Cena: 10.40 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz ZarzÄ…dzanie Publiczne nr 1(7)/2009 za 10.40 zł w księgarni ebookpoint.pl
ISSN 1898-3529 W numerze [Contents]: Agnieszka Dobroczyńska, Leszek Juchniewicz: Bezpieczeństwo ene...
zobacz więcej informacji
Cena: 10.40 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz ZarzÄ…dzanie Publiczne nr 1(7)/2009 za 10.40 zł w księgarni ebookpoint.pl
Wydawca: ebookpoint
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 19f6603d6cbc0ed870d72dc088889ed0
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
ISSN 1898-3529 W numerze [Contents]: Agnieszka DobroczyÅ„ska, Leszek Juchniewicz: BezpieczeÅ„stwo energetyczne Polski kategoria autonomiczna czy komplementarna? Konsekwencje dla polityki publicznej [Energy Security for Poland Autonomous or Complementary Categories? Consequences for Public Policy], s. 518 Zaprezentowany artykuÅ‚ nie jest z pewnoÅ›ciÄ… poÅ›wiÄ™cony ocenie stanu bezpieczeÅ„stwa energetycznego. Autorzy podjÄ™li próbÄ™ innego rodzaju. PokazujÄ…, jak podejÅ›cie do paÅ„stwa, do jego rzÄ…dzenia rozstrzyga zarazem o charakterze kategorii bezpieczeÅ„stwa energetycznego (BE) i jego roli w polityce gospodarczej. Zdaniem autorów w praktyce rzÄ…dzenia dominuje wzglÄ™dnie odosobnione traktowanie poszczególnych celów polityki energetycznej (PE), bez uwzglÄ™dniania niezbÄ™dnych uwarunkowaÅ„ i wspóÅ‚zależnoÅ›ci, w szczególnoÅ›ci zaÅ› wrażliwoÅ›ci gospodarki na energiÄ™ eo ipso na bezpieczeÅ„stwo energetyczne. Doraźność dziaÅ‚aÅ„ w tym zakresie, a czasami wrÄ™cz dowolność oraz towarzyszÄ…ca temu zmienność priorytetów w cyklu kalendarza politycznej dominacji wynika w przekonaniu autorów z braku systemowych ram tworzenia polityki gospodarczej i jej komponentów, w tym polityki energetycznej. Nie bez znaczenia jest też niewÅ‚aÅ›ciwe wyksztaÅ‚cenie polityków (szczególnie brak wiedzy ekonomicznej) i ich brak wyobraźni (umiejÄ™tnoÅ›ci alternatywnego myÅ›lenia). Autorzy siÄ™gajÄ… po przykÅ‚ady z konceptualnych ujęć PE i jej realizacji, proponujÄ… także, jak powinno siÄ™ postÄ™pować, by odejść od nagannej praktyki ostatnich lat i zacząć efektywnie wykorzystywać wspóÅ‚zależnoÅ›ci strategii rozwoju kraju. WskazujÄ… na pewne okolicznoÅ›ci metodyczne i proceduralne, które byÅ‚yby rÄ™kojmiÄ… harmonijnego godzenia komplementarnych celów PE. Tadeusz KudÅ‚acz, Dariusz Woźniak: Konwergencja czy polaryzacja rozwoju regionalnego Polski w perspektywie 2020 r. w Å›wietle projekcji modelu HERMIN? [Will Convergence or Polarization Characterise Polands Regional Development to 2020, in the Light of the Projection of the Hermin Model?], s. 1932 Celem opracowania jest ocena skutecznoÅ›ci podstawowego instrumentu polityki regionalnej paÅ„stwa, a mianowicie wsparcia finansowego procesów rozwoju Å›rodkami