Cena: 27.44 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Zarys etyki ogólnej za 27.44 zł w księgarni lideria.pl
Niniejsza publikacja, ukazująca się w serii Myśl Filozoficzna, to swoista summa etyki chrześcijańskiej, autorstwa jednego z najwybitniejs...
zobacz więcej informacji
Cena: 27.44 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Zarys etyki ogólnej za 27.44 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Wydawnictwo Wam
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: ff778aab3665a28579aad45ae9816ea7
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Niniejsza publikacja, ukazująca się w serii Myśl Filozoficzna, to swoista summa etyki chrześcijańskiej, autorstwa jednego z najwybitniejszych etyków polskich ostatnich dziesięcioleci. Jej zamiarem jest wprowadzenie w tajniki chrześcijańskiej filozofii moralności. Całościowe, fachowe i spójne ujęcie zagadnień etycznych na tle ich historycznego rozwoju, a także wielość przykładów, pozwala czytelnikowi nie tylko na teoretyczne zapoznanie się z refleksją filozoficzno-etyczną lecz umożliwia również praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w jego codziennym życiu. Podręcznik stanowi nieodzowny punkt odniesienia dla wszystkich, którzy w sposób kompetentny pragną zgłębiać zagadnienia etyczne.
Spis treści
Od Autora 17 RozdziaÅ‚ I. Etyka chrzeÅ›cijaÅ„ska: czym jest, jej potrzeba i zadania 19 RozdziaÅ‚ II. Etyka chrzeÅ›cijaÅ„ska a współczesne kierunki filozoficzno-etyczne 26 ELEMENTY METAETYKI 33 Definicja etyki, jej źródÅ‚a i metoda, etyka a inne nauki 35 Definicja etyki 35 a) Nauka 36 b) Filozoficzna 36 c) Ogólne zasady i szczegółowe normatywy 36 d) Ludzkie dziaÅ‚anie 39 e) Wrodzone czÅ‚owiekowi zdolnoÅ›ci poznawcze 39 Struktura podanej definicji 40 1. Ogólne okreÅ›lenie przedmiotu materialnego i formalnego 40 2. Przedmiot materialny i formalny etyki 41 3. ŹródÅ‚a etyki 41 Metoda etyki 42 1. Historia problemu 42 2. Klasyfikacja stanowisk 45 3. OkreÅ›lenie stanowiska 45 Etyka a metafizyka i inne nauki 50 Etyka a metafizyka 50 Etyka a inne nauki 51 1. Etyka a pozostaÅ‚e dyscypliny filozoficzne 51 2. Etyka a nauki szczegółowe 51 3. Etyka a teologia moralna 52 PodziaÅ‚ etyki 53 Konkluzja 56 OGÓLNOFILOZOFICZNE PODSTAWY ETYKI 57 Wprowadzenie 59 Tezy z zakresu teorii poznania 60 Tezy z zakresu filozofii czÅ‚owieka jako osoby 62 Tezy z zakresu filozofii rozumnych dziaÅ‚aÅ„ osoby ludzkiej 66 Podstawy etyki a identyfikacja etyki 70 NAUKA O AKTACH LUDZKICH 71 RozdziaÅ‚ I. Podstawowe pojÄ™cia z ogólnej teorii aktów ludzkich 73 Wprowadzenie 73 Rozwój problematyki 73 WstÄ™pne uÅ›ciÅ›lenia