Cena: 29.75 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz Cienie wielkich artystów Gustaw Herling-GrudziÅ„ski i dawne malarstwo europejskie Tom 1 za 29.75 zł w księgarni madbooks.pl
„Cienie wielkich artystówâ€. Gustaw Herling-GrudziÅ„ski i dawne malarstwo europejskie to pierwszy tom nowej serii wydawniczej PTPN „Literatura i...
zobacz więcej informacji
Cena: 29.75 zł
Sklep: madbooks.pl
Kup teraz Cienie wielkich artystów Gustaw Herling-GrudziÅ„ski i dawne malarstwo europejskie Tom 1 za 29.75 zł w księgarni madbooks.pl
Wydawca: brak danych
Kategoria: Beletrystyka/Literatura faktu
ISBN: 9788376542621
Waga: 0.4300 kg
Rok wydania: 2014
„Cienie wielkich artystówâ€. Gustaw Herling-GrudziÅ„ski i dawne malarstwo europejskie to pierwszy tom nowej serii wydawniczej PTPN „Literatura i sztuka†poÅ›wiÄ™conej dialogom wielkich polskich pisarzy z dzieÅ‚ami artystów różnych epok. Bohaterami książki, obok samego pisarza, stajÄ… siÄ™ wybitni malarze europejscy – nie tylko wymienieni przez pisarza Caravaggio, Rembrandt, Vermeer (niezrównani mistrzowie Å›wiatÅ‚a i cienia), ale również Paolo Uccello (przed LegendÄ… o sprofanowanej Hostii GrudziÅ„ski „staÅ‚ dÅ‚ugo jak wrytyâ€), żywiÄ…cy „pociÄ…g do samotnoÅ›ci†Lorenzo Lotto, MichaÅ‚ AnioÅ‚... Herling GrudziÅ„ski w Dzienniku pisanym nocÄ… okreÅ›laÅ‚ ideÄ™ swoich spotkaÅ„ ze sztukÄ…. PisaÅ‚: „Caravaggio, Rembrandt, Vermeer nie dopuszczajÄ… analiz warsztatowych, laboratoryjnych, skazujÄ… przemÄ…drzaÅ‚ych i przerafinowanych niby-znawców na zdawkowÄ… suchość, powierzchowność, inwentaryzacjÄ™ zamiast artystycznego przeżycia i czasem wstrzÄ…su. To samo zresztÄ… dzieje siÄ™ z wybitnymi utworami literatury, przede wszystkim poezji. Milczenie na widok bezmiernoÅ›ci jest wymowniejsze od wag i miar. Kto zaÅ› milczeć nie chce lub nie może, niech usiÅ‚uje na okamgnienie bodaj zobaczyć, i później oszczÄ™dnym sÅ‚owem utrwalić, cieÅ„ wielkiego artysty w jego wielkim dzieleâ€. W opowiadaniach, esejach i Dzienniku pisanym nocÄ… GrudziÅ„ski daje Å›wiadectwo wÅ‚asnego „przeżycia artystycznego†wywoÅ‚anego przez dzieÅ‚a wymienionych malarzy. Doznany „wstrzÄ…s†jest punktem wyjÅ›cia do tego, by w sÅ‚owie utrwalić artystycznÄ… wizjÄ™, a także oblicze czÅ‚owieka, w umyÅ›le którego siÄ™ zrodziÅ‚a. Autorzy szkiców zajmujÄ… siÄ™ jednak nie tylko kwestiÄ… recepcji sztuki poszczególnych dawnych mistrzów europejskich w utworach pisarza, podejmujÄ… również problematykÄ™ szerszÄ…, dużo ogólniejszÄ…. PojawiajÄ… siÄ™ zatem teksty rozważajÄ…ce kwestie metodologiczne (zwiÄ…zane z próbÄ… weryfikacji kompetencji samego Herlinga, ale i warsztatów piszÄ…cych o nim badaczy) czy problemy genologiczne (portret i medalion jako gatunek zarówno literacki, jak i malarski). Cenne jest syntetyczne ujÄ™cie zagadnienia biografizmu w twórczoÅ›ci Herlinga, który jawi siÄ™ jako kontynuator tradycji sÅ‚ynnych Å»ywotów… Vasariego. Na uwagÄ™ zasÅ‚ugujÄ… również analizy czynione z perspektywy antropologicznej. CaÅ‚y tom zaÅ› otwiera (wymykajÄ…cy siÄ™ akademickim rygorom) szkic Elżbiety Sawickiej, bÄ™dÄ…cy bezcennÄ… relacjÄ… z odbytych wspólnie z GrudziÅ„skim wizyt w muzeach.
KUP TERAZ