Człowiek epoki - Podsumowanie ofert
Liczba ofert: 4.
Książkę CzÅ‚owiek epoki można najtaniej kupić w sklepie internetowym ebookpoint.pl za jedyne 12.98zł.
Średnia cena książki CzÅ‚owiek epoki wynosi 15.920000zł.
W serwisie gromadzimy informacje o najniższych cenach książek w polskich księgarniach internetowych.
Liczba ofert: 4.
Książkę CzÅ‚owiek epoki można najtaniej kupić w sklepie internetowym ebookpoint.pl za jedyne 12.98zł.
Średnia cena książki CzÅ‚owiek epoki wynosi 15.920000zł.
Cena: 12.98 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz CzÅ‚owiek epoki za 12.98 zł w księgarni ebookpoint.pl
Najatrakcyjniejsze wyposażenie łazienki.
Narrator opowiadania – StanisÅ‚aw G. – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu siÄ™...
Cena: 12.98 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz CzÅ‚owiek epoki za 12.98 zł w księgarni ebookpoint.pl
Wydawca: ebookpoint
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 9788366719651
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Narrator opowiadania – StanisÅ‚aw G. – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu siÄ™ to udaje? NiezwykÅ‚y, zaskakujÄ…cy tekst, który wymyka siÄ™ jakimkolwiek klasyfikacjom czy opisom. Można go próbować okreÅ›lić przez takie sÅ‚owa kluczowe jak: horror, wampir, groteska, kpina, nihilizm, samotność, legenda miejska, Å›mierć, bunt, seks, ojciec, matka, egzystencjalizm, maÅ‚a stabilizacja, podwójny cudzysÅ‚ów, oksymoron, wulgaryzmy, szarganie Å›wiÄ™toÅ›ci. Autor prowadzi swoistÄ… grÄ™ z czytelnikiem – manipuluje nim. Tekst jest swego rodzaju Å‚amigÅ‚ówkÄ…, labiryntem. Mimo tego dobrze siÄ™ go czyta – wciÄ…ga od pierwszej strony, gdyż sztukÄ™ przykuwania uwagi czytelnika doprowadziÅ‚ IredyÅ„ski do perfekcji. Klimaty obecne w „CzÅ‚owieku epoki” nieodparcie kojarzÄ… siÄ™ z prozÄ… Bruno Schulza, Witolda Gombrowicza i Tadeusza Konwickiego („Nic albo nic”) – by wspomnieć tylko polskich autorów. W „CzÅ‚owieku epoki” nie tylko treść jest oryginalna, odkrywcza, niebanalna. Taki jest również styl tej powieÅ›ci, który, jak zauważa ZdzisÅ‚aw Marcinów, cechuje „barwne przemieszanie jÄ™zyków: od mowy technokratów czy zawodowego żargonu dentystów, grypsery, poprzez wulgaryzmy rodem z żargonu przedmieÅ›cia, parodiÄ™ jÄ™zyka propagandy, filozofii czy strukturalistycznej antropologii, do aluzji i parodii form jÄ™zyka utworów literackich”. Jak podaje ten autor recenzje „CzÅ‚owieka epoki” opublikowaÅ‚o blisko czterdziestu recenzentów! [ZdzisÅ‚aw Marcinów,„W puÅ‚apce Oksymoronu. Od maÅ‚ej stabilizacji do narodzin wampira (o CzÅ‚owieku epoki Ireneusza IredyÅ„skiego)”, Anthropos?, 14-15/2010] ALEKSANDRA URBAŃCZYK (ksiazkioli.blogspot.com, 2021): W krzywym zwierciadle. Groteska, która zrodziÅ‚a siÄ™ ze Å›wiadomoÅ›ci sprzecznoÅ›ci panujÄ…cych w otaczajÄ…cym nas Å›wiecie, staÅ‚a siÄ™ w XX (i na poczÄ…tku XXI) wieku bardzo popularnÄ… kategoriÄ… sztuki. Groteska znieksztaÅ‚ca obraz rzeczywistoÅ›ci, pozornie odziera go z powagi (wzbudza Å›miech podszyty przerażeniem), a jednoczeÅ›nie wytrÄ…ca z utartych kolein myÅ›lenia, zmusza odbiorcÄ™ do uważniejszego przyjrzenia siÄ™ Å›wiatu i dostrzeżenia