terminologiczne 74 PojÄ™cie aktu rozumnego 74 PojÄ™cie aktu rozumnego wolnego i rozumnego koniecznego 75 1. Akt rozumny konieczny 76 2. Akt rozumny wolny 77 Podstawowe podziaÅ‚y aktów wolnych 78 1. Akty samorodne i akty nakazane 79 2. Akty w peÅ‚ni Å›wiadome i akty częściowo Å›wiadome 80 3. Akty zamierzone aktualnie, wirtualnie i habitualnie 80 Akty niechcenia 82 Akty zachcenia 82 Struktura aktu woli 83 RozdziaÅ‚ II. Przeszkody ograniczajÄ…ce dobrowolność aktów ludzkich 84 PojÄ™cie i najważniejsze rodzaje przeszkód aktu ludzkiego 84 Przeszkody aktualne 85 1. Niewiedza 85 2. Uczucia 86 3. Strach 88 4. Przymus 89 Przeszkody habitualne 90 1. BÅ‚Ä™dne opinie i uprzedzenia 90 2. Wrodzone skÅ‚onnoÅ›ci i naÅ‚ogi 90 3. Choroby psychiczne 91 EUDAJMONOLOGIA CZYLI NAUKA O CELU I SZCZĘŚCIU CZÅOWIEKA 95 Wprowadzenie 97 WstÄ™pne zaÅ‚ożenia 97 1. Byt utożsamia siÄ™ z dobrem 98 2. Dobro jest to byt doskonaÅ‚y, doskonalÄ…cy i godny pożądania 98 3. Cel jest to dobro zamierzone przez dany podmiot ze wzglÄ™du na nie samo 99 RozdziaÅ‚ I. Geneza, historyczny rozwój oraz sformuÅ‚owanie podstawowej problematyki celu i sensu ludzkiego życia 101 Wprowadzenie 101 SkÄ…d siÄ™ bierze etyczny problem celu? 101 1. Ustalenie faktu 101 2. Egzystencjalne warunki dążenia do celu 102 3. Filozoficzny opis dążenia do celu 103 4. SformuÅ‚owanie zagadnienia 105 Problem celu i szczęścia w historii etyki 105 1. Rozwój poglÄ…dów 106 2. Klasyfikacja kierunków 107 WstÄ™pne sformuÅ‚owanie stanowiska etyki chrzeÅ›cijaÅ„skiej 108 NAUKA O CELU OSTATECZNYM 109 RozdziaÅ‚ II. Istnienie celu ostatecznego 1111 Wprowadzenie 111 Analiza zjawiska dążenia do celu 111 DokÅ‚adniejsze sprecyzowanie metodologicznych podstaw zagadnienia 115 Podstawowe pojÄ™cia 117 a) PojÄ™cie celów bliższych, celu naczelnego oraz ostatecznego 117 b) PojÄ™cie szczęścia niedoskonaÅ‚ego, "relatywnie najwyższego" i doskonaÅ‚ego 119 Istotny sens stanowiska zajÄ™tego w zagadnieniu celu i szczęścia czÅ‚owieka 120 Uzasadnienie tezy 122 ObjaÅ›nienie uzasadnienia 124 RozdziaÅ‚ III. Identyfikacja celu ostatecznego oraz jego wewnÄ™trzna konstytucja 126 Wprowadzenie 126 Kierunki rozwiÄ…zania 126 ObjaÅ›nienie pojęć 128 a) Dobra przygodne 128 b) Warunek konieczny i wystarczajÄ…cy szczęścia doskonaÅ‚ego 129 c) OsiÄ…gniÄ™cie Boga 129 Uzasadnienie stanowiska 130 a) Stanowi warunek konieczny 131 b) Stanowi warunek wystarczajÄ…cy 132 Zagadnienie wewnÄ™trznej konstytucji celu ostatecznego 132NAUKA O IMMANENTNYM CELU Å»YCIA LUDZKIEGO 135 RozdziaÅ‚ IV. PeÅ‚ny rozwój osoby immanentnym celem życia ludzkiego 137 Wprowadzenie 137 Przedstawienie stanowisk 138 Stanowisko etyki