publicznymi, w tym gÅ‚ównie funduszami Unii Europejsk??iej, projektowanymi w ramach NSRO 20072013. Przedstawiane oceny formuÅ‚owane sÄ… w kontekÅ›cie gÅ‚ównego celu polityki regionalnej, czyli możliwoÅ›ci ograniczania nadmiernych, miÄ™dzyregionalnych różnic rozwoju. W artykule skupiono uwagÄ™ na wymiarze gospodarczym spójnoÅ›ci. Schemat przeprowadzanej analizy sprowadza siÄ™ do badania w relatywnie dÅ‚ugim okresie dwóch hipotetycznych procesów rozwoju polskich regionów: rozwoju opierajÄ…cego siÄ™ na determinantach identyfikowanych do 2007 r. oraz rozwoju uwzglÄ™dniajÄ…cego dodatkowo zaangażowanie Å›rodków finansowego wsparcia, zakÅ‚adanych w NSRO 2007 2013.W analizie przyjÄ™to dwa zaÅ‚ożenia: przeprowadzana ocena dotyczy procesów rozwoju województw w latach 19952020, a miernikiem miÄ™dzyregionalnej spójnoÅ›ci jest zróżnicowanie PKB per capita w ukÅ‚adzie wojewódzkim. NiezbÄ™dne obliczenia oparto na danych i prognozach GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego oraz symulacjach modelu HERMIN. Teodor Skotarczak, Maciej J. Nowak: NieruchomoÅ›ci gminne w gminnych programach rozwoju w strefie zewnÄ™trznej SzczeciÅ„skiego Obszaru Metropolitalnego [Communally-owned Real Estate in the Development Programmes for the Outer Zone of the Szczecin Metropolitan Area], s. 3344 Każdy obszar metropolitalny dzieli siÄ™ na centrum, czyli miasto gÅ‚ówne, oraz strefÄ™ zewnÄ™trznÄ…, skÅ‚adajÄ…cÄ… siÄ™ z gmin bezpoÅ›rednio przylegÅ‚ych do miasta gÅ‚ównego bÄ…dź też w inny sposób z nim funkcjonalnie powiÄ…zanych. Realizacja funkcji metropolitalnych w strefie zewnÄ™trznej obszaru metropolitalnego wpÅ‚ywa w istotnym stopniu na możliwoÅ›ci rozwojowe caÅ‚ego obszaru. JednÄ… z pÅ‚aszczyzn wspóÅ‚pracy w ramach obszaru metropolitalnego może być gospodarka nieruchomoÅ›ciami, w szczególnoÅ›ci nieruchomoÅ›ciami gminnymi. Programy i strategie rozwoju powinny dokÅ‚adnie formuÅ‚ować wizjÄ™ gospodarowania nieruchomoÅ›ciami gminnymi. W artykule przeanalizowano zapisy gminnych strategii i programów rozwoju dotyczÄ…ce nieruchomoÅ›ci gminnych. Marek Zirk-Sadowski: RzÄ…dność sÄ…dów a zarzÄ…dzanie przez sÄ…dy [Judicial Governance and Governing through Courts], s. 4564 SÄ…dy w pewnym fragmencie swej aktywnoÅ›ci sÄ… administrowane. Choć istotÄ… sÄ…du jest osÄ…dzanie, administrowanie sÄ…dowe ma chronić sprawne sÄ…dzenie, ale jednoczeÅ›nie nie wolno sprowadzać problemu administrowania do problemu rzÄ…dnoÅ›ci. Problem dobrej administracji odnosi siÄ™ do wewnÄ™trznego zorganizowania sÄ…dowej kadry urzÄ™dniczej i biurowoÅ›ci sÄ…dowej. Dobre rzÄ…dzenie dotyczy wykonywania trzeciej wÅ‚adzy przez sÄ…d rozumiany jako wspólnota czy organizacja sÄ™dziów. Samo osÄ…dzanie i zwiÄ…zane z nim czynnoÅ›ci sÄ™dziego lub sÄ™dziów nie mogÄ… być regulowane administracyjnie. SÄ… one oddane samorzÄ…dowi