Cena: 24.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice za 24.00 zł w księgarni lideria.pl
Psychologia i pedagogika są naukami empirycznymi, a to oznacza, że jedyną drogą wprowadzenia do nich nowych twierdzeń i teorii jest konfrontacja ...
zobacz więcej informacji
Cena: 24.00 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice za 24.00 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Naukowe Scholar Sp Wydawnictwo
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: 9788373832961
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Psychologia i pedagogika są naukami empirycznymi, a to oznacza, że jedyną drogą wprowadzenia do nich nowych twierdzeń i teorii jest konfrontacja z danymi empirycznymi. Powtarzalność badań stanowi istotną cechę poznania naukowego. Metoda eksperymentu jest taką metodą, która pozwala na powtarzalność badania, czyniąc je intersubiektywnie komunikowalnym oraz intersubiektywnie kontrolowalnym i dostarcza wiedzy o najwyższym stopniu pewności. Podręcznik wprowadza Czytelnika – studenta psychologii, pedagogiki i dyscyplin pokrewnych (np. socjologii) – w podstawy eksperymentu zarówno laboratoryjnego, jak i terenowego, opartego na porównaniach dwugrupowych i na porównaniach wielogrupowych (odwołującego się do statystycznego modelu analizy wariancji). Obejmuje on pewne „minimum†metodologiczne, którego opanowanie przez Czytelnika umożliwia poprawne zaplanowanie i przeprowadzenie badań eksperymentalnych. Autor włożył wiele wysiłku, aby te skomplikowane zagadnienia wyłożyć w sposób systematyczny i przystępny dla osób z podstawowym przygotowaniem statystycznym.
Spis treści
WPROWADZENIE 9 ROZDZIAÅ 1. OSOBLIWOÅšCI EKSPERYMENTU W BADANIACH PSYCHOLOGICZNYCH I PEDAGOGICZNYCH – UWAGI WPROWADZAJÄ„CE 13 1.1. Pięć zasadniczych punktów 13 1.2. Eksperyment a teoria – zasada niesprzecznoÅ›ci paradygmatycznej 14 1.3. Pomiar zmiennych a teoria – zasada zgodnoÅ›ci pomiaru zmiennych i teorii psychologicznej 16 1.4. Metodologiczne i psychologiczne kryteria dobroci planu eksperymentalnego 17 1.4.1. Kryteria metodologiczne 18 1.4.2. Kryteria psychologiczne 19 1.5. Eksperyment i interpretacja jego rezultatów – zasada zgodnoÅ›ci rezultatu eksperymentu i teorii psychologicznej 21 1.6. Wnioski 22 Podstawowe pojÄ™cia 25 Literatura zalecana 26 ROZDZIAÅ 2. EKSPERYMENT – PODSTAWOWE POJĘCIA I ZAÅOÅ»ENIA 27 2.1. Zmienna 27 2.2. Zmienność i wariancja jako jej miara. Rozbicie wariancji caÅ‚kowitej na wariancje czÄ…stkowe 37 2.3. Istotność 46 2.4. Kontrola 47 2.5. Randomizacja – zasada randomizacji 48 2.6. Manipulacja 50 2.7. Eksperyment – definicja 51 Podstawowe pojÄ™cia 52 Literatura zalecana 54 ROZDZIAÅ 3. ODMIANA JEDNO-JEDNOZMIENNOWA – PODSTAWOWE PLANY EKSPERYMENTALNE OPARTE NA PORÓWNANIACH DWUGRUPOWYCH 55 3.1. Ustalenia definicyjne i zaÅ‚ożenia wyjÅ›ciowe 55 3.2. PrzeglÄ…d planów eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych 60 3.2.1. Plan dwugrupowy z grupÄ… eksperymentalnÄ… i grupÄ… kontrolnÄ… – z pretestem i posttestem w obu grupach 61 3.2.2. Plan dwugrupowy z grupÄ… eksperymentalnÄ… i grupÄ… kontrolnÄ… – z posttestem w obu grupach 64 3.2.3. Plan dwugrupowy z grupÄ… eksperymentalnÄ… i grupÄ… kontrolnÄ… – z pretestem w grupie kontrolnej i posttestem w grupie eksperymentalnej 67 3.2.4. Plan czterogrupowy z dwiema grupami eksperymentalnymi i dwiema grupami kontrolnymi – z pretestem i posttestem w czterech grupach (plan Solomona) 69 3.2.5. Plan czterogrupowy z pretestem i posttestem w różnych grupach 72 3.2.6. Zwielokrotniony plan czterogrupowy z pretestem i posttestem w różnych grupach 73 3.2.7. Plan trzygrupowy z pretestem i posttestem w różnych grupach 75 3.2.8. Plan czterogrupowy przekrojowy – z pretestem i posttestem w różnych grupach 76 3.2.9. Plan jednogrupowy z pretestem i posttestem 78 3.2.10. Plan jednogrupowy z posttestem 80 3.3. Ograniczenia odmiany jedno-jednozmiennowej 81 Podstawowe pojÄ™cia 82 Literatura