Cena: 28.78 zł
Sklep: nieprzeczytane.pl
Kup teraz ZÅ‚ota gałąź | za 28.78 zł w księgarni nieprzeczytane.pl
“Złota gałąź†sir Jamesa Georga Frazera uważana jest za jedną z najważniejszych książek antropologii społecznej, a na pewno jest w tej c...
zobacz więcej informacji
Cena: 28.78 zł
Sklep: nieprzeczytane.pl
Kup teraz ZÅ‚ota gałąź | za 28.78 zł w księgarni nieprzeczytane.pl
Wydawca: Vis-a-vis / Etiuda
Kategoria: Oferta produktowa/Nauka, biznes
ISBN: 9788379981465
Waga: 0.8000 kg
Rok wydania: b/d
“ZÅ‚ota gałąź†sir Jamesa Georga Frazera uważana jest za jednÄ… z najważniejszych książek antropologii spoÅ‚ecznej, a na pewno jest w tej chwili już pozycjÄ… klasycznÄ… w tej dziedzinie wiedzy. PrzywoÅ‚ujÄ…c obraz J.M.W. Turnera, zatytuÅ‚owany „ZÅ‚ota Gałąź†(„The Golden Boughâ€, 1834) Frazer rozpoczyna snuć opowieść o pewnym tajemniczym rytuale, odbywajÄ…cym siÄ™ cyklicznie nieopodal jeziorka, zwanego przez starożytnych „ZwierciadÅ‚em Dianyâ€.W starożytnoÅ›ci ów leÅ›ny pejzaż byÅ‚ miejscem dziwnej i powtarzajÄ…cej siÄ™ stale tragedii. Na północnym brzegu jeziora, tuż pod przepaÅ›cistÄ… skaÅ‚Ä…, na której osiadÅ‚a współczesna wioska Nemi, znajdowaÅ‚ siÄ™ Å›wiÄ™ty zagajnik i sanktuarium Diany Nemorensis, czyli Diany LeÅ›nej. Niekiedy zwano je również jeziorem i zagajnikiem Arycji. Lecz miasteczko Arycja (obecna La Riccia) znajdowaÅ‚o siÄ™ o trzy mile dalej, u stóp Góry AlbaÅ„skiej, a od jeziora, leżącego na zboczu góry w maÅ‚ym zagÅ‚Ä™bieniu w ksztaÅ‚cie krateru, dzieliÅ‚ je bardzo pochyÅ‚y stok. W tym Å›wiÄ™tym zagajniku rosÅ‚o drzewo, wokół którego można byÅ‚o dostrzec krążącÄ… przez caÅ‚y dzieÅ„ i prawdopodobnie do późnej nocy mrocznÄ… postać. W rÄ™ce dzierżyÅ‚ ów czÅ‚owiek nagi miecz i bez przerwy rozglÄ…daÅ‚ siÄ™ wokół, jak gdyby w każdej chwili mógÅ‚ spodziewać siÄ™ napaÅ›ci wroga. ByÅ‚ to kapÅ‚an i morderca, wypatrujÄ…cy tego, który go wczeÅ›niej lub później zamorduje i obejmie po nim urzÄ…d kapÅ‚ana. Takie prawo obowiÄ…zywaÅ‚o w sanktuarium. Kandydat na kapÅ‚ana nie miaÅ‚ wyboru. By objąć stanowisko, musiaÅ‚ zgÅ‚adzić swego poprzednika, a urzÄ…d po nim piastowaÅ‚ do chwili, gdy sam ginÄ…Å‚ z rÄ™ki nastÄ™pcy silniejszego i bardziej przemyÅ›lnego.Ów dziwny rytuaÅ‚ domaga siÄ™ wyjaÅ›nienia. Autor „ZÅ‚otej GaÅ‚Ä™zi†wyrusza wiÄ™c w podróż po kulturach, wierzeniach i mitach różnych ludów - jego zdaniem - niecywilizowanych, szukajÄ…c tam podobieÅ„stw i próbujÄ…c na ich podstawie rzucić nieco wiÄ™cej Å›wiatÅ‚a na ten niezwykÅ‚y zwyczaj. Jednym z najważniejszych tematów Frazera jest magia. Jego koncepcja magii choć byÅ‚a wielokrotnie krytykowana, zwÅ‚aszcza z powodu przeciwstawiania magii i religii, pozostaje jednak niezmiennie ważnym stanowiskiem antropologicznym. Z Frazera wiele zaczerpnÄ…Å‚ BronisÅ‚aw Malinowski (choć