Cena: 9.75 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz ZarzÄ…dzanie Publiczne nr 1(7)/2009 za 9.75 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Szkoła Administracj Małopolska
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Ekonomia, biznes
ISBN: e767e412fb0034e423d160fa8c6712b3
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
ISSN 1898-3529
W numerze [Contents]:
Agnieszka Dobroczyńska, Leszek Juchniewicz: Bezpieczeństwo energetyczne Polski – kategoria autonomiczna czy komplementarna? Konsekwencje dla polityki publicznej [Energy Security for Poland – Autonomous or Complementary Categories? Consequences for Public Policy], s. 5–18
Zaprezentowany artykuł nie jest z pewnością poświęcony ocenie stanu bezpieczeństwa energetycznego. Autorzy podjęli próbę innego rodzaju. Pokazują, jak podejście do państwa, do jego rządzenia rozstrzyga zarazem o charakterze kategorii bezpieczeństwa energetycznego (BE) i jego roli w polityce gospodarczej. Zdaniem autorów w praktyce rządzenia dominuje względnie odosobnione traktowanie poszczególnych celów polityki energetycznej (PE), bez uwzględniania niezbędnych uwarunkowań i współzależności, w szczególności zaś – wrażliwości gospodarki na energię eo ipso na bezpieczeństwo energetyczne. Doraźność działań w tym zakresie, a czasami wręcz dowolność oraz towarzysząca temu zmienność priorytetów w cyklu kalendarza politycznej dominacji wynika – w przekonaniu autorów – z braku systemowych ram tworzenia polityki gospodarczej i jej komponentów, w tym polityki energetycznej. Nie bez znaczenia jest też niewłaściwe wykształcenie polityków (szczególnie brak wiedzy ekonomicznej) i ich brak wyobraźni (umiejętności alternatywnego myślenia). Autorzy sięgają po przykłady z konceptualnych ujęć PE i jej realizacji, proponują także, jak powinno się postępować, by odejść od nagannej praktyki ostatnich lat i zacząć efektywnie wykorzystywać współzależności strategii rozwoju kraju. Wskazują na pewne okoliczności metodyczne i proceduralne, które byłyby rękojmią harmonijnego godzenia komplementarnych celów PE.
Tadeusz Kudłacz, Dariusz Woźniak: Konwergencja czy polaryzacja rozwoju regionalnego Polski w perspektywie 2020 r. w świetle projekcji modelu HERMIN? [Will Convergence or Polarization Characterise Poland’s Regional Development to 2020, in the Light of the Projection of the Hermin Model?], s. 19–32
Celem opracowania jest ocena skuteczności podstawowego instrumentu polityki regionalnej państwa, a mianowicie wsparcia finansowego procesów rozwoju środkami publicznymi, w tym głównie funduszami Unii Europejskiej, projektowanymi w ramach NSRO 2007–2013. Przedstawiane oceny formułowane są w kontekście głównego celu polityki regionalnej, czyli możliwości ograniczania nadmiernych, międzyregionalnych różnic rozwoju. W artykule skupiono uwagę na wymiarze gospodarczym spójności. Schemat przeprowadzanej analizy sprowadza się do badania w relatywnie długim okresie dwóch hipotetycznych procesów rozwoju polskich regionów: rozwoju opierającego się na determinantach identyfikowanych do 2007 r. oraz rozwoju uwzględniającego dodatkowo zaangażowanie środków finansowego wsparcia, zakładanych w NSRO 2007– –2013.W analizie przyjęto dwa założenia: przeprowadzana ocena dotyczy procesów rozwoju województw w latach 1995–2020, a miernikiem międzyregionalnej spójności jest zróżnicowanie PKB per capita w układzie wojewódzkim. Niezbędne obliczenia oparto na danych i prognozach Głównego Urzędu Statystycznego oraz symulacjach modelu HERMIN.
Teodor Skotarczak, Maciej J. Nowak: Nieruchomości gminne w gminnych programach rozwoju w strefie zewnętrznej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego [Communally-owned Real Estate in the Development Programmes for the Outer Zone of the Szczecin Metropolitan Area], s. 33–44
Każdy obszar metropolitalny dzieli się na centrum, czyli miasto główne, oraz strefę zewnętrzną, składającą się z gmin bezpośrednio przyległych do miasta głównego bądź też w inny sposób z nim funkcjonalnie powiązanych. Realizacja funkcji metropolitalnych w strefie zewnętrznej obszaru metropolitalnego wpływa w istotnym stopniu na możliwości rozwojowe całego obszaru. Jedną z płaszczyzn współpracy w ramach obszaru metropolitalnego może być gospodarka nieruchomościami, w szczególności nieruchomościami gminnymi. Programy i strategie rozwoju powinny dokładnie formułować wizję gospodarowania nieruchomościami gminnymi. W artykule przeanalizowano zapisy gminnych strategii i programów rozwoju dotyczące nieruchomości gminnych.
