Cena: 28.00 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz Zmierzch Europy? Perspektywy przyszÅ‚oÅ›ci a chrzeÅ›cijaÅ„stwo za 28.00 zł w księgarni virtualo.pl
O kryzysie kultury europejskiej, a nawet o jej nieuchronnym zmierzchu i ostatecznym końcu mówi się otwarcie od ponad wieku. Mówią przede wszy...
zobacz więcej informacji
Cena: 28.00 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz Zmierzch Europy? Perspektywy przyszÅ‚oÅ›ci a chrzeÅ›cijaÅ„stwo za 28.00 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/E-podręczniki akademickie
ISBN: 9788365806147
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2019
O kryzysie kultury europejskiej, a nawet o jej nieuchronnym zmierzchu i ostatecznym końcu mówi się otwarcie od ponad wieku. Mówią przede wszystkim ci, którzy dzieje kultury ujmują biologicznie, opisując je narodzinami, rozwojem i wreszcie śmiercią. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że jedną z podstaw kultury europejskiej jest chrześcijaństwo. Ono zaś wykracza daleko poza Europę zarówno w sensie geograficznym, jak i kulturowym. Warto też pamiętać, że o obecnym stanie europejskiej kultury w znacznym stopniu zdecydował zapoczątkowany przez myślicieli epoki oświecenia systemowy projekt budowy społeczeństwa z pominięciem chrześcijaństwa i jego dokonań.
Narastająca od tego czasu niechęć sporej części Europejczyków wobec własnej, chrześcijańskiej kultury to zjawisko trudne do zrozumienia, zwłaszcza że trwa ono nadal mimo coraz wyraźniej widocznych dziś w Europie objawów kryzysu. Wszelako jako chrześcijanie jednego możemy być pewni — zmierzch Europy nie musi i nie będzie oznaczać końca kultury chrześcijańskiej, choć może oznaczać koniec Europy, którą znamy... Przede wszystkim warto jednak razem z autorem przyjrzeć się bliżej tak zjawiskom pogłębiającym kryzys, jak i próbom ratowania Europy, przywracania jej zdrowej kultury, bo bez niej Europa jest i pozostanie tylko przestrzenią geograficzną podatną na zagospodarowanie przez obcych...
Poniżej cytujemy krótką recenzję książki dr. Macieja Bogdana Stępnia:
Jest to książka o teraźniejszoÅ›ci i przyszÅ‚oÅ›ci, zawierajÄ…ca ostrzeżenie, że zarówno filozofiÄ™, jak i kulturÄ™ można rozumieć i pojmować niewÅ‚aÅ›ciwie lub nieprecyzyjnie – z ogromem tego konsekwencji. Jest to zatem filozoficzna książka dotyczÄ…ca kultury, przypominajÄ…ca, że zarówno rozwój filozofii, jak i ksztaÅ‚towanie ludzkiej kultury wymagajÄ… prawego rozumu, ten zaÅ› potrzebuje oparcia w jakimÅ› źródle owej „prawoÅ›ciâ€; potrzebuje fundamentu prawdy, zwÅ‚aszcza prawdy antropologicznej. Ona decyduje bezpoÅ›rednio o tym, jaki ksztaÅ‚t przybierze Å›wiat ludzki. JesteÅ›my obecnie Å›wiadkami konstruowania swoistego, europejskiego projektu „nowego Å›wiata†dla wszystkich ludzi, który zakÅ‚ada, że kultura – wÅ‚aÅ›nie nasza, europejska – wznosić siÄ™ bÄ™dzie odtÄ…d bez żadnego fundamentu tego rodzaju. Nie jesteÅ›my Å›wiadkami jakiegoÅ› „filozoficznego sporu†o to, czy ten, czy może ów antropologiczny fundament ma zostać w tym projekcie przyjÄ™ty. Ów projekt zakÅ‚ada bowiem, że jej jedyny istniejÄ…cy – aż do współczesnoÅ›ci – fundament antropologiczny (filozoficzna wizja myÅ›licieli chrzeÅ›cijaÅ„skich) ma zostać zastÄ…piony… jego brakiem. Jedyna integralna wizja czÅ‚owieka, którÄ… od wieków dysponowali Europejczycy i która nadaÅ‚a Europie oraz jej osiÄ…gniÄ™ciom zasiÄ™g globalny, jest dziÅ› w ramach tego projektu kategorycznie odrzucana.
Tego rodzaju wizjÄ™ każdy czÅ‚owiek ma osiÄ…gać sam i majÄ… to być wizje możliwie różnorodne, zawsze indywidualne, dowolne, pod warunkiem wszakże, że nie mogÄ… sprowadzać siÄ™ do tego, co z projektu zostaÅ‚o wykluczone. I na takim fundamencie (na takim braku fundamentu) projekt ten siÄ™ opiera. Tymczasem odpowiedzi na pytania „kim jestem?â€, „skÄ…d pochodzÄ™?†i „dokÄ…d zdążam?†to nie upragniony finaÅ‚ procesów akumulacji wiedzy i dóbr, ponowoczesnego eksperymentowania z wÅ‚asnym życiem w ramach prób autoekspresji czy angażujÄ…cej wyobraźniÄ™ i używki „autokreacjiâ€. Jest to pierwszy i najważniejszy fundament, na którym może oprzeć siÄ™ rozum tworzÄ…cy ludzkÄ… kulturÄ™ i decydujÄ…cy o jej przyszÅ‚ym ksztaÅ‚cie.
Kultura – przekonuje Autor – to konsekwencja poznania (wspólnotowa forma wyrazu wyników poznania i wartości). U podłoża każdej kultury będzie więc leżał zawsze jakiś filozoficzno-antropologiczny fundament. Albo jej po prostu nie będzie. Jest to głos realisty, przeprowadzającego namysł nad kulturą. Filozofia, którą reprezentuje Autor, to realizm, wykładany Czytelnikom w doskonałym towarzystwie Chestertona, Ratzingera, Wojtyły i wielu, wielu innych. To nie jest filozoficzna nowość, lecz filozoficzne memento: kto nie pamięta swojego pochodzenia, ten nie ma żadnej przyszłości.
KUP TERAZ