Cena: 33.60 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Paradygmaty współczesnej dydaktyki za 33.60 zł w księgarni lideria.pl
          Książka jest próbą rekonstrukcji źródeł teoretycznych i metodologicznych dydaktyki jako subdyscypliny naukowej. Poprzez ...
zobacz więcej informacji
Cena: 33.60 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Paradygmaty współczesnej dydaktyki za 33.60 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Nauki humanistyczne / Psychologia, socjologia
ISBN: 9788375870473
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
          Książka jest próbą rekonstrukcji źródeł teoretycznych i metodologicznych dydaktyki jako subdyscypliny naukowej. Poprzez odejście od wąsko instrumentalnego, upraktycznionego rozumienia dydaktyki jako zbioru instrukcji dla nauczyciela umożliwia zmianę świadomości dydaktycznej, jej niejednoznaczność i ideologiczne uwikłania. Autorzy kreślą w niej obraz nie jednej, ale wielu dydaktyk, często zupełnie odmiennych, skonfliktowanych, dyskursywnych.
          Debata nad paradygmatami współczesnej dydaktyki stwarza, jak się wydaje, szansę otwarcia przestrzeni dla krytycznej dyskusji w obszarze teorii kształcenia, wyjścia z wciąż trwałej w Polsce pułapki nawykowych praktyk edukacyjnych i nawykowego o nich myślenia.
Spis treści
Dorota Klus-StaÅ„ska Paradygmaty współczesnej dydaktyki - poszukiwanie kwiatu paproci czy szansa na tożsamość teoretyczno-metodologicznÄ…? 11 DYSKURSYWNOŚĆ DYDAKTYKI I JEJ UWIKÅANIE W ŹRÓDÅA TEORETYCZNE, IDEOLOGICZNE I POLITYCZNE 27 Joanna Rutkowiak Wielość paradygmatów dydaktyki a wspólny mianownik realnoÅ›ci życia. Ku pytaniom o przekÅ‚ady miÄ™dzyparadygmatyczne 27 StanisÅ‚aw Dylak Koniec „nauczania†czy nowy paradygmat dydaktyczny 40 Astrid MÄ™czkowska-Christiansen Teoretyzacje relacji miÄ™dzy ksztaÅ‚ceniem a wychowaniem w kontekÅ›cie rozważaÅ„ nad ideologicznoÅ›ciÄ… dydaktyki 50 Dorota Klus-StaÅ„ska Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec Å›w. Wita 62 Maria Jakowicka Otwartość systemu edukacji jako jeden z obszarów zmian w kontekÅ›cie europejskim 74 JarosÅ‚aw Michalski SpoÅ‚eczne uwarunkowania współczesnej dydaktyki religii 83 Amadeusz Krause Iluzja dydaktycznej sprawczoÅ›ci – profesjonalizacja niekompetencji 92 Lucyna Kopciewicz Wytwarzanie (nie)równoÅ›ci pÅ‚ci w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoÅ‚y. Pytanie o dydaktykÄ™ „rodzajowo-inkluzywną†98 Marzenna Nowicka Socjalizacja ukryta w procesie dydaktycznym - miÄ™dzy wsparciem a hamowaniem rozwoju tożsamoÅ›ci ucznia.Z inspiracji koncepcjÄ… Jürgena Habermasa 109 Piotr Zamojski Ideologiczne wymiary procesu ksztaÅ‚cenia a zakres problemowy dydaktyki 124 Jolanta Kruk Rekonstrukcja zasady poglÄ…dowoÅ›ci jako element zmiany paradygmatycznej w dydaktyce 135 Wojciech SiegieÅ„ O monologu Profesora, który zostaÅ‚ Pisarzem. Potrzeba paradygmatycznego skupienia na zwiÄ…zkach dziaÅ‚ania i sensu w pedagogice 141 Agnieszka Nowak-Åojewska Uwagi o edukacji w perspektywie obiektywizmu, konstruktywizmu i rekonstrukcjonizmu 148 Ewa DÄ™bska Interakcyjne wymiary ksztaÅ‚cenia 162 Monika WiÅ›niewska-Kin Metafory dzieciÄ™ce jako inspiracja dla zmiany myÅ›lenia o nauczaniu 171 Joanna Garbula-Orzechowska Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce 179 Ryta Suska-Wróbel Od potocznoÅ›ci do nauki – próba identyfikacji samoÅ›wiadomoÅ›ci dydaktyki biologii 190 Jolanta Rzeźnicka-Krupa Inny w edukacji – transmisyjne i interpretacyjne podejÅ›cie do uczenia (siÄ™) w kontekÅ›cie pytaÅ„ o edukacjÄ™ osób niepeÅ‚nosprawnych 201 Magdalena Wawrzyniak-Åšliwska Dyskursywność autonomii edukacyjnej 211 MaÅ‚gorzata Kowalik-OlubiÅ„ska Multikulturowy kontekst