Cena: 32.25 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Obrazy w umyÅ›le za 32.25 zł w księgarni lideria.pl
Pytania o to, czym jest wyobraźnia i jakie pełni funkcje w życiu człowieka, należały do kanonu podstawowych problemów filozoficznych, stawi...
zobacz więcej informacji
Cena: 32.25 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Obrazy w umyÅ›le za 32.25 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Scholar Sp Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: 9788373832466
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Pytania o to, czym jest wyobraźnia i jakie pełni funkcje w życiu człowieka, należały do kanonu podstawowych problemów filozoficznych, stawianych przez myślicieli od czasów Platona i Arystotelesa. Na przełomie XIX i XX wieku psychologowie na krótko podjęli próbę empirycznej eksploracji tego zjawiska, ale gwałtowny rozwój behawioryzmu niemal całkowicie odwrócił ich uwagę od wyobraźni. Dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku wyobraźnia ponownie wzbudziła ogromne zainteresowanie. (...)
Obecnie większość psychologów zgadza się co do dwóch spraw. Po pierwsze, że wyobraźnia jest pierwotnym, umysłowym mechanizmem generowania obrazów wizualnych w sytuacji, gdy wyobrażany obiekt nie jest aktualnie rejestrowany za pomocą zmysłów. I po drugie, że neuroanatomiczne szlaki wzrokowe, które są odpowiedzialne za percepcję wizualną, są także intensywnie wykorzystywane podczas procesów wyobrażeniowych. (...)
W niniejszej książce zebraliÅ›my owoce naszych poszukiwaÅ„ zmierzajÄ…cych do zrozumienia, czym jest wyobraźnia. DotknÄ™liÅ›my w niej wielu zagadnieÅ„, m.in. percepcji wzrokowej, sztuk wizualnych, neuronauki i perswazji. Każda z tych perspektyw odkrywa nieco inny aspekt wyobraźni. (...)Â
tak o książce Piotr Francuz (fragmenty wstępu).
Książka adresowana do wykładowców i studentów nauk społecznych, zwłaszcza psychologii i socjologii, a także kierunków artystycznych, medycyny i filozofii.
Autorzy tomu:
Piotr Francuz, DobrosÅ‚aw BagiÅ„ski, JarosÅ‚aw Janowski, Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz, Bibianna BaÅ‚aj, PaweÅ‚ Fortuna, Marcin Åatkowski, Oleg Gorbaniuk, Ewelina SoszyÅ„ska.
Spis treści
Wprowadzenie – Piotr Francuz 11 DobrosÅ‚aw BagiÅ„ski, Piotr Francuz; I. W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych 19 1. Komunikacja wizualna 19 2. Kody wizualne 20 3. KsztaÅ‚t obiektu wizualnego 21 4. Figura jako pojÄ™cie obiektu wizualnego 23 5. Morfologia, struktura i kontekst jako skÅ‚adowe pojÄ™cia obiektu wizualnego 26 5.1. Morfologia 27 5.2. Struktura 27 5.3. Kontekst 30 6. Figura jako narzÄ™dzie organizowania przestrzeni 31 7. Strukturalne cechy ksztaÅ‚tu figury 36 7.1. Pojedynczość 37 7.2. Pryncypialność (uchwytność zasady) 38 7.3. Integralność (kompletność) 39 8. ZakoÅ„czenie 41 Bibliografia 42 Piotr Francuz, DobrosÅ‚aw BagiÅ„ski; II. WÅ‚asnoÅ›ci ksztaÅ‚tów jako podstawa kodów wizualnych 45 1. Eksperyment 47 2. Metoda 48 2.1. Osoby badane 48 2.2. MateriaÅ‚y 48 2.3. Procedura 50 3. Wyniki 51 4. Interpretacja wyników 60 Bibliografia 61 JarosÅ‚aw Janowski; III. Przedstawienia