Cena: 31.50 zł
Sklep: nieprzeczytane.pl
Kup teraz Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym | za 31.50 zł w księgarni nieprzeczytane.pl
Tematem książki jest relacja film – filozofia – paradygmat polskiego romantyzmu. Autor uwzględnia uwarunkowania historyczne, a także współza...
zobacz więcej informacji
Cena: 31.50 zł
Sklep: nieprzeczytane.pl
Kup teraz Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym | za 31.50 zł w księgarni nieprzeczytane.pl
Wydawca: Universitas
Kategoria: Sztuka/Teatr, film, telewizja
ISBN: 9788324237357
Waga: 0.4200 kg
Rok wydania: b/d
Tematem książki jest relacja film – filozofia – paradygmat polskiego romantyzmu. Autor uwzglÄ™dnia uwarunkowania historyczne, a także współzależność filozofii i filmu oraz myÅ›li i filmu. Konfrontuje triadÄ™ romantycznego myÅ›lenia o egzystencji: melancholia – tragizm – ironia romantyczna z rozwiÄ…zaniami wykorzystanymi przez polskich filmowców. W książce znajdujÄ… siÄ™ interpretacje scen i sekwencji z filmów Kuby Czekaja, Macieja Drygasa, Andrzeja Jakimowskiego, Jana Komasy, Marka Koterskiego, PawÅ‚a Pawlikowskiego, Wojciecha Smarzowskiego, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Edwarda Å»ebrowskiego i Andrzeja Å»uÅ‚awskiego. DominujÄ…cym przedmiotem tych interpretacji jest Å›mierć, zwÅ‚aszcza samobójcza, traktowana jako skrajny przykÅ‚ad zastosowania paradygmatu romantycznego. Książka wykorzystuje prace Marii Janion i polskich filmoznawców: Alicji Helman, Marcina Marona, Andrzeja Zalewskiego. Ważne sÄ… w niej odwoÅ‚ania do prac filozofów i filmoznawców aktywnych w obszarze miÄ™dzynarodowym: Roberta Sinnerbrinka z jego romantycznÄ… „film-filozofiÄ…â€, Richarda Allena, Stanleya Cavella, Paula Coatesa, Gillesa Deleuze’a, Daniela Framptona, Bernda Herzogenratha, Johna Mullarkeya, Davida N. Rodowicka, Richarda Rorty’ego. Autor spoglÄ…da na paradygmat romantyczny także jako na zjawisko z dziedziny epistemologii. Ważne sÄ… dla niego praca wyobraźni, subiektywizm bÄ™dÄ…cy kontynuacjÄ… romantycznego indywidualizmu i osiÄ…gany dziÄ™ki ironii romantycznej dystans, który może sÅ‚użyć poznaniu, ale także zakwestionowaniu jego sensu. Daje nowÄ… odpowiedź na pytanie, czy paradygmat polskiego romantyzmu może ożywić film polski i wspomóc badania nad nim. A także – jak film może zmienić rozumienie paradygmatu i jego roli w kulturze. Krzysztof KopczyÅ„ski – profesor uczelni w Instytucie Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, doktor habilitowany sztuk filmowych, doktor nauk humanistycznych (promotorka rozprawy Recepcja Mickiewicza w zaborze rosyjskim w latach 1831-1855 – prof. Maria Janion), dokumentalista. Główne zainteresowania naukowe: film polski, film dokumentalny, romantyzm, filozofia filmu, edukacja filmowa i medialna. Reżyser dokumentów Kamienna cisza (2007) i Dybuk. Rzecz o wÄ™drówce dusz (2015) pokazywanych i nagradzanych w kilkudziesiÄ™ciu krajach. CzÅ‚onek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Polskiego Towarzystwa BadaÅ„ nad Filmem i Mediami. ORCID 0000-0002-6702-6374 www.eurekamedia.info
KUP TERAZ