paradoksów. TakÄ… wÅ‚aÅ›nie rolÄ™ speÅ‚nia króciutki utwór Ireneusza IredyÅ„skiego opublikowany w 1971 roku. „CzÅ‚owiek Epoki” to przewrotne opowiadanie, stanowiÄ…ce biografiÄ™ pewnego... wampira. Autor siÄ™gnÄ…Å‚ po mocno zakotwiczony w kulturze mit wampiryczny, który pozwala twórcom dotykać tematów tabu bÄ…dź obnażać najskrytsze obawy i lÄ™ki, ale również udowadnia, że ten motyw nie zostaÅ‚ jeszcze caÅ‚kowicie wyeksploatowany. Wampir IredyÅ„skiego nie jest stereotypowy; w jego postaci, jak w lustrze, odbijajÄ… siÄ™ nasze ludzkie sÅ‚aboÅ›ci. StaÅ‚ siÄ™ pretekstem do przedstawienia kondycji wspóÅ‚czesnego czÅ‚owieka. Dodać należy, iż diagnoza pozostaje nadal aktualna. Podczas lektury uważny odbiorca napotka liczne aluzje literackie, a także pozaliterackie smaczki. Opowiadanie podobno powstaÅ‚o w latach 1967-68, podczas pobytu pisarza w wiÄ™zieniu. IredyÅ„ski nie poczyniÅ‚ staraÅ„, by osadzić akcjÄ™ utworu w kontekÅ›cie historycznym, ani w żadnym konkretnym czasie i miejscu (StolicÄ… opisywanego przez autora Å›wiata jest Oksymoron, a oksymoron oznacza „paradoks”, „niedorzeczność”), a jednoczeÅ›nie dosyć skrupulatnie oddaÅ‚ siermiężne warunki PRL-u, Å‚Ä…cznie z symbolicznym odniesieniem do roli cenzury, która utrudniaÅ‚a życie twórcom i publicystom (zmuszaÅ‚a ich do zrÄ™cznoÅ›ci w operowaniu piórem, do gry w aluzje i metafory, do pisania zdaÅ„ z podwójnym dnem, które skrywaÅ‚y ich prawdziwe poglÄ…dy). Czyż powtarzajÄ…ca siÄ™ scena z udziaÅ‚em „czÅ‚onków Ligi Zdrowia Psychicznego” koÅ‚ujÄ…cych nisko nad miastem – nie jest elementem takiej wÅ‚aÅ›nie gry: aluzjÄ… do wszechobecnej gomuÅ‚kowskiej „polityki kulturalnej”? Pomimo zaszyfrowanej symboliki - utwór czyta siÄ™ lekko dziÄ™ki wprowadzeniu (na różnych poziomach) elementów komicznych, absurdalnych i purnonsensowych (np. metafory i przenoÅ›nie materializujÄ… siÄ™ dosÅ‚ownie). Opowiadanie jest spisanym w formie książki nagraniem magnetofonowym, które w zamierzeniu narratora ma speÅ‚nić kilka funkcji (oczywiÅ›cie o komicznym wydźwiÄ™ku) – jest rodzajem pamiÄ™tnika, sprawozdania, a nawet dysertacji naukowej. Jest spowiedziÄ…, a nawet może stać siÄ™ „dowodem w sprawie”, który ma zapewnić zÅ‚agodzenie kary w przypadku ewentualnego Å›ledztwa. StanisÅ‚aw G. (narrator opowiadania) – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu siÄ™ udaje? Utwór jest przewrotny chociażby ze wzglÄ™du na „metody naukowe”, którymi posÅ‚uguje siÄ™ nasz „badacz”. PrÄ™dzej czy później czytelnik musi zastanowić siÄ™ nad etykÄ… postÄ™powania i ocenÄ… jego zawodowego sukcesu w kategoriach moralnych. Dochodzi do wniosku, że lekkość poruszanych tematów jest pozorna i stanowi maskÄ™ dla raczej niewesoÅ‚ych przemyÅ›leÅ„. W najgÅ‚Ä™bszych warstwach utwór nie tylko rezonuje, ale również odzwierciedla gorzkÄ… dewizÄ™ Maksyma Gorkiego z dramatu pt. „Na dnie”: CZÅOWIEK TO BRZMI DUMNIE... Projekt okÅ‚adki: Karolina Lubaszko
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz CzÅ‚owiek epoki za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
 Narrator opowiadania – Stanisław G. – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu się to udaje? Niezwykły...
