Cena: 24.75 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Dziennikarze po komunizmie za 24.75 zł w księgarni lideria.pl
Książka ta jest próbą określenia zawodowej i społecznej roli dziennikarzy w warunkach przemian demokratycznych w Polsce. Punktem wyjścia jest...
zobacz więcej informacji
Cena: 24.75 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Dziennikarze po komunizmie za 24.75 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Scholar Sp Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: 9788373831896
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Książka ta jest próbą określenia zawodowej i społecznej roli dziennikarzy w warunkach przemian demokratycznych w Polsce. Punktem wyjścia jest zdefiniowanie, kim jest dziennikarz we współczesnym świecie mediów oraz historyczne ujęcie tego problemu. Autor, posługując się perspektywą socjologiczną i politologiczną, wyodrębnia pewną grupę dziennikarzy jako elitę mediów, a następnie przez pryzmat elity stara się opisać ogół dziennikarzy jako warstwę społeczno-zawodową.
Jest to książka o dziennikarzach i dla dziennikarzy. Ale nie tylko – także, a może przede wszystkim, dla ludzi należących do świata mediów i ludzi uprawiających refleksję nad mediami: politologów, medioznawców, socjologów, specjalistów w zakresie kulturoznawstwa i komunikacji społecznej.
Książka StanisÅ‚awa Mocka jest wnikliwym studium „czwartej wÅ‚adzyâ€. Autor nie unika najbardziej podstawowych problemów owego opiniotwórczego Å›rodowiska: jego niezależnoÅ›ci od polityki, stosunku do inteligenckiego etosu czy radzenia sobie z dziedzictwem PRL-u. To książka interesujÄ…ca nie tylko dla samych dziennikarzy, lecz także dla czytelników gazet, telewidzów i radiosÅ‚uchaczy. Polecam! (Edmund Wnuk-LipiÅ„ski)
W czasach, w których język debaty publicznej w Polsce został sprowadzony do poziomu wojny czarnego z białym, słusznego z niesłusznym, swojskiego z obcym, cokolwiek to zresztą znaczy, praca Stanisława Mocka, głęboka i subtelna, ożywia we mnie nadzieję, że świat jest mimo wszystko poznawalny. (Michał Komar)
Spis treści
Wprowadzenie 7 RozdziaÅ‚ I. Dziennikarstwo jako kategoria socjologiczna i politologiczna 18 1. Przedmiot badaÅ„ – problemy teoretyczne, terminologiczne i definicyjne 18 2. Dziennikarstwo w systemie komunikacji spoÅ‚ecznej 29 3. Dziennikarstwo w systemie spoÅ‚ecznej kontroli 34 4. Dziennikarstwo jako kategoria zawodowa 41 5. Dziennikarstwo jako elita. Badania nad elitÄ… dziennikarskÄ… 47 RozdziaÅ‚ II. Dziennikarstwo w Polsce. Historia i tradycja 57 1. Dziennikarstwo polskie w perspektywie historycznej 57 2. Dziennikarstwo a system polityczny PRL-u 61 3. Dekady dziennikarskiej dziaÅ‚alnoÅ›ci w okresie PRL-u. Prawdy i stereotypy 63 4. Od „SolidarnoÅ›ci†do OkrÄ…gÅ‚ego StoÅ‚u. Ku niezależnoÅ›ci i wolnoÅ›ci 82 5. Dziennikarstwo w PRL-u. Postawy dziennikarskie wobec rzeczywistoÅ›ci 87 RozdziaÅ‚ III. Dziennikarstwo w dobie demokratycznych przemian 93 1. Dziennikarstwo w demokratycznym Å‚adzie medialnym po 1989 roku 93 2. Rekrutacja do zawodu dziennikarskiego: reprodukcja czy cyrkulacja? 99 3. Prawny i etyczny wymiar zawodu dziennikarskiego. Kodeksy zawodowe dziennikarzy 109 4. Zawód i „coÅ› jeszczeâ€? MiÄ™dzy sÅ‚użbÄ… a rynkiem, miÄ™dzy misjÄ… a komercjÄ… 118 RozdziaÅ‚ IV. Dziennikarze wobec spoÅ‚eczeÅ„stwa, spoÅ‚eczeÅ„stwo wobec dziennikarzy 133 1. Wizerunek dziennikarstwa i dziennikarzy w opinii spoÅ‚ecznej 133 2. „GÅ‚owa w chmurach†czy „portfel w kieszeniâ€. Etos inteligencki w dziennikarskiej recepcji 140 3. Etos dziennikarski i jego odmiany. Wzór osobowy dziennikarza 155 4. Dziennikarskiego antybohatera przypadki 161 RozdziaÅ‚ V. Autonomia elity dziennikarskiej a niezależność dziennikarzy 164 1. Autonomia elity dziennikarskiej i jej zasoby 164 2. Niezależność z perspektywy Å›wiata zewnÄ™trznego 168 3. Niezależność z perspektywy indywidualnej 174 4. Meandry dziennikarskiego przekazu. MiÄ™dzy subiektywizmem a obiektywizmem 179 5. Mit i rzeczywistość dziennikarskiej niezależnoÅ›ci 183 RozdziaÅ‚ VI. Dylematy dziennikarzy i dziennikarskich Å›rodowisk 192 1. PodziaÅ‚y dziennikarskiego Å›wiata 192 2. Czwarta wÅ‚adza: miÄ™dzy politykÄ… a spoÅ‚eczeÅ„stwem 197 3. Dziennikarskie blaski i cienie 205 4. Czwarta, pierwsza czy piÄ…ta wÅ‚adza? 214 ZakoÅ„czenie 218 Aneks. Charakterystyka badania 224 Lista respondentów 229 Bibliografia 232 Skorowidz 251
KUP TERAZ