Cena: 21.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Bunt mÅ‚odzieÅ„czy. Uwarunkowania. Formy. Skutki za 21.00 zł w księgarni lideria.pl
Książka Anny Oleszkowicz jest pierwszą w języku polskim tak obszerną monografią poświęconą buntowi z punktu widzenia psychologicznych mechani...
zobacz więcej informacji
Cena: 21.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Bunt mÅ‚odzieÅ„czy. Uwarunkowania. Formy. Skutki za 21.00 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Scholar Sp Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: 9788373831803
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Książka Anny Oleszkowicz jest pierwszą w języku polskim tak obszerną monografią poświęconą buntowi z punktu widzenia psychologicznych mechanizmów rozwojowych. O buncie mówi się często przy okazji różnych problemów wychowawczych, wskazuje jako oczywisty i trwały element relacji młodego człowieka ze społeczeństwem, ale niewiele jest opracowań, które w sposób pogłębiony i systematyczny omawiałyby jego rolę w procesie kształtowania tożsamości i indywidualności młodych ludzi wkraczających w dorosłość. Na podkreślenie zasługują dwa wątki szerzej rozwinięte przez Autorkę od strony teoretycznej i poparte badaniami empirycznymi. Pierwszym z nich jest kwestia buntu wewnętrznego (nieujawnianego, tłumionego w sobie aktu sprzeciwu), który - jak potwierdzają badania -jest zjawiskiem w dużym stopniu negatywnym i niepożądanym z punktu widzenia korzyści rozwojowych młodego człowieka. Drugi wątek wskazuje na wiele pozytywnych, wręcz konstruktywnych i twórczych aspektów buntu młodzieńczego (związanych zarówno z jego przejawami, jak i funkcjami), co pozwala Czytelnikowi wyjść poza stereotyp buntu kojarzonego głównie z nieposłuszeństwem i krnąbrnością młodych ludzi.
Spis treści
Spis tabel, rycin i wykresów 9 Wprowadzenie 11 Część I Charakterystyka buntu młodzieńczego Rozdział 1. Bunt jako zjawisko społeczne. Kontestacja 16 1.1. Kontestacja a bunt 18 1.2. Bunt społeczny a dewiacja pozytywna 20 1.2.1. Bunt jako reakcja na anomię społeczną– koncepcja Roberta Mertona 24 1.2.1.1. Pojęcie anomii 24 1.2.1.2. Bunt jako reakcja przystosowawcza 26 Rozdział 2. Bunt indywidualny – charakterystyka zjawiska 31 2.1. Człowiek absurdalny i człowiek zbuntowany – koncepcja Alberta Camusa 31 2.1.1. Istota buntu w ujęciu Camusa 33 2.1.2. Cechy buntu w ujęciu Camusa 34 2.2. Negatywizm w teorii psychologicznej zmiany ukierunkowania(psychological reversal) Michaela Aptera 39 2.2.1. Założenia teorii 39 2.2.2. Miejsce negatywizmu w teorii reversal 43 2.2.3. Związek wymiaru konformizm – negatywizm z wymiarem telic – paratelic 49 2.2.4. Empiryczne ustalenia dotyczące wymiaru konformizm – negatywizm 52 2.2.5. Kilka słów o autonegatywizmie 55 Rozdział 3. Bunt młodzieńczy jako zjawisko psychologiczne – ujęcie własne 59 3.1. Definicja buntu 59 3.2. Formy buntu: zewnętrzna i wewnętrzna 62 3.3. Rodzaje buntu, czyli przeciw komu i ze względu na co buntuje się młodzież 69 3.3.1. Przedmiot buntu 69 3.3.2. Bunt egocentryczny vs. bunt altruistyczny 70 3.4. Atrybuty buntu młodzieńczego 72 3.5. Pomiar buntu młodzieńczego – metoda własna 72 3.6. Wewnętrzne zależności w obrębie buntu młodzieńczego 78 3.7. Płeć a rodzaje i przejawy buntu młodzieńczego 81 Rozdział 4. Rola buntu młodzieńczego w kształtowaniu się poczucia tożsamości 86 4.1. Rozwojowe mechanizmy buntu młodzieńczego 86 4.1.1. Mechanizm I 86 4.1.2. Mechanizm II 89 4.1.3. Mechanizm III 91 4.1.4. Mechanizm IV 94 4.1.5. Próba empirycznej weryfikacji rozwojowych mechanizmów buntu młodzieńczego 101 4.2. Funkcje buntu 108 4.3. Pozytywne i negatywne aspekty buntu młodzieńczego i ich teoretyczne kryteria 112 4.3.1. Kryterium I – istota buntu 112 4.3.2. Kryterium II – skutki dla rozwoju jednostki 115 4.3.3. Kryterium III – przejawy buntu 121 4.3.4. Kryterium IV – skutki społeczne 122 Część II Osobowościowe i temperamentalne uwarunkowania buntu młodzieńczego Rozdział 1. Bunt młodzieńczy a Wielka Piątka i temperament 128 1.1. Założenia teoretyczne 129 1.2. Metody kwestionariuszowe wykorzystane w badaniu 134 1.3. Formy buntu młodzieńczego a czynniki osobowościowe i temperamentalne 134 1.3.1. Pytania badawcze i hipotezy 135 1.3.2. Przebieg badania 137 1.3.3. Wyniki 137 1.4. Sposoby przejawiania się buntu a czynniki osobowościowe i temperamentalne 141 1.4.1. Pytania badawcze i hipotezy 141 1.4.2. Wyniki 144 1.5. Interpretacja uzyskanych wyników 148 1.6. Podsumowanie 151 Rozdział 2. Bunt młodzieńczy a sposób przeżywania siebie w okresie adolescencji 153 2.1. Założenia teoretyczne 154 2.2. Metody kwestionariuszowe wykorzystane w badaniu 167 2.3. Formy buntu młodzieńczego a sposób przeżywania siebie w okresie adolescencji 171 2.3.1. Pytania badawcze i hipotezy 172 2.3.2. Przebieg badania 173 2.3.3. Wyniki 173 2.4. Sposoby przejawiania buntu a przeżywanie siebie w okresie adolescencji 177 2.4.1. Problemy badawcze i hipotezy 178 2.4.2. Wyniki 178 2.5. Interpretacja uzyskanych wyników 181 2.6. Podsumowanie 189 Rozdział 3. Pozytywne i negatywne aspekty buntu i ich uwarunkowania w świetle badań empirycznych 191 3.1. Psychologiczne mechanizmy buntu altruistycznego – próba rozpoznania 191 3.1.1. Empiryczne korelaty buntu altruistycznego 196 3.2. Bunt wewnętrzny i jego korelaty 202 3.3. Psychologiczne uwarunkowania sposobów przejawiania buntu młodzieńczego 206 3.3.1. Empiryczne korelaty zachowań agresywnych/destrukcyjnych 207 3.3.2. Empiryczne korelaty zachowań nieagresywnych/konstruktywnych 210 Uwagi krytyczne i wnioski 213 Zamiast zakończenia 216 Summary 222 Bibliografia 224 Indeks nazwisk 237 Aneks 242
KUP TERAZ