Cena: 29.84 zł
Sklep: nieprzeczytane.pl
Kup teraz Teatr dell'arte | za 29.84 zł w księgarni nieprzeczytane.pl
Prezentowany wybór to lektura obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych teatrem. Autorzy tekstów zebranych w publikacji prezentują całkowicie ...
zobacz więcej informacji
Cena: 29.84 zł
Sklep: nieprzeczytane.pl
Kup teraz Teatr dell'arte | za 29.84 zł w księgarni nieprzeczytane.pl
Wydawca: UW – Uniwersytet Warszawski
Kategoria: Sztuka/Teatr, film, telewizja
ISBN: 9788323525585
Waga: 0.4000 kg
Rok wydania: b/d
Prezentowany wybór to lektura obowiÄ…zkowa dla wszystkich zainteresowanych teatrem. Autorzy tekstów zebranych w publikacji prezentujÄ… caÅ‚kowicie nowe spojrzenie na tÄ™ historycznÄ… formÄ™ widowiska i obalajÄ… mity, jakimi obrosÅ‚o ono przez stulecia. BurzÄ… skostniaÅ‚e przekonania i piszÄ… jego nowÄ… historiÄ™. DowodzÄ…, że nasze wyobrażenie o nim jest zapisem „sentymentalnej pamiÄ™ciâ€, efektem mitologizacji i przeszÅ‚oÅ›ci kulturowej. Kiedy mowa o komedii dell'arte – zauważa Ferdinando Taviani – trzeba zawsze pamiÄ™tać, żeby oddzielić to, co jest jej mitologiÄ…, od tego, co wie o niej historia. Mit mówi, że byÅ‚ to teatr popularny, spontaniczny, oparty na improwizacji i niczym nieskrÄ™powanej wyobraźni, wystawiany na Å›wieżym powietrzu, grany na targach, placach, ulicach, który przykuwaÅ‚ uwagÄ™ przypadkowych przechodniów. Tak rozumiana komedia dell'arte rozpalaÅ‚a wyobraźniÄ™ artystów romantycznych (Jean Starobinski) i modernistycznych (J. Douglas Clayton). WedÅ‚ug tych wyobrażeÅ„ aktor dell'arte byÅ‚ nierozerwalnie zroÅ›niÄ™ty ze swojÄ… postaciÄ… – „maskÄ…". Wiedza historyczna wprowadza do tego obrazu znaczÄ…ce korekty. Już teatr Giorgia Goldoniego, opisany przez Jamesa H. Johnsona, gra z mitem komedii dell'arte, wytwarzajÄ…c go i przekraczajÄ…c zarazem. PodążajÄ…c wiÄ™c za myÅ›lÄ… Tavianiego, trzeba zaÅ‚ożyć, że komedia dell'arte nie powinna być rozumiana jako Å›ciÅ›le okreÅ›lony gatunek teatru europejskiego, a przynajmniej nie tylko w ten sposób. W swym źródÅ‚owym kulturowym kontekÅ›cie komedia jest po prostu synonimem teatru, a arte oznacza kunszt w najrozmaitszych dziedzinach publicznej ekspresji, poczynajÄ…c od poezji, przez muzykÄ™, taniec, aż do popisów akrobatycznych, które jÄ… powoÅ‚aÅ‚y do życia, zapowiada heterogeniczność form teatru europejskiego. Siro Ferrone, przyglÄ…dajÄ…c siÄ™ metodom kompozycyjnym w teatrze dell'arte, także wskazuje na heterogeniczny i zÅ‚ożony charakter zjawiska, postulujÄ…c w zwiÄ…zku z tym nowe podejÅ›cie metodologiczne. Robert Henke widzi w teatrze dell'arte historyczne napiÄ™cie miÄ™dzy oralnoÅ›ciÄ… a piÅ›miennoÅ›ciÄ…, które odciska piÄ™tno nie tylko na samym spektaklu ale także na formalnym kontekÅ›cie jego funkcjonowania w spoÅ‚eczeÅ„stwie. Anne MacNeil, Å›ledzÄ…c muzyczne aspekty przedstawieÅ„ dell'arte, ukazuje Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek zachodzÄ…cy miÄ™dzy sztukÄ… Å›piewajÄ…cych i komponujÄ…cych aktorek a narodzinami opery. Enrico Fulchignoni zaÅ›, przyglÄ…dajÄ…c siÄ™ raz jeszcze historycznym źródÅ‚om komedii dell'arte, każe zakwestionować jej mityczne wÅ‚oskie korzenie. Teatr dell'arte rodzi siÄ™ nie tylko na przeciÄ™ciu oralnoÅ›ci i piÅ›miennoÅ›ci, muzyki i teatralnej gry, rodzi siÄ™ także w przeciÄ™ciu kultur, wzajemnym przenikaniu wschodu i zachodu, w miejscu, gdzie różnorodność, dialog i wymiana stajÄ… siÄ™ źródÅ‚em nowych form kulturowych.
KUP TERAZ