wyobrażonej przestrzeni na obrazach 63 1. Widzenie gÅ‚Ä™bi na obrazach 64 1.1. Percepcja bezpoÅ›rednia i poÅ›rednia 64 1.2. Widzenie stereopsyjne 66 1.3. Pozastereopsyjne zÅ‚udzenie gÅ‚Ä™bi 67 1.4. Pozastereopsyjne wskaźniki gÅ‚Ä™bi zastosowane w perspektywie 68 1.5. Perspektywa jako powiÄ…zanie transpozycji i porównywania wielkoÅ›ci 80 1.6. Mechanizmy zÅ‚udzenia gÅ‚Ä™bi niezwiÄ…zane z perspektywÄ… 83 1.7. Pozastereopsyjne mechanizmy zÅ‚udzenia gÅ‚Ä™bi zwiÄ…zane z ruchem 91 1.8. Przyczyny przemian w obrazowaniu 92 2. Perspektywa jako poprawna forma przedstawiania wyobrażeÅ„ 95 2.1. Na czym polega odwzorowanie perspektywiczne? 95 2.2. Teorie kwestionujÄ…ce perspektywÄ™ jako poprawny zapis widzenia 96 2.3. Perspektywa jako jÄ™zyk 99 Bibliografia 109 Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz; IV. Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni 111 1. Neuroestetyczne badania nad sztukÄ… 111 1.1. Czym jest neuroestetyka? 111 1.2. Zadania i cele badawcze neuroestetyki 111 1.3. Niektóre badania neuroestetyczne: wyniki 112 2. Jak mózg/umysÅ‚ przetwarza informacjÄ™ na temat dzieÅ‚a sztuki? 113 2.1. O specyfice artystycznie spreparowanego bodźca 114 2.2. Jak mózg przetwarza informacjÄ™ o bodźcu wzrokowym? 116 2.3. Różnice miÄ™dzy przetwarzaniem informacji o bodźcu zwykÅ‚ym i artystycznie przetworzonym 119 3. Typologia artystycznych bodźców i reakcji wizualnych 121 3.1. Bodziec iluzyjny 122 3.2. Bodziec niejednoznaczny 124 3.3. Bodziec wyolbrzymiony 127 3.4. Bodziec relacyjny 129 3.5. Bodziec empatyzujÄ…cy 132 4. Wyobraźnia estetyczna 135 5. Neuropsychologia zachowaÅ„ artystycznych 140 6. Podsumowanie 144 Bibliografia 144 Piotr Francuz; V. Teoria wyobraźni Stephena Kosslyna. Próba reinterpretacji 149 1. Krótka historia debaty na temat wyobraźni 149 2. ZaÅ‚ożenia teorii wyobraźni Stephena Kosslyna 155 2.1. Bufor wizualny 156 2.2. Przetwarzanie wÅ‚asnoÅ›ci obiektu i wÅ‚asnoÅ›ci przestrzeni 157 2.3. Pamięć asocjacyjna 159 2.4. System przerzucania informacji (information shunting) 159 2.5. ModuÅ‚y: przesuniÄ™cia uwagi (attention shifting) i torowania góra-dół (top-down priming) 160 3. Krytyczna analiza teorii wyobraźni Stephena Kosslyna 161 3.1. WejÅ›cie do systemu 161 3.2. Czy mózg oglÄ…da wytwarzane przez siebie mapy topograficzne? 162 3.3. Oddolne i odgórne sterowanie oknem uwagi 165 3.4. Hipoteza holograficznego szkicu pierwotnego w emulatorze percepcyjnym 170 3.5. O neuroanatomicznych podstawach rozpoznawania obiektów wizualnych i typologii wyobrażeÅ„ 174 3.6. JakÄ… rolÄ™ w powstawaniu wyobrażeÅ„ odgrywajÄ… pÅ‚aty czoÅ‚owe? 177 4. W kierunku teorii wyobraźni 179 ZakoÅ„czenie 183 Bibliografia 185 Piotr Markiewicz; VI. Procesy wyobraźni w modelu mózgowia jako systemu zamkniÄ™tego 191 1. Mózgowie jako system izolowany 191 2. Dlaczego żachwa zjada swój mózg? 192 3. Neuronauka i model mózgu 193 3.1. Autonomia ukÅ‚adu nerwowego 194 3.2. Przedsensoryczne dyspozycje mózgowia 195 3.3. Niezależność mózgowia od stymulacji sensorycznej 196 4. Dane empiryczne i ich interpretacja 197 5. WÄ…tpliwoÅ›ci 200 6. W kierunku wyobraźni jako