Cena: 35.97 zł
Sklep: selkar.pl
Kup teraz O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej za 35.97 zł w księgarni selkar.pl
Czy o Ingardenowskiej konkretyzacji estetycznej można powiedzieć coś jeszcze, skoro tylu badaczy w minionych dekadach czyniło ją przedmiotem swoj...
zobacz więcej informacji
Cena: 35.97 zł
Sklep: selkar.pl
Kup teraz O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej za 35.97 zł w księgarni selkar.pl
Wydawca: Universitas
Kategoria: Książki/Nauki społeczne, humanistyczne, ekonomiczne/Filozofia/Estetyka
ISBN: 9788324235131
Waga: 0.5000 kg
Rok wydania: 2020
Czy o Ingardenowskiej konkretyzacji estetycznej można powiedzieć coś jeszcze, skoro tylu badaczy w minionych dekadach czyniło ją przedmiotem swojego zainteresowania? Szkopuł w tym, co przez to "coś" należałoby rozumieć. […]
"Åatka" bycia dopeÅ‚nionÄ…, rozwiniÄ™tÄ… wersjÄ… dzieÅ‚a sztuki to przecież formuÅ‚a, jakÄ… obdarza siÄ™ konkretyzacjÄ™ estetycznÄ… najczęściej i nikogo ona nie dziwi. WrÄ™cz przeciwnie - tak bardzo do niej przylgnęła, że za zastanawiajÄ…cÄ… uznaje siÄ™ sytuacjÄ™, w której można byÅ‚oby okreÅ›lać jÄ… inaczej. A przecież jak każda Ingardenowska kategoria czy koncepcja, również (zwÅ‚aszcza!) ta ma swojÄ… bogatÄ… przeszÅ‚ość, skÄ…dÅ› siÄ™ w rozważaniach polskiego fenomenologa wzięła, nad wyraz udobitniajÄ…c niezmiernie frapujÄ…ce, gdyż podlegajÄ…ce rozmaitym inspiracyjnym wpÅ‚ywom, twórcze oblicze samego Ingardena.
[…] Niniejsza rozprawa jest próbą […] znaczeniowego wyzwolenia kategorii konkretyzacji estetycznej, która jednak nie tylko eliminacji wspomnianej "łatki" służy. Usiłujemy przede wszystkim dowieść, już wbrew Ingardenowi, że znaczenie kategorialne konkretyzacji estetycznej podporządkowane jest w pierwszym rzędzie jednemu: ewokowaniu jakości metafizycznych. A zatem wbrew Ingardenowi, ale i dla Ingardena, dla "ocalenia" rangi innej, bodaj najistotniejszej koncepcji na gruncie jego filozofii sztuki - koncepcji jakości metafizycznych.
Ze Wstępu
Beata Garlej (z domu Romanowska) - adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i jednocześnie pracownik Zakładu Aksjologii i Estetyki Literackiej tej uczelni. Autorka monografii Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja (Kraków 2015) oraz Ingardenowskie jakości metafizyczne - między otwartością a ścisłością pojęcia (Warszawa 2016). Współredaktorka dwóch zeszytów serii naukowej "Zeszyty Zakładu Aksjologii i Estetyki Literackiej. Wydział Nauk Humanistycznych UKSW" (nr 2 z 2015 roku: Estetyka literacka - Arcydzieło - Ingarden wraz z Bernadettą Kuczerą-Chachulską; nr 3 z 2018 roku: Estetyka Romana Ingardena a praktyka interpretacyjna wespół z Bernadettą Kuczerą-Chachulską i Andrzejem Tyszczykiem). Publikowała artykuły na łamach czasopism "Studia Poetica", "Estetyka i Krytyka", "Przegląd Filozoficzny - Nowa Seria", "Studia Wschodniosłowiańskie". Autorka licznych rozdziałów prac monograficznych. Obszary badawcze: teoria literatury, poetyka dzieła literackiego, wybrane problemy z zakresu aksjologii i estetyki literackiej. Szczególnie zainteresowana filozofią fenomenologiczną.
KUP TERAZ