Cena: 10.40 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz ZarzÄ…dzanie Publiczne nr 1(3)/2008 za 10.40 zł w księgarni ebookpoint.pl
ISSN 1898-3529 WspóÅ‚czesne zarzÄ…dzanie publiczne jest efektem ewolucji paÅ„stwa i ewolucji administracji publicznej. Tow...
zobacz więcej informacji
Cena: 10.40 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz ZarzÄ…dzanie Publiczne nr 1(3)/2008 za 10.40 zł w księgarni ebookpoint.pl
Wydawca: ebookpoint
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 531c0561cf399037e7a58716f7a8157d
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
ISSN 1898-3529 WspóÅ‚czesne zarzÄ…dzanie publiczne jest efektem ewolucji paÅ„stwa i ewolucji administracji publicznej. Towarzyszy temu zmieniajÄ…ca siÄ™ rola jednostki (obywatela) to nie tylko wyborca, petent czy konsument, ale coraz bardziej interesariusz. ZarzÄ…dzanie publiczne nie polega na utrwalaniu okreÅ›lonego porzÄ…dku lecz na skutecznym kierowaniu wieloma zÅ‚ożonymi zmianami, które choć niezbÄ™dne nie sÄ… ani oczywiste, ani zdeterminowane. Jest fenomenem, którego rozpatrywanie wymaga interdyscyplinarnych i wielowÄ…tkowych badaÅ„. Nowy kwartalnik ma stworzyć przestrzeÅ„ dla naukowej debaty nad tym fenomenem. Redakcja wyraża nadziejÄ™, że znajdzie siÄ™ w nim miejsce na rozważania konceptualne i teoretyczne, ale także na rzetelne i wnikliwe studia empiryczne, zwÅ‚aszcza porównawcze. W numerze [Table of Contents]: Laszlo Bruszt: Wielopoziomowe zarzÄ…dzanie warianty wschodnie. WyÅ‚aniajÄ…ce siÄ™ wzorce zarzÄ…dzania rozwojem regionalnym w nowych paÅ„stwach czÅ‚onkowskich [Multi-level governance the eastern versions. Emerging patterns of regional developmental governance in the new member states], s. 522 W artykule zostaÅ‚y opisane pojawiajÄ…ce siÄ™ instytucjonalne konfiguracje zwiÄ…zane z rozwojem regionalnym, różne wzorce wielopoziomowego zarzÄ…dzania w krajach Europy Åšrodkowo-Wschodniej, na przykÅ‚adzie Czech, WÄ™gier i Polski. Warunki stawiane przez UE oraz unijne programy przedakcesyjne, powiÄ…zane z koncepcjÄ… Europy Regionów, odegraÅ‚y znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w zmianie, a w przypadku niektórych krajów aspirujÄ…cych do czÅ‚onkostwa, w tworzeniu regionalnych Å‚adów instytucjonalnych. Podczas gdy później te same programy staÅ‚y siÄ™ bodźcami recentralizacji i renacjonalizacji, interakcja miÄ™dzy ujednoliconymi warunkami UE i różnymi warunkami narodowymi przyniosÅ‚a skutek w postaci formowania siÄ™ różnorodnych postaci wielopoziomowego zarzÄ…dzania i odmiennych konfiguracji regionalizmu. Jan Jakub WygnaÅ„ski: Ekonomizacja organizacji pozarzÄ…dowych [Economisation of non-government organizations], s. 2368 Celem artykuÅ‚u jest opisanie zjawiska ekonomizacji sektora pozarzÄ…dowego. W ramach tego procesu organizacje tradycyjnie postrzegane jako organizacje dziaÅ‚ajÄ…ce nie dla zysku angażujÄ… siÄ™ w dziaÅ‚ania, których celem jest wygenerowanie przychodu ze sprzedaży usÅ‚ug i produktów. W artykule opisano skalÄ™ tego procesu w wymiarze miÄ™dzynarodowym i krajowym. W tym ostatnim przypadku skorzystano z danych zgromadzonych w trakcie badaÅ„ iloÅ›ciowych prowadzonych przez Stowarzyszenie Klon/Jawor. W artykule wskazano na powody, dla których organizacje mogÄ… decydować siÄ™ na ekonomizacje dziaÅ‚aÅ„, a także ryzyko, jakie może towarzyszyć takiej decyzji. Przeanalizowano specyficzne i ważne z punktu widzenia pozycji na rynku zasoby, jakimi dysponujÄ… organizacje. Tomasz Grzegorz Grosse: Europeizacja a lokalne uwarunkowania administracyjne (PrzykÅ‚ad agencji wdrażajÄ…cych politykÄ™ rolnÄ… i rozwoju obszarów wiejskich