Cena: 12.24 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Samoloty pasażerskie PZL 4 27 44 Wicher nr 3 za 12.24 zł w księgarni lideria.pl
PZL 4 W 1930 r. w PZL w Warszawie rozpoczęto pod kierunkiem inż. Stanisława Praussa opracowywanie szczegółowej dokumentacji konstrukcyjnej samolo...
zobacz więcej informacji
Cena: 12.24 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Samoloty pasażerskie PZL 4 27 44 Wicher nr 3 za 12.24 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: ZP Wydawnictwo
Kategoria: Książki / Nauki ścisłe, przyrodnicze i technika / Inżynieria, nauki techniczne
ISBN: 9788363829506
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
PZL 4 W 1930 r. w PZL w Warszawie rozpoczÄ™to pod kierunkiem inż. StanisÅ‚awa Praussa opracowywanie szczegółowej dokumentacji konstrukcyjnej samolotu, który otrzymaÅ‚ oznaczenie PZL.4. Jego prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-AGY, zostaÅ‚ oblatany 8 stycznia 1932 r. przez BolesÅ‚aw OrliÅ„skiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Samolot – metalowy trójsilnikowy górnopÅ‚at ze staÅ‚ym podwoziem – miaÅ‚ ukÅ‚ad zbliżony do amerykaÅ„skiego samolotu Ford Trimotor. 19 czerwcu 1932 r. w I MiÄ™dzynarodowym Mityngu Lotniczym w Warszawie J. Widawski zajÄ…Å‚ 3. miejsce na PZL. 4 w wyÅ›cigu samolotów pasażerskich. W 1937 r. zostaÅ‚ skreÅ›lony z rejestru i wymontowano zeÅ„ silniki. Skasowany pÅ‚atowiec zdobyli Niemcy we wrzeÅ›niu 1939 r. PZL 27 Pierwszym polskim samolotem z chowanym podwoziem. W celu uzyskania dużej smukÅ‚oÅ›ci kadÅ‚uba miejsca zaÅ‚ogi i pasażerów byÅ‚y w jednym szeregu. Samolot zostaÅ‚ wykonany w wyniku zamówienia przez Ministerstwo Komunikacji opracowania szybkiego samolotu 2-3 silnikowego z wciÄ…ganym podwoziem, zabierajÄ…cego 5-6 pasażerów. OtrzymaÅ‚ znaki rejestracyjne SP-ANP. Koszt samolotu wyniósÅ‚ 380 tys. zÅ‚. W 1935 r. przeszedÅ‚ 200-godzinne próby w ITL. W tym samym roku on po raz pierwszy zaprezentowany publicznie, podczas Mityngu Lotniczym (14-15 wrzeÅ›nia 1935 r.) w Warszawie. W 1937 r. PZL. 27 zostaÅ‚ sprzedany wojsku dla ITL, gdzie byÅ‚ używany do przewozu Å‚adunków, po wymontowaniu foteli. Wkrótce potem zostaÅ‚ rozbity pod Piasecznem k. Warszawy. PZL 44 „Wicher†W 1935 r. PaÅ„stwowe ZakÅ‚ady Lotnicze w Warszawie otrzymaÅ‚y od Ministerstwa Komunikacji zamówienie na nowoczesny metalowy dwusilnikowy samolot pasażerski, z chowanym podwoziem, zabierajÄ…cy 14 pasażerów i przewyższajÄ…cy nieco swymi osiÄ…gami samolot Douglas DC-2, wchodzÄ…cy w tym czasie na linie PLL „LOTâ€. W 1936 r. przy współpracy PLL „LOT†wykonano makietÄ™. Oblot prototypu, zamiast w planowanym terminie 1 wrzeÅ›nia 1937 r., odbyÅ‚ siÄ™ dopiero 12 marca 1938 r. Samolot oblataÅ‚ pil. BolesÅ‚aw OrliÅ„ski na lotnisku OkÄ™cie w Warszawie. Pierwszy lot trwaÅ‚ dość krótko, gdyż podczas lotu wyleciaÅ‚a przednia szyba w kabinie pilota. kadÅ‚uba i wnÄ™trza kabin. W dniu 1 wrzeÅ›nia 1939 r. pilot „LOT†W. Klisz ewakuowaÅ‚ prototyp „Wichra†do Lwowa. Próba naprawy przeprowadzona w dniach 7-10 wrzeÅ›nia przez inż. M. Suszyckiego i inż. Fabierkiewicza – nie powiodÅ‚a siÄ™. „Wichra†pozostawiono w SkniÅ‚owie. Uruchomiony przez lotników radzieckich, zostaÅ‚ przetransportowany do Moskwy, gdzie przeprowadzono na nim loty porównawcze z innymi samolotami.
KUP TERAZ