sÄ™dziowskiemu i jego organom. Z punktu widzenia ustrojowego nie ma podstaw, aby zastosować unijne zasady dobrej administracji (Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej) do administracji sÄ…dowej. Można je wykorzystać tylko w niektórych wymiarach administracji sÄ…dowej (np. udostÄ™pnianie informacji o pracy sÄ…du). W niniejszej pracy gÅ‚ównym zagadnieniem jest relacja rzÄ…dzenia sÄ…dami do unijnej kategorii dobrego rzÄ…dzenia.W artykule zadano pytanie jakie sÄ… niezbÄ™dne cechy rzÄ…dnoÅ›ci sÄ…dów i czy można do trzeciej wÅ‚adzy odnieść kategoriÄ™ dobrego rzÄ…dzenia? Z przeprowadzonych rozważaÅ„ wynika, że odpowiedź jest uzależniona od koncepcji teoretycznych i filozoficznych samego osÄ…dzania. Wybór tekstów klasycznych [Selection of classic texts] James N. Rosenau: RzÄ…dzenie bez rzÄ…du. PorzÄ…dek i zmiana w Å›wiatowej polityce [Governance, Order, and Change in World Politics], s. 6582 ArtykuÅ‚ ten w znacznej mierze jest tÅ‚umaczeniem fragmentu wprowadzenia do pracy pod redakcjÄ… Jamesa Nathana Rosenau i Ernsta-Otto Czempiela Governance without Government: Order and Change in World Politics (RzÄ…dzenie bez rzÄ…du: porzÄ…dek i zmiana w Å›wiatowej polityce) (1992). Opracowanie to, bardzo istotne na polu stosunków miÄ™dzynarodowych, lokuje siÄ™ w ramach ruchu teoretycznego, który pojawiÅ‚ siÄ™ na przeÅ‚omie lat 80. i 90. Koncentruje siÄ™ on na kwestii rzÄ…dzenia, szczególnie na ograniczeniach rzÄ…du, a także na organizacji relacji miÄ™dzynarodowych w ramach systemu miÄ™dzypaÅ„stwowego. KsiążkÄ™ tÄ™ wielokrotnie cytowano ze wzglÄ™du na jej wiele znaczÄ…cy tytuÅ‚: RzÄ…dzenie bez rzÄ…du, odzwierciedlajÄ…cy zmiany dokonujÄ…ce siÄ™ w tamtym okresie. Fraza ta stanowi również gÅ‚ówny tytuÅ‚ rozdziaÅ‚u (o podtytule poliarchia w europejskiej polityce miÄ™dzynarodowej) napisanego przez Kalevi J. Holsti. ByÅ‚oby jednak bÅ‚Ä™dem, gdybyÅ›my konkludowali, że caÅ‚a książka dotyczy kwestii rzÄ…dzenia bez rzÄ…du. Inni autorzy tej pracy zajmujÄ… siÄ™ tematami tak różnymi, jak: system westfalski, tworzenie paÅ„stwa, spoÅ‚eczność europejska, demokratyzacja,wpÅ‚yw neoklasycznej ekonomii na rozwój, a nawet myÅ›l polityczna Å›redniowiecznego arabskiego filozofa, Ibn Khalduna. Kwestia rzÄ…dzenia bez rzÄ…du nie jest najważniejszym tematem organizujÄ…cym tÄ™ książkÄ™, nawet jeÅ›li stanowi ona źródÅ‚o jej popularnoÅ›ci. Wywiady [Interviews] Wywiad z Prezydentem WrocÅ‚awia RafaÅ‚em Dutkiewiczem [Interview with Mayor of WrocÅ‚aw RafaÅ‚ Dutkiewicz], s. 8388; Dokumenty opracowania raporty [Documents Elaborations Reports] Karol Olejniczak: Ku diagnozie polskiej administracji rzÄ…dowej. Kontekst, potrzeby informacyjne,perspektywy [Towards a Diagnosis of Polands Governmental Administration. Context, Information Requirements and Prospects], s. 89103.
KUP TERAZ