Cena: 35.84 zł
Sklep: dadada.pl
Kup teraz Marek Chlanda. Studium posÅ‚uszeÅ„stwa za 35.84 zł w księgarni dadada.pl
Publikacja poÅ›wiÄ™cona twórczoÅ›ci Marka Chlandy zawiera teksty analizujÄ…ce poszczególne idee oraz wÄ…tki obecne zarówno w jego pracach skÅ‚adajÄ...
zobacz więcej informacji
Cena: 35.84 zł
Sklep: dadada.pl
Kup teraz Marek Chlanda. Studium posÅ‚uszeÅ„stwa za 35.84 zł w księgarni dadada.pl
Wydawca: Muzeum Sztuki w Åodzi
Kategoria: Kultura
ISBN: 9788363820855
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Publikacja poÅ›wiÄ™cona twórczoÅ›ci Marka Chlandy zawiera teksty analizujÄ…ce poszczególne idee oraz wÄ…tki obecne zarówno w jego pracach skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na wystawÄ™ ""Studium posÅ‚uszeÅ„stwa"" jak i innych realizacjach artysty powstajÄ…cych od lat 70-tych do dziÅ›. Marek Chlanda nigdy nie należaÅ‚ do artystów tworzÄ…cych jednoznacznie polityczne czy krytyczne prace. Nie angażowaÅ‚ siÄ™ również w polityczne ruchy. Jego zdystansowana i peÅ‚na ironii perspektywa wobec otaczajÄ…cej go rzeczywistoÅ›ci, zarówno spoÅ‚eczno-politycznej jak i tej dotyczÄ…cej Å›wiata sztuki, nie pozostawaÅ‚a jednak bez wpÅ‚ywu na poszczególne realizacje. Ta osobność nastrÄ™cza także problemy z klasyfikacjÄ… realizacji Chlandy wedle tradycyjnych gatunków. Rysunki, rzeźby, obiekty prace Marka Chlandy wymykajÄ… siÄ™ tym jednoznacznym kategoriom. Wystawa Marka Chlandy, artysty, którego twórczość na różne sposoby wiąże siÄ™ z historiÄ… Muzeum Sztuki w Åodzi, a także Å‚Ä…czy elementy historyczne ze współczesnymi. Podąża za artystÄ… i jego procesami badawczymi. Bada pozostawione przez niego mapy, szkicowniki, zapisy ruchu, Å›lady gestów. Otwiera siÄ™ na sensualne i intuicyjne skojarzenia. Poszukuje Å›ladów strategii choreograficznych w obrÄ™bie odmiennych rodzin prac. OdwoÅ‚uje siÄ™ do narzÄ™dzi montażu w miejsce myÅ›lenia o kompozycji przestrzeni i chronologii. Na niniejszÄ… publikacjÄ™, poza wstÄ™pem o wystawie autorstwa Anny Saciuk-GÄ…sowskiej oraz niepublikowanym wywiadem z artystÄ… z 1985 roku, skÅ‚adajÄ… siÄ™ testy Piotra Graczyka, Katarzyny SÅ‚obody i Magdaleny Kownackiej, analizujÄ…ce poszczególne idee oraz wÄ…tki obecne zarówno w Studium posÅ‚uszeÅ„stwa, jak i innych realizacjach Marka Chlandy powstajÄ…cych od lat 70. do dziÅ›. Katarzyna SÅ‚oboda w swoim eseju przywoÅ‚uje pracÄ™ DzieÅ„ dobry/ Buenos Dias, której premiera miaÅ‚a miejsce w rezydencji Księży MÅ‚yn oddziale Muzeum Sztuki w Åodzi 20 kwietnia 1995 roku. Zwraca uwagÄ™ na otwarty na przypadek, sensualny charakter prac Chlandy zwiÄ…zany z poszukiwaniem twórczych rozwiÄ…zaÅ„ na styku rożnych gatunków sztuki. Sztuki wizualne sÄ… dla niego dziedzinÄ… pokrewnÄ… muzyce, w której wirtuozeriÄ™ osiÄ…ga siÄ™ poprzez ciÄ…gÅ‚e powtarzanie, wewnÄ™trznÄ… dyscyplinÄ™ i bezustannie wykonywanie ćwiczenia. Celem tych praktyk nie jest jednak wirtuozeria warsztatowa ani doskonaÅ‚ość stylu, lecz wrażliwość na rytmy i tonacje rzeczywistoÅ›ci oraz wzajemne powiÄ…zania miÄ™dzy abstrakcyjnymi pojÄ™ciami kulturowymi, powidokami pamiÄ™ci. OsiÄ… tekstu Piotra Gralczyka Studium posÅ‚uszeÅ„stwa. Sztuka badawcza jest prywatny charakter twórczoÅ›ci Marka Chlandy oraz figura pracowni artysty jako swoistej kawerny pustej przestrzeni, sztucznego i relatywnie odseparowanego od Å›wiata Å›rodowiska zewnÄ™trznego. Istnienie kawerny jest wedÅ‚ug autora warunkiem koniecznym twórczoÅ›ci i badawczego aspektu sztuki. Tekst Magdaleny Kownackiej poÅ›wiÄ™cony jest z kolei powstajÄ…cym od poczÄ…tku lat 80. miejscom rysunkowym, realizowanymi przez ChlandÄ™ w drodze, czÄ™sto w przypadkowych lokacjach: pustostanach, prywatnych mieszkaniach. WykorzystywaÅ‚ w nich zastanÄ… strukturÄ™ architektonicznÄ…, tworzÄ…c wielowarstwowe i wielowymiarowe zespoÅ‚y prac wpisanych w tÄ™ przestrzeÅ„ w sposób nierozÅ‚Ä…czny tak dalece, że dzieÅ‚a ulegaÅ‚y destrukcji wraz z destrukcjÄ… przestrzeni.
KUP TERAZ