chrzeÅ›cijaÅ„skiej 138 Ogólne wnioski 140 1. UÅ›ciÅ›lenie terminu "sens" ludzkiej egzystencji 141 2. Strukturalny aspekt dążenia czÅ‚owieka do szczęścia 142 3. Cel a dobro moralne 143 4. Ogólna charakterystyka zaprezentowanej koncepcji szczęścia 144 Zagadnienia dodatkowe 146 1. Etyczny charakter idei szczęścia i doskonalenia siÄ™ czÅ‚owieka 146 2. Eudajmonologia a obiektywny porzÄ…dek moralny 150 AKSJOLOGIA ETYCZNA CZYLI NAUKA O MORALNEJ SPECYFIKACJI AKTU LUDZKIEGO I O WARTOÅšCIACH MORALNYCH 153 WstÄ™pne pojÄ™cia i twierdzenia 155 Najogólniejszy podziaÅ‚ problematyki etyczno-aksjologicznej 160 NAUKA O MORALNEJ SPECYFIKACJI AKTU LUDZKIEGO 163 RozdziaÅ‚ I. Geneza, historyczny rozwój i sformuÅ‚owanie podstawowych zagadnieÅ„ moralnej specyfikacji aktu ludzkiego 165 Ustalenie faktu wartoÅ›ciowania moralnego 165 Filozoficzny opis zjawiska wartoÅ›ciowania 165 Historyczny rozwój poglÄ…dów w sprawie moralnej specyfikacji aktów ludzkich 167 1. Rozwój poglÄ…dów 167 2. Klasyfikacja stanowisk 170 SformuÅ‚owanie stanowiska 171 RozdziaÅ‚ II. Zagadnienie moralnej specyfikacji aktu prostego 173 Zakresowy obszar aktów prostych 173 Analiza zjawiska wartoÅ›ciowania aktu prostego 173 Podstawowe pojÄ™cia 178 UÅ›ciÅ›lenie stanowiska 182 Uzasadnienie 184 Konkluzje 187 Konkluzje 187 2. Zagadnienie aktów moralnie obojÄ™tnych 188 RozdziaÅ‚ III. Zagadnienie moralnej specyfikacji aktu zÅ‚ożonego 189 Filozoficzna analiza aktu zÅ‚ożonego 189 PojÄ™cie aktu zÅ‚ożonego 191 SformuÅ‚owanie tezy i jej uzasadnienie 191 Cel a Å›rodki 192 O zażywaniu przyjemnoÅ›ci 194 Egzystencjalizm i utylitaryzm w krytycznym naÅ›wietleniu 196 NAUKA O WARTOÅšCIACH MORALNYCH 197 RozdziaÅ‚ IV. Geneza, historyczny rozwój i sformuÅ‚owanie podstawowej problematyki wartoÅ›ci moralnych 199 NawiÄ…zanie 199 Ustalenie faktu przeżycia wartoÅ›ci moralnych 199 Filozoficzny opis zjawiska wartoÅ›ci moralnych 201 Historyczny rozwój filozoficznych teorii na temat wartoÅ›ci moralnych 203 1. PrzeglÄ…d stanowisk 203 2. Klasyfikacja stanowisk 206 Sprecyzowanie stanowiska etyki chrzeÅ›cijaÅ„skiej i podstawowej problematyki 206 RozdziaÅ‚ V. Istnienie obiektywnych i absolutnych wartoÅ›ci moralnych 207 Wprowadzenie 207 Filozoficzna analiza zjawiska wartoÅ›ci 207 PojÄ™cia 211 a) Wartość moralna 211 b) Absolutne wartoÅ›ci 212 c) Obiektywne wartoÅ›ci 214 Istotny sens tezy chrzeÅ›cijaÅ„skiej 214 Uzasadnienie tezy 216 1. ŹródÅ‚a argumentacji 216 2. Zasadniczy tok wywodu 217 Zagadnienia dodatkowe 220 PojÄ™cie dobra godziwego 220 RozdziaÅ‚ VI. Zagadnienie zasady konstytutywnej obiektywnych i absolutnych wartoÅ›ci moralnych 222 Wprowadzenie 222 Zasadnicze