Cena: 4.27 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz Poza "czarno-biaÅ‚Ä…" perspektywÄ… widzenia Å›wiata: heterogeniczność wartoÅ›ciowania a przejawy przychylnoÅ›ci Obcym za 4.27 zł w księgarni ebookpoint.pl
Rozróżnienie pomiÄ™dzy ocenianiem Å›wiata homogenicznym (jednorodnym co do znaku) i heterogenicznym (przejawiajÄ…cym siÄ™ dostrzeganiem ne...
zobacz więcej informacji
Cena: 4.27 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz Poza "czarno-biaÅ‚Ä…" perspektywÄ… widzenia Å›wiata: heterogeniczność wartoÅ›ciowania a przejawy przychylnoÅ›ci Obcym za 4.27 zł w księgarni ebookpoint.pl
Wydawca: ebookpoint
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 12645987aed4222ae66d8278006c0655
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Rozróżnienie pomiÄ™dzy ocenianiem Å›wiata homogenicznym (jednorodnym co do znaku) i heterogenicznym (przejawiajÄ…cym siÄ™ dostrzeganiem negatywnych i pozytywnych atrybutów tego samego obiektu czy stanu rzeczy) wiążemy z dwoma odmiennymi systemami wartoÅ›ciowania – pierwotnym, afektywnym, automatycznym, i wtórnym, pojÄ™ciowym, refleksyjnym (Jarymowicz, 2009). Pierwszy powiÄ…zany jest percepcjÄ… egocentrycznÄ…, drugi – umożliwia decentracjÄ™ i rozwój pozaosobistych standardów wartoÅ›ciowania. ArtykuÅ‚ prezentuje wyniki czterech badaÅ„, z udziaÅ‚em licealistów i studentów. Mierzone byÅ‚y przejawy stopnia heterogenicznoÅ›ci wartoÅ›ciowania oraz przychylnoÅ›ci wobec innych ludzi – odmiennych rasowo, narodowo, orientacjÄ… seksualnÄ…. We wszystkich badaniach dane okazaÅ‚y siÄ™ spójne z przewidywaniami: wyższe wskaźniki heterogenicznoÅ›ci wspóÅ‚wystÄ™powaÅ‚y z wyższymi wskaźnikami przychylnoÅ›ci Obcym. The author distinguishes between the homogenous and the heterogeneous type of evaluation, due to affective holistic vs. deliberative appraisals of negative and positive attributes of the same object or situation. According to her conceptualization, the former is specific to the affective, automatic evaluative system, and the latter – to the intellectual, reflective system of evaluation (Jarymowicz, 2009). The automatic system leads to egocentric perception, whereas the reflective one facilitates decentration and taking a perspective of others. The article presents four studies, involving the participation of young people: high school and university students. In each study the measurements of the homo-/heterogeneity of evaluative standards and positivity of attitudes toward Others – the outgroup members – were applied. All results were coherent with predictions: participants with a higher level of the evaluative heterogeneity displayed a more favorable attitudes towards people of different race, nationality, sexual orientation than participants with a lower level of the evaluative heterogeneity.
KUP TERAZ