w trzech nowych krajach czÅ‚onkowskich) [Europeanization and local administration resistance. The case of executive agencies implementing CAP and the rural development policy in nwe EU countries], s. 6990 Celem niniejszego artykuÅ‚u jest analiza procesów europeizacji agencji zajmujÄ…cych siÄ™ implementacjÄ… unijnej polityki rolnej i rozwoju obszarów wiejskich w nowych krajach czÅ‚onkowskich: na Litwie, w SÅ‚owacji i Polsce. ChodziÅ‚o o zbadanie zmian instytucjonalnych pod wpÅ‚ywem realizowania polityk unijnych i implementacji prawa UE. W szczególnoÅ›ci przedmiotem zainteresowania byÅ‚o to, czy procesy europeizacji wprowadzajÄ… do praktyki administracyjnej nowe metody zarzÄ…dzania, tj. opierajÄ…ce siÄ™ na sieciowych (niehierarchicznych) mechanizmach wspóÅ‚pracy i otwarciu administracji na dialog obywatelski. Jedno z gÅ‚ównych pytaÅ„ stawianych w niniejszym artykule dotyczy tego, w jaki sposób procesy europeizacji wchodzÄ… w relacje z krajowymi czynnikami ksztaÅ‚tujÄ…cymi sposób funkcjonowania administracji publicznej. Chodzi przede wszystkim o rolÄ™ miejscowej kultury politycznej i administracyjnej, w tym także tradycji wywodzÄ…cej siÄ™ z okresu socjalistycznego. Thomas A.P. Sinclair, Pamela Mischen: Budżetowanie wynikowe. Reformowanie zÅ‚ożonych systemów adaptacyjnych [Performance budgeting. Reforming a complex adaptive system], s. 91108 ArtykuÅ‚ prezentuje uwarunkowania wdrażania budżetowania wynikowego w jednostkach sektora publicznego. Problematyka ta analizowana jest w odniesieniu do zaÅ‚ożeÅ„ nowego zarzÄ…dzania publicznego. Prezentowane sÄ… zwiÄ…zki budżetowania wynikowego z planowaniem strategicznym i determinacjÄ… kadry zarzÄ…dzajÄ…cej. W tekÅ›cie analizowane sÄ… różnego typu bariery budżetowania wynikowego. Autorzy analizujÄ… problemy zwiÄ…zane z systemem pomiaru wyników dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych w sektorze publicznym, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem konsekwencji istnienia zÅ‚ożonych ukÅ‚adów adaptacyjnych. Istotna rola w procesie budże??towania wynikowego przypisywana jest kierownictwu szczebla operacyjnego. JarosÅ‚aw Gorniak, Karolina Keler: Ewaluacja i wskaźniki w cyklu planowania i realizacji polityk publicznych [Evaluation and indicators in the cycle of planning and realization of public policies], s. 109124 Celem artykuÅ‚u jest przedstawienie funkcji ewaluacji i wskaźników w cyklu polityk publicznych oraz omówienie problemów zwiÄ…zanych z realizacjÄ… tych funkcji. W szczególnoÅ›ci uwzglÄ™dniono fazÄ™ oceny i planowania polityk oraz omówiono funkcje pomiaru efektów programów przy pomocy wskaźników jako kluczowej funkcji ewaluacji. W pierwszej części artykuÅ‚u opisano szczegóÅ‚owo funkcje diagnozy, wskaźników i ewaluacji w cyklu polityk publicznych. W drugiej części zaprezentowano ewaluacjÄ™ i wykorzystanie wskaźników na etapie oceny zakoÅ„czonych projektów. W tej części rozważaÅ„ omówiono również koncepcjÄ™ ewaluacji opartÄ… o teoriÄ™ programu oraz znaczenie pomiaru efektu netto dla zidentyfikowania przyczynowego oddziaÅ‚ywania interwencji. Autorzy stojÄ… na stanowisku, że należy traktować jako rezultaty wszystkie zamierzone konsekwencje interwencji (programu, polityki) dla bezpoÅ›rednich grup (ukÅ‚adów) docelowych, niezależnie od tego, czy wystÄ™pujÄ… natychmiast, czy po pewnym czasie od interwencji; jako oddziaÅ‚ywania należy traktować zamierzone i niezamierzone skutki interwencji dla szerszego ukÅ‚adu, w którym wystÄ…piÅ‚ problem wymagajÄ…cy interwencji (Komisja Europejska traktuje odÅ‚ożone w czasie rezultaty jako oddziaÅ‚ywanie).Wskazano trudnoÅ›ci