Cena: 15.68 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Litteraria Copernicana 1(3)/2009: Szaniawski za 15.68 zł w księgarni lideria.pl
Szaniawski stał się pisarzem w dużej mierze zapomnianym, niesłusznie marginalizowanym, znajdującym się poza zainteresowaniem literaturoznawstwa,...
zobacz więcej informacji
Cena: 15.68 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Litteraria Copernicana 1(3)/2009: Szaniawski za 15.68 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Uniwersyte Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Kulturoznawstwo, sztuka
ISBN: e7a8fd11a87a061f5c604c8d2b06875b
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Szaniawski staÅ‚ siÄ™ pisarzem w dużej mierze zapomnianym, niesÅ‚usznie marginalizowanym, znajdujÄ…cym siÄ™ poza zainteresowaniem literaturoznawstwa, teatrologii oraz, jak siÄ™ wydaje, teatru. A przecież jego subtelna „formalnie„, ale i treÅ›ciowo twórczość ma w sobie pozbawionÄ… zÅ‚udzeÅ„ mÄ…drość, kruchÄ… nadziejÄ™, po wojnie - coraz bliższÄ… rozpaczy. Również humor jego komedii i nowel, na pierwszy rzut oka staroÅ›wiecki, jest znacznie mniej odlegÅ‚y od wrażliwoÅ›ci estetycznej naszych czasów, niż siÄ™ wydaje. Przypomnieniu Szaniawskiego sÅ‚uży niniejszy monograficzny numer LC, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ studia i rozprawy, teksty biograficzne, archiwalia, a także odpowiedzi literaturoznawców oraz ludzi teatru na ankietÄ™ - Dlaczego (nie) Szaniawski? OtwierajÄ…ce numer teksty traktujÄ… o pierwszym, „ludycznym„ okresie twórczoÅ›ci Szaniawskiego. Janusz SkuczyÅ„ski w studium Jerzy Szaniawski: narodziny komedii z ducha zabawy analizuje gatunkotwórczÄ… funkcjÄ™ zabawy we wczesnych komediach autora Å»eglarza (Murzyn, Papierowy kochanek, Lekkoduch i Ptak), w których gest ludyczny wnosi w ich niedoskonaÅ‚y Å›wiat przedstawiony „ograniczonÄ… w czasie doskonaÅ‚ość„ (Johan Huizinga), stanowiÄ…c zarazem punkt wyjÅ›cia do przezwyciężenia znamiennego dla przeÅ‚omu XIX i XX wieku kryzysu tego gatunku. Cezary Bronowski natomiast (Pirandellowskie techniki teatralne w wybranych komediach Jerzego Szaniawskiego) pokazuje, jak w Papierowym kochanku i Lekkoduchu „pirandellowska„ „gra ról„ oraz oparcie kompozycji utworu dramatycznego na przenikaniu siÄ™ rzeczywistoÅ›ci i fikcji, a także teatralizacja i karnawalizacja Å›wiata przedstawionego wykorzystane zostajÄ… w celu ekspresji dramatycznego (nie tylko w sensie literacko-teatralnym) napiÄ™cia pomiÄ™dzy życiem i „formą„ (spoÅ‚ecznym konwenansem). Teresa Friedelówna (Literacka onomastyka w dramatach Jerzego Szaniawskiego) na przykÅ‚adzie dwóch grup nazw wÅ‚asnych: toponimów i antroponimów, prezentuje wÅ‚aÅ›ciwe jÄ™zykowi dramatów Szaniawskiego zdyscyplinowanie stylistyczne, skÅ‚onność do niedopowiedzeÅ„, upodobanie do zagadkowoÅ›ci i tajemnicy. (Jest to bodajże pierwsza w ogóle rozprawa, w caÅ‚oÅ›ci traktujÄ…ca o jÄ™zyku dramatów Szaniawskiego). Osobne artykuÅ‚y poÅ›wiÄ™cone zostaÅ‚y cyklowi humoresek, których bohaterem jest Profesor Tutka. Jerzy Speina (Gry narracyjne Profesora Tutki), analizujÄ…c strukturÄ™ „sytuacji komunikacyjnej„ w wybranych nowelach, daje przeglÄ…d „chwytów„ narracji prowadzonej przez głównego bohatera (zaskakujÄ…ce pointy, Å‚amanie zasady dostatecznej informacji poprzez przemilczenia i niedopowiedzenia), a także spoÅ‚eczno-psychologicznÄ… charakterystykÄ™ narratora i jego sÅ‚uchaczy. Z kolei rozprawa Anny Krajewskiej (Tutka MilczÄ…cy. O nieznanych opowiadaniach Jerzego Szaniawskiego) jest krytycznym omówieniem niepublikowanych opowiadaÅ„ Jerzego Szaniawskiego, których rÄ™kopisy i maszynopisy znajdujÄ… siÄ™ w zbiorach Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Jerzego Szaniawskiego w ZduÅ„skiej Woli. Anna Nowak (Jerzy Szaniawski w Teatrze Telewizji. Trzy odsÅ‚ony: „Zegarek„ (1961), „Ptak„ (1993) oraz „Adwokat i róże„) z teatrologicznego punktu widzenia omawia relacje pomiÄ™dzy pierwowzorami literackim a inscenizacjami (tzw. adaptacje swobodne), pokazujÄ…c przy tym, że utwory Szaniawskiego doskonale wpisujÄ… siÄ™ w stylistykÄ™ telewizyjnego spektaklu. Wreszcie interpretacyjne studium RadosÅ‚awa Siomy (Prawda podziemia. O „DziewiÄ™ciu latach„ Jerzego Szaniawskiego) ukazuje ibsenowsko-egzystencjalistyczny wymiar jednej z dwóch opublikowanych po wojnie „etiud dramatycznych„ autora Ågarzy pod ZÅ‚otÄ… KotwicÄ…, czytanej do tej pory w duchu potocznie pojÄ™tego realizmu, co przesÅ‚aniaÅ‚o zawartÄ… w nim ocenÄ™ powojennego spoÅ‚eczeÅ„stwa i wpisanÄ… w utwór „świadomość absurdalną„, afirmujÄ…cÄ… absurd jako istotÄ™ rzeczywistoÅ›ci.
KUP TERAZ