stanowiska filozoficzno-etyczne 223 Sprecyzowanie stanowiska 225 Znaczenie terminów "zasada konstytutywna" i "natura osoby ludzkiej integralna i celowoÅ›ciowo uporzÄ…dkowana" 225 Transcendentny wymiar absolutnych wartoÅ›ci moralnych 230 Uzasadnienie zarysowanego poglÄ…du 231 Podstawowe cechy zaproponowanej koncepcji wartoÅ›ci moralnych 231 Zagadnienia koÅ„cowe 232 1. Geneza pojęć wartoÅ›ci 232 2. Hierarchia wartoÅ›ci 232 3. CzÅ‚owiek jako "byt w możnoÅ›ci" do doskonalenia siÄ™ 233 4. Spór o myÅ›l Å›w. Tomasza w sprawie normy moralnoÅ›ci 233 RozdziaÅ‚ VII. Etyka a konflikt wartoÅ›ci 235 NawiÄ…zanie 235 Laickie ujÄ™cie problemu 235 PojÄ™cie aktu wewnÄ™trznie zÅ‚ego 236 Konflikt psychologiczny i konflikt aksjologiczny 237 Tradycyjne ujÄ™cie konfliktu wartoÅ›ci 238 Próba rozwiÄ…zania 239 RozdziaÅ‚ VIII. Rola ogólnych sÄ…dów wartoÅ›ciujÄ…cych w moralnym postÄ™powaniu czÅ‚owieka 240 WartoÅ›ci moralne jako podstawa formowania ogólnych sÄ…dów wartoÅ›ciujÄ…cych, czyli ocen 243 1. UÅ›ciÅ›lenie pojÄ™cia ogólnych sÄ…dów wartoÅ›ciujÄ…cych 243 2. Tworzenie ogólnych sÄ…dów wartoÅ›ciujÄ…cych 244 Ogólne sÄ…dy wartoÅ›ciujÄ…ce jako kryterium dobra i zÅ‚a w moralnym postÄ™powaniu czÅ‚owieka 246 Zagadnienie uzupeÅ‚niajÄ…ce 247 Kwestia prawdy etycznej i uprawnionego logicznie przejÅ›cia od zdaÅ„ opisowych do zdaÅ„ wartoÅ›ciujÄ…cych 247 DEONTOLOGIA ETYCZNA CZYLI NAUKA O OBIEKTYWNYM PRAWIE MORALNYM ORAZ O POWINNOÅšCI I UPRAWNIENIU MORALNYM 251 WstÄ™pne pojÄ™cia i twierdzenia z deontologii ogólnej 253 DEONTOLOGIA A ETYKA 257 RozdziaÅ‚ I. Moralny charakter zjawiska deontycznego: postawienie problemu, rozwój poglÄ…dów, sformuÅ‚owanie stanowiska 259 Wprowadzenie 259 Ustalenie faktu 259 Filozoficzny opis przeżycia deontycznego 261 Historia zagadnienia 263 1. PrzeglÄ…d stanowisk 263 2. Klasyfikacja stanowisk 264 RozdziaÅ‚ II. Struktura zjawiska deontycznego i jego moralny charakter 266 Filozoficzna analiza zjawiska deontycznego 266 WyjaÅ›nienie terminów i uÅ›ciÅ›lenie stanowiska 270 Uzasadnienie tezy 271 WyjaÅ›nienia terminologiczne 272 WstÄ™pna dyspozycja deontologii etycznej 274 NAUKA O OBIEKTYWNYM PRAWIE MORALNYM 275 RozdziaÅ‚ III. Geneza, historyczny rozwój oraz podstawowe zagadnienia prawa moralnego 277 Wprowadzenie 277 Historyczne dzieje problematyki prawa moralnego 278 1. Rozwój poglÄ…dów 278 2. Klasyfikacja poglÄ…dów 281 Dyspozycja rozważaÅ„ na temat obiektywnego prawa moralnego 282 NAUKA O PRAWIE NATURALNYM 285 RozdziaÅ‚ IV. Istnienie moralnego prawa naturalnego 287 WyjaÅ›nienie pojęć 287 UÅ›ciÅ›lenie zajÄ™tego stanowiska 289 Uzasadnienie tezy 291 1. ŹródÅ‚a argumentacji 291 2. WÅ‚aÅ›ciwy tok