Cena: 26.60 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej za 26.60 zł w księgarni lideria.pl
         Gdybyśmy zaczęli naszą analizę od zasadniczego dla tematu terminu „alternatywa", okazałoby się bardzo szybko, że już w ...
zobacz więcej informacji
Cena: 26.60 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej za 26.60 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Książki dla dzieci i młodzieży / Edukacja
ISBN: 9788375872217
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
         Gdybyśmy zaczęli naszą analizę od zasadniczego dla tematu terminu „alternatywa", okazałoby się bardzo szybko, że już w odniesieniu do samej jego definicji stoimy przed pewnym dylematem. Jedni bowiem akcentują w swojej definicji tego terminu dwuwariantowość sytuacji wyboru, inni zaś dopuszczają wielorakość tak określonego zjawiska. Można zatem mówić o edukacji alternatywnej, gdy stwarza ona wybór między tylko dwiema lub co najmniej dwiema możliwościami w sferze uczenia się człowieka. Innymi słowy, edukacja alternatywna to edukacja conajmniej dwu-wariantowa, sprowadzona do jednoznacznych antynomii edukacyjnych i stwarzająca odmienność typu „albo — albo", „to lub tamto" lub też edukacja wyborów pomiędzy różnymi, ale wzajemnie się wykluczającymi ofertami. Autor sądzi, że w odniesieniu do edukacji bardziej zasadne są obie kategorie jej rozumienia. Można bowiem mówić o takich alternatywach w edukacji, jak:
— kształcenie publiczne i niepubliczne;
— kształcenie tradycyjne i innowacyjne;
— kształcenie adaptacyjne i emancypacyjne;
— wychowanie autorytarne i antyautorytarne;
— wychowanie dyrektywne i niedyrektywne
— pedagogika i antypedagogika itd.
[...]
         Nurt refleksji i praktyki oświatowej nazywany edukacją alternatywną od lat podtrzymuje nadzieję na ukształtowanie (się) modelu szkoły, która będzie coraz lepiej służyć rozwojowi dzieci i młodzieży, a także wypełniać swoje funkcje ogólnospołeczne. Próba spojrzenia na dzieje i na współczesność rozmaitych rozwiązań alternatywnych prowadzi do spostrzeżenia, że alternatywność ta była różnie pojmowana i przybierała różną postać. Również obraz inspiracji ruchów alternatywnych w edukacji oraz oddziaływań tych ruchów na modele oświaty jest dość zróżnicowany. Niejednoznaczne wydają się relacje między zjawiskiem określanym mianem edukacji alternatywnej a reformami oświatowymi. Rozważając dylematy teorii i praktyki edukacji alternatywnej, warto odnieść się do dotychczasowych doświadczeń, przywołać przynajmniej niektóre wątki oświatowych inspiracji, nadziei i miraży. Może to nas przybliżyć do określenia istotnych cech i obszarów współczesnych poszukiwań alternatywnej edukacji.
Spis treści
Wprowadzenie 7 Andrzej Gofron; Epistemologiczno-historyczne źródÅ‚a pojÄ™cia „alternatywność†w pedagogice polskiej 15 Tadeusz Lewowicki; Edukacja alternatywna – tradycje, inspiracje, przemiany, relacje z reformami 27 Ewa BiliÅ„ska-Suchanek; Dekonstrukcja w edukacji – tworzenie Å›wiatów alternatywnego rozumienia i odmiennego zaangażowania 37 SÅ‚awomir Sztobryn; Zapomniana tradycja pedagogiki uniwersalnej 51 Karel Rydl; Paradygmaty nowych doktryn pedagogicznych w Republice Czeskiej 61 Tomasz Szkudlarek; Postmodernistyczne pedagogie: amerykaÅ„ska edukacja wobec wyzwaÅ„ kulturowego przeÅ‚omu 69 Zbyszko Melosik; Pedagogika poststrukturalna: jak dziaÅ‚ać w Å›wiecie bez wielkich liter? 87 Hanna ZieliÅ„ska; Freirowska koncepcja edukacji w sytuacji zmiany spoÅ‚ecznej 97 Marian Nowak; Ku nowej edukacji zorientowanej na osobÄ™ 115 Krystyna Ablewicz; Pedagogika antropologiczna, czyli pytania spoza alternatywy 131 Janusz Tarnowski; Pedagogika dialogu 141 Robert KwaÅ›nica; Ku dialogowi w pedagogice 151 Wojciech MikoÅ‚ajewicz; Buddyzm a wychowanie – perspektywa badania idei dla potrzeb pedagogiki 167 Hubertus von Schoenebeck; Antypedagogika. Kongruencyjna radość życia 189 Jadwiga BiÅ„czycka; Podmiotowość i liberalizm. Deklaracje i rzeczywistość 197 Zbigniew KwieciÅ„ski; Demokracja jako zadanie edukacyjne i problem dla pedagogiki 205 Grzegorz Trela; Racjonalizm jako alternatywa edukacyjna 221 Hein Retter; WkÅ‚ad historycznej pedagogiki reformy w aktualnÄ… dyskusjÄ™ wokół szkoÅ‚y i wychowania 231 Olaf-Axel Burow; Uczenie siÄ™ w wolnoÅ›ci? Perspektywy pedagogiki humanistycznej wobec reform szkolnych i w ksztaÅ‚ceniu nauczycieli 249 Ryszard Åukaszewicz; Alternatywy lepszej edukacji. Od wizji do praktyki WrocÅ‚awskiej SzkoÅ‚y PrzyszÅ‚oÅ›ci 265 MichaÅ‚ GÅ‚ażewski; Fenomenologia pedagogiki steinerowskiej 275 Hanna ZieliÅ„ska; Od negacji szkoÅ‚y do jej afirmacji. Ewolucja poglÄ…dów Ivana Illicha 289 Joanna Grochulska; W kierunku optymalnej wolnoÅ›ci w edukacji szkolnej 307 Hartmut M. Griese; Koniec pedagogiki? Socjologiczno-prowokacyjna perspektywa 321
KUP TERAZ