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz CzÅ‚owiek epoki za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/E-Beletrystyka
ISBN: 9788366719651
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2021
Â
Narrator opowiadania – Stanisław G. – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu się to udaje?
NiezwykÅ‚y, zaskakujÄ…cy tekst, który wymyka siÄ™ jakimkolwiek klasyfikacjom czy opisom. Można go próbować okreÅ›lić przez takie sÅ‚owa kluczowe jak: horror, wampir, groteska, kpina, nihilizm, samotność, legenda miejska, Å›mierć, bunt, seks, ojciec, matka, egzystencjalizm, maÅ‚a stabilizacja, podwójny cudzysłów, oksymoron, wulgaryzmy, szarganie Å›wiÄ™toÅ›ci. Autor prowadzi swoistÄ… grÄ™ z czytelnikiem – manipuluje nim. Tekst jest swego rodzaju Å‚amigłówkÄ…, labiryntem. Mimo tego dobrze siÄ™ go czyta – wciÄ…ga od pierwszej strony, gdyż sztukÄ™ przykuwania uwagi czytelnika doprowadziÅ‚ IredyÅ„ski do perfekcji. Klimaty obecne w „CzÅ‚owieku epoki†nieodparcie kojarzÄ… siÄ™ z prozÄ… Bruno Schulza, Witolda Gombrowicza i Tadeusza Konwickiego („Nic albo nicâ€) – by wspomnieć tylko polskich autorów.
W „CzÅ‚owieku epoki†nie tylko treść jest oryginalna, odkrywcza, niebanalna. Taki jest również styl tej powieÅ›ci, który, jak zauważa ZdzisÅ‚aw Marcinów, cechuje „barwne przemieszanie jÄ™zyków: od mowy technokratów czy zawodowego żargonu dentystów, grypsery, poprzez wulgaryzmy rodem z żargonu przedmieÅ›cia, parodiÄ™ jÄ™zyka propagandy, filozofii czy strukturalistycznej antropologii, do aluzji i parodii form jÄ™zyka utworów literackichâ€. Jak podaje ten autor recenzje „CzÅ‚owieka epoki†opublikowaÅ‚o blisko czterdziestu recenzentów! [ZdzisÅ‚aw Marcinów,„W puÅ‚apce Oksymoronu. Od maÅ‚ej stabilizacji do narodzin wampira (o CzÅ‚owieku epoki Ireneusza IredyÅ„skiego)â€, Anthropos?, 14-15/2010]
ALEKSANDRA URBAŃCZYK (ksiazkioli.blogspot.com, 2021):
W krzywym zwierciadle.
Groteska, która zrodziła się ze świadomości sprzeczności panujących w otaczającym nas świecie, stała się w XX (i na początku XXI) wieku bardzo popularną kategorią sztuki. Groteska zniekształca obraz rzeczywistości, pozornie odziera go z powagi (wzbudza śmiech podszyty przerażeniem), a jednocześnie wytrąca z utartych kolein myślenia, zmusza odbiorcę do uważniejszego przyjrzenia się światu i dostrzeżenia paradoksów. Taką właśnie rolę spełnia króciutki utwór Ireneusza Iredyńskiego opublikowany w 1971 roku. „Człowiek Epoki†to przewrotne opowiadanie, stanowiące biografię pewnego... wampira. Autor sięgnął po mocno zakotwiczony w kulturze mit wampiryczny, który pozwala twórcom dotykać tematów tabu bądź obnażać najskrytsze obawy i lęki, ale również udowadnia, że ten motyw nie został jeszcze całkowicie wyeksploatowany. Wampir Iredyńskiego nie jest stereotypowy; w jego postaci, jak w lustrze, odbijają się nasze ludzkie słabości. Stał się pretekstem do przedstawienia kondycji współczesnego człowieka. Dodać należy, iż diagnoza pozostaje nadal aktualna.