systemu symulacji 201 Bibliografia 204 Piotr Francuz; VII. Wyobraźnia jako wytwór aktywnoÅ›ci mózgowego emulatora procesów motorycznych i percepcyjnych 207 1. Tradycyjne modele kontroli zachowaÅ„ motorycznych 210 2. Model kontroli zachowania motorycznego za poÅ›rednictwem emulatora ruchu 212 3. Filtr Kalmana 216 4. Wyobraźnia motoryczna 221 5. Wyobraźnia wzrokowa 223 6. Modalny i amodalny emulator 224 7. Percepcja 226 Podsumowanie 227 Bibliografia 229 Bibianna BaÅ‚aj; VIII. UmysÅ‚owa symulacja z wykorzystaniem wyobraźni motorycznej. PrzeglÄ…d teorii i badaÅ„ 231 1. Czym jest symulacja motoryczna? 232 2. Czego dotyczy symulacja? BezpoÅ›rednie poÅ‚Ä…czenie miÄ™dzy percepcjÄ… a dziaÅ‚aniem 234 3. Skuteczność wyobrażeniowego treningu motorycznego 235 4. Efekt interakcji postawy ciaÅ‚a i zadania wyobrażeniowego 239 5. Rozróżnienie czynnoÅ›ci na wÅ‚asne i cudze 242 Podsumowanie 245 Bibliografia 246 PaweÅ‚ Fortuna; IX. Zmiana przekonaÅ„ w wyimaginowanym Å›wiecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej 249 1. ZaÅ‚ożenia modelu wyobrażeniowego przenoszenia siÄ™ w narracjÄ™ (TIM). 251 1.1. PobudzajÄ…ce wyobraźniÄ™ odbiorców przekazy narracyjne 252 1.2. Przenoszenie siÄ™ w Å›wiat narracji a zmiana przekonaÅ„ odbiorcy komunikatu 254 1.3. Czynniki wpÅ‚ywajÄ…ce na uleganie przeniesieniu w Å›wiat narracji 256 2. Empiryczne potwierdzenie zaÅ‚ożeÅ„ koncepcji TIM 257 3. TIM a dwutorowe modele komunikacji perswazyjnej 260 4. Alternatywne wyjaÅ›nienia roli wyobraźni w perswazji narracyjnej – heurystyka symulacji 263 5. Wnioski koÅ„cowe 266 Bibliografia 267 Marcin Åatkowski, Oleg Gorbaniuk, PaweÅ‚ Fortuna; X. WpÅ‚yw instrukcji wyobrażeniowej i narracyjnej formy komunikatu na skuteczność reklamy prasowej 271 1. Instrukcja wyobrażeniowa a skuteczność reklamy 272 2. Narracyjna forma przekazu 276 3. Pytania i hipotezy badawcze 279 4. Metoda 281 4.1. Zmienne niezależne 281 4.2. Zmienne zależne 282 4.3. Osoby badane i przebieg badaÅ„ 282 5. Wyniki 283 5.1. ZapamiÄ™tywanie treÅ›ci reklamy 283 5.2. Postawa wobec reklamy i wizerunek marki 285 6. Dyskusja 285 Bibliografia 287 Ewelina SoszyÅ„ska, Piotr Francuz; XI. WpÅ‚yw aktywizacji wyobraźni na myÅ›lenie dywergencyjne oraz na odbiór wrażeÅ„ pÅ‚ynÄ…cych z ciaÅ‚a 291 1. Techniki wizualizacyjne 291 2. Rola instrukcji wyobrażeniowych w aktywizacji wyobraźni 292 2.1. Rola aktora i obserwatora w wyobrażeniu 293 2.2. Werbalizacja wyobrażeÅ„ 294 3. WpÅ‚yw wyobraźni na myÅ›lenie dywergencyjne 295 4. Znaczenie wyobraźni dla odbioru wrażeÅ„ pÅ‚ynÄ…cych z ciaÅ‚a 297 5. Problem i hipotezy badawcze 298 6. Metoda 300 6.1. MateriaÅ‚y 300 6.2. Osoby badane i przebieg badaÅ„ 300 7. Wyniki 301 7.1. WpÅ‚yw aktywizacji wyobraźni na myÅ›lenie dywergencyjne 301 7.2. WpÅ‚yw aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeÅ„ pÅ‚ynÄ…cych z ciaÅ‚a 306 8. Dyskusja 307 8.1. WpÅ‚yw aktywizacji wyobraźni na myÅ›lenie dywergencyjne 307 8.2. WpÅ‚yw aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeÅ„ pÅ‚ynÄ…cych z ciaÅ‚a 308 Bibliografia 310 ZaÅ‚Ä…cznik 1 313 ZaÅ‚Ä…cznik 2 314 ŹródÅ‚a i opisy rycin 315 Indeks nazwisk 319
KUP TERAZ