dydaktyki 223 Anna Sajdak Ideologiczny spór o tożsamość dydaktyki 235 Aldona Zakrzewska Jan Ãmos KomeÅ„ski – ponadczasowość jego idei pedagogicznych 247 UCZEŃ - WIEDZA - SZKOÅA W POSZUKIWANIU PARADYGMATU 261 MaÅ‚gorzata Å»ytko Metodyczne stereotypy w edukacji elementarnej w Å›wietle badaÅ„ osiÄ…gnięć jÄ™zykowych i matematycznych 9-latków 261 Ewa Zalewska Teoretyczne i metodologiczne konteksty badaÅ„ nad podrÄ™cznikiem szkolnym w Niemczech: miÄ™dzy ujÄ™ciem konwencjonalnym a dyskursywno-analitycznym 275 Janina UszyÅ„ska-Jarmoc O potrzebie budowania koncepcji uczenia siÄ™, jak siÄ™ uczyć 288 MaÅ‚gorzata GÅ‚oskowska-SoÅ‚datow O konstruowaniu wiedzy przez uczniów. Konstruowanie wiedzy – rozważania teoretyczne 301 Iwona KopaczyÅ„ska Imperatyw refleksyjnoÅ›ci ucznia. Poszukiwanie teoretycznych ram opisu 310 Maria Groenwald Nieoczekiwany wynik egzaminu – dlaczego zaskoczyÅ‚? 322 Anna Wasilewska O dydaktykÄ™ literatury z perspektywy odbiorcy 332 Teresa SadoÅ„-Osowiecka Kierunki na widnokrÄ™gu dydaktyki geografii. W którÄ… stronÄ™ zmierza szkolna geografia? 339 MirosÅ‚aw DÄ…browski BÅ‚Ä™dy uczniów jako źródÅ‚o refleksji nauczyciela – na podstawie badaÅ„ umiejÄ™tnoÅ›ci matematycznych polskich trzecioklasistów 350 Alina Kalinowska Wczesnoszkolna edukacja matematyczna w kontekÅ›cie znaczeÅ„ nadawanych przez nauczycieli i kandydatów na nauczycieli 359 Iwona Majcher Czy studentom – przyszÅ‚ym nauczycielom potrzebna jest teoria pedagogiczna? 369 Beata Adrjan Zreformowana polska szkoÅ‚a z klimatem z przeszÅ‚oÅ›ci? Patologia w stylu retro 376 MaÅ‚gorzata SÅ‚awiÅ„ska DziaÅ‚ania na rzecz przygotowania dzieci do nauki szkolnej w oddziaÅ‚ach przedszkolnych 6-latków – sukcesy i zaniedbania 383 Urszula SzuÅ›cik Sztuka i jej wartość w dydaktyce 390 Maria Kreft Edukacja drogÄ… radiowÄ… w Zambii jako strategia wyjÅ›cia z wykluczenia 397 Joanna GruchaÅ‚a Wizyta w przedszkolu Reggio Emilia w Danii 404 DOROSÅY W PROCESACH EDUKACYJNYCH - PROFESJA, ROZWÓJ, RYNEK PRACY 411 Bogdan GÄ™bski Åšwiadomość dydaktyczna nauczycieli akademickich – refleksje o socjologicznych seminariach licencjackich i magisterskich 411 Lucyna HurÅ‚o Innowacyjność w pracy zawodowej współczesnego nauczyciela w dobie globalizacji 421 Alicja Jurgiel Nakaz uczenia siÄ™ przez caÅ‚e życie – mantra współczesnych andragogów 426 Joanna Ostrouch PÅ‚ciowo definiowane determinanty korzyÅ›ci z wyksztaÅ‚cenia w aspekcie uczestnictwa kobiet i mężczyzn w rynku pracy 435 Hanna KÄ™dzierska Kulturowe wzory biografii profesji nauczycielskiej 444 Krzysztof GÄ…secki Zmiany w gospodarce i życiu spoÅ‚ecznym a wyzwania wobec szkoÅ‚y i edukacji zawodowej 454 Majka Åojko KapitaÅ‚ intelektualny i kompetencje pracownicze wobec wyzwaÅ„ współczesnego rynku pracy 469 Joanna Nowak, Urszula Sokal Wyzwania dydaktyczne stawiane nauczycielom akademickim 479 Anna Kuciejczyk Wieczne wakacje czy pole bitwy? Refleksje z badania pilotażowego dotyczÄ…cego relacji studentów i nauczycieli akademickich 487 Anetta Roszak-Cyrson Edukacja dorosÅ‚ych – konieczność czy wolny wybór? 496 Elżbieta WoÅ‚odźko Wielowymiarowość autonomii nauczyciela akademickiego 503 Henryk Prus Zmiany w szkolnictwie zawodowym wobec wymagaÅ„ rynku pracy. Próba oceny z perspektywy nauczyciela przedmiotów zawodowych 511 Tomasz Nowakowski Nowe technologie informacyjne w edukacji – pytania o miejsce nauczyciela 519 Iwona Cymerman Dialog edukacyjny – miÄ™dzy szansÄ… a pozorem. O rozmowach ze studentami 527 Alicja Walenda Nowe kompetencje potrzebne współczesnemu nauczycielowi - wybrane zagadnienia 535 Monika Maciejewska Nowe tendencje w organizacji studiów doktoranckich – zwrot ku potrzebom rynku pracy 542 Autorzy 553
KUP TERAZ