Podczas lektury uważny odbiorca napotka liczne aluzje literackie, a także pozaliterackie smaczki. Opowiadanie podobno powstaÅ‚o w latach 1967-68, podczas pobytu pisarza w wiÄ™zieniu. IredyÅ„ski nie poczyniÅ‚ staraÅ„, by osadzić akcjÄ™ utworu w kontekÅ›cie historycznym, ani w żadnym konkretnym czasie i miejscu (StolicÄ… opisywanego przez autora Å›wiata jest Oksymoron, a oksymoron oznacza „paradoksâ€, „niedorzecznośćâ€), a jednoczeÅ›nie dosyć skrupulatnie oddaÅ‚ siermiężne warunki PRL-u, Å‚Ä…cznie z symbolicznym odniesieniem do roli cenzury, która utrudniaÅ‚a życie twórcom i publicystom (zmuszaÅ‚a ich do zrÄ™cznoÅ›ci w operowaniu piórem, do gry w aluzje i metafory, do pisania zdaÅ„ z podwójnym dnem, które skrywaÅ‚y ich prawdziwe poglÄ…dy). Czyż powtarzajÄ…ca siÄ™ scena z udziaÅ‚em „czÅ‚onków Ligi Zdrowia Psychicznego†koÅ‚ujÄ…cych nisko nad miastem – nie jest elementem takiej wÅ‚aÅ›nie gry: aluzjÄ… do wszechobecnej gomuÅ‚kowskiej „polityki kulturalnejâ€?
Pomimo zaszyfrowanej symboliki - utwór czyta siÄ™ lekko dziÄ™ki wprowadzeniu (na różnych poziomach) elementów komicznych, absurdalnych i purnonsensowych (np. metafory i przenoÅ›nie materializujÄ… siÄ™ dosÅ‚ownie). Opowiadanie jest spisanym w formie książki nagraniem magnetofonowym, które w zamierzeniu narratora ma speÅ‚nić kilka funkcji (oczywiÅ›cie o komicznym wydźwiÄ™ku) – jest rodzajem pamiÄ™tnika, sprawozdania, a nawet dysertacji naukowej. Jest spowiedziÄ…, a nawet może stać siÄ™ „dowodem w sprawieâ€, który ma zapewnić zÅ‚agodzenie kary w przypadku ewentualnego Å›ledztwa.
StanisÅ‚aw G. (narrator opowiadania) – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu siÄ™ udaje? Utwór jest przewrotny chociażby ze wzglÄ™du na „metody naukoweâ€, którymi posÅ‚uguje siÄ™ nasz „badaczâ€. PrÄ™dzej czy później czytelnik musi zastanowić siÄ™ nad etykÄ… postÄ™powania i ocenÄ… jego zawodowego sukcesu w kategoriach moralnych. Dochodzi do wniosku, że lekkość poruszanych tematów jest pozorna i stanowi maskÄ™ dla raczej niewesoÅ‚ych przemyÅ›leÅ„. W najgÅ‚Ä™bszych warstwach utwór nie tylko rezonuje, ale również odzwierciedla gorzkÄ… dewizÄ™ Maksyma Gorkiego z dramatu pt. „Na dnieâ€: CZÅOWIEK TO BRZMI DUMNIE...
Projekt okładki: Karolina Lubaszko
Â
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz CzÅ‚owiek epoki za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Narrator opowiadania – Stanisław G. – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu się to udaje? Niezwykły, ...
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz CzÅ‚owiek epoki za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/E-Beletrystyka
ISBN: 9788366719651
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2021
Narrator opowiadania – Stanisław G. – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu się to udaje?
NiezwykÅ‚y, zaskakujÄ…cy tekst, który wymyka siÄ™ jakimkolwiek klasyfikacjom czy opisom. Można go próbować okreÅ›lić przez takie sÅ‚owa kluczowe jak: horror, wampir, groteska, kpina, nihilizm, samotność, legenda miejska, Å›mierć, bunt, seks, ojciec, matka, egzystencjalizm, maÅ‚a stabilizacja, podwójny cudzysłów, oksymoron, wulgaryzmy, szarganie Å›wiÄ™toÅ›ci. Autor prowadzi swoistÄ… grÄ™ z czytelnikiem – manipuluje nim. Tekst jest swego rodzaju Å‚amigłówkÄ…, labiryntem. Mimo tego dobrze siÄ™ go czyta – wciÄ…ga od pierwszej strony, gdyż sztukÄ™ przykuwania uwagi czytelnika doprowadziÅ‚ IredyÅ„ski do perfekcji. Klimaty obecne w „CzÅ‚owieku epoki†nieodparcie kojarzÄ… siÄ™ z prozÄ… Bruno Schulza, Witolda Gombrowicza i Tadeusza Konwickiego („Nic albo nicâ€) – by wspomnieć tylko polskich autorów.
