Cena: 34.00 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz Wybór komedii za 34.00 zł w księgarni virtualo.pl
Aleksander Fredro „Wybór komedii†w opracowaniu Mariana Ursela W biografii artystycznej Aleksandra Fredry można wyodrębnić dwa okresy, ...
zobacz więcej informacji
Cena: 34.00 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz Wybór komedii za 34.00 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/E-Beletrystyka
ISBN: 9788365588425
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2016
Aleksander Fredro
„Wybór komediiâ€
w opracowaniu Mariana Ursela
W biografii artystycznej Aleksandra Fredry można wyodrÄ™bnić dwa okresy, oddzielone prawie piÄ™tnastoletnim milczeniem spowodowanym nieprzychylnym nastawieniem krytyki literackiej. W pierwszym, którego koniec datuje siÄ™ na rok okoÅ‚o 1840, powstaÅ‚y wystawione za życia pisarza i do dziÅ› najbardziej znane komedie, takie jak „Mąż i żonaâ€, „Damy i huzaryâ€, „Śluby panieÅ„skie, czyli Magnetyzm sercaâ€, „Pan Jowialski†czy „Zemstaâ€. W drugim natomiast, rozpoczynajÄ…cym siÄ™ okoÅ‚o 1854 roku, Fredro napisaÅ‚ utwory, które pojawiÅ‚y siÄ™ na scenie dopiero po jego Å›mierci, m.in. „Wielki czÅ‚owiek do maÅ‚ych interesówâ€, „Świeczka zgasÅ‚aâ€, „Terazâ€.
Niniejszy wybór odzwierciedla ten podział i ukazuje specyfikę obu okresów twórczych. W książce znalazły się wszystkie wymienione wyżej dzieła. We „Wstępie†Marian Ursel analizuje najważniejsze cechy formalne oraz tematy Fredrowskich komedii.
„OdnoszÄ™ wrażenie, że ciÄ…gle jesteÅ›my jak z Fredry, z tej samej spoÅ‚ecznoÅ›ci, mentalnoÅ›ci. Chociaż bardzo chcemy być obywatelami Å›wiata, to tkwimy w naszym rodzimym zaÅ›cianku. Fredro pozostawiÅ‚ partytury brzmieÅ„ naszego charakteru narodowegoâ€.
Anna Augustynowicz, reżyserka teatralna
„Autor Zemsty zawsze lubiÅ‚ patrzeć na produkcje bÅ‚aznów w cyrku. Jakby wiedzÄ…c, że poczÄ…tki teatru i poczÄ…tki cyrku z jednego korzenia wyrastajÄ… (…)â€.
Adam Grzymała-Siedlecki
„Fredro uważaÅ‚ dobrych aktorów za współtwórców sukcesu teatralnego. W NienawiÅ›ci mężczyzn, pierwotnej redakcji Åšlubów panieÅ„skich, zanotowaÅ‚ w tekÅ›cie pobocznym: «ten niemy monolog zostawia siÄ™ talentowi aktora». Niemy monolog! Talentowi aktora! — to mówi samo za siebieâ€.
Ze „Wstępu†Mariana Ursela
Aleksander Fredro (1793-1876) – zwiÄ…zany ze Lwowem, jeden z najwybitniejszych polskich komediopisarzy, siÄ™gajÄ…cy również po inne formy wypowiedzi literackiej, m.in. balladÄ™, poemat, bajkÄ™, przysÅ‚owie czy aforyzm. Autor pisanego w latach 1844-1846 pamiÄ™tnika „Trzy po trzyâ€, w którym zawarÅ‚ wspomnienia z czasów sÅ‚użby w armii KsiÄ™stwa Warszawskiego i w wojsku Napoleona. TworzyÅ‚ w epoce zdominowanej przez romantyków, ale jego dzieÅ‚o nosi cechy późnego klasycyzmu. Ze wzglÄ™du na mistrzowskie wykorzystanie jÄ™zyka, komizm sytuacyjny oraz zapadajÄ…ce w pamięć kreacje bohaterów jego komedie do dziÅ› sÄ… chÄ™tnie grywane; staÅ‚y siÄ™ także podstawÄ… kilku scenariuszy filmowych.
Marian Ursel (1950) – profesor nauk humanistycznych, kierownik Zakładu Historii Literatury Romantyzmu w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, rektor Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze. Opublikował m.in. „Bajkopisarstwo Aleksandra Fredry†(1980), „O wierszach Aleksandra Fredry†(1992), „Fredrowskie teatralizacje. Studia i szkice†(1994), „Romantyzm†(2000), „Aleksander Fredro. Na scenie życia i teatru†(2009), „Romantycy i okolice śmierci†(2011).
Wydanie książki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
KUP TERAZ