wywodu 292 Prawo naturalne a ewolucja 294 RozdziaÅ‚ V. Powszechność, niezmienność i obiektywność prawa naturalnego 298 Wprowadzenie 298 Powszechność i niezmienność prawa naturalnego 299 Ogólna klasyfikacja norm prawa naturalnego 299 Podstawowe rozróżnienia w sprawie niezmiennoÅ›ci prawa naturalnego 300 Dalsze uwagi konieczne do zrozumienia wÅ‚aÅ›ciwego sensu powszechnoÅ›ci i niezmiennoÅ›ci prawa naturalnego 301 Sprecyzowanie stanowiska w sprawie powszechnoÅ›ci i niezmiennoÅ›ci prawa naturalnego 303 1. Powszechność poszczególnych norm prawa naturalnego 303 2. Niezmienność prawa naturalnego 305 Wnioski koÅ„cowe 306 1. Powszechność i niezmienność prawa naturalnego a jego obiektywna struktura 306 2. Możliwość bÅ‚Ä™du w poznaniu prawa naturalnego 307 3. Metodologiczne znaczenie idei powszechnoÅ›ci prawa naturalnego 308 Obiektywność prawa naturalnego 308 Wprowadzenie 308 Istotny sens zagadnienia 309 RozwiÄ…zania 310 Uwagi krytyczne 310 Propozycja rozwiÄ…zania 311 RozdziaÅ‚ VI. Transcendentna podstawa i sankcja prawa naturalnego. PojÄ™cie moralnej natury czÅ‚owieka 313 Wprowadzenie 313 Prawo odwieczne jako transcendentna podstawa prawa naturalnego 313 Typowe rozwiÄ…zania 313 Koncepcja chrzeÅ›cijaÅ„ska 314 Czym jest prawo odwieczne? 315 Czy prawo odwieczne jest prawem we wÅ‚aÅ›ciwym tego sÅ‚owa znaczeniu? 315 Zagadnienie dodatkowe 316 Problem uzasadniania imperatywów i norm prawa naturalnego 316 Sankcja prawa naturalnego 317 Sankcja a istota prawa 317 PojÄ™cie i zasadnicze podziaÅ‚y sankcji 318 Cele sankcji 319 Stanowisko etyki chrzeÅ›cijaÅ„skiej i jego uzasadnienie 320 Uwagi krytyczne i inne spojrzenie na problem sankcji 321 PojÄ™cie moralnej natury czÅ‚owieka 324 Zagadnienia dodatkowe 326 1. Znaczenie terminu "etyka laicka" 326 2. Zagadnienie tzw. norm docelowych 326 3. Czy mamy obowiÄ…zek speÅ‚niania aktów moralnie doskonalszych? 328 Zasadnicze trudnoÅ›ci wysuwane przeciwko teorii prawa naturalnego 329 1. Przedstawienie zarzutów 329 2. Odpowiedź na przytoczone zarzuty 330 NAUKA O PRAWIE POZYTYWNYM 333 RozdziaÅ‚ VII. Etyczne aspekty prawa pozytywnego 335 Wprowadzenie 335 Historia zagadnienia 335 1. PrzeglÄ…d stanowisk 335 2. Klasyfikacja stanowisk 337 Czy prawo pozytywne jest potrzebne? 338 Zależność prawa pozytywnego od prawa naturalnego 340 Prawo pozytywne a obowiÄ…zek w sumieniu 341 Zagadnienie prawa czysto karnego 343 Zagadnienie szczegółowe 344 Problem definicji obiektywnego prawa moralnego 344 a) Klasyczne tomistyczne definicje prawa moralnego 345 b) Próba odpowiedzi 345 NAUKA O PODMIOTOWYM PRAWIE MORALNYM 351 RozdziaÅ‚ VIII. Podstawy moralnych praw czÅ‚owieka 353 