zalecana 82 ROZDZIAÅ 4. ODMIANA WIELO-JEDNOZMIENNOWA – CZĘŚĆ I PLANY CZYNNIKOWE W GRUPACH KOMPLETNIE ZRANDOMIZOWANYCH 83 4.1. Podstawowe pojÄ™cia i definicje – na przykÅ‚adzie planu jednoczynnikowego (A) w grupach kompletnie zrandomizowanych 85 4.1.1. Zapis wyników 85 4.1.2. Odchylenie wyniku od Å›redniej. Sumy kwadratów odchyleÅ„ wyników od Å›redniej SS. Struktura pojedynczego wyniku – efekty główne czynnika A (?i) i bÅ‚Ä…d eksperymentalny (?ik) 89 4.1.3. Stopnie swobody df 93 4.1.4. Åšrednie kwadraty MS. WartoÅ›ci oczekiwane Å›rednich kwadratów E(MS) 96 4.1.5. Hipotezy – zerowa H0 i alternatywna H1 98 4.1.6. Podejmowanie decyzji odnoÅ›nie do H0 za pomocÄ… testu F. Korzystanie z tablic Snedecora wartoÅ›ci statystyki F 100 4.1.7. Modele ANOVA: model staÅ‚y (I), model losowy (II), model mieszany (III). Model ortogonalny a model nieortogonalny 101 4.1.8. ZaÅ‚ożenia . Odchylenia od zaÅ‚ożeÅ„ i transformacja wyników surowych 102 4.2. Plan jednoczynnikowy (A) w grupach kompletnie zrandomizowanych (n > 1) 106 4.3. Plan dwuczynnikowy (AB) w grupach kompletnie zrandomizowanych (n > 1) 109 4.3.1. Podstawowe pojÄ™cia i definicje (ciÄ…g dalszy punktu 4.1) 109 4.3.2. Analiza przykÅ‚adu 117 4.4. Plan trójczynnikowy (ABC) w grupach kompletnie zrandomizowanych (n > 1) 124 4.4.1. ZaÅ‚ożenia statystyczne planu ABC 124 4.4.2. PojÄ™cie interakcji ABC – A| bj, A| cz, ?| ai, ?| cz, C| ai, C| bj oraz proste efekty interakcyjne AB| cz, AC| bj, BC| ai 128 4.4.3. Analiza przykÅ‚adu 138 4.5. Test wielokrotnych porównaÅ„ HSD Tukeya 141 4.6. Plan jednoczynnikowy w grupach kompletnie zrandomizowanych (n > 1) – porównanie p – 1 grup eksperymentalnych z 1 grupÄ… kontrolnÄ…: test Dunnetta 145 Podstawowe pojÄ™cia 147 Literatura zalecana 149 ROZDZIAÅ 5. ODMIANA WIELO-JEDNOZMIENNOWA – CZĘŚĆ II PLANY CZYNNIKOWE Z POWTARZANIEM POMIARÓW ZMIENNEJ ZALEÅ»NEJ 150 5.1. Specyfika planów eksperymentalnych z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej. ZaÅ‚ożenia ANOVA 150 5.2. Plan jednoczynnikowy (A) z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej (n = 1) 155 5.2.1. Struktura wyniku pojedynczej osoby. Efekty główne czynnika A. ZaÅ‚ożenia modelu 155 5.2.2. Sumy kwadratów SS. Stopnie swobody df. Åšrednie kwadraty MS. Oczekiwane Å›rednie kwadraty E(MS) 156 5.2.3. Hipotezy zerowe i ich testy 159 5.2.4. Porównania wielokrotne 160 5.2.5. Analiza przykÅ‚adu 160 5.3. Plan dwuczynnikowy (AB) z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej w obrÄ™bie czynnika ?(n > 1) 161 5.3.1. Struktura wyniku pojedynczej osoby. Efekty główne czynnika A. ZaÅ‚ożenia modelu 161 5.3.3. Hipotezy zerowe i ich testy 165 5.3.4. Interakcja AB. Efekty proste 167 5.3.5. Porównania wielokrotne 172 5.3.6. Analiza przykÅ‚adu 173 Podstawowe pojÄ™cia 175 Literatura zalecana 175 ROZDZIAÅ 6. O TYM, CO ISTOTNE 176 6.1. Testy istotnoÅ›ci różnic 177 6.1.1. Skala przedziaÅ‚owa i ilorazowa 177 6.1.2. Skala porzÄ…dkowa 186 6.1.3. Skala nominalna 195 6.2. Ocena siÅ‚y zwiÄ…zku miÄ™dzy zmiennÄ… zależnÄ… Y i zmiennymi niezależnymi dla niej istotnymi 200 6.3. Ocena wielkoÅ›ci efektów eksperymentalnych jako miara istotnoÅ›ci zmiennych w planach ANOVA – przypadek gdy zmienna Y jest przedziaÅ‚owa, a zmienne X sÄ… nominalne 201 Podstawowe pojÄ™cia 212 Literatura zalecana 213 ROZDZIAÅ 7. JAK ZAPEWNIĆ WYSOKÄ„ TRAFNOŚĆ PLANU EKSPERYMENTALNEGO? 215 7.1. Cztery konteksty trafnoÅ›ci planu eksperymentalnego 215 7.2. Trafność wewnÄ™trzna 216 7.3. Czynniki zakłócajÄ…ce trafność wewnÄ™trznÄ… 218 7.4. Trafność zewnÄ™trzna 222 7.5. Czynniki zakłócajÄ…ce trafność zewnÄ™trznÄ… 224 Podstawowe pojÄ™cia 225 Literatura zalecana 226 ROZDZIAÅ 8. DLACZEGO NALEÅ»Y ZWRACAĆ UWAGĘ NA PRETEST ZMIENNEJ ZALEÅ»NEJ? 227 8.1. Pretest zmiennej zależnej – problemy metodologiczne 227 8.2. Znaczenie pretestu zmiennej zależnej 229 Podstawowe pojÄ™cia 237 Literatura zalecana 237 LITERATURA 238 SPIS TABLIC STATYSTYCZNYCH 243 INDEKS NAZWISK 278
KUP TERAZ