Cena: 29.40 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Współczesna myÅ›l pedagogiczna za 29.40 zł w księgarni lideria.pl
         Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książ...
zobacz więcej informacji
Cena: 29.40 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Współczesna myÅ›l pedagogiczna za 29.40 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Książki dla dzieci i młodzieży / Edukacja
ISBN: 9788375876154
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
         Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książka nie ma charakteru badań historycznych, gdyż zakres analizowanego rozwoju myśli pedagogicznej ma niedługą historię, a pod pewnymi względami wykracza nawet poza rozwój nauk pedagogicznych, choć te czerpią z nich swoje inspiracje.
         Książka jest owocem prowadzonych przez wiele lat badaÅ„ i dyskusji w Å›rodowiskach akademickich w naszym kraju. Kolejne jej fragmenty sÄ… wynikiem spotkaÅ„ i wygÅ‚aszanych w czasie konferencji referatów, które miaÅ‚y miejsce na wielu uczelniach wyższych w Polsce. Niektóre byÅ‚y częściowo publikowane w rozproszonych materiaÅ‚ach konferencyjnych czy tomach jubileuszowych. Książka nawiÄ…zuje także do zapoczÄ…tkowanego w 1989 r. cyklu seminariów i studiów kulturowych, jakie prowadzili profesorowie UMK w Toruniu – Zbigniew KwieciÅ„ski i Lech Witkowski pod nazwÄ… „Nieobecne dyskursyâ€. DziÄ™ki nim odtwarzane byÅ‚y nieistniejÄ…ce i zniszczone w okresie PRL dyskursy pedagogiczne, w tym szeroko rozumiana pedagogika humanistyczna.
         Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym skoncentrowano się na terminologii wykorzystywanych w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej. Drugi rozdział rozwija temat myśli pedagogicznej w ponowoczesnym świecie (metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli). W trzecim rozdziale przedstawiono klasyfikacje, typologie i mapy myśli pedagogicznej. Kolejny rozdział zawiera studia porównawcze myśli pedagogicznej. W ostatnim rozdziale rozwinięto problematykę egzemplifikacji badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych.
         Jest to podręcznik, który powinien być wykorzystywany w kształceniu studentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej, a także w doskonaleniu kadr nauczycielskich oraz akademickich. Książka powinna stać się dobrą zachętą dla innych badaczy do dalszych analiz porównawczych współczesnej myśli pedagogicznej.
Spis treści
Wstęp 7 Rozdział I. Terminologia w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej 25 Paradygmat 27 Szkoła naukowa – pedagogiczna 32 Podejście retoryczne i socjologiczne w pedagogice 34 Kierunek naukowy – pedagogiczny 34 Ruch, prąd naukowy – pedagogiczny 35 Doktryna naukowa – pedagogiczna 37 Podejście teoretyczne – pedagogiczne 38 Dyskurs pedagogiczny 39 Ideologie polityczne – pedagogiczne 39 Moda umysłowa – pedagogiczna 42 Myśl pedagogiczna 42 Rozdział II. Myśl pedagogiczna w ponowoczesnym świecie – między fundamentalizmem a pluralizmem 45 Metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli 60 Rozdział III. Klasyfikacje, typologie, mapy myśli pedagogicznej 77 Klasyfikacje polskich pedagogów 80 Klasyfikacje kierunków myśli pedagogicznej w innych krajach 109 Rozdział IV. Studia porównawcze myśli pedagogicznej 125 Badania historyczne myśli pedagogicznej 125 Badania ahistoryczne, problemowe 135 Kryteria porównywalności kierunków myśli pedagogicznej 143 Analiza dyskursów 156 Badania hermeneutyczne 162 Kartografia kierunków pedagogicznych 170 Fenomenografia 176 Badania biograficzne – biografistyka pedagogiczna 178 Podejście antagonistyczne 186 Recepcja potoczna 203 Warunki prowadzenia badań porównawczych myśli pedagogicznej 207 Rozdział V. Egzemplifikacje badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych 213 Komparatystyka z wnętrza filozofii i kultury 213 Wspólnota badań porównawczych w naukach o wychowaniu Polski i Niemiec po II wojnie światowej 239 Założenia kierunków współczesnej psychologii w badaniach pedeutologicznych 245 Analiza dyskursu pedagogicznego i jej znaczenie w badaniach pedagogicznych 250 Filozoficzna rekonstrukcja myśli klasyków pedagogiki 261 Rekonstrukcja metodą historyczną ewolucji edukacji estetycznej 273 Analiza słabo obecnego w polskiej praktyce edukacyjnej prądu pedagogicznego 279 Dekonstruowanie mitów pedagogicznych 283 Przykład badań nad recepcją antypedagogiki w Polsce 290 Zamiast zakończenia 321 Bibliografia 325
KUP TERAZ