W „CzÅ‚owieku epoki†nie tylko treść jest oryginalna, odkrywcza, niebanalna. Taki jest również styl tej powieÅ›ci, który, jak zauważa ZdzisÅ‚aw Marcinów, cechuje „barwne przemieszanie jÄ™zyków: od mowy technokratów czy zawodowego żargonu dentystów, grypsery, poprzez wulgaryzmy rodem z żargonu przedmieÅ›cia, parodiÄ™ jÄ™zyka propagandy, filozofii czy strukturalistycznej antropologii, do aluzji i parodii form jÄ™zyka utworów literackichâ€. Jak podaje ten autor recenzje „CzÅ‚owieka epoki†opublikowaÅ‚o blisko czterdziestu recenzentów! [ZdzisÅ‚aw Marcinów,„W puÅ‚apce Oksymoronu. Od maÅ‚ej stabilizacji do narodzin wampira (o CzÅ‚owieku epoki Ireneusza IredyÅ„skiego)â€, Anthropos?, 14-15/2010]
ALEKSANDRA URBAŃCZYK (ksiazkioli.blogspot.com, 2021):
W krzywym zwierciadle.
Groteska, która zrodziła się ze świadomości sprzeczności panujących w otaczającym nas świecie, stała się w XX (i na początku XXI) wieku bardzo popularną kategorią sztuki. Groteska zniekształca obraz rzeczywistości, pozornie odziera go z powagi (wzbudza śmiech podszyty przerażeniem), a jednocześnie wytrąca z utartych kolein myślenia, zmusza odbiorcę do uważniejszego przyjrzenia się światu i dostrzeżenia paradoksów. Taką właśnie rolę spełnia króciutki utwór Ireneusza Iredyńskiego opublikowany w 1971 roku. „Człowiek Epoki†to przewrotne opowiadanie, stanowiące biografię pewnego... wampira. Autor sięgnął po mocno zakotwiczony w kulturze mit wampiryczny, który pozwala twórcom dotykać tematów tabu bądź obnażać najskrytsze obawy i lęki, ale również udowadnia, że ten motyw nie został jeszcze całkowicie wyeksploatowany. Wampir Iredyńskiego nie jest stereotypowy; w jego postaci, jak w lustrze, odbijają się nasze ludzkie słabości. Stał się pretekstem do przedstawienia kondycji współczesnego człowieka. Dodać należy, iż diagnoza pozostaje nadal aktualna.
Podczas lektury uważny odbiorca napotka liczne aluzje literackie, a także pozaliterackie smaczki. Opowiadanie podobno powstaÅ‚o w latach 1967-68, podczas pobytu pisarza w wiÄ™zieniu. IredyÅ„ski nie poczyniÅ‚ staraÅ„, by osadzić akcjÄ™ utworu w kontekÅ›cie historycznym, ani w żadnym konkretnym czasie i miejscu (StolicÄ… opisywanego przez autora Å›wiata jest Oksymoron, a oksymoron oznacza „paradoksâ€, „niedorzecznośćâ€), a jednoczeÅ›nie dosyć skrupulatnie oddaÅ‚ siermiężne warunki PRL-u, Å‚Ä…cznie z symbolicznym odniesieniem do roli cenzury, która utrudniaÅ‚a życie twórcom i publicystom (zmuszaÅ‚a ich do zrÄ™cznoÅ›ci w operowaniu piórem, do gry w aluzje i metafory, do pisania zdaÅ„ z podwójnym dnem, które skrywaÅ‚y ich prawdziwe poglÄ…dy). Czyż powtarzajÄ…ca siÄ™ scena z udziaÅ‚em „czÅ‚onków Ligi Zdrowia Psychicznego†koÅ‚ujÄ…cych nisko nad miastem – nie jest elementem takiej wÅ‚aÅ›nie gry: aluzjÄ… do wszechobecnej gomuÅ‚kowskiej „polityki kulturalnejâ€?
Pomimo zaszyfrowanej symboliki - utwór czyta siÄ™ lekko dziÄ™ki wprowadzeniu (na różnych poziomach) elementów komicznych, absurdalnych i purnonsensowych (np. metafory i przenoÅ›nie materializujÄ… siÄ™ dosÅ‚ownie). Opowiadanie jest spisanym w formie książki nagraniem magnetofonowym, które w zamierzeniu narratora ma speÅ‚nić kilka funkcji (oczywiÅ›cie o komicznym wydźwiÄ™ku) – jest rodzajem pamiÄ™tnika, sprawozdania, a nawet dysertacji naukowej. Jest spowiedziÄ…, a nawet może stać siÄ™ „dowodem w sprawieâ€, który ma zapewnić zÅ‚agodzenie kary w przypadku ewentualnego Å›ledztwa.
