Cena: 25.75 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz SamorzÄ…dność wczoraj i dziÅ› Wychowanie do spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego za 25.75 zł w księgarni madbooks.pl
Istota społeczeństwa obywatelskiego realizuje się głównie w procesie twórczego współdziałania i negocjacji – w procesie, w którym uczest...
zobacz więcej informacji
Cena: 25.75 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz SamorzÄ…dność wczoraj i dziÅ› Wychowanie do spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego za 25.75 zł w księgarni madbooks.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: Książki naukowe i popularnonaukowe
ISBN: 9788375875591
Waga: 0.3100 kg
Rok wydania: 2011
Istota społeczeństwa obywatelskiego realizuje się głównie w procesie twórczego współdziałania i negocjacji – w procesie, w którym uczestniczą podmioty wolne od uprzedzeń kulturowych, religijnych i światopoglądowych. Znawcy przedmiotu podkreślają, że chodzi tutaj także o otwartość wobec tzw. różnic mentalnych[1]. Odpowiedzialne uczestnictwo w życiu społeczno-politycznym wymaga przede wszystkim odwagi obywatelskiej i krytycznego myślenia. Doświadczenia wielu pokoleń i literatura przedmiotu pokazują, że głównych cech, które powinien posiadać właściwie pojmowany obywatel, czyli obywatel – osoba, nie da się rozwijać ani wspierać odgórnie. W książce zatytułowanej Co znaczy konserwatyzm Roger Scruton stawia tezę, że [...] prawdziwym wrogiem prawa naturalnego nie jest sędzia, lecz polityk, a największe zagrożenie dla sprawiedliwych stosunków międzyludzkich stanowi próba odgórnego przerobienia społeczeństwa w zgodzie z pojęciem sprawiedliwości społecznej[2].
ParafrazujÄ…c drugÄ… część wypowiedzi angielskiego filozofa, można powiedzieć, że najwiÄ™kszym zagrożeniem dla spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego sÄ… próby „odgórnego przerobienia spoÅ‚eczeÅ„stwa w zgodzie z pojÄ™ciem spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiegoâ€.
Kierując się powyższą zasadą, zapraszam Czytelnika do lektury tekstów składających się na niniejszą pracę zbiorową. Autorzy poszczególnych artykułów nawiązują do zagadnienia samorządności w szeroko pojmowanym kontekście edukacyjnym.
Tom rozpoczynajÄ… rozważania BogusÅ‚awa Åšliwerskiego, który stawia prawdziwe wyzwanie przed osobami rzeczywiÅ›cie pragnÄ…cymi demokratyzować polskie życie spoÅ‚eczne i konsekwentnie realizować zasadÄ™ autonomizacji szkolnictwa. Tekst B. Åšliwerskiego jest wyrazem gÅ‚Ä™bokiej troski o rozwój samorzÄ…dnoÅ›ci w polskiej oÅ›wiacie i zarazem o godność wszystkich podmiotów relacji edukacyjnych. Jako drugi – nie bez powodu – zostaÅ‚ zamieszczony tekst Mariusza Grężawskiego, którego rozważania nad możliwoÅ›ciami zaistnienia w naszym kraju autentycznej samorzÄ…dnoÅ›ci uczniowskiej wydajÄ… siÄ™ bliskie poglÄ…dom poprzednika. Czytelnicy mogÄ… zapoznać siÄ™ z tekstami zarówno opisujÄ…cymi zagadnienie autonomii z perspektywy historycznej (WiesÅ‚awa Korzeniowska, Andrej SlodiÄka), jak i bÄ™dÄ…cymi rezultatami rzetelnych badaÅ„ empirycznych nad rozumieniem i realizowaniem idei samorzÄ…dnoÅ›ci we współczesnej szkole (Danuta Kocurek, Anna Studenska, Izabela Åuc, Åukasz Tomczyk). WÅ›ród tekstów znajdujÄ…cych siÄ™ w niniejszym tomie mamy także rozważania wokół roli instytucji pozarzÄ…dowych w animowaniu i demokratyzacji procesów edukacyjnych. W książce nie brakuje także filozoficznego i socjologicznego spojrzenia na problem autonomii (Sonia Czudek-ÅšlÄ™czka, Lucjan WroÅ„ski, Andrzej Kasperek, Andrzej Murzyn).
Andrzej Murzyn
KUP TERAZ