Wprowadzenie 353 Ontologia prawa podmiotowego 354 Powinność (officium) i uprawnienie (ius) 356 Uprawnienia etyczne i uprawnienia jurydyczne 356 Relacja jurydyczna (stosunek prawny, relatio iuridica) 357 PojÄ™cie sprawiedliwoÅ›ci i porzÄ…dku prawnego 358 Klasyfikacja relacji jurydycznych 360 Stanowisko etyki chrzeÅ›cijaÅ„skiej w sprawie moralnych uprawnieÅ„ czÅ‚owieka i jego uzasadnienie 352 SYNEJDEZJOLOGIA CZYLI NAUKA O SUMIENIU 365 RozdziaÅ‚ I. Geneza problematyki sumienia i jej historyczne dzieje 367 Wprowadzenie 367 WstÄ™pne wyjaÅ›nienia terminologiczne 367 Ustalenie faktu 368 Filozoficzny opis sumienia 369 Historia problemu 369 1. Rozwój poglÄ…dów 371 2. Klasyfikacja stanowisk i ogólny zarys problematyki sumienia w ujÄ™ciu etyki chrzeÅ›cijaÅ„skiej 371 RozdziaÅ‚ II. Sumienie jako subiektywna norma dziaÅ‚ania moralnego 372 Filozoficzna analiza sumienia 373 Definicja sumienia 377 Sumienie a moralna praktyka czÅ‚owieka 378 Istotne cechy sumienia 378 Najważniejsze rodzaje sumienia 379 1. Sumienie przeduczynkowe i sumienie pouczynkowe 379 2. Sumienie prawdziwe i sumienie bÅ‚Ä™dne 380 3. Sumienie pewne, sumienie wÄ…tpliwe, sumienie zawikÅ‚ane 380 4. Sumienie trafne, sumienie szerokie, sumienie skrupulanckie 382 Podstawowe zasady etyczne funkcjonowania sumienia 382 Zagadnienia dodatkowe 384 1. Sumienie a metoda prób i pomyÅ‚ek w postÄ™powaniu moralnym 384 2. Sumienie a prawo 384 RozdziaÅ‚ III. Metody urabiania sumienia pewnego 386 Wprowadzenie 386 Droga bezpoÅ›rednia urabiania sumienia pewnego 386 Droga poÅ›rednia 387 1. WÄ…tpliwość co do normy prawa pozytywnego 388 2. WÄ…tpliwość co do normy prawa naturalnego 389 3. WÄ…tpliwość co do faktu z zakresu prawa pozytywnego 390 Wychowanie sumienia 391 ARETOLOGIA CZYLI NAUKA O CNOTACH MORALNYCH 393 RozdziaÅ‚ I. Ogólna teoria cnót, czyli sprawnoÅ›ci moralnych 395 Wprowadzenie 395 Zagadnienie cnót moralnych w historii etyki 396 PojÄ™cie cnoty moralnej 397 Integralne elementy cnoty moralnej 399 1. Nabywanie cnoty moralnej 399 2. Umiar w cnocie moralnej 402 3. ZwiÄ…zek cnót 404 Zasadnicze podziaÅ‚y cnót moralnych 405 Ogólna charakterystyka cnót kardynalnych 408 Wady moralne 410 Etyka a charakterologia 414 NAUKA O ODPOWIEDZIALNOÅšCI MORALNEJ 417 PojÄ™cie odpowiedzialnoÅ›ci moralnej i zasady ponoszenia odpowiedzialnoÅ›ci 419 Podstawowe pojÄ™cia i stan zagadnienia 419 Akty bezpoÅ›rednio zamierzone i akty poÅ›rednio zamierzone 421 a) WstÄ™pne wyjaÅ›nienia 422 b) PojÄ™cia 422 Zasady okreÅ›lajÄ…ce odpowiedzialność czÅ‚owieka za speÅ‚niony akt 429 Zagadnienie zasady podwójnego skutku 432 Skorowidz nazwisk 435 Skorowidz rzeczowy 439
KUP TERAZ