StanisÅ‚aw G. (narrator opowiadania) – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu siÄ™ udaje? Utwór jest przewrotny chociażby ze wzglÄ™du na „metody naukoweâ€, którymi posÅ‚uguje siÄ™ nasz „badaczâ€. PrÄ™dzej czy później czytelnik musi zastanowić siÄ™ nad etykÄ… postÄ™powania i ocenÄ… jego zawodowego sukcesu w kategoriach moralnych. Dochodzi do wniosku, że lekkość poruszanych tematów jest pozorna i stanowi maskÄ™ dla raczej niewesoÅ‚ych przemyÅ›leÅ„. W najgÅ‚Ä™bszych warstwach utwór nie tylko rezonuje, ale również odzwierciedla gorzkÄ… dewizÄ™ Maksyma Gorkiego z dramatu pt. „Na dnieâ€: CZÅOWIEK TO BRZMI DUMNIE...
Projekt okładki: Karolina Lubaszko
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz CzÅ‚owiek epoki za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Narrator opowiadania – Stanisław G. – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu się to udaje? Niezwykły, ...
Cena: 16.90 zł
Sklep: virtualo.pl
Kup teraz CzÅ‚owiek epoki za 16.90 zł w księgarni virtualo.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: E-booki/E-Beletrystyka
ISBN: 9788366719651
Waga: b/d kg
Rok wydania: 2021
Narrator opowiadania – Stanisław G. – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu się to udaje?
NiezwykÅ‚y, zaskakujÄ…cy tekst, który wymyka siÄ™ jakimkolwiek klasyfikacjom czy opisom. Można go próbować okreÅ›lić przez takie sÅ‚owa kluczowe jak: horror, wampir, groteska, kpina, nihilizm, samotność, legenda miejska, Å›mierć, bunt, seks, ojciec, matka, egzystencjalizm, maÅ‚a stabilizacja, podwójny cudzysłów, oksymoron, wulgaryzmy, szarganie Å›wiÄ™toÅ›ci. Autor prowadzi swoistÄ… grÄ™ z czytelnikiem – manipuluje nim. Tekst jest swego rodzaju Å‚amigłówkÄ…, labiryntem. Mimo tego dobrze siÄ™ go czyta – wciÄ…ga od pierwszej strony, gdyż sztukÄ™ przykuwania uwagi czytelnika doprowadziÅ‚ IredyÅ„ski do perfekcji. Klimaty obecne w „CzÅ‚owieku epoki†nieodparcie kojarzÄ… siÄ™ z prozÄ… Bruno Schulza, Witolda Gombrowicza i Tadeusza Konwickiego („Nic albo nicâ€) – by wspomnieć tylko polskich autorów.
W „CzÅ‚owieku epoki†nie tylko treść jest oryginalna, odkrywcza, niebanalna. Taki jest również styl tej powieÅ›ci, który, jak zauważa ZdzisÅ‚aw Marcinów, cechuje „barwne przemieszanie jÄ™zyków: od mowy technokratów czy zawodowego żargonu dentystów, grypsery, poprzez wulgaryzmy rodem z żargonu przedmieÅ›cia, parodiÄ™ jÄ™zyka propagandy, filozofii czy strukturalistycznej antropologii, do aluzji i parodii form jÄ™zyka utworów literackichâ€. Jak podaje ten autor recenzje „CzÅ‚owieka epoki†opublikowaÅ‚o blisko czterdziestu recenzentów! [ZdzisÅ‚aw Marcinów,„W puÅ‚apce Oksymoronu. Od maÅ‚ej stabilizacji do narodzin wampira (o CzÅ‚owieku epoki Ireneusza IredyÅ„skiego)â€, Anthropos?, 14-15/2010]
ALEKSANDRA URBAŃCZYK (ksiazkioli.blogspot.com, 2021):
W krzywym zwierciadle.