jego koncepcje okreÅ›lane jako funkcjonalizm antropologiczny sÄ… w wielu punktach odmienne od Frazerowskich) piszÄ…c o autorze “ZÅ‚otej gaÅ‚Ä™ziâ€: Frazer pojawia siÄ™ przed nami jako przewodnik kierujÄ…cy naszÄ… podróżą przez pustynie Australii, tropikalne dżungle Amazonki i Orinoko, przez stepy Azji lub wyżyny Afryki. Faktycznie przedstawia on opis zjawisk w ich kontekÅ›cie, w opisie tym różne aspekty kultury i różne ludzkie sprawy sÄ… ze sobÄ… powiÄ…zane; przygodne komentarze cechuje intuicja w przedstawianiu ludzkich motywów. Nie byÅ‚oby trudne wykazać, że Frazer czÄ™sto zbliża siÄ™ do psychoanalitycznego ujÄ™cia nieÅ›wiadomych i podÅ›wiadomych motywów ludzkiego zachowania. A w innym miejscu, w mowie poÅ›wiÄ™conej Frazerowi pisaÅ‚ antropologia tak jak jÄ… przedstawia Sir James Frazer, jest wielkÄ… naukÄ…...I to trzeba przede wszystkim Frazerowi oddać: bez jego “ZÅ‚otej gaÅ‚Ä™zi†nie byÅ‚oby współczesnej antropologii spoÅ‚ecznej – choćby w tym tylko sensie jest to książka fundamentalna. A dodatkowo napisana w Å›wietnym literackim stylu. Lektura obowiÄ…zkowa dla każdego, kto chce coÅ› wiedzieć o mechanizmach kierujÄ…cych ludzkimi obyczajami, myÅ›leniem, kulturÄ…! TytuÅ‚y rozdziałów. Król Lasu. Królowie-kapÅ‚ani. Magia sympatyczna. Magia i religia. Magiczna wÅ‚adza nad pogodÄ…. Czarownicy jako królowie. Ludzkie wcielenia bogów. Królowie siÅ‚ przyrody. Kult drzew. PozostaÅ‚oÅ›ci kultu drzew we współczesnej Europie. ÅšwiÄ™te małżeÅ„stwo. Królowie Rzymu i Alby. BrzemiÄ™ królewskiej wÅ‚adzy. NiebezpieczeÅ„stwa zagrażajÄ…ce duszy. CzynnoÅ›ci tabu. Osoby tabu. Przedmioty tabu. SÅ‚owa tabu. Co zawdziÄ™czamy czÅ‚owiekowi dzikiemu? Zabijanie boskiego króla. Królowie tymczasowi. Ofiarowanie syna królewskiego. Zabijanie ducha drzewa. Mit Adonisa. Adonis w Syrii. Adonis na Cyprze. RytuaÅ‚ Adonisa. Ogródki Adonisa. Mit i rytuaÅ‚ Attisa. Attis jako bóg roÅ›linnoÅ›ci. Ludzkie wcielenie Attisa. Wschodnie religie na zachodzie. Mit o Ozyrysie. RytuaÅ‚ Ozyrysa. Oblicza Ozyrysa. Izyda. Dionizos. Demeter i Persefona. Matka Zboża i Panna Zboża w Europie Północnej. Podwójne wcielenie zboża jako matki i córki. Lityerses. Starożytne bóstwa roÅ›linnoÅ›ci jako zwierzÄ™ta. Spożywanie boga. Zabijanie boskiego zwierzÄ™cia. PrzebÅ‚agiwanie dzikich zwierzÄ…t przez myÅ›liwych. Różne typy sakramentów zwierzÄ™cych. Przenoszenie zÅ‚a. Publiczne przepÄ™dzanie zÅ‚ych duchów. Publiczne kozÅ‚y ofiarne. Ludzie jako kozÅ‚y ofiarne w starożytnoÅ›ci klasycznej. Zabijanie boga w Meksyku. MiÄ™dzy niebem a ziemiÄ…. Baśń o Baldurze. ÅšwiÄ™ta ognia w Europie. Interpretacja Å›wiÄ…t ognia. Palenie istot ludzkich w ogniu. Baldur i jemioÅ‚a. Dusza zewnÄ™trzna w baÅ›niach ludowych. ZewnÄ™trzna dusza w obyczajach ludowych. ZÅ‚ota Gałąź. Pożegnanie Nemi.
KUP TERAZ