Cena: 11.47 zł
Sklep: selkar.pl
Kup teraz Dać rzeczy sÅ‚owo. Apraksja mowy 2 za 11.47 zł w księgarni selkar.pl
Prezentujemy zestaw ćwiczeń, które są rozszerzeniem poprzedniej części Dać rzeczy słowo- apraksja mowy. Publikacja Dać rzeczy słowo- apraksj...
zobacz więcej informacji
Cena: 11.47 zł
Sklep: selkar.pl
Kup teraz Dać rzeczy sÅ‚owo. Apraksja mowy 2 za 11.47 zł w księgarni selkar.pl
Wydawca: KOMLOGO
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 9788361339670
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2016
Prezentujemy zestaw ćwiczeÅ„, które sÄ… rozszerzeniem poprzedniej części Dać rzeczy sÅ‚owo- apraksja mowy. Publikacja Dać rzeczy sÅ‚owo- apraksja mowy 2 zostaÅ‚a podzielona na 6 części:zeszyt 1. A, O, L, M, Bzeszyt 2. P, U(Ó), I, J, Wzeszyt 3. F, N, E, Z, S, Czeszyt 4. DZ, D, T, Y, Åš/SI, Ź/ZI, SZzeszyt 5. Å»/RZ, DÅ», Å, Ń/NI, G, H/CHzeszyt 6. CZ, K, R, Ć/CI, DŹ/DZIWiodÄ…cym deficytem afazji ruchowej sÄ…, obok zaburzeÅ„ czysto jÄ™zykowych, trudnoÅ›ci ruchowe zwiÄ…zane z odtworzeniem sekwencji ruchów potrzebnych do wypowiedzenia danego sÅ‚owa, czyli apraksja mowy. Usprawnianie wymaga specjalnie zogniskowanej na tym deficycie terapii. Badacze podkreÅ›lajÄ… (Boehme, 2003), że istotna jest duża liczba powtórzeÅ„, nawet gdy sylaby czy sÅ‚owa sÄ… w wiÄ™kszoÅ›ci wypowiadane poprawnie. Ważne także, by widoczna byÅ‚a twarz osoby mówiÄ…cej, co pozwoli choremu na obserwowanie i naÅ›ladowanie ruchów artykulacyjnych. Pomocne mogÄ… być również inne wskazówki, takie jak podpowiedź gestem (np. dotkniÄ™cie rÄ™kÄ… okolic krtani w celu zaprezentowania dźwiÄ™cznoÅ›ci) lub też jak w naszej publikacji dodatkowe instrukcje sÅ‚owne, czyli opis wymowy gÅ‚oski, zdjÄ™cia prezentujÄ…ce ukÅ‚ady warg czy schematy graficzne przedstawiajÄ…ce uÅ‚ożenie narzÄ…dów mowy podczas wypowiadania gÅ‚osek.PrzykÅ‚ady do ćwiczeÅ„ zostaÅ‚y dobrane specjalnie pod kÄ…tem stopniowania trudnoÅ›ci. Trudno jednak jednoznacznie okreÅ›lić kolejność, w jakiej powinna przebiegać terapia, ponieważ część badaÅ„ (Howard, Varley, 1995) podaje, że sÅ‚owa sÄ… Å‚atwiejsze do zapamiÄ™tania i powtórzenia niż np. sylaby. Inni badacze natomiast (Dabul i Bollier, 1976; Holtzapple i Marshall, 1977; Knock i inni, 2000, Raymer i inni, 2002) zalecajÄ… rozpoczÄ™cie terapii od powtarzania izolowanych dźwiÄ™ków, nastÄ™pnie sylab, a dopiero na koÅ„cu wyrazów, fraz czy zdaÅ„. Podobnie jest z kolejnoÅ›ciÄ… ćwiczonych gÅ‚osek. Podczas przygotowywania materiałów nie znalazÅ‚yÅ›my publikacji naukowej rozwiÄ…zujÄ…cej ten problem, wobec tego dobierajÄ…c kolejność ćwiczonych gÅ‚osek kierowaÅ‚yÅ›my siÄ™ gÅ‚ownie naszym doÅ›wiadczeniem w pracy z pacjentami z apraksjÄ… mowy. WydajÄ™ siÄ™, że gÅ‚oski, których wymowÄ™ Å‚atwiej zaobserwować (tzn. sposób ich artykulacji jest dość dobrze widoczny np. A, O, L, M sÄ… Å‚atwiejsze do powtórzenia niż te, których sposób artykulacji jest mniej widoczny np. K, G.Wyrazy do powtarzania/ odczytywania sÄ… w kolejnoÅ›ci, poczÄ…tkowo Å‚atwiejsze np. z dwiema sylabami otwartymi po wyrazy zawierajÄ…ce zbitki spółgÅ‚oskowe.Ćwiczenia zostaÅ‚y uÅ‚ożone wedÅ‚ug schematu: opis wymawiania gÅ‚oski, zdjÄ™cie uÅ‚ożenia warg podczas jej wymawiania, przekrój boczny (rentgenogramy zaczerpniÄ™te z T. Benni Fonetyka opisowa jÄ™zyka polskiego), czytanie/ powtarzanie sylab, czytanie/powtarzanie wyrazów, koÅ„czenie zdaÅ„.ZachÄ™camy logopedów by kolejność ćwiczeÅ„ zmieniać indywidualnie w zależnoÅ›ci od potrzeb i możliwoÅ›ci każdego pacjenta.GÅ‚oski miÄ™kkie (Å›, ć, Å„, ź i dź) zapisano jako Å›/si, ć/ci, ź/zi, Å„/ni, ź/zi, dź/dzi ze wzglÄ™du na ich wymowÄ™ w jÄ™zyku polskim , choć część słów obcojÄ™zycznych np. cito, sinus wymawia siÄ™ inaczej. W zwiÄ…zku z tym, w razie koniecznoÅ›ci prosimy o wyjaÅ›nienie pacjentowi tych kwestii.Mamy nadziejÄ™, że proponowane zadania bÄ™dÄ… pomocne pacjentom, ich rodzinom oraz logopedom.Autorki
KUP TERAZ