Groteska, która zrodziła się ze świadomości sprzeczności panujących w otaczającym nas świecie, stała się w XX (i na początku XXI) wieku bardzo popularną kategorią sztuki. Groteska zniekształca obraz rzeczywistości, pozornie odziera go z powagi (wzbudza śmiech podszyty przerażeniem), a jednocześnie wytrąca z utartych kolein myślenia, zmusza odbiorcę do uważniejszego przyjrzenia się światu i dostrzeżenia paradoksów. Taką właśnie rolę spełnia króciutki utwór Ireneusza Iredyńskiego opublikowany w 1971 roku. „Człowiek Epoki†to przewrotne opowiadanie, stanowiące biografię pewnego... wampira. Autor sięgnął po mocno zakotwiczony w kulturze mit wampiryczny, który pozwala twórcom dotykać tematów tabu bądź obnażać najskrytsze obawy i lęki, ale również udowadnia, że ten motyw nie został jeszcze całkowicie wyeksploatowany. Wampir Iredyńskiego nie jest stereotypowy; w jego postaci, jak w lustrze, odbijają się nasze ludzkie słabości. Stał się pretekstem do przedstawienia kondycji współczesnego człowieka. Dodać należy, iż diagnoza pozostaje nadal aktualna.
Podczas lektury uważny odbiorca napotka liczne aluzje literackie, a także pozaliterackie smaczki. Opowiadanie podobno powstaÅ‚o w latach 1967-68, podczas pobytu pisarza w wiÄ™zieniu. IredyÅ„ski nie poczyniÅ‚ staraÅ„, by osadzić akcjÄ™ utworu w kontekÅ›cie historycznym, ani w żadnym konkretnym czasie i miejscu (StolicÄ… opisywanego przez autora Å›wiata jest Oksymoron, a oksymoron oznacza „paradoksâ€, „niedorzecznośćâ€), a jednoczeÅ›nie dosyć skrupulatnie oddaÅ‚ siermiężne warunki PRL-u, Å‚Ä…cznie z symbolicznym odniesieniem do roli cenzury, która utrudniaÅ‚a życie twórcom i publicystom (zmuszaÅ‚a ich do zrÄ™cznoÅ›ci w operowaniu piórem, do gry w aluzje i metafory, do pisania zdaÅ„ z podwójnym dnem, które skrywaÅ‚y ich prawdziwe poglÄ…dy). Czyż powtarzajÄ…ca siÄ™ scena z udziaÅ‚em „czÅ‚onków Ligi Zdrowia Psychicznego†koÅ‚ujÄ…cych nisko nad miastem – nie jest elementem takiej wÅ‚aÅ›nie gry: aluzjÄ… do wszechobecnej gomuÅ‚kowskiej „polityki kulturalnejâ€?
Pomimo zaszyfrowanej symboliki - utwór czyta siÄ™ lekko dziÄ™ki wprowadzeniu (na różnych poziomach) elementów komicznych, absurdalnych i purnonsensowych (np. metafory i przenoÅ›nie materializujÄ… siÄ™ dosÅ‚ownie). Opowiadanie jest spisanym w formie książki nagraniem magnetofonowym, które w zamierzeniu narratora ma speÅ‚nić kilka funkcji (oczywiÅ›cie o komicznym wydźwiÄ™ku) – jest rodzajem pamiÄ™tnika, sprawozdania, a nawet dysertacji naukowej. Jest spowiedziÄ…, a nawet może stać siÄ™ „dowodem w sprawieâ€, który ma zapewnić zÅ‚agodzenie kary w przypadku ewentualnego Å›ledztwa.
StanisÅ‚aw G. (narrator opowiadania) – postanawia w sposób naukowy dowieść istnienia wampirów. Czy mu siÄ™ udaje? Utwór jest przewrotny chociażby ze wzglÄ™du na „metody naukoweâ€, którymi posÅ‚uguje siÄ™ nasz „badaczâ€. PrÄ™dzej czy później czytelnik musi zastanowić siÄ™ nad etykÄ… postÄ™powania i ocenÄ… jego zawodowego sukcesu w kategoriach moralnych. Dochodzi do wniosku, że lekkość poruszanych tematów jest pozorna i stanowi maskÄ™ dla raczej niewesoÅ‚ych przemyÅ›leÅ„. W najgÅ‚Ä™bszych warstwach utwór nie tylko rezonuje, ale również odzwierciedla gorzkÄ… dewizÄ™ Maksyma Gorkiego z dramatu pt. „Na dnieâ€: CZÅOWIEK TO BRZMI DUMNIE...
Projekt okładki: Karolina Lubaszko