Cena: 16.50 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Pamięć przeszÅ‚oÅ›ci pokolenia transformacji za 16.50 zł w księgarni lideria.pl
Pokolenie transformacji zostało ukształtowane przez przełom ustrojowy roku 1989. Po raz pierwszy od siedemdziesięciu lat w dorosłość weszła ge...
zobacz więcej informacji
Cena: 16.50 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Pamięć przeszÅ‚oÅ›ci pokolenia transformacji za 16.50 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Scholar Sp Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: 9788373835696
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Pokolenie transformacji zostało ukształtowane przez przełom ustrojowy roku 1989. Po raz pierwszy od siedemdziesięciu lat w dorosłość weszła generacja Polaków znająca wojnę i niewolę jedynie z przekazów. Tak wyjątkowa chwila wymaga pogłębionej refleksji nad młodym pokoleniem. Trzeba odpowiedzieć na wiele pytań, wśród których jedno wydaje się szczególnie istotne: w jakim stopniu młodzież wychowana w realiach wolnej Polski jest skłonna uznać przeszłość za istotny element wyjaśniający współczesność i dostrzec wpływ historii na swe życie? Na ile chce się odwrócić od przeszłości i uznać, że jest nudna, niewarta rozważania, po prostu niepotrzebna? Książka stanowi rezultat badania przeprowadzonego jesienią 2009 r. na zbiorowości ponad 5 tys. uczniów w ponad stu szkołach średnich w całej Polsce.
Spis treści
WstÄ™p 9 RozdziaÅ‚ 1 SpoÅ‚eczna pamięć przeszÅ‚oÅ›ci i jej rola w okresie transformacji 14 1.1. SpoÅ‚eczny kontekst badaÅ„: pamięć o przeszÅ‚oÅ›ci w polskim dyskursie publicznym po 1989 r. 14 1.2. Teoretyczny kontekst badaÅ„: teorie spoÅ‚ecznej pamiÄ™ci przeszÅ‚oÅ›ci 25 1.3. MÅ‚odzież okresu transformacji jako pokolenie 29 1.4. Pokolenie a pamięć przeszÅ‚oÅ›ci 34 RozdziaÅ‚ 2 Charakterystyka badaÅ„: problematyka i procedura 38 2.1. Problemy badawcze 38 2.2. Operacjonalizacja problematyki badawczej 49 2.3. Technika sondażu ankietowego 52 2.4. Dobór próby i procedura badaÅ„ 53 RozdziaÅ‚ 3 MiÄ™dzy bohaterstwem a egzystencjÄ… w szarej codziennoÅ›ci. Pamięć rodzinna mÅ‚odych Polaków 56 3.1. Transmisja pamiÄ™ci o przeszÅ‚oÅ›ci: rozmówcy i tematy 56 3.2. Znajomość rodzinnej historii 59 3.3. PrzeszÅ‚ość w zwierciadle rodzinnych pamiÄ…tek 65 3.4. PrzeszÅ‚ość jako przedmiot rodzinnych wspomnieÅ„ i różnic zdaÅ„ 66 RozdziaÅ‚ 4 Kanony postaci, wydarzeÅ„ i miejsc historycznych 77 4.1. Kanony i ich rola w poznawaniu pamiÄ™ci przeszÅ‚oÅ›ci 77 4.2. Historyczne wzorce osobowe 81 4.3. Kanon postaci historycznych 83 4.4. Kanon wydarzeÅ„ historycznych 90 4.5. Kanon miejsc historycznych 97 RozdziaÅ‚ 5 Pamięć „żywa†– pamięć „martwaâ€â€¦. PrzeszÅ‚ość i sposoby jej doÅ›wiadczania w życiu codziennym 102 5.1. Charakterystyka wybranych typów pamiÄ™ci 102 5.2. Pamięć w wymiarze rodzinnym, lokalnym, narodowym 106 5.3. Pamięć antykwaryczna, historyczna, monumentalna 111 RozdziaÅ‚ 6 Terytorialny kontekst pamiÄ™ci przeszÅ‚oÅ›ci 116 6.1. Polski regionalizm a badania pamiÄ™ci 116 6.2. „Historyczne centra†i „historyczne peryferieâ€. Åšwiadomość wyjÄ…tkowoÅ›ci przeszÅ‚oÅ›ci lokalnych wspólnot 122 6.3. Pogranicze narodowe pograniczem pamiÄ™ci? Postawy wobec przeszÅ‚oÅ›ci na obszarach peryferyjnych 127 RozdziaÅ‚ 7 MÅ‚odzież wobec miejsc pamiÄ™ci oraz obrzÄ™dów upamiÄ™tniajÄ…cych przeszÅ‚ość 141 7.1. Rola miejsc pamiÄ™ci w ksztaÅ‚towaniu pamiÄ™ci przeszÅ‚oÅ›ci 141 7.2. Miejsca historyczne ważne dla mÅ‚odzieży ze wzglÄ™dów osobistych 144 7.3. Akceptowane i kwestionowane rodzaje tematyki upamiÄ™tniania przeszÅ‚oÅ›ci 147 7.4. ObrzÄ™dowe kontakty z przeszÅ‚oÅ›ciÄ… i ocena ich atrakcyjnoÅ›ci 152 RozdziaÅ‚ 8 II wojna Å›wiatowa w Å›wiadomoÅ›ci mÅ‚odych Polaków 157 8.1. Główne obszary analizy 157 8.2. Wybrane elementy pamiÄ™ci o II wojnie Å›wiatowej 160 8.3. Postawy wobec konfliktów o pamięć 165 8.4. Ocena polskiej historii i opinie o roli paÅ„stwa w polityce pamiÄ™ci 167 8.5. Auschwitz, Jedwabne, szmalcownicy. Co Å‚Ä…czy, a co dzieli pamięć mÅ‚odych Polaków i Å»ydów? 169 RozdziaÅ‚ 9 „Nudna, statyczna, nieaktualnaâ€. Opinie mÅ‚odzieży o polskiej edukacji historycznej 177 9.1. Jak opowiadać historiÄ™, czyli sposoby uatrakcyjnienia szkolnego przekazu wiedzy o przeszÅ‚oÅ›ci 177 9.2. Historia niedopowiedziana, czyli jakich zagadnieÅ„ brakuje na lekcjach historii 186 9.3. Przyczyny braku zainteresowania historiÄ… wÅ›ród mÅ‚odzieży 188 RozdziaÅ‚ 10 Pamięć przeszÅ‚oÅ›ci pokolenia transformacji… a postulaty pamiÄ™ci ponadnarodowej i europejskiej 191 10.1. Podsumowanie i wnioski 191 10.2. Narodowa martyrologia czy europejski uniwersalizm? Spór na przykÅ‚adzie Muzeum II Wojny Åšwiatowej w GdaÅ„sku 199 10.3. Jakiej historii chcÄ… dziÅ› mÅ‚odzi Polacy? 203 Bibliografia 208
KUP TERAZ