Cena: 27.50 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz Nie tylko książki ossoliÅ„skie kolekcje i ich opiekunowie za 27.50 zł w księgarni madbooks.pl
Przez dwieście lat działalności Zakładu Narodowego im. Ossolińskich gromadzono w nim kolekcje, które stanowiły zarówno znaczące zabytki kul...
zobacz więcej informacji
Cena: 27.50 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz Nie tylko książki ossoliÅ„skie kolekcje i ich opiekunowie za 27.50 zł w księgarni madbooks.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: Książki naukowe i popularnonaukowe
ISBN: 9788365588319
Waga: 1.1400 kg
Rok wydania: 2018
Przez dwieście lat działalności Zakładu Narodowego im. Ossolińskich gromadzono w nim kolekcje, które stanowiły zarówno znaczące zabytki kultury, jak i ważny materiał źródłowy do badań naukowych w podstawowych dziedzinach humanistyki. Niniejsza publikacja zwraca uwagę na nieprzemijającą wartość tej instytucji, jaką tworzą jej zbiory biblioteczne i muzealne; wartość, którą należy doceniać nie tylko w okresie dramatycznych zwrotów historii, ale i w czasie względnej stabilizacji.
Losy ossolińskich kolekcji są materiałem na wiele opowieści – snują je tutaj pracownicy poszczególnych działów i Gabinetu Kartografii. W tomie prześledzić można początki, kształtowanie się i stan obecny najważniejszych zasobów Ossolineum, takich jak: rękopisy, stare druki, wydawnictwa książkowe i prasowe XIX–XXI wieku, dokumenty życia społecznego, kartografia, dzieła sztuki, obiekty numizmatyczne i medalierskie, a wreszcie materiały stanowiące odzwierciedlenie nowych technologii – mikrofilmy czy dokumenty cyfrowe.
Istotnym wątkiem opowieści pracowników jest pamięć o opiekunach owych dóbr kultury, którzy znacząco wpłynęli na dzieje poszczególnych kolekcji.
„Drugiego lipca 1941 roku dr Kai Mühlmann, specjalny komisarz do spraw zabezpieczenia dzieł sztuki w Generalnym Gubernatorstwie, wymusił na Mieczysławie Gębarowiczu pokazanie ukrywanych od początku wojny rysunków norymberskiego artysty, a następnie orzekł konfiskatę 26 obiektów. Po tej grabieży z pierwotnej «dürerowskiej» kolekcji pozostały w zbiorach jedynie cztery dzieła: «Głowa brodatego starca», «Gołąb dwugłowy» oraz «Maria» i «Anioł» ze sceny «Zwiastowania», uznawane wówczas za kopie lub przypisane innym artystom.
Utrata rysunków Dürera byÅ‚a dla dawnych zbiorów muzealnych w tym czasie stratÄ… najdotkliwszÄ…, ale nie jedynÄ… – z lwowskich muzeów niemieccy urzÄ™dnicy wypożyczali do przyozdobienia zajmowanych mieszkaÅ„ czy biur pojedyncze obiekty (w tym obrazy pochodzÄ…ce z Muzeum Lubomirskich), które zazwyczaj do tych instytucji już później nie wracaÅ‚yâ€.
Katarzyna Kenc, „Gabinet Grafikiâ€
Redakcja Mariusz Dworsatschek
KUP TERAZ