Cena: 10.50 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Zjawy, szaleÅ„stwo i Å›mierć za 10.50 zł w księgarni lideria.pl
STUDIA LATYNOAMERYKAŃSKIE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO. Nr 7 Zjawy, szaleństwo i śmierć jest pierwszą tego rodzaju pracą publikowaną w Polsce...
zobacz więcej informacji
Cena: 10.50 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Zjawy, szaleÅ„stwo i Å›mierć za 10.50 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Universitas TAiWPN
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Kulturoznawstwo, sztuka
ISBN: 9788324226306
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
STUDIA LATYNOAMERYKAŃSKIE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO. Nr 7 Zjawy, szaleÅ„stwo i Å›mierć jest pierwszÄ… tego rodzaju pracÄ… publikowanÄ… w Polsce. Autor przedstawia rozwój hispanoamerykaÅ„skiej literatury fantastycznej, poczÄ…wszy od próbek publikowanych w prasie w XIX wieku, poprzez okres modernizmu, aż po twórczość Julia Cortázara. Proza fantastyczna, z poczÄ…tku imitujÄ…ca europejskie i północnoamerykaÅ„skie wzory, z czasem zyskuje artystycznÄ… dojrzaÅ‚ość i owocuje oryginalnymi tekstami. Ewolucja ukazana zostaÅ‚a na przykÅ‚adzie dzieÅ‚ najważniejszych twórców tego nurtu (m.in. Rubén DarÃo, Leopoldo Lugones, Horacio Quiroga, Macedonio Fernández, Jorge Luis Borges, Adolfo Bioy Casares). Osobny wÄ…tek stanowi realizm magiczny, powszechnie kojarzony czy wrÄ™cz utożsamiany z literaturÄ… latynoamerykaÅ„skÄ…. Praca zarysowuje historiÄ™ terminu i definiuje charakterystyczne cechy realizmu magicznego na przykÅ‚adzie powieÅ›ci najwybitniejszych jego twórców (m.in. Juan Rulfo, Gabriel GarcÃa Márquez, Alejo Carpentier).
Spis treści
SPIS TREŚCI WSTĘP I. LITERATURA FANTASTYCZNA I JEJ GATUNKI 1. Teoria fantastyki 1.1. Fantastyczność i fantastyka 1.2. Fantastyka a realizm 1.3. Fantastyka jako gatunek 1.4. Fantastyka jako czynnik paragenologiczny 2. Tradycje literatury fantastycznej 2.1. Mit i baśń 2.2. Podróże i utopia 3. Gatunki literatury fantastycznej 3.1. Fantastyka grozy 3.2. Science fiction 3.3. Fantasy II. LITERATURA FANTASTYCZNA W HISPANOAMERYCE 1. Fantazja i cudowność w opisach Nowego Świata 2. Początki literatury fantastycznej w Hispanoameryce 2.1. Juan Montalvo 2.2. Juana Manuela Gorriti 2.3. Miguel Cane 2.4. Eduardo Blanco 2.5. Eduardo Ladisiao Holmberg 2.6. Jose Maria Roa Barcena 2.7. Eduardo Wilde 3. Opowiadanie fantastyczne w okresie modernizmu 3.1. Ruben Dario 3.2. Leopoldo Lugones 3.3. Horacio Quiroga 3.4. Clemente Palma 4. Nowe obszary fantastyki 4.1. Macedonio Fernandez 4.2. Felisberto Hernandez 5. Zloty okres fantastyki argentyńskiej 5.1.Jorge Luis Borges 5.2. Adolfo Bioy Casares 5.3. Silvina Ocampo 6. Dalszy rozwój fantastyki - neofantastyka 6.1. Julio Cortazar III. REALIZM MAGICZNY 1. Termin „realizm magiczny". Próby ujęcia teoretycznego 1.1. Geneza terminu: realizm magiczny w malarstwie 1.2. Pierwsze zastosowania terminu „realizm magiczny" w odniesieniu do literatury 1.3. Alejo Carpentier: przedmowa do Królestwa z tego świata. Lo real marauilloso 1.4. Miguel Angel Asturias o realizmie magicznym 1.5. Angel Flores 1.6. Luis Leal 1.7. Dalsza dyskusja: lata 1970-1975 1.8. XVI Międzynarodowy Kongres Literatury Iberoamerykańskiej: „dialog głuchych" 1.9. Enrique Andersen Imbert 1.10. Dyskusji ciąg dalszy i zmierzch 2. Realizm magiczny: zagadnienia 2.1. Charakterystyki realizmu magicznego: próba znalezienia cech fundamentalnych 2.2. Surrealizm a realizm magiczny 2.3. „Prymitywna" mentalność 2.4. Realizm magiczny a lo real marauilloso (americano) 2.5. Kwestia języka: barokowość 2.6. Realizm magiczny a boom latynoamerykański 2.7. Realizm magiczny: uniwersalny czy latynoamerykański 2.8. Realizm magiczny w krzywym zwierciadle 3. Lo real marauilloso i realizm magiczny: praktyka 3.1. Alejo Carpentier: Królestwo z tego świata i Podróż do źródeł czasu 3.2. Miguel Angel Asturias: Hombres de mafz i Niejaka Mulatka. 3.3. Juan Rulfo: Pedro Paramo 3.4. Gabriel Garcia Marquez: Sto lat samotności i Jesień patriarchy 3.5. Isabel Allende: Dom duchów ZAKOŃCZENIE. WNIOSKI: FANTASTYKA A REALIZM MAGICZNY BIBLIOGRAFIA INDEKS NAZWISK
KUP TERAZ