wiążące siÄ™ z pomiarem oddziaÅ‚ywania interwencji, a jednoczeÅ›nie podkreÅ›lono, że uzyskanie wymiernego rezultatu jest warunkiem koniecznym oczekiwania, że interwencja miaÅ‚a swoje oddziaÅ‚ywanie. W części trzeciej poddano dyskusji rolÄ™ wskaźników i ewaluacji w planowaniu polityk publicznych. SzczególnÄ… uwagÄ™ zwrócono na wÅ‚aÅ›ciwe definiowanie celów w procesie programowania polityk oraz wagÄ™ ustalenia dobrych wskaźników. PoÅ‚ożono nacisk na różnice w sposobie ujÄ™cia celów jako ogólnych zamiarów i wizji, precyzyjnie ujÄ™tych zamierzonych efektów dziaÅ‚aÅ„ i zaplanowanych wartoÅ›ci przyjÄ™tych wskaźników tych efektów. Przedstawiono problemy z ustalaniem wartoÅ›ci wskaźników oraz zwiÄ…zków wystÄ™pujÄ…cych pomiÄ™dzy pomiarem produktów, rezultatów i oddziaÅ‚ywania interwencji. Autorzy podkreÅ›lajÄ… w artykule, że ewaluacja i wskaźniki mogÄ… być użytecznym narzÄ™dziem prowadzenia polityk publicznych, ale zastosowanie ich w praktyce wymaga poradzenia sobie z omówionymi w tekÅ›cie problemami. JarosÅ‚aw Bober: Metoda rozwoju instytucjonalnego jako narzÄ™dzie doskonalenia administracji publicznej na przykÅ‚adzie strategii rozwoju samorzÄ…dów terytorialnych [Institutional development method as a tool of improving the activities of public administration. Case of local government strategies], s. 125142 GÅ‚ównym celem artykuÅ‚u jest prezentacja metody rozwoju instytucjonalnego (metody RI), majÄ…cej w swych zaÅ‚ożeniach sÅ‚użyć doskonaleniu dziaÅ‚aÅ„ administracji publicznej oraz przykÅ‚adu jej zastosowania. ArtykuÅ‚ skÅ‚ada siÄ™ z piÄ™ciu części. Pierwsza z nich prezentuje istotÄ™ metody rozwoju instytucjonalnego. Druga część zawiera wyniki ocen poziomu zarzÄ…dzania w samorzÄ…dach lokalnych przeprowadzone przy wykorzystaniu omawianej metody. Dwie kolejne części artykuÅ‚u poÅ›wiÄ™cone sÄ… praktycznej weryfikacji metody: prezentujÄ… podejÅ›cie do strategii przyjÄ™te w metodzie RI oraz analizÄ™ zmian w zakresie zarzÄ…dzania strategicznego w 11 samorzÄ…dach lokalnych, które testowaÅ‚y opisywanÄ… metodÄ™. ArtykuÅ‚ zamykajÄ… konkluzje w zakresie oceny i wykorzystania rozwiÄ…zaÅ„ proponowanych w metodzie rozwoju instytucjonalnego dla planowania strategicznego w samorzÄ…dach. Renate Mayntz: O wybiórczoÅ›ci teorii sterowania [On the selectivity of the theory of the policy process], s. 143152 Tekst ten jest próbÄ… opisania specyficznej wybiórczoÅ›ci perspektywy teorii sterowania. Paradygmat teorii sterowania ewoluowaÅ‚, a pewna jego wybiórczość, dotyczÄ…ca zaÅ‚ożeÅ„ konstytutywnych na temat tworzenia oraz realizacji polityk w systemie polityczno-administracyjnym, ulegÅ‚a ograniczeniu. Do podstawowych zaÅ‚ożeÅ„ paradygmatu należy zagadnienie kluczowej roli gremiów ustawodawczych, zawężanie rozważaÅ„ do analizy polityk wewnÄ™trznych lub narodowych. Pomimo ewolucji paradygmatu teorii sterowania i jego poszerzania nie wyeliminowano bÅ‚Ä™dnego podejÅ›cia do sposobu rozwiÄ…zywania problemów. Zgodnie z zaÅ‚ożeniem teorii, rozwój i wprowadzanie w życie decyzji politycznych sÄ… zwiÄ…zane przede wszystkim z rozwiÄ…zywaniem problemów spoÅ‚ecznych, niekiedy spoÅ‚eczno-ekonomicznych. Kontrastuje to wiÄ™c ze sposobem analizy wydarzeÅ„ politycznych prowadzonych na gruncie socjologii wÅ‚adzy. Istota bÅ‚Ä™du teorii sterowania w aspekcie rozwiÄ…zywania problemów tkwi w pomijaniu przez niÄ… pytaÅ„ o kwestie dotyczÄ…ce procesów politycznych. Jednakże pytanie, czy jest rzeczÄ… pożądanÄ…, aby jeszcze bardziej poszerzać teoriÄ™ sterowania i w reakcji na jej wspomniane ograniczenia tworzyć obszerniejszÄ… teoriÄ™ procesów politycznych pozostanie bez odpowiedzi.
KUP TERAZ