Cena: 42.40 zł
Sklep: dadada.pl
Kup teraz Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne.. za 42.40 zł w księgarni dadada.pl
Diagnoza i terapia to dziaÅ‚ania uwarunkowane nauczycielskimi kompetencjami mieszczÄ…cymi siÄ™ w obszarze metakompetencji - zwiÄ…zanych ze zdolnoÅ›ciÄ...
zobacz więcej informacji
Cena: 42.40 zł
Sklep: dadada.pl
Kup teraz Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne.. za 42.40 zł w księgarni dadada.pl
Wydawca: Impuls
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 9788380959200
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Diagnoza i terapia to dziaÅ‚ania uwarunkowane nauczycielskimi kompetencjami mieszczÄ…cymi siÄ™ w obszarze metakompetencji - zwiÄ…zanych ze zdolnoÅ›ciÄ… do uczenia siÄ™ i refleksji oraz umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… radzenia sobie w zmieniajÄ…cych siÄ™ warunkach. Bycie kompetentnym nauczycielem diagnostÄ…, nauczycielem terapeutÄ… oznacza efektywne dziaÅ‚anie w nieprzewiÂdywalnych, nowych sytuacjach edukacyjnych, czyli im kompetencyjność nauczyciela jest wyższa, tym jakość jego pracy również. Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne przejawiajÄ… siÄ™ w interakcjach nauczyciel - dziecko/uczeÅ„ wyrażanych dążeniem do osiÄ…gania wspólnych celów, które sprzyjajÄ… wsparciu i stymulacji psychofizycznego rozwoju osoby. Dodatkowo stanowiÄ… fundament dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych na rzecz dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, by zapewnić im warunki sÅ‚użące rozwojowi potencjaÅ‚u oraz przygotowaniu do samodzielnego, wartoÅ›ciowego i satysfakcjonujÄ…cego życia w spoÅ‚eczeÅ„stwie. Pierwszy rozdziaÅ‚ książki, zatytuÅ‚owany Kompetencje zawodowe współczesnego nauczyciela, poza ustaleniami terminologicznymi, prezentuje zakresy znaczeniowe kompetencji oraz ich analizÄ™ kontekstowÄ…. Omawia elementy struktury kompetencji, model edukacji nauczyciela XXI wieku, jak również cechy nauczyciela warunkujÄ…ce efektywność jego pracy. Odnosi siÄ™ do obszarów kompetencji zawodowych nauczyciela i przedstawia różne typologie kompetencji, które krystalizowaÅ‚y siÄ™ na przeÅ‚omie dekad. Ta część opracowania stanowi niejako tÅ‚o dla ulokowania kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych, które staÅ‚y siÄ™ przedmiotem teoretycznych analiz zaprezentowanych w kolejnych rozdziaÅ‚ach publikacji. RozdziaÅ‚ drugi, Diagnoza i jej rola w przestrzeni edukacyjnej, dotyczy problematyki diagnozy jako globalnego dziaÅ‚ania ukierunkowanego na poznanie osoby, z uwzglÄ™dnieniem wielopÅ‚aszczyznowego jej funkcjonowania. Opisuje skÅ‚adowe kompetencji diagnostycznych jako wyznaczniki profesjonalizmu nauczyciela diagnosty. Odnosi siÄ™ do aspektów badawczej postawy nauczyciela, która wyznacza jego zadania i role w obszarze dziaÅ‚aÅ„ edukacyjnych i terapeutycznych. RozdziaÅ‚ trzeci, Terapia jako dziaÅ‚anie pomocowe, to analiza pojÄ™cia terapii jako wielopÅ‚aszczyznowego systemu oddziaÅ‚ywaÅ„ zmierzajÄ…cych do wyrównywania opóźnieÅ„, niwelowania zaburzeÅ„ rozwojowych, radzenia sobie z problemami zdrowotnymi czy trudnoÅ›ciami edukacyjnymi dziecka/ucznia. Przedstawia rodzaje i fazy postÄ™powania terapeutycznego, a także wymienia zadania nauczyciela terapeuty oraz zasady, którymi powinien siÄ™ kierować. Ta część publikacji charakteryzuje kompetencje nauczyciela terapeuty rozpatrywane z perspektywy szkoÅ‚y ogólnodostÄ™pnej, integracyjnej i specjalnej. Kolejna część monografii (rozdziaÅ‚y czwarty i piÄ…ty) prezentuje zaÅ‚ożenia metodologiczne i badania dotyczÄ…ce wybranych problemów zwiÄ…zanych z procesem diagnozy i terapii, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem roli i znaczenia kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych w ocenie samych zainteresowanych, czyli nauczycieli. Przygotowanie tej części książki byÅ‚o podyktowane rozpoznaniem źródeÅ‚ specjalistycznej wiedzy i rodzajów umiejÄ™tnoÅ›ci w zakresie diagnozy i terapii wykorzystywanych przez nauczycieli szkół ogólnodostÄ™pnych, integracyjnych i specjalnych, a także analizÄ… ich uwarunkowaÅ„. Z uwagi na poruszanÄ… problematykÄ™ niniejsza publikacja skierowana jest do szerokiego grona czytelników. Z jednej strony do Å›rodowisk naukowych, jako kontynuatorów dalszych i pogÅ‚Ä™bionych empirycznych poszukiwaÅ„ w tym temacie, z drugiej - do osób zwiÄ…zanych z praktykÄ… pedagogicznÄ…, czyli nauczycieli, specjalistów oraz studentów kierunków pedagogicznych, a także tych wszystkich, którzy poszukujÄ… inspiracji i nowych możliwoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ wspomagajÄ…cych codziennÄ… pracÄ™ dziecka/ucznia. ,,(...) publikacja wpisuje siÄ™ w szeroki nurt badaÅ„ nad kompetencjami nauczycieli. MieÅ›ci siÄ™ zatem w obszarze tematycznym wymagajÄ…cym nieustannej diagnozy i rozmysÅ‚u koncepcyjnego. Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne należą do kluczowych w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami w rozwoju, warto jednak pamiÄ™tać, że sÄ… pewnego rodzaju nadbudowÄ… kompetencji humanistycznych i ogólnopedagogicznych. To zaÅ› oznacza, że w praktyce - w zwiÄ…zku z odmiennymi Å›cieżkami nabywania kwalifikacji nauczycielskich oraz kwalifikacji do ksztaÅ‚cenia i wychowania uczniów z SPE - mogÄ… siÄ™ różnić znaczÄ…co w przypadku nauczycieli szkół ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych, integracyjnych i specjalnych. Dlatego zamysÅ‚ porównania tych kompetencji w odniesieniu do wskazanych trzech grup badanych już na wstÄ™pie oceniam jako interesujÄ…cy poznawczo. Uzyskane wyniki badaÅ„ można zatem doceniać w zakresie deskrypcji samych kompetencji, a także traktować jako gÅ‚os w dyskusji nad uwarunkowaniami jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia wÅ‚Ä…czajÄ…cego, integracyjnego oraz separacyjnego. To zaÅ› niesie ze sobÄ… również walory praktyczne (...)"" - z recenzji prof. dr. hab. Zenona Gajdzicy.
KUP TERAZ