Marek Zirk-Sadowski: Rządność sądów a zarządzanie przez sądy [Judicial Governance and Governing through Courts], s. 45–64
Sądy w pewnym fragmencie swej aktywności są administrowane. Choć istotą sądu jest osądzanie, administrowanie sądowe ma chronić sprawne sądzenie, ale jednocześnie nie wolno sprowadzać problemu administrowania do problemu rządności. Problem dobrej administracji odnosi się do wewnętrznego zorganizowania sądowej kadry urzędniczej i biurowości sądowej. Dobre rządzenie dotyczy wykonywania trzeciej władzy przez sąd rozumiany jako wspólnota czy organizacja sędziów. Samo osądzanie i związane z nim czynności sędziego lub sędziów nie mogą być regulowane administracyjnie. Są one oddane samorządowi sędziowskiemu i jego organom. Z punktu widzenia ustrojowego nie ma podstaw, aby zastosować unijne zasady dobrej administracji (Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej) do administracji sądowej. Można je wykorzystać tylko w niektórych wymiarach administracji sądowej (np. udostępnianie informacji o pracy sądu). W niniejszej pracy głównym zagadnieniem jest relacja rządzenia sądami do unijnej kategorii dobrego rządzenia.W artykule zadano pytanie – jakie są niezbędne cechy rządności sądów i czy można do trzeciej władzy odnieść kategorię dobrego rządzenia? Z przeprowadzonych rozważań wynika, że odpowiedź jest uzależniona od koncepcji teoretycznych i filozoficznych samego osądzania.
Wybór tekstów klasycznych [Selection of classic texts]
James N. Rosenau: Rządzenie bez rządu. Porządek i zmiana w światowej polityce [Governance, Order, and Change in World Politics], s. 65–82
ArtykuÅ‚ ten w znacznej mierze jest tÅ‚umaczeniem fragmentu wprowadzenia do pracy pod redakcjÄ… Jamesa Nathana Rosenau i Ernsta-Otto Czempiela Governance without Government: Order and Change in World Politics (RzÄ…dzenie bez rzÄ…du: porzÄ…dek i zmiana w Å›wiatowej polityce) (1992). Opracowanie to, bardzo istotne na polu stosunków miÄ™dzynarodowych, lokuje siÄ™ w ramach ruchu teoretycznego, który pojawiÅ‚ siÄ™ na przeÅ‚omie lat 80. i 90. Koncentruje siÄ™ on na kwestii rzÄ…dzenia, szczególnie na ograniczeniach rzÄ…du, a także na organizacji relacji miÄ™dzynarodowych w ramach systemu miÄ™dzypaÅ„stwowego. KsiążkÄ™ tÄ™ wielokrotnie cytowano ze wzglÄ™du na jej wiele znaczÄ…cy tytuÅ‚: „RzÄ…dzenie bez rzÄ…duâ€, odzwierciedlajÄ…cy zmiany dokonujÄ…ce siÄ™ w tamtym okresie. Fraza ta stanowi również główny tytuÅ‚ rozdziaÅ‚u (o podtytule „poliarchia w europejskiej polityce miÄ™dzynarodowejâ€) napisanego przez Kalevi J. Holsti. ByÅ‚oby jednak bÅ‚Ä™dem, gdybyÅ›my konkludowali, że caÅ‚a książka dotyczy kwestii rzÄ…dzenia bez rzÄ…du. Inni autorzy tej pracy zajmujÄ… siÄ™ tematami tak różnymi, jak: system westfalski, tworzenie paÅ„stwa, spoÅ‚eczność europejska, demokratyzacja,wpÅ‚yw neoklasycznej ekonomii na rozwój, a nawet myÅ›l polityczna Å›redniowiecznego arabskiego filozofa, Ibn Khalduna. Kwestia rzÄ…dzenia bez rzÄ…du nie jest najważniejszym tematem organizujÄ…cym tÄ™ książkÄ™, nawet jeÅ›li stanowi ona źródÅ‚o jej popularnoÅ›ci.
Wywiady [Interviews]
Wywiad z Prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem [Interview with Mayor of Wrocław Rafał Dutkiewicz], s. 83–88;
Dokumenty – opracowania – raporty [Documents – Elaborations – Reports]
Karol Olejniczak: Ku diagnozie polskiej administracji rządowej. Kontekst, potrzeby informacyjne,perspektywy [Towards a Diagnosis of Poland’s Governmental Administration. Context, Information Requirements and Prospects], s. 89–103.
Spis treści
Agnieszka Dobroczyńska, Leszek Juchniewicz, Bezpieczeństwo energetyczne Polski – kategoria autonomiczna czy komplementarna? Konsekwencje dla polityki publicznej 5 Tadeusz Kudłacz, Dariusz Woźniak, Konwergencja czy polaryzacja rozwoju regionalnego Polski w perspektywie 2020 r. w świetle projekcji modelu HERMIN? 19 Teodor Skotarczak, Maciej J. Nowak, Nieruchomości gminne w gminnych programach rozwoju w strefie zewnętrznej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego 33 Marek Zirk-Sadowski, Rządność sądowa zarządzanie przez sądy 45 Wybor tekstow klasycznych 65 James N. Rosenau, Rządzenie bez rządu. Porządek i zmiana w światowej polityce 65 Wywiady 83 Wywiad z Prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem 83 Dokumenty – opracowania – raporty 89 Karol Olejniczak, Ku diagnozie polskiej administracji rządowej. Kontekst, potrzeby informacyjne, perspektywy 89
KUP TERAZ