Cena: 10.40 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz ZarzÄ…dzanie Publiczne nr 4(6)/2008 za 10.40 zł w księgarni ebookpoint.pl
ISSN 1898-3529 W numerze [Contents]: Paweł Białynicki-Birula: Warunki upowszechniania zabezpieczenia...
zobacz więcej informacji
Cena: 10.40 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz ZarzÄ…dzanie Publiczne nr 4(6)/2008 za 10.40 zł w księgarni ebookpoint.pl
Wydawca: ebookpoint
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 27809a25c7c1b1a7462bdb89fc8057cd
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
ISSN 1898-3529 W numerze [Contents]: PaweÅ‚ BiaÅ‚ynicki-Birula: Warunki upowszechniania zabezpieczenia zdrowotnego w krajach gospodarczo rozwiniÄ™tych [The Circumstances of Carrying on Effective Health Policies in Developed Countries], s. 518 ArtykuÅ‚ dotyczy uwarunkowaÅ„ prowadzenia skutecznej publicznej polityki zdrowotnej w krajach rozwiniÄ™tych. Wbrew postulatom urynkowienia sfery opieki zdrowotnej, gÅ‚oszonym na fali nowego zarzÄ…dzania publicznego, ochrona zdrowia zachowaÅ‚a swój specyficzny, publiczny charakter. Istotne znaczenie należy przypisać w tym kontekÅ›cie zabezpieczeniu zdrowotnemu, traktowanemu z jednej strony jako fundamentalny cel wspóÅ‚czesnych systemów zdrowotnych, z drugiej zaÅ› istotny motyw zaangażowania paÅ„stw w finansowanie opieki zdrowotnej. Poszerzanie zabezpieczenia zdrowotnego w dużej mierze opiera siÄ™ na Å›rodkach publicznych, w wielu przypadkach transferowanych metodÄ… budżetowÄ…. StÄ…d prywatne dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne majÄ… jedynie uzupeÅ‚niajÄ…cy charakter i nie mogÄ… być postrzegane jako rzeczywista alternatywa publicznych źródeÅ‚ finansowania opieki zdrowotnej. W analizach systemów zdrowotnych niezbÄ™dne jest kompleksowe podejÅ›cie, uwzglÄ™dniajÄ…ce różne aspekty systemu ochrony zdrowia, nie zaÅ› wyÅ‚Ä…cznie dotyczÄ…ce źródeÅ‚ finansowania i mechanizmów alokacji Å›rodków. Grażyna Piechota: Wykorzystanie kapitaÅ‚u ludzkiego w polskiej administracji podatkowej [The Employment of Human Capital in Polish Tax Administration], s. 1932 ArtykuÅ‚ prezentuje wyniki badaÅ„ przeprowadzonych w lipcu i sierpniu 2008 r. we wszystkich izbach skarbowych w Polsce. Celem badaÅ„, przeprowadzonych metodÄ… ankietowÄ…, byÅ‚o zaprezentowanie, jakim kapitaÅ‚em ludzkim dysponuje administracja podatkowa w Polsce oraz jak ten kapitaÅ‚ jest wykorzystywany w procesach zarzÄ…dzania administracjÄ…. W artykule przeanalizowano udziaÅ‚ urzÄ™dników sÅ‚użby cywilnej w procesie zarzÄ…dzania administracjÄ… podatkowÄ… na szczeblu izb i urzÄ™dów skarbowych w Polsce z uwzglÄ™dnieniem zmian, jakie nastÄ…piÅ‚y w administracji w ciÄ…gu ostatnich piÄ™ciu lat. Dla potrzeb badaÅ„ jako miernik kapitaÅ‚u przyjÄ™to posiadanie przez pracowników oraz kadrÄ™ kierowniczÄ… administracji podatkowej statusu urzÄ™dnika sÅ‚użby cywilnej. Maciej FrÄ…czek: Flexicurity jako podejÅ›cie do polityki zatrudnienia w Unii Europejskiej analiza i ocena [Flexicurity as an Approach to Employment Policy in the European Union an Analysis and Evaluation], s. 3354 ArtykuÅ‚ jest próbÄ… odniesienia siÄ™ do koncepcji flexicurity, propagowanej przez KomisjÄ™ EuropejskÄ… jako wskazany model polityki zatrudnienia w