Cena: 33.77 zł
Sklep: profit24.pl
Kup teraz Kobieta afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie | ZAKÅADKA GRATIS DO KAÅ»DEGO ZAMÓWIENIA za 33.77 zł w księgarni profit24.pl
Publikacja „Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie†towarzyszyła wystawie „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie ...
zobacz więcej informacji
Cena: 33.77 zł
Sklep: profit24.pl
Kup teraz Kobieta afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie | ZAKÅADKA GRATIS DO KAÅ»DEGO ZAMÓWIENIA za 33.77 zł w księgarni profit24.pl
Wydawca: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Kategoria: Ikonografia/Albumy
ISBN: 9788364177613
Waga: 0.4000 kg
Rok wydania: b/d
Publikacja „Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie†towarzyszyÅ‚a wystawie „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie†w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w dniach 7.06–11.08.2019. Katalog jest zarówno uzupeÅ‚nieniem koncepcji kuratorskiej, jak również rodzajem albumu i przewodnika po współczesnym malarstwie kobiet. Teksty literackie w niej zawarte otwierajÄ… nowe pola interpretacji prac prezentowanych na wystawie i stanowiÄ… punkt wyjÅ›cia do refleksji nad tytuÅ‚owymi: kobietÄ…, afektem i pragnieniem w malarstwie. Bogactwo reprodukcji i towarzyszÄ…ce im biogramy, w których autorki zawarÅ‚y zwiÄ™zÅ‚e wprowadzenia do twórczoÅ›ci artystek, sÄ… natomiast merytorycznym dopeÅ‚nieniem wystawy „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwieâ€.  „Wszyscy wiedzÄ…, jak brzmi skarga kobiet: «kobiety żyjÄ… dla miÅ‚oÅ›ci i z powodu tej miÅ‚oÅ›ci muszÄ… dawać z siebie wszystko»â€. Od tych, dość pesymistycznych, słów badaczka i teoretyczka afektu Lauren Berlant rozpoczyna swojÄ… książkÄ™ „The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture†(Kobieca skarga. NiedokoÅ„czona sprawa sentymentalnoÅ›ci w kulturze amerykaÅ„skiej). Autorka zwraca w niej uwagÄ™ na przestrzeÅ„, jakÄ… we współczesnej popkulturze i życiu spoÅ‚ecznym wypeÅ‚niajÄ… gorycz i cichy odwet kobiet, które przeżyÅ‚y zawód miÅ‚osny. Berlant analizuje m.in. programy telewizyjne i popularne poradniki, takie jak „The Bitch in the House†(Suka w domu), „The Bride Stripped Bare†(Panna mÅ‚oda rozebrana), „Are Men Necessary?†(Czy mężczyźni sÄ… potrzebni?). W odpowiedzi na lÄ™ki i zranione serca kobiet, kapitalizm zagospodarowaÅ‚ rynek, proponujÄ…c wspólne zarzÄ…dzanie rozczarowaniem i uczestnictwo w masowej „publicznej intymnoÅ›ciâ€. Autorka rozumie w ten sposób poczucie przynależnoÅ›ci oparte na wspólnej walce o przetrwanie i ciÄ…gÅ‚ym doskonaleniu życia uczuciowego, za którym stoi terror romantycznej miÅ‚oÅ›ci (koniecznie odwzajemnionej!) jako jedynej drogi do szczęścia. Badaczka dowodzi jednak, że podszyte sentymentalnoÅ›ciÄ… i kobiecÄ… vendettÄ… tytuÅ‚y nie tylko powstrzymujÄ… alternatywne scenariusze lepszego życia, a przede wszystkim produkujÄ… normy kobiet snujÄ…cych owe marzenia, tj. w znacznej mierze uprzywilejowanych, biaÅ‚ych i heteroseksualnych podmiotek. JeÅ›li faktycznie wszyscy i wszystkie, „żyjemy dla miÅ‚oÅ›ciâ€, to czy ta w rezultacie nie ogranicza naszej politycznej wyobraźni i nieuchronnie nie prowadzi do doÅ›wiadczania dominacji: nie tylko w planie osobistym, ale też w kontekÅ›cie rasy, pÅ‚ci, religii czy przynależnoÅ›ci do grup zmarginalizowanych?†(Fragment eseju Natalii Sielewicz „Rozpruwaczki. Kobieta, afekt i pragnienie, mie?dzy figuracja? a abstrakcja?â€)
KUP TERAZ