauczyciela polonisty†podejmuje zagadnienia szkolnego kształcenia językowego. Wychodząc z założenia, że świat ...
zobacz więcej informacji
Cena: 11.20 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Szkolna polonistyka zanurzona w jÄ™zyku za 11.20 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Universitas TAiWPN
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Książki dla dzieci i młodzieży / Edukacja
ISBN: 9788324223473
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Kolejny tom serii „Edukacja nauczyciela polonisty†podejmuje zagadnienia szkolnego kształcenia językowego. Wychodząc z założenia, że świat istnieje w języku i wyraża się poprzez język, autorzy rozważają między innymi problemy dotyczące koncepcji, modeli i kierunków szkolnej dydaktyki języka. Jednym z jej fundamentów mogą stać się dokonania współczesnych teorii językoznawczych, funkcjonalnie wykorzystanych w szkolnej praktyce. Zamieszczone teksty przedstawiają sposoby kształtowania i rozwijania uczniowskiej świadomości językowej, której wykładnikiem staje się interpretacja różnych tekstów kultury, a tym samym interpretacja świata. Prezentują praktyczne rozwiązania pozwalające na pokonywanie barier językowych w odbiorze tekstów literackich, a także proponują postrzeganie lekcji w kategoriach dyskursu.
Spis treści
Spis treÅ›ci WSTĘP • JÄ™zyk ma siÅ‚Ä™ sprawczÄ…, czyli o ksztaÅ‚ceniu kompetencji komunikacyjnych [Anna Janus-Sitarz, Ewa Nowak] METODYKA KSZTAÅCENIA JĘZYKOWEGO • Od sÅ‚owa do zdania, od zdania do tekstu – od tekstu do zdania, od zdania do sÅ‚owa [Jadwiga Kowalikowa] [1. Koncepcja edukacyjna czy strategia dydaktyczna?; 2. KsztaÅ‚cenie jÄ™zykowe dla rozwijania kompetencji tekstowej ucznia w Å›wietle najnowszej „Podstawy programowejâ€; 3. Åšwiadomość jÄ™zykowa a kompetencja tekstotwórcza; 4. Co może jÄ™zyk?; 5. Propozycje ćwiczeÅ„; 6. WychodzÄ…c od tekstu – czyli w odwrotnym kierunku] • Kultura jÄ™zyka polskiego (zarys problematyki) [Maria Madejowa] [1. WstÄ™p; 2. Szkolna kultura jÄ™zyka w Å›wietle tendencji współczesnej kultury; 3. Próba definicji szkolnej kultury jÄ™zyka i jej miejsce w „Wiedzy o jÄ™zyku polskim w zreformowanej szkoleâ€; 4. Uwarunkowania szkolnej kultury jÄ™zyka; 5. Szkolna kultura jÄ™zyka polskiego i jej skÅ‚adniki] • Teorie jÄ™zykoznawcze w szkolnej dydaktyce [Ewa Horwath] [Co z tÄ… gramatykÄ…?; W objÄ™ciach strukturalizmu; W stronÄ™ pragmalingwistyki; Socjolingwistyka; Lingwistyka tekstu; Kognitywizm; Ważna jest sprawność komunikacyjna] LITERATURA A JĘZYK • Åšwiadomość jÄ™zykowa w interpretacji tekstu literackiego [Ewa Nowak] [Åšwiadomość jÄ™zykowa; Od obserwacji i analizy jÄ™zyka do spojrzenia na czÅ‚owieka; Od obserwacji i analizy jÄ™zyka do refl eksji o sensie życia; Od obserwacji i analizy jÄ™zyka do aksjologii; Obserwacja i analiza jÄ™zyka a interpretacja tekstu] • Licealni sarmaci, licealne damy. Szanse na pokonanie bariery jÄ™zykowej w recepcji utworów staropolskich [Agnieszka Kulig] [I. Tekst literacki w Å›wiecie piktogramów; II. Od zalotów amanta do czarnej polewki – literatura staropolska jako rezerwat ginÄ…cych słów; III. W jaki sposób oswoić jÄ™zyk literatury dawnej? – wskazówki metodyczne] • Metafory w życiu ucznia [Iwona KoÅ‚odziejek] [„Podstawa programowa†a praktyka szkolna; „Podstawa programowa†wobec metafory; „Metafory w naszym życiuâ€; Podsumowanie] O KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ W SZKOLE Zmiany w edukacji jÄ™zykowej Polaków na przykÅ‚adzie frazeologii [Elżbieta Awramiuk] [1. Wprowadzenie; 2. KsztaÅ‚cenie jÄ™zykowe w edukacji polonistycznej; 3. Frazeologia w podrÄ™cznikach do nauki jÄ™zyka ojczystego; 4. MiÄ™dzy przeszÅ‚oÅ›ciÄ… a przyszÅ‚oÅ›ciÄ… edukacji frazeologicznej; 5. Podsumowanie] • Dyskurs szkolny, czyli komunikacja, która uczy komunikacji [Joanna GaweÅ‚] [Specyfika dyskursu szkolnego; JÄ™zyk w dyskursie szkolnym; Kompetencje komunikacyjne gimnazjalistów; Uczyć komunikacji] • Komunikacja niejedno ma imiÄ™, czyli o jÄ™zykowym ksztaÅ‚ceniu licealistów [Agnieszka Kania] [Kilka obrazków z lekcji polskiego – zamiast wstÄ™pu; „Podstawa programowa†i wymagania egzaminacyjne; Zagadnienia jÄ™zykowe w pierwszym miesiÄ…cu nauki w nowej szkole – dlaczego i jak?; Wskazówki metodyczne] • Zakodowana tożsamość, czyli jÄ™zykowy obraz Å›wiata nastoletnich [Karolina Kwak] [Od kodu do tożsamoÅ›ci, czyli sÅ‚owa klucze; Dylematy jÄ™zyka; Kod jako oznaka przynależnoÅ›ci do grupy; „Pokesocjolektâ€, czyli jÄ™zykowe larum] • Gramatyka rudymentarna, czyli jak nauczać kompetencji, a nie gramatyki [Wojciech Strokowski] [UczeÅ„ a gramatyka; SkÅ‚adnia a styl; FaÅ‚szerstwa szkolnej gramatyki; Gramatyka a dziaÅ‚anie; Nauczanie przyszÅ‚oÅ›ci; Z gramatykÄ… do matury 2015] • ÅšlÄ…skość czy polskość? Bilingwalizm jÄ™zykowy [Katarzyna MuszyÅ„ska] [Pierwszy jÄ™zyk – Å›wiadomość jÄ™zykowa; WpÅ‚yw gwary Å›lÄ…skiej na trudnoÅ›ci w posÅ‚ugiwaniu siÄ™ jÄ™zykiem polskim; JÄ™zyk w praktyce; Nauczyciele a zjawisko bilingwalizmu; Gwara a szkoÅ‚a; Stosunki Å›lÄ…sko-polskie; ÅšlÄ…skość – powód do dumy czy do wstydu?„Jak ÅšlÄ…zak z Polakiem żyjÄ…?â€] ZAJĘCIA TRANSLATORSKIE NA LEKCJACH POLSKIEGO • Warsztaty translatorskie, czyli poetyckie zabawy przyjemne i pożyteczne [Witold BobiÅ„ski] [Wyzwania dla nowoczesnej polonistyki; Strategia translatorska – wymiar hermeneutyczny; MiÄ™dzy literÄ… a duchem. „Hamlet†na warsztacie szkolnego tÅ‚umacza] • Przeczytane w tÅ‚umaczeniu. Czy polski uczeÅ„ naprawdÄ™ czyta Szekspira? [Krzysztof Biedrzycki] KSZTAÅCENIE JĘZYKOWE A IDEA INTERDYSCYPLINARNOÅšCI • Jak poszerzać kompetencje polonisty? Nauczyciel CLIL, czyli zintegrowane nauczanie jÄ™zyka i przedmiotu [Anna Janus-Sitarz] [Potrzeby jÄ™zykowe migrantów; Filozofi a CLIL; Kompetencje nauczyciela CLIL; Polonistów praktykowanie CLIL] • Niezapomniana lekcja, czyli CLIL w praktyce [Agnieszka Handzel] [Nowy pomysÅ‚ na szkolnÄ… nudÄ™] JUBILEUSZ MARII MADEJOWEJ • Marysia [Jadwiga Kowalikowa] • Porada [Jadwiga Kowalikowa] • Dla Marysi rymów kilka, bo wszak uroczysta chwilka [Witold BobiÅ„ski]
KUP TERAZ