Unii Europejskiej. Chociaż flexicurity nie jest koncepcjÄ… nowÄ…, wymaga precyzyjnego rozpoznania i zaprezentowania jej podstawowych zaÅ‚ożeÅ„, jak również adekwatnego komentarza i analizy pod wzglÄ™dem skutecznoÅ›ci i trafnoÅ›ci. Dlatego w tekÅ›cie opisane zostaÅ‚y przyczyny pojawienia siÄ™ flexicurity, nastÄ™pnie podstawowe zaÅ‚ożenia modelu, a podsumowanie stanowi odniesienie siÄ™ do wymiaru ewaluacyjnego zwiÄ…zanego z tÄ… politykÄ… (gdzie zaprezentowano i omówiono zaproponowane przez KomisjÄ™ wskaźniki, wraz z ich wartoÅ›ciami i krótkÄ… analizÄ…). Dodatkowo sformuÅ‚owane zostaÅ‚y autorskie wnioski i oceny, które towarzyszÄ… wszystkim gÅ‚ównym częściom tekstu. Grażyna SkÄ…pska: Prawo w ponowoczesnym spoÅ‚eczeÅ„stwie [Law in Postmodern Society], s. 5572 We wspóÅ‚czesnym, globalizujÄ…cym siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwie, okreÅ›lanym także jako spoÅ‚eczeÅ„stwo ponowoczesne, coraz trudniejsze, o ile w ogóle możliwe, staje siÄ™ wykorzystanie prawa jako instrumentu rzÄ…dzenia. Z jednej strony wspóÅ‚czesne spoÅ‚eczeÅ„stwa charakteryzuje pluralizm prawny, z drugiej zaÅ› samo prawo traci swe tradycyjne cechy, w tym przede wszystkim traci znaczenie jego Å›cisÅ‚y i jednokierunkowy zwiÄ…zek z paÅ„stwem narodowym. W socjologicznej teorii prawa podkreÅ›la siÄ™, że prawo siÄ™ autonomizuje, a podstawÄ… jego ważnoÅ›ci stajÄ… siÄ™ jego wewnÄ™trzne cechy systemowe, w tym jego szczególna semantyka, a nie siÅ‚a paÅ„stwa. Tego rodzaju teza ma dwojakie implikacje: po pierwsze, w zwiÄ…zku z różnymi poziomami regulacji w globalizujÄ…cym siÄ™ i pluralistycznym spoÅ‚eczeÅ„stwie ponowoczesnym, wskazuje na zwiÄ™kszajÄ…ce siÄ™ wewnÄ™trzne zróżnicowanie prawa. Po drugie, w zwiÄ…zku z autonomizacjÄ… prawa oraz wzrostem pluralizmu systemu spoÅ‚ecznego podkreÅ›la siÄ™, że we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie prawo powinno raczej wspomagać wewnÄ™trzne procesy samoregulacji, stwarzajÄ…c im odpowiednie ramy prawne, aniżeli w nie bezpoÅ›rednio ingerować. Teorie na temat prawa w ponowoczesnym spoÅ‚eczeÅ„stwie sÄ… skonfrontowane z rzeczywistymi procesami i zjawiskami towarzyszÄ…cymi przemianom prawa. W konkluzji sformuÅ‚owana jest konstatacja, że wspóÅ‚czesne zarzÄ…dzanie przy wykorzystaniu prawa polega na wspomaganiu wewnÄ™trznych procesów samoregulacji, przy wziÄ™ciu pod uwagÄ™ kontekstu spoÅ‚ecznego owych procesów. Grzegorz Gorzelak: Fakty i mity rozwoju regionalnego [Facts and Myths of Regional Development], s. 7390 Przedmiotem artykuÅ‚u jest krytyczna dyskusja z kilkoma szeroko podzielanymi poglÄ…dami na temat rozwoju regionalnego oraz możliwoÅ›ci jego stymulowania przez politykÄ™ regionalnÄ…. Przedstawiono argumentacjÄ™, iż w obecnej fazie rozwoju nie jest możliwe a wiÄ™c i nie jest celowe dążenie do wyrównywania różnic miÄ™dzyregionalnych, co powinno prowadzić do nowego ujÄ™cia polityki spójnoÅ›ci UE. Nie jest skuteczne opieranie rozwoju regionów sÅ‚abo rozwiniÄ™tych wyÅ‚Ä…cznie na napÅ‚ywie Å›rodków zewnÄ™trznych, w tym zwiÄ…zanych z budowÄ… infrastruktury, a szczególnie infrastruktury zwiÄ…zanej z organizowaniem okazjonalnych imprez (wystaw, mistrzostw sportowych). Analizie poddano jeden z częściej stosowanych modeli ewaluacji ex ante model HERMIN. Jan Herbst: O kategorii responsywnoÅ›ci wÅ‚adzy i o pewnym warunku responsywnoÅ›ci wÅ‚adzy w Polsce [The State That Responds. On the Category of Responsiveness in Public Management and on Some Preconditions for the Responsiveness of the Polish Administration], s. 91108 W ciÄ…gu ostatnich kilkunastu lat pojÄ™cie responsywnoÅ›ci (z ang. responsiveness reaktywność, reagowanie, wyczulenia) zrobiÅ‚o imponujÄ…cÄ… karierÄ™ w naukach politycznych. Kategoria ta funkcjonowaÅ‚a poczÄ…tkowo jako jedno z teoretycznych kryteriów poszerzajÄ…cych proceduralne rozumienie demokracji. DziÅ› staÅ‚a siÄ™ ważnym kryterium oceny jakoÅ›ci rzÄ…dzenia. Na gruncie teorii demokracji odnosi siÄ™ do zdolnoÅ›ci elit politycznych do reagowania na nastroje i oczekiwania spoÅ‚eczne. Na gruncie teorii zarzÄ…dzania publicznego jej wymowa jest nieco inna: opisuje ona zdolność wÅ‚adz publicznych do szybkiego identyfikowania pojawiajÄ…cych siÄ™ problemów lub dylematów zarzÄ…dzania publicznego i reagowania na nie. Ten dualny charakter pojÄ™cia responsywnoÅ›ci zarazem ideologiczny i techniczny wart jest podkreÅ›lenia. Każda z dwóch perspektyw (a jest ich wiÄ™cej) ujawnia bowiem inny zestaw warunków, jakie musi speÅ‚nić administracja, aby zasÅ‚użyć na miano responsywnej. W pierwszej z nich warunkiem takim jest staÅ‚a interakcja pomiÄ™dzy systemem administracji publicznej a podmiotami spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego. W drugiej sprawność i elastyczność administracji w stosowaniu instrumentów polityki publicznej, niezależnie od podstawowych zaÅ‚ożeÅ„ wyznaczajÄ…cych granice i naturÄ™ wÅ‚adzy publicznej. Niniejszy artykuÅ‚ koncentruje siÄ™ na pierwszej z tych perspektyw. Omawia on genezÄ™ obecnego osadzenia kategorii responsywnoÅ›ci w debacie nad jakoÅ›ciÄ… rzÄ…dzenia, a także wyniki badaÅ„ nad stanem partnerstwa publiczno-spoÅ‚ecznego w Polsce, traktowanego jako jeden z podstawowych warunków responsywnego paÅ„stwa. Wybór tekstów klasycznych [Selection of classic texts] Gerry Stoker: ZarzÄ…dzanie jako teoria: pięć propozycji [Governance as Theory: Five Propositions], s. 109122 ArtykuÅ‚ poÅ›wiÄ™cony jest rozważaniom nad teoriami rzÄ…dzenia i zarzÄ…dzania sprawami publicznymi. Autor poddaje analizie gÅ‚ówne podejÅ›cia teoretyczne, dla których kategoriami kluczowymi sÄ… pojÄ™cia rzÄ…dzenie i zarzÄ…dzanie ulokowane w kontekÅ›cie dziaÅ‚ania struktur paÅ„stwa. Przedstawiono ewolucjÄ™ pojmowania tych terminów (zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i p????raktycznym) oraz opisano proces autonomizowania siÄ™ aktorów sieci zarzÄ…dzania publicznego. Jego istotÄ… jest wzrost możliwoÅ›ci ich oddziaÅ‚ywania na sprawy publiczne oraz rozszerzanie siÄ™ ich grona o podmioty niepubliczne. Autor opisuje zjawisko postÄ™pujÄ…cej erozji dominujÄ…cej pozycji aktorów paÅ„stwowych w sieciach zarzÄ…dzania publicznego. Dokumenty opracowania raporty [Documents Elaborations Reports] Krzysztof Motyk, Åukasz MaÅ‚ecki-Tepicht: Postulat dobrego rzÄ…dzenia jako wyzwanie dla dziaÅ‚aÅ„ w ramach Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego w Polsce w latach 20072013 [Demand for Good Governance as a Challenge to the Actions of the European Fund in Poland in the Years